۱۳۸۸/۰۷/۱۳

"تعهد، شایستگی و تجارب" سردار نقدی چیست؟

"تعهد، شایستگی و تجارب" سردار نقدی چیست؟

ادامه راه سبز «ارس»: در اقدامی تامل برانگیز، رهبری ضمن تقدیر از تلاشهای "مخلصانه" حسین طائب در بسیج، محمد رضا نقدی را با توجه به "سوابق ارزنده وی" جایگزین وی در سازمان بسیج کرده است.

فعالیتهای حسین طائب که را پیش از این درباره آنها، به خصوص سرکوب های خرداد و تیرماه، شکنجه متهمان و به شهادت رساندن مردم بیگناه در جریان تظاهرات اخیر پرداخته بودیم، و مهدی کروبی نیز خبر از نقش وی در سناریوسازی برای مساله "ترانه موسوی" داده بود، از طرف رهبری با عنوان "تلاشهای مخلصانه" تقدیر شد. حسین طائب در دوران اصلاحات نیز به عنوان یکی از بازجویان و شکنجه گران اوین، از جمله افرادی بود که نقش موثری در تهیه اعترافات تلویزیونی فعالان سیاسی و مخالفان رهبری در آن دوران داشت. پیش تر علی افشاری، از فعالان دانشجویی که در خارج از کشور به سر می برد، خبر داده بود که در دوران اصلاحات به مدت 5 ماه در زندان تحت شدیدترین شکنجه های روحی و جسمی از طرف حسین طائب و تیمش قرار گرفته بود تا در نهایت تسلیم خواسته آنان برای شرکت در اعترافات تلویزیونی شده بود.

همچنین محمدرضا نقدی، از افراطیون معروف است که اولین بار نام وی در پرونده کرباسچی و شهرداران به زبان افتاد، زمانی که نقش وی در شکنجه شهرداران در زندان افشا شد. این رسوایی به حدی بزرگ بود که بعدا در دادگاه برای وی حکم حبس صادر شد، اما این حکم هیچگاه به مرحله اجرا نرسید. همچنین وی بار دیگر زمانی مطرح شد، که اعلام کرد خود می خواهد "حکم خدا" یعنی قصاص را در مورد تعدادی از دانشجویان که به ظن وی به معصوم توهین کرده بودند اجرا کند، تصمیمی که حتی با واکنش رهبری نیز روبرو شد. سوابق سیاه سردار نقدی به حدی است که کارشناسان بر این باورند که تنها دلیل انتساب وی به این سمت، و اشاره رهبری به "تعهد و شایستگی و تجارب ارزنده" وی در حکم انتساب، تبعیت محض وی از مافوق و بی رحمی و بی‌ملاحظه‌گی وی در برخورد با مخالفان است که با توجه به موقعیت بسیار سخت کودتاگران در شرایط فعلی و اثبات زنده بودن و قدرتمندتر شدن جنبش سبز پس از روز قدس می باشد.



نام سردار نقدی در روزهای پرالتهاب پس از دوم خرداد 76 بر زبانها جاری شد. زمانیکه او در قامت جدی ترین مخالف دولت اصلاحات خود را به جامعه معرفی کرد. سردار نقدی که در روزهای پرالتهاب پس از دوم خرداد سال 1376 مسوولیت حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی را برعهده داشت، شخصا با نظارت و کنترل بر آنچه در بازداشتگاه وصال می گذرد، رهبری برخورد با عواملی که از نگاه او و همفکرانش به پیروزی خاتمی منجر شده بود را برعهده گرفت. شکنجه و آزار و اذیت شهرداران تهران که در راستای دستگیری و محاکمه غلامحسین کرباسچی در بازداشتگاه وصال رخ داد، نقدی را به اوج شهرت رساند.

اعتراض قبه، معاون کرباسچی در شهرداری تهران، به شکنجه شدید جسمی و روحی در دادگاهی که از سیمای جمهوری اسلامی به طور زنده پخش می شد، اولین نورافکن را به آنچه در بازداشتگاه وصال گذشته بود تاباند. بعد از سخنان قبه تعداد دیگری از شهرداران مناطق مختلف تهران، خاطرات تکان دهنده ای از نوع شکنجه یی که در وصال متحمل شده اند، از طریق مطبوعات منتشر کردند، تا بیش از پیش نام سردار نقدی و تعهداتش به مقام رهبری بر زبانها جاری شود.

نقدی با شکایت شهرداران تهران و پیگیری نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی در دادگاه نظامی محاکمه و به سه ماه حبس محکوم شد ولی نه تنها این حکم اجرا نشد بلکه چند ماه بعد با وجود اینکه او از سمت اش در نیروی انتظامی برکنار شده بود به مشاورت نظامی رهبری رسید تا روشن شود که او در ایفای وظایف شغلی و مطابق دستور مقام مافوق عمل کرده است.

تهدید به "اجرای حکم خدا" علیه "توهین کنندگان به مقدسات" توسط نقدی در صبحگاه مشترک نیروی انتظامی که توسط روزنامه صبح امروز منتشر و بازتاب گسترده ای در جامعه داشت، نشان داد که نقدی با وجود محاکمه و محکوم شدن در دادگاه نظامی باز با حمایت مقام های ارشد نظامی، وظیفه مقابله با دولت خاتمی و جنبش اصلاحات را برعهده دارد.

اگرچه در سالهای آخر دوران اصلاحات کمتر نامی از نقدی در میان بود ولی همواره نام او بعنوان آمر اصلی حمله به تجمعات و برنامه های اصلاح طلبان مطرح بود. نقدی، ذوالنور، پورمحمدی، محسنی اژه ای و ذوالقدر از جمله فرماندهان نظامی، امنیتی و قضایی بودند که در نقش سرکوب کنندگان جنبش اصلاحات، تعهد و شایستگی خود را به مقام رهبری نشان داده و در این راه تجارب کافی کسب کرده اند.

با تصاحب کرسی ریاست جمهوری توسط محمود احمدی نژاد در سال 1384، نقدی به ریاست ستاد مبارزه به قاچاق ارز و کالا منصوب شد. اما این بار نقدی برای مبارزه با قاچاقچیان کالا که کنترل اسکله ها را در اختیار داشتند به این سمت منصوب نشد، بلکه همانگونه که مهدی کروبی در مجلس ششم افشاء کرد، اسکله هایی که برای قاچاق کالا و ارز مورد استفاده قرار می گرفتند در اختیار سپاه بودند و نیاز به حفاظت داشتند نه مبارزه. بنابراین منصوب کردن نقدی به ریاست این ستاد تضمین کننده فعالیت اقتصادی غیر قانونی سپاه در واردات کالا و قاچاق آن بود.

انتصاب نقدی به فرماندهی در روزهای بحرانی

ناظران سیاسی بر این باورند که بحرانی بودن شرایط داخلی کشور، از عمده ترین دلایل انتصاب سردار نقدی به فرماندهی بسیج بوده است، چراکه از نگاه رهبران ایران، امنیت کشور در این شرایط وابسته به قاطعیت عوامل سرکوب و داشتن تجربه لازم برای مقابله با هرگونه اعتراض داخلی است. اثبات بی رحمی و قاطعیت سردار نقدی در جریان بازداشت و شکنجه شهرداران تهران و شکنجه دانشجویان بازداشت شده بعد از حادثه کوی دانشگاه تهران، دلیل محکمی برای واگذاری بسیج به این فرمانده نظامی تلقی شده که دارای سابقه محکومیت در دادگاه است.

آیت الله علی خامنه ای ماموریت جدید نقدی را تلاش برای سازماندهی و بسیج بیشتر اقشار مردم در زمانهایی که انقلاب اسلامی به آن نیاز دارد، تعریف کرده است. به عقیده ناظران، پیام روشن این ماموریت، احساس خطر برای حیات جمهوری اسلامی و نگرانی مسوولان ارشد نظام از حوادث آینده است.


محمد تهوری

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator