۱۳۸۸/۰۷/۱۵

اعتراف فرمانده نیروی انتظامی به خشونت عمدی ماموران علیه مردم؛ و یگان ویژه دیگر اثر ندارد

اعتراف فرمانده نیروی انتظامی به خشونت عمدی ماموران علیه مردم؛
یگان ویژه دیگر اثر ندارد

ادامه راه سبز(ارس): اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در اظهاراتی جدید با اعتراف به اینکه ماموران تحت امرش با لگد در خانه مردم را شکسته اند، از شکایت دستکم ۷۰۰ نفر از یورش ماموران تحت امرش در حوادث پس از انتخابات خبر داد و گفت "برخي ماموران براي بازداشت رفته‌اند و با لگد در خانه مردم يا شيشه خودرو را شكسته‌اند!".

احمدی مقدم همچنین به صراحت گفت که یگان های ویژه دیگر اثر خود را از دست داده اند و اظهاراتی جدید گفت که "ما با جنبش سبز يا از جنبش ديگري اگر در چارچوب قانون باشد مشكلي نداريم و حتي اگر غيرقانوني باشد تا مرز آشوب تحمل مي‌كنيم اما اگر به آشوب و اغتششاش كشيده شود نيروي انتظامي برخورد مي‌كند".

احمدی مقدم روز چهارشنبه با حضور در مركز نظارت همگاني ناجا و در حضور خبرنگاران طی اظهاراتی خشونت های نیروی انتظامی را متوجه ماموران کرد و گفت"من فرمانده نيروي انتظامي هستم و دستور مي‌دهم كه كاري نشود اما مي‌رود به رده‌هاي پايين و مي‌بينيم يك درصدهايي اقدامات ديگري مي‌شود. اگر سازمان ما يك سازمان نظامي است و اگر از بالا دستوري داده مي‌شود بايد تا پايين اجرا شود و اگر نشود اين سازمان شايستگي لازم براي ايجاد نظم را ندارد."

وی حتی ضمن تاکید براینکه "بايد با نارسايي قاطعانه برخورد كنيم كه عملكرد چند نفر به پاي چند هزار مامور خدوم نوشته نشود" گفت که"بعضا فكر مي‌كنم ما به دنبال كوچك كردن حادثه كهريزك هستيم اما اين حادثه خيلي مهم بود خيلي بد بود".

احمدی مقدم با بيان اينكه "اگر بگويم حادثه‌اي مثل كهريزك ذره‌اي در درياي نيروي انتظامي است، درست نيست" گفت"مهم‌ترين چيزي كه هنوز به آن نيازمنديم و فاصله زيادي با آن داريم اصلاح رفتار ماموران است مگر مي‌شود از راه غيرقانوني قانون ونظم را برقرار كرد؟"

وی همچنین از اخراج ۱۵۰۰ مامور نیروی انتظامی در سال ۸۷ خبر داد و گفت که سالانه ۲ هزار مامور را به دلیل تخلف اخراج می کند و گفت که"حدود ۷۰۰ نفر از مردم نيز با ۱۹۷ تماس گرفته و در رابطه با حوادث پس از انتخابات از ماموران به نوعي شكايت كرده‌اند ما با همه تماس گرفتيم و از نزديك صحبت كرديم كه دل اغلبشان را بدست آورديم."

فرمانده نیروی انتظامی تخلفات و خشونت های نیروی انتظامی را به ماموران "خودسر" نسبت داد و گفت که "رفتار پليس هم در ظاهر و هم در باطن بايد درست شود، و سيستم‌هاي نظارتي را هم بايد تقويت كنيم و با مامور خودسر برخورد شديد شود و از سوي ديگر انبوه ماموران خدوم را هم تشويق كنيم. نبايد اين طور باشد كه هر جا مي‌رويم سئوال كنند كه آن گوشه اتفاقي افتاده است."

وی که برای پنجمین سال فرماندهی نیروی انتظامی را بر عهده دارد، حتی در اظهاراتی برخلاف تمام اظهارات قبلی اش، گفت"من بايد پيش‌گام و پيش قدم در برخورد با تخلف باشم، اگر اجحافي به كسي شده بايد جبران و عذرخواهي كنم."

اسماعیل احمدی مقدم همچنین با این ادعا که "در كهريزك تجاوزي نشده است" دفاع قبلی اش از بازداشتگاه کهریزک را پس گرفت و گفت "منظورم از اينكه بزرگ ‌نمايي نشود بيان چنين مطالبي است من هم نمي‌خواهم شانه خالي كنم و من مسئول اين سازمان هستم و بايد قبول مسئوليت كنم."

فرمانده نیروی انتظامی در رابطه با 13 آبان نیز چون روز قدس گفت که "اساسا اينكه گروهي بخواهند به هر چيزي رنگ سياست بدهند براي كشور هم خوب نيست (ارس: باید از ایشان سوال شود که درخواست مردم برای پس گرفتن رای های دزدیده شده آیا کار سیاسی است؟! یا یک درخواست اجتماعی؟) و مردم هم همراهي نمي‌كنند." وی در عین حال گفت که "فكر نمي‌كنم اتفاق خاصي بيفتد و ما نبايد خيلي نگران باشيم. روز قدس هم گفتم اتفاقي نخواهد افتاد كه اتفاقي هم نيفتاد، نباید خیلی نگران باشیم."

یگان ویژه دیگر اثر ندارد

اسماعیل احمدی مقدم همچنین ادعا کرد که" ما با جنبش سبز يا جنبش ديگري اگر در چارچوب قانون باشد مشكلي نداريم و حتي اگر غيرقانوني باشد تا مرز آشوب تحمل مي‌كنيم (ارس: امیدواریم و انشالله در ۱۳ آبان چنین باشد) اما اگر به آشوب و اغتششاش كشيده شود نيروي انتظامي برخورد مي‌كند. اما تصورم اين است كه روز ۱۳ آبان حادثه خاصي نخواهيم داشت."

وی همچنین به بی اثر شدن یگان های ویژه اشاره کرد و با اشاره به بکارگیری یگان های ویژه در طرح های انصباط اجتماعی و حتی راهنمایی و رانندگی، گفت"ما طي سال‌هاي گذشته يگان ويژه برديم و بگير و ببند كرديم اما هيچ اثري نداشت."

فرمانده نیروی انتظامی بر استفاده امنیتی از دوربین های در حال نصب در تهران و سایر شهرها تاکید کرد و گفت "پليس تلاش مي‌كند استفاده ازدوربين براي كاربردهاي چندگانه باشد و به دنبال اين نيستيم كه مثل انگلستان رفتار مردم را تحت كنترل بگيريم. اين اقدام نيز با تائيد شوراي امنيت و هيات دولت انجام شده و اين طور نيست كه دعوايي بين ما و دولت باشد. نيروي انتظامي تابع شوراي امنيت است و به طور قطع بدون هماهنگي كاري انجام نمي‌دهد."

احمدي‌مقدم در رابطه با طرح‌هاي امنيت اجتماعي نيز اظهارات رادان درباره دور جدید طرح امنیت اجتماعی را تکذیب کرد و گفت "بايد به جاي اينكه با ظواهر در كف خيابان برخورد كنيم بيشتر به باندهاي توليد فساد بپردازيم. رويكرد پليس در كف خيابان به طور عمده فرهنگي و تذكر است. اما جرياناتي كه فساد را سازماندهي مي‌كنند، اولويت برخورد پليس هستند."

وی گفت"بعد از نشست مطبوعاتي سردار رادان اين‌گونه تصور شد كه پليس طرح جديدي دارد در حالي كه ما در بسياري از شاخص‌ها در حالت بحراني قرار نداريم."

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator