۱۳۸۸/۱۰/۲۱

عبدالکریم سروش: دو طرف باید برای مذاکرات جدی آماده شوند

عبدالکریم سروش در مصاحبه با نشریه کریسشن ساینس مانیتور:
دو طرف باید برای مذاکرات جدی آماده شوند

. ادامه راه سبز«جرس»: بگزارش جرس، عبدالکریم سروش فیلسوف، روشنفکر دینی و یکی از پنج امضاء کننده بیانیه موسوم به "خواسته های بهینه جنبش سبز" گفته است با وجود همه فشارها جنبش سبز همچنان بالنده و پابرجاست و حکومت بهتر است به جای خشونت بیشتر بپذیرد که راهی جز مذاکره با این جنبش ندارد.

وی در مصاحبه با نشریه کریسشن ساینس مانیتور با اشاره به اینکه علی اکبر هاشمی رفسنجانی احتمالا در صدد آغاز مذاکرات آشتی ملی است گفت دو طرف باید خود را برای گفتگوهای جدی آماده کنند.

عبدالکریم سروش در پاسخ به این سوال که آیا حکومت می تواند جنبش سبز را سرکوب و محو کند گفت این سرکوب اصلاحات بود که موجب ظهور جنبش سبز شد و خشونت بیشتر از جانب حکومت تنها به بدتر شدن اوضاع منجر می شود.

عبدالعلی بازرگان، عبدالکریم سروش، محسن کدیور، اکبر گنجی و عطاء الله مهاجرانی هفته پیش خواسته های دهگانه جنبش سبز را که شامل مواردی همچون استعفای محمود احمدی نژاد، آزادی مطبوعات، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی اجتماعات واستقلال قوه قضائیه می شد ارائه کردند.

این خواسته های "بهینه" چند روز پس از پیشنهادهای میر حسین موسوی برای عبور از بحران کنونی مطرح شد.

عبدالکریم سروش در مصاحبه یاد شده گفت بدنبال وقایع عاشورا که "نقطه عطف" جنبش سبز بود این پنج نفر با توجه به شناخت نزدیکی که از رهبران جنبش در ایران دارند تصمیم گرفتند خواسته ها و اهداف اولیه این حرکت را تشریح کنند.

وی افزود بر خلاف انقلاب اسلامی که فاقد تئوری بود و مردم تنها می دانستند چه چیزی نمی خواهند (یعنی شاه)، این جنبش باید بداند که مشخصا خواهان چیست.

او گفت جنبش سبز جنبشی تکثرگراست که همگان را اعم از معتقد، غیرمعتقد، لیبرال و سوسیالیست شامل می شود.

به گفته وی خواسته های "بهینه" جنبش سبز مبتنی بر چهارچوب های تئوریکی است که با چشم غیرمسلح دیده نمی شود.

این روشنفکر دینی تاکید کرد به جز بند مربوط به "انتخابی کردن رئیس قوه قضائیه" هیچ تفاوت دیگری بین خواسته های این پنج نفر و پیشنهادهای میر حسین موسوی نیست و در چهارچوب قانون اساسی کنونی است.

عبدالکریم سروش خاطرنشان کرد حتی اگر یکی از این خواسته های دهگانه همچون آزادی مطبوعات و یا آزادی متفکران و فعالان سیاسی از زندان اجرا شود فضای کشور به کلی متحول شود

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator