۱۳۸۸/۰۷/۱۵

مصباحیون کابینه احمدی نژاد

مصباحیون کابینه احمدی نژاد

ادامه راه سبز (ارس): ۲۰ تیرماه ۷۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی با به رسمیت شناختن موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره) به سرپرستی آیت الله مصباح یزدی، اعتبار ویژه یی به این موسسه بخشید. بلافاصله پس از رسمیت یافتن موسسه، عده یی از شاگردان وی با تطبیق مدارک حوزوی خود و گرفتن مدارک معادل دانشگاهی، برای ادامه تحصیل با استفاده از سهمیه بورسیه شورای عالی انقلاب فرهنگی راهی دیار غرب شدند و البته تمامی آنها از جمله فرزندان خود مصباح ابتدا در دانشگاه مک گیل مونترال کانادا به عنوان دانشجوی فوق لیسانس مشغول به تحصیل شده و پس از گرفتن مدرک فوق لیسانس برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا، راهی دیگر مراکز دانشگاهی کانادا و امریکا شدند.

به گزارش اعتماد، از جمله این افراد، مرتضی آقاتهرانی و محمدناصر سقای بی ریا بودند که راهی ایالات متحده شدند. آقاتهرانی در دانشکده فلسفه دانشگاهی ایالتی نیویورک مشغول به تحصیل شد و تز دکترای خود را در زمینه تاثیر عرفانی خواجه نصیرالدین طوسی روی افکار ابن سینا به پایان رساند. وی در اثنای تحصیل، امامت جماعت مسجد امام علی(ع) در منطقه بروکینگز نیویورک را برعهده گرفت که البته در روزهای جمعه همانند ایران، نماز جمعه را در آنجا اقامه می کرد. شاید از همین رو بود که بی ریا راهی تگزاس شد و همانند آقاتهرانی، امام جمعه تگزاس شد. محمدناصر سقای بی ریا در تز فوق لیسانس از پدر معنوی خود یعنی آیت الله مصباح یزدی تشکر کرد.

چنین بود که آقاتهرانی پنج سال به عنوان امام جمعه شهر نیویورک و مسوول اسلامی این شهر فعالیت کرد. اما با پایان فعالیت آقاتهرانی و بی ریا این دو به رغم حضور فرزند مصباح به ایران بازگشتند و پس از روی کار آمدن دولت نهم بود که یکی در کسوت مشاور و دیگری در قامت واعظ کابینه راهی پاستور شدند. اگرچه حضور آقاتهرانی در ماه های نخست فعالیت دولت چندان حرف و حدیث به دنبال نداشت اما سقای بی ریا حاشیه های بسیاری را رقم زد چرا که به اعتقاد برخی تحلیلگران، رئیس دولت نهم مشاوری را برای امور روحانیت خود برگزیده بود که آنچنان حوزویان او را نمی شناختند. رئیس پژوهشکده علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آن دوره با انتقاد از ارتباط دولت با برخی موسسات خاص گفت؛ «نباید این تصور پیش بیاید که دولت با موسسات خاصی از حوزه در ارتباط است. پیشنهاد من این است که مشاوران رئیس جمهور باید تدابیری بیندیشند تا شاهد این وضعیت نباشیم.»

این روابط به گونه یی پیش رفت که در دیدار احمدی نژاد با آیت الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید به صراحت به او گفت؛ «در مسائل مملکتی آن هم در کشوری به عظمت و گستردگی کشور ما، گاه اشتباهی رخ می دهد که باید با شجاعت عذرخواهی و جبران کرد و اگر تخلفی صورت گرفته، تعقیب شود و اگر وجود افراد ناآگاه سبب آن اشتباهات شده، برکنار شوند و افراد لایقی به جای آن بنشینند.» در این میان نام آقاتهرانی نیز به رسانه ها راه یافت چرا که وی به عنوان معلم اخلاق کابینه برای وزرا جلسات هفتگی می گذاشت و آنها را موعظه می کرد. وی سپس در انتخابات مجلس هشتم به پشتوانه همین شهرت کاندیدا شد و توانست از حوزه انتخابیه تهران راهی مجلس شود.


0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator