۱۳۸۸/۰۷/۱۵

قاعدین دیروز و متحجران امروز؛ هتاکی حامیان دولت به مراجع و علما

قاعدین دیروز و متحجران امروز؛ هتاکی حامیان دولت به مراجع و علما.

ادامه راه سبز «ارس»: هجمه به روحانیت و مراجع ، پس از حمله به نزدیکان و بیت امام، در دولت احمدی نژاد هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد. هنوز چند ساعتی از هشدار آیت الله موسوی اردبیلی نسبت به خطرات ناشی از حمله به روحانیت نگذشته که اظهارات هتاکانه ستاد ائمه جمعه استان فارس در ایرنا خبرگزاری دولتی منتشر می شود.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان‌های فارس و کهکیلویه و بویراحمد در اظهارات توهین‌آمیز و بی‌سابقه‌ای آیت الله صانعی از مراجع تقلید شیعه و آیت‌الله سید علی محمد دستغیب نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری را به اختلال روانی متهم کرد. محمد باقر ولدان در گفتگویی با ایرنا گفته است: "با حرف‌هایی که آقایان یوسف صانعی و سید علی محمد دستغیب به زبان می‌آورند، ما شک کردیم که شاید آنها از لحاظ روحی و روانی دچار اختلالاتی هستند."

خبرگزاری دولتی ایرنا که در اهانت به مراجع و سایر نخبگان کشور ید طولایی دارد و این روزها با روزنامه منصوب رهبری کیهان، در هتاکی علیه علما مسابقه گذاشته است، به نقل از ولدان بیانات آیت‌الله صانعی را "شرم آور" و مواضع اخیر آیت‌الله دستغیب را "سست و بی‌بنیان" توصیف کرده است.

در حالی که رسانه های دولتی و تعدادی از نمایندگان مجلس خبرگان سعی در تخریب شخصیت روحانی برجسته، آیت الله دستغیب دارند، آیت الله العظمی بیات زنجانی، در یک تماس تلفنی با ایشان مواضع اخیر آیت الله العظمی دستغیب را جهاد در راه خدا نامیده و از وی به عنوان اسوه علمی و عملی یاد کردند.

ایرنا در حالی اقدام به انتشار چنین هناکی هایی می کند که رهبری درخطبه های نماز عید فطر نسبت به فضای افترا و تهمت در جامعه هشدار داده بود و این روزها از سوی دلسوزان نظام حرکت هایی برای برقراری آرامش در جامعه در حال انجام است.

هجوم به مرجعیت و اسلام از سوی کیست؟


آیت الله موسوی اردبیلی نیز در دیدار با اعضای هیات موتلفه اظهار نگرانی کرده بود که" متأسفانه مدتي است احساس مي‌کنيم به روحانيت هجمه مي‌شود، به اسلام هجمه مي‌شود و اين هجمه تنها از طرف يک گروه نيست، بلکه از طرف گروه‌هاي مختلف صورت مي‌پذيرد. وقتي در رابطه با موضوعي، مرجع تقليدي هشدار مي‌دهد، بعضي‌ها بجاي توجه به اين هشدار، مي‌گويند فلاني کيست که هشدار بدهد! اگر اين رويه ادامه پيدا کند، بعد از آن خطاب به ديگر مراجع نيز تسري پيدا مي‌کند و سپس نظام مرجعيت و فقاهت مورد هجوم واقع خواهد شد."

آيت الله موسوي اردبيلي با تأکيد بر هوشياري حاضران ادامه داد :" اينها هم خطراتي است که مدتي است متوجه دين و روحانيت شده است، مبادا شما از آن غفلت کنيد و فقط نظرتان را متوجه گوشه‌اي از مشکلات کنيد."

در کنار چنین نگرانی هایی که از سوی دلسوزان انقلاب ابراز می شود، ولدان که از منصوبان رهبری در استان فارس است، از بدنه روحانیت خواسته که انزجار و نفرت خودشان را از این مواضع سخیف و ناصواب ابراز کنند." وی به همین حد نیز اکتفا نکرده و در توهینی آشکار اظهار داشته است: "نخبگان و خواص روحانیت امروز باید یک تصمیم اساسی بگیرند و آقای صانعی و آقای دستغیب را احضار کنند و از آن‌ها امتحان علمی بگیرند."

انتقام و کینه از آیت الله خمینی

اظهارات رئیس شورای سیاستگزاری استان فارس در حالی مطرح می شود که جمعی از مردم استان فارس با نوشتن نامه ای به آیت الله بیات زنجانی، ضمن ابراز نگرانی از روند موجود در تخریب چهره های برجسته روحانی و انقلابی، به نقش مرجعیت و آیت الله دستغیب در انقلاب اسلامی پرداخته بودند. آیت الله بیات در پاسخ نوشته بود: " ایشان جزو علمائی هستند که فرصت طلبان امروز و قاعدان دوران مبارزات پیش از انقلاب، که امروز روی خون شهیدان قبل و پس از انقلاب تکیه زده اند، تیرهای کینه خود را به سینه پاک آنان هدف گرفته و انتقام کینه های خود از امام(ره) را از آنان به عنوان فرزندان معنوی آن بزرگوارمی گیرند."

حجم تهاجمات نیروهای وابسته به حکومت، به علما و حوزه های علمیه خصوصا در تحولات پس از انتخابات چنان وسعت گرفته است که حتی آیت الله مکارم که از نزدیکان حکومت بشمار می آید، هشدار داده بود: " دريك نظام اسلامي بدون مشاركت فعال حوزه هاي علميه، مراجع و علما كاري پيش نمي رود. .... آناني كه نقش مراجع و علما را كم رنگ مي كنند، سخت در اشتباه هستند.... حوزه ها بايد بتوانند جامعه را رهبري و هدايت كنند و در مسائل گوناگون نقش موثرداشته باشند.... بايد تمام اركان نظام براي حوزه ها، اهميت قائل شوند و اگر حوزه ها از نظام جدا شود، نظام نمي تواند پايدار بماند."

تفسیر احکام خدا با امیال سیاسی

در همین حال نجفقلی حبیبی ، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در گفت و گو با ایسنا ابراز نگرانی کرده بود که" متاسفانه امروز مراجع تقلید و به طور کلی مجتهدین آن‌طور که باید و شاید، جایگاه خود را در جامعه ندارند و این اتفاق نه از طرف کل نظام، بلکه از طرف برخی جریان‌های سیاسی صورت گرفته است. متاسفانه برخی از جریان‌های سیاسی سابقه خوبی در زمینه برخورد با مراجع از خود باقی نگذاشته‌اند و مدام در برخورد با مسایل سیاسی مختلف، حریم مراجع و مجتهدین را شکسته‌اند که این مساله آسیب زیادی به حرمت و مقام اجتهاد و مرجعیت وارد می‌کند."

وی با تاکید بر این‌که " مجتهدین در جامعه اسلامی و جمهوری اسلامی باید جایگاه بسیار والایی داشته باشند،" اظهار داشته بود: " متاسفانه افرادی که با دید سیاسی به مسائل نگاه می‌کنند، اگر چیزی را مطابق با سلیقه خود نبینند، احترام هیچ‌کس و حتی احترام خدا را هم نگه نمی‌دارند، چه رسد به احترام مراجع. این افراد تصور می‌کنند که احکام خدا باید مطابق میل آن‌ها تبیین و تفسیر شود؛ بنابراین اگر مجتهدی مطابق میل آن‌ها حرف نزند، فورا بر آشفته می‌شوند و اهانت می‌کنند."

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، برخی جریان های سیاسی که قادرند در کوتاه ترین زمان از هر ندای مخالفی جنجالی جدید بسازند، در راستای اهداف خود از هیچ وسیله ای کوتاهی نمی کنند و در این میان توهین به مرجعیت و علمای برجسته را مدت هاست در دستورکار خود قرار داده اند. دولت احمدی نژاد از اولین روز به قدرت رسیدن نشان داده است که هیچ صدای مخالفی را نمی تواند تحمل کند و حتی نسبت به مواضع و فتاوای علما و مراجع هم با بی صبری و دشمنی موضع گیری می کند و هیچ حریمی را لحاظ نمی کند. دراین میان برخورد روزنامه کیهان و رجا نیوز و جناحهای وابسته به حکومت نسبت به فتاوای آیت الله منتظری و بیانات آیت الله صانعی پس از انتخابات نشان از بیم و هراس حاکمان از نفوذ روحانیون و مراجع مستقل در میان مردم است.

اصلاح طلبان معتقدند این هتاکی ها نشان از تقابل دو دیدگاه است؛ تحجر در مقابل اجتهاد پویا؛ و سردمداران تحجر که روزی بنیانگذار انقلاب اسلامی را به خاطر روشنگری هایش زندیق می خواندند، امروز عرصه جولان یافته اند و انتقام خود را از نزدیکان و یاران ایشان می گیرند. به باور آنان محتمل ترین و سریع ترین گزینه برای بر چیدن دولت کودتا مراجع و علمای مستقل هستند و بی دلیل نیست که این چنین شمشیر حمله به روحانیون و حوزه های علمیه از سوی رسانه های منصوب رهبری و احمدی نژاد از رو بسته شده است.

بهار یکتا

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator