۱۳۸۸/۰۷/۱۶

ارتقای معاونت اطلاعات سپاه به سازمان اطلاعات؛ سپاه فاتحه وزارت اطلاعات را خواند

ارتقای معاونت اطلاعات سپاه به سازمان اطلاعات؛
سپاه فاتحه وزارت اطلاعات را خواند.

ادامه راه سبز«ارس»: منابع موثق خبری از تهران گزارش می دهند که به زودی معاونت اطلاعات سپاه پاسداران به سازمان اطلاعات ارتقا خواهد یافت . قرار است حسین طائب فرمانده سابق بسیج ریاست این سازمان تازه تاسیس را برعهده بگیرد.سایت خبری "الف" وابسته به احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی خبر داده که تاسیس سازمان اطلاعات سپاه مدت ها است که در دستور کار قرار داشته و این اقدام "بعد از طی پروسه‏های طولانی در فرماندهی کل سپاه، نیروهای مسلح و در نهایت دفتر فرماندهی کل قوا"، انجام می شود. فرماندهی کل قوا بر عهده رهبر جمهوری اسلامی ایران است.


بدین ترتیب و با گذشت ۲۶ سال از تاسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، و در حالی که بیش از ده سال است که زمزمه ها و گلایه هایی از وجود دستگاه های اطلاعاتی موازی وجود دارد، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران رسما در کنار وزارت اطلاعات کار خود را آغاز می کند. گفتنی است که دستگاه اطلاعاتی سپاه پاسداران یکی از بخش هایی بود که در زمان تاسیس وزارت اطلاعات منحل شد. مطابق قانون تاسیس وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران موظف به "تبعیت از خط مشی" این وزارتخانه شده بود و قرار بود که ماموریت های محوله در اساسنامه سپاه پاسداران به وزارت اطلاعات انتقال یابد.

تحلیلگران معتقدند که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از این پس دیگر نهاد اطلاعانی مادر نخواهد بود و زیر سایه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران فعالیت خواهد کرد. انتخاب حیدر مصلحی به عنوان وزیر اطلاعات نیز در راستای همین برنامه است. مصلحی که پیش از این به عنوان نماینده رهبر جمهوری اسلامی در نیروی بسیج از موسسین دستگاه اطلاعاتی این نیروی مسلح بود، در سخنرانی خود در مجلس برای کسب رای اعتماد، خاضعانه از "هماهنگی" با سایر دستگاه های اطلاعاتی سخن گفت و پیشنهاد کرد که "شورایی برای هماهنگی دستگاه های اطلاعاتی تشکیل شود." این در حالی است که مطابق قانون تاسیس وزارت اطلاعات، دستگاه های موازی اطلاعاتی حق فعالیت ندارند. تاسیس سازمان اطلاعات سپاه در حالی صورت می گیرد که گزارش های متعددی از تصفیه های پیاپی در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و اخراج و بازنشستگی اجباری نیروهای قدیمی این وزارتخانه به گوش می رسد.

ریاست سازمان اطلاعات سپاه بر عهده حسین طائب گذاشته خواهد شد. کمتر از یک هفته است که طائب از سمت قبلی خود به عنوان فرمانده بسیج خداحافظی کرده و هم اکنون در سمت معاونت اطلاعات سپاه فعالیت می کند. به گفته صاحبنظران سمت ریاست سازمان اطلاعات برازنده حسین طائب است. طائب از جمله چهره‏هایی است که در ابتدای دولت نهم و دهم نیز به عنوان نامزد تصدی وزارت اطلاعات مطرح بود. او از چهره های اصلی سرکوب اعتراضات مردمی پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری به شمار می رود. به گفته عبدالله عراقی فرمانده‌ "سپاه محمد رسول‌الله" در پی درخواست نيروی انتظامی به کمک بسيجيان برای کنترل اغتشاشات، نيروهای بسيجی به فرماندهی طائب وارد عرصه شدند. علی مطهری نماینده مجلس و فرزند آیت الله مطهری نیز با اشاره به نقش طائب در سرکوب های اخیر گفته بود : "وقتی ما مدیریت بحران اخیر را به دست افرادی مانند طائب می دهیم که با باتوم بیشتر مأنوس است تا فکر و عقل و تدبیر، نتیجه همین خواهد بود."

حسین طائب ۴۶ ساله روابط نزدیکی با بیت رهبر جمهوری اسلامی دارد. او داماد سید علی اکبر حسینی استاد اخلاق برنامه های تلویزیونی است. او در سال های پایانی جنگ ایران و عراق در گردان حبیب بن مظاهر با مجتبی خامنه ای همرزم بود و از خلال دوستی با او، به دفتر رهبری راه پیدا می کند. با پایان جنگ، طائب به وزارت اطلاعات می رود و خیلی زود به عنوان معاون اداره ضد جاسوسی وزارت اطلاعات منصوب می شود. گفته می شود که پس از رسوایی وزارت اطلاعات در ماجرای ربودن فرج سرکوهی، حسین طائب به دستور شخص هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور وقت از وزارت اطلاعات اخراج شده است. آنچنانکه یکی از اطرافیان هاشمی گفته است:"حسین طائب در ماجرای ربوده شدن فرج سرکوهی به دست وزارت اطلاعات به هاشمی رفسنجانی اطمینان داده بود که سرکوهی خودش از کشور به قصد آلمان خارج شده و همه این مسایل بازی کانون نویسندگان است. هاشمی نیز همین موضوع را در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در جمع خبرنگاران مطرح کرد، ولی پس از آن بلافاصله متوجه حقیقت شد، لذا عذر طائب را برای همیشه از وزارت اطلاعات خواست ." در این میان روایات دیگری نیز وجود دارد که علت اخراج طائب از وزارت اطلاعات را به دلیل تلاش او برای تشکیل پرونده ای علیه مهدی هاشمی می دانند. مهدی هاشمی در چندماه اخیر نیز بارها مورد حمله و اتهام نیروهای وابسته به طائب قرار گرفت و حتی نام او در ضمن اعترافات دستگیر شدگان حوادث پس از انتخابات در دادگاه کرارا ذکر شد. گزارش های متعددی حکایت از آن دارد که بازجویی از این دستگیرشدگان بر عهده تیمی تحت نظر طائب بوده است.

با اخراج طائب از وزارت اطلاعات، او به واسطه مجتبی خامنه ای به بیت رهبری می رود و به عنوان معاون هماهنگ‌كننده دفتر رهبری فعالیت می کند. در آن زمان او نام مستعار میثم را برای خود برمی گزیند. طائب همچنین به عنوان شاگرد در دروس فقه رهبری جمهوری اسلامی شرکت می کند. گفته می شود که آیت الله خامنه ای در دروس خود علاقه بسیاری به شاخه ای تازه تاسیس در فقه با عنوان فقه اطلاعات و عملیات داشته است.

گزارش های متعددی حکایت از آن دارد که حسین طائب در دوران ریاست جمهوری خاتمی به عنوان یکی از چهره های شاخص برخورد با فعلان سیاسی اصلاح طلب فعالیت می کرد و حتی گاه بازجویی از دستگیرشدگان را برعهده داشت. علی افشاری، از جمله کسانی است که ادعا می کند در دوران اصلاحات تحت بازجویی و شکنجه حسین طائب و تیم او قرار داشته و در نهایت تسلیم خواسته آنان برای شرکت در اعترافات تلویزیونی شده بود.

حسین طائب علاقه بسیاری زیادی به جنگ روانی دارد . او مدیرمسوول و سردبیر فصلنامه ای در بسیج با عنوان عملیات روانی است. گفته می شود که گزارش ها و اخبار تلویزیون جمهوری اسلامی به خصوص بخش خبری 20.30 با هماهنگی او در چندماهه اخیر پخش شده است. مهدی کروبی پس از پخش گزارشی جنجالی از تلویزیون درباره دختری با نام ترانه موسوی، نقش طائب در تهیه سناریوی این گزارش را فاش کرد. در این گزارش ادعا شد که ترانه موسوی زنده و سالم در کانادا اقامت دارد و شایعه تجاوز و قتل او صحت ندارد. اما بعدا مشخص شد که خانواده ترانه موسوی در گزارش تلویزیون از نزدیکان حسین طائب بوده اند.

در حالی که رسانه های وابسته به جنبش سبز در اولین واکنش ها نسبت به ترک پست فرماندهی بسیج توسط طائب ابراز شادمانی کرده و حتی این اقدام را ناشی از تلاش رهبر جمهوری اسلامی برای آرام کردن معترضان تفسیر کردند، اما واقعیت آن است که طائب به سمتی به مراتب حساستر منصوب شده است و به زودی باید منتظر خبرهای ناخوشی از اقدامات سازمان اطلاعات سپاه به سرپرستی او بود.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator