۱۳۸۸/۱۰/۰۵

یگان ویژه به شکستن شیشه خودروها روی آورد

خشونت نیروهای امنیتی با معترضان عزادار در تهران

. همزمان با روز تاسوعا در تهران، وبسایت‌های مخالف دولت گزارش‌هایی از درگیری میان مردم و نیروهای نظامی در چند نقطه از شهر تهران، منتشر کرده‌اند.

وبسایت جرس در خبرهای خود، درگیری‌ها در مرکز شهر تهران و به خصوص محله پل چوبی و میدان امام حسین را تا این ساعت شدیدتر گزارش کرده که همچنان ادامه دارد و به خیابان انقلاب نیز کشیده شده است.

همچنین خبرهایی از درگیری در میدان فردوسی و چهارراه ولیعصر منتشر شده است.

به نوشته جرس، پلیس علاوه بر ضرب و شتم مردم عزادار معترض، اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرده اما موفق نشده معترضان را پراکنده کند.

شبکه الجزیره و بی‌بی‌سی جهانی نیز در خبرهایی، درگیری شدید میان معترضان و ماموران دولتی را گزارش‌ کرده‌اند.

شاهدان عینی گزارش داده‌اند که نیروهای نظامی و نیروهای گارد ویژه ضد شورش، شیشه‌های اتوموبیل‌های پارک شده و یا اتوموبیل‌هایی که با بوق زدن به خشونت‌ها اعتراض می‌کنند را می‌شکنند.

از مدت‌ها پیش فرماندهان نظامی و سپاه هشدار داده بودند که با هرگونه تظاهرات و تجمعی در ایام ماه محرم و عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا از سوی هواداران جنبش سبز برخورد خواهند کرد.

در این میان، عفو بین‌الملل از دولتمردان ایران خواسته است که برپایی مراسم مردمی عزاداری روز عاشورا، دهم محرم، را بدون درگیری و خشونت تضمین کنند.

این سازمان مدافع حقوق بشر از رهبر ایران خواسته است که «تضمین دهد که اجازه نمی‌دهد عزاداران در مراسم روز عاشورا با باتوم‌های نیروهای بسیجی روبه‌رو شوند» و از دولت ایران نیز خواسته که در روز عاشورا به بازداشت‌های خودسرانه و خشونت علیه تظاهرات مسالمت‌آمیر پایان دهد.

از سوی دیگر در شرایطی که مراسم شب هفت درگذشت آیت‌الله منتظری با مراسم روز عاشورا همزمان می‌شود، به نظر می‌رسد بسیاری از مقلدان و حامیان وی که از برگزاری مراسم بزرگداشت وی در شهرهای مختلف و تهران منع شده‌اند، همزمان با معترضان عزادار، در روز عاشورا در دسته‌های عزاداری شرکت کنند و شعارهایی در مخالفت با حکومت سردهند.

حسینیه ارشاد در تهران، از برگزاری مراسم بزرگداشت برای آیت‌الله منتظری و برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا منع شده است.

سایت جرس و دیگر سایت‌های مخالف دولت و معترضان در شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس بوک، اخباری مبنی بر برگزاری مراسم بزرگ عزاداری و اعتراض در روز عاشورا منتشر کرده‌اند.

پس از روز قدس، 13 آبان و 16 آذر، سایت‌های مخالف دولت، مردم را به ادامه اعتراض مدنی در روزهای تاسوعا و عاشورا دعوت کرده‌اند.

گزارش‌های ارسالی از سطح تهران حکایت از گستردگی و تشدید درگیری‌ها دارد.

از میدان‌های انقلاب، فردسی، امام حسین و هفت تیر خبرهایی مبنی بر درگیری شدید بین عزاداران حسینی و نیروهای نظامی و لباس شخصی به گوش می‌رسد.

برخوردهای گاردهای ویژه و خصوصا نیروهای لباس شخصی با مردم معترض بسیار خشن است.

هم‌چنین از دقایقی پیش تعداد بسیار زیادی از نیروهای گارد ویژه با تجهیزات کامل از میدان فردوسی در حال حرکت به سمت چهار راه ولی عصر و انقلاب دیده شده است. که حکایت از تشدید درگیری‌ها در میدان انقلاب است.

آماده باش یگان های امدادی برای حمل مجروحان احتمالی

شبکه جنبش راه سبز(جرس): پایگاه های امدادی مرکز شهر تهران برای حمل و نقل مجروحان احتمالی تجمعات معترضان در تاسوعا و عاشورا به حالت آماده باش کامل درآمده اند.

یک منبع آگاه در این رابطه به "جرس" گفت: دستور آماده باش به مراکز امدادی مرکز شهر تهران از عصر روز چهارشنبه داده شده است و امداد رسانان موظفند تا نیمه شب عاشورا برای حمل و نقل مجروحان احتمالی تجمعات معترضان در آماده باش به سر ببرند.

به گفته این منبع، مرخصی های پرسنل این مراکز در روزهای تاسوعا و عاشورا لغو شده و از همه خواسته شده در این دو روز یا در محل خدمت بمانند یا در نزدیک ترین فاصله به محل خدمت خود حضور داشته باشند.

آماده باش نیروهای امدادی در شرایطی است که از صبح امروز(شنبه) و همزمان با تجمعات پراکنده مخالفان دولت در برخی نقاط شهر، تعداد زیادی آمبولانس از خطوط ویژه مسیر میدان آزادی تا میدان امام حسین تردد می کردند و در میدان امام حسین و میدان انقلاب مراکز سیار امدادرسانی مستقر شده بود.

1 نظرات:

mojtabahojatoleslami@hotmail.com گفت...

سلام
بیشتر از سی‌ سال پیش خونهای ملت ما درخت استقلال ، ازادی ، جمهوری اسلامی را میوه دا ر کرد ولی‌ متاسفانه رهبران ما غصهٔ پول چینی‌ ها و معاملات با اینها را میخورند و یا اینکه غصهٔ. این فلسطینیها و یا بدتر از همه حزب الهی ها را میخورند . هرکس ریش داره با یک اسلحه ادعای اسلامی بودن میکنه . من هزار با ر برای جمهوری اسلامی حقیقی‌ جان میدهم ولی‌ حاضر نیستم یک قطره خون برای این اسلام خراب کنها بدهم . امیدوارم این رهبران ما در روز سال گرد انقلاب فریاد االله و اکبر های مردم را دلیل بر اغتشاشگری تعبیر نکنند همین الله و اکبر های مردم بود که رهبران ما را بر کار گزا شت . بنده سی‌ سال پیش در مدرسهٔ طلاب قم درس خواندم و دو سال و نیم زندان شاه بودم . الله و اکبر

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator