۱۳۸۸/۰۷/۰۵

سپاه در نیم ساعت تمامی ۵۱ درصد سهام مخابرات را خرید!

سپاه ظرف نیم ساعت تمامی ۵۱ درصد سهام مخابرات را خرید!

ادامه راه سبز «ارس»: در بزرگ‌ترين معامله تاريخ بورس ايران، كنسرسيوم «اعتماد مبین» وابسته به سپاه پاسداران ۵۱ درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را خرید و بدین تریب صاحب آن شد.

امروز، یکشنبه سهام ۵۰ درصد به اضافه یک شرکت مخابرات با ۲۲ میلیارد و ۹۳۶ هزار سهم و به ارزش ۷۸۰۰ میلیارد تومان (هشت میارد دلار) در بورس اوراق بهادار تهران عرضه و به فروش رسید. این معامله تنها نیم ساعت طول کشید و كنسرسيوم "اعتماد مبين" (وابسته به تعاون سپاه پاسداران) و شركت سرمايه‌گذاري "مهر اقتصاد ايرانيان" (وابسته به بسیج) خريداران واجد شرايط سهام مخابرات اعلام شده بودند. هر دو شرکت از زیر مجموعه‌های سپاه پاسداران هستند.

همچنین قرار بود شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد در این رقابت حضور داشته باشد اما پیش از آغاز معامله از رقابت خارج شد. گفته می‌شود روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی طی نامه‌ای رسما نام اين شركت را به دلیل نداشتن صلاحیت امنیتی از عرصه رقابت خارج كرده است.

مهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی سازی در این باره گفت: شرکت پیشگامان کویر یزد اهلیت خریداری سهام مخابرات را نداشت. این معامله بعد از دو بار تاخير در ۱۸ و ۲۵ شهريور ماه و پس از مذاكرات فراوان در خصوص بررسي اهليت خريداران برگزار شد. کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین پس از پیروزی اعلام کرد که بخش اعظم منابع ۲۰ درصدی خرید نقدی سهام مخابرات تامین شده است.

مخابرات دیگر دولتی نیست

مديرعامل شركت مخابرات اعلام کرد که با قطعي شدن اين معامله «تاريخی»، شركت مخابرات به‌طور كامل از شمول و تكاليف دولتی خارج خواهد شد. صابر فيضی گفت: شركت اعتماد مبین در صنعت مخابرات فعال بوده و داراي مجوز جايگزين كردن كابل‌هاي مسی مخابرات (واي مكس) است كه در پرسرعت‌ شدن اينترنت تأثير بسزايي دارد.

كنسرسيوم اعتماد مبين که از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده، از سه شركت گسترش الكترونيك مبين ايران، شهريار مهستان و سرمايه گذاري توسعه اعتماد تشكيل شده است. پیش از این گفته می‌شد که یکی از شرایط فروش سهام شرکت مخابرات ایران این است که این شرکت همواره باید با دولت همکاری کند. بر این اساس، دولت هرگاه بخواهد، می‌تواند خدمات مخابراتی را قطع یا وصل کند یا دستگاه‌های «شنود و پایش» را در مجموعه شرکت مخابرات نصب کند. برخی منابع می‌گویند همین شرایط قرارداد سبب شده است که سرمایه‌گذاران خارجی از خرید سهام شرکت مخابرات منصرف شوند. هرچند اگر آنها هم از این معامله کنار نرفته بودند، ممکن بود مانند گروه پیشگامان کویر یزد، به دلیل «عدم اهلیت امنیتی»، کنار گذاشته شوند.

به این ترتیب سپاه پاسداران در رقابتی درونی با خودش سهام مدیریتی مخابرات را تصاحب کرد. این معامله تنها نیم ساعته انجام شد؛ و از ساعت 11 و 15 دقیقه آغاز و در ساعت 11 و 45 دقیقه به پایان رسد.


0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator