۱۳۸۸/۰۷/۱۴

ضرغامی ظاهرا رییس صدا و سیما است؛ پشت پرده کیست؟

ضرغامی ظاهرا رییس صدا و سیما است؛ پشت پرده کیست؟

ادامه راه سبز (ارس): عزت الله ضرغامی در حالی عملیات هدایت سازمان صدا و سیما را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم انجام داد که دوره ریاست او بر این سازمان در سوم خرداد امسال به پایان می رسید. ضرغامی می دانست که محمود احمدی نژاد علاقه ای به ادامه ریاست او بر این سازمان ندارد. نامه محرمانه احمدی نژاد علیه ضرغامی تنها چند ماه پیش فاش شده بود که در آن از "هماهنگی با رهبری" برای تغییر مدیریت صدا و سیما پس از انتخابات سخن گفته بود. اما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دیگر گلایه ای برای احمدی نژاد درباره عملکرد صدا و سیما نمانده بود چرا که این سازمان بدون هیچ ملاحظه کاری تبلیغات برای او و دولتش را در دستور کار قرار داده بود.

رسانه ملی حتی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز به پوشش گسترده اخبار دولت احمدی نژاد و دستاوردها و موفقیت های او می پرداخت. حامیان دولت به مناسبت های مختلف در شبکه های تلویزیونی حاضر می شدند و بدون پرده پوشی از احمدی نژاد حمایت می کردند. از همه جالب تر رفتار بخش خبری 20.30 بود که شمشیر ضدیت با کاندیداهای اصلاح طلب را از رو بسته بود. این بخش خبری ادعا کرد که آیات عظامی چون صافی گلپايگاني، موسوي اردبيلي و جوادي آملي از پخش تصاویر خود در مستند تبلیغاتی میرحسین موسوی شاکی بوده اند. این اقدام واکنش شدید مراجع تفلید را برانگیخت و آنان به صراحت از "جعل خبری" و "خبرسازي پيرامون مرجعيت شيعه و مسئله انتخابات" گلایه کردند. در موردی دیگر بخش خبری 20.30 به تحریف سخنان کروبی پرداخت و ادعا کرد که او به دلیل بیماری سفرهای استانی خود را لغو کرده است. مهدی کروبی در واکنش به این خبر، نامه شدیدالحنی به ضرغامی نوشت و گفت: "رسانه ملی در انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری به رسانه فردی تبدیل شده است. متاسفانه این رسانه به تریبون رئیس دولت تبدیل شده و به نام پخش اخبار دولت عملا به ارگان آن تبدیل شده است، چنان‌که پس از پایان همان برنامه‌ای که مرا تخریب کردید، رپرتاژ آگهی دولت درباره فروش سهام عدالت به کارگران را پخش کردید."

تصمیم ضرغامی به پخش مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری، اگر چه اقدامی بدیع و در نوع خود تازه می نمود، اما سرانجام این مناظره ها نشان داد که صدا و سیما بنای خود را بر حمایت از احمدی نژاد گذاشته است. رییس دولت نهم در مناظرات خود اتهاماتی را علیه چهره هایی که غایب بوده و امکان دفاع از خود نداشتند، مطرح کرد. احمدی نژاد اوج اتهام را متوجه هاشمی رفسنجانی و فرزندان او کرد، اما حتی از حمله به ناطق نوری، رییس دفتر بازرسی رهبری و فرزند او نیز ابا نکرد. هاشمي رفسنجاني طی نامه ای به ضرغامی خواستار تعيين فرصتي جهت دفاع از خود "قبل از پايان مهلت تبليغات" شد، اما با پاسخ منفي او روبرو شد. همین امر موجب شد تا رفسنجانی در نامه‌اي سرگشاده به رهبری از نهادينه شدن دروغ و افترا در كشور ابراز نگراني كند.
اقدام صدا و سیما اما تنها محدود به جلوگیری از حق دفاع افراد در برابر اتهامات وارد شده از سوی احمدی نژاد نشد، بلکه با پایان مناظرات انتخاباتی و در آخرین روز مهلت تبلیغات صدا و سیما به بهانه آن که سایر نامزدها در غیاب احمدی نژاد از او انتقاد کرده اند، وقت اضافه ۲۰ دقیقه ای به رییس دولت نهم اختصاص یافت. این اقدام صدا و سیما نه تنها واکنش شدید سه نامزد دیگر انتخایات را برانگیخت که حتی دری نجف آبادی دادستان کل کشور نیز آن را غیرقانونی دانست. اما انگار که صدا و سیما حتی برای نظر دادستان کل کشور نیز احترامی قایل نبود.

رفتار رادیو و تلویزیون تحت ریاست ضرغامی پس از انتخابات و با آغاز اعتراضات گسترده مردمی به تقلب با تغییرات گسترده تری همراه شد و این رسانه به یکی از مهمترین ابزارهای سرکوب و جنگ روانی علیه جنبش سبز تبدیل شد. بخش های خبری مختلف صدا و سیما به خصوص بخش خبری 20.30 یکسره با قلب واقعیت، اعتراضات مردمی به تقلب گسترده در انتخابات را یک اغتشاش ساده معرفی کردند و اخبار سرکوب و کشته شدن مردم در خیابان ها با سانسور مواجه شد. پس از آن که ویدئوی کشته شدن ندا آقا سلطان در سراسر شبکه های خبری جهان پخش شد، عزت الله ضرغامی طی اظهارنظری ادعا کرد که تصویر قتل ندا ساختگی است. پس از آن که خبر شکنجه و تجاوز به دختری با نام ترانه موسوی در رسانه های مختلف اینترنتی مطرح شد و مهدی کروبی نیز نام او را به عنوان یکی از قربانیان حوادث پس از انتخابات ذکر کرد، صدا و سیما با پخش گزارشی به سراغ ترانه موسوی دیگری که زنده بود و در کانادا اقامت داشت، رفت تا نشان دهد که چنین خبری کذب است. خیلی زود پس از پخش این گزارش، مهدی کروبی فاش کرد که این گزارش با هدایت حسین طائب فرمانده نیروی مقاومت بسیج ساخته شده و او نزدیکان خود را به عنوان اقوام ترانه موسوی قالب کرده است.

شبکه های مختلف تلویزیون در جریان برگزاری دادگاه های متهمان حوادث پس از انتخابات نیز با پخش اعترافات این متهمان علیه چهره های سرشناس اصلاح طلب جنجال تازه ای را آفریدند. پس از آن که این اعترافات در طول دو ماه بارها و بارها از رادیو و تلویزیون پخش شد، به یک باره رهبر جمهوری اسلامی با عتاب خواستار توقف آن ها شد. پس از آن رييس ديوان عدالت ادارى نیز مسئوليت پخش جريان محاكمه بازداشت شدگان پس از انتخابات را متوجه تلویزیون دولتی ایران دانست. این در حالی بود که صدا و سیما به درخواست های مکرر چهره هایی که به آنان اتهام زده شده بود، برای دفاع از خود کوچکترین توجهی نکرده بود. پخش مصاحبه اختصاصی با برخی چهره های مشهور بازداشت شده از جمله محمد عطریانفر و محمد علی ابطحی و برگزاری میزگردی با حضور سعید حجاریان نشان می داد که صدا و سیما برای حمله به اصلاح طلبان از جایی دیگر خط می گیرد. آخرین نمونه از این دست حملات، پخش مستند هسته ای از تلویزیون بود که در آن با تکرار ادعاهای محمود احمدی نژاد، به تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت سید محمد خاتمی شدیدترین حملات وارد شد . این مستند واکنش حسن روحانی دبیر سابق شورای امنیت ملی را برانگیخت . او گفت: "۷۰ درصد مستند صدا و سيما درخصوص مسئله هسته‌اي خلا‌ف واقع است."

تحلیلگران درباره نقش عزت الله ضرغامی در سیاست های جاری صدا و سیما، دو تحلیل عمده دارند. یکی از این تحلیل ها بر این فرض متکی است که ضرغامی خود عملیات جنگ روانی صدا و سیما را بر علیه جنبش سبز هدایت می کند. تحلیل دیگر اما با اشاره به سابقه ضرغامی و البته انتقاداتی که او در گذشته نیز به احمدی نژاد وارد کرده بود، معتقد است که اصولا عزت الله ضرغامی به صورت ظاهری ریاست صدا و سیما را برعهده دارد و هدایت برنامه های این سازمان از جایی دیگر و توسط چهره ها و نهادهای نظامی و امنیتی صورت می گیرد. در هر حال طبق اخباری که به گوش می رسد ضرغامی پذیرفته است تا به بهای حفظ سمت ریاست خود، با شرط های احمدی نژاد و نهادهای نظامی و امنیتی موافقت کند.

3 نظرات:

Anonymous گفت...

دوباره بر مي گرديم به دوران اطلاحات كه مجلس هميشه درگير جناه بندي آقايان بوده اگر گربه اي در جاي مي مرد مجلس ششم تحصن مي كرد گرگي گوسفندي را مي دريد مجلسس ششم تحصن مي كرد و خيلي از اين كارها مردم هم از يك سوراخ دو گزيده نمي شوند (دق كنيد در گنج خامه بمانيد)

ایران گفت...

کوچولوی کامنت گذار لااقل به بزرگترت بگو اول بهت دیکته یاد بده بعد بفرسته پشت رایانه!

جناح دسته، نه جناه!

میگم همینطوری بعدها میخواهی مبارز بشی و چماق دستت بگیری؟! بهتره قبلش چمد جلسه بری پیشه قرائتی

الله اکبر گفت...

از همین بیسوادی بعضی ها سو استفاده میکنند و مغزشان را میتوانند شستشو بدهند و گرنه کسی سواد و مطالعه داشته باشه که گول یک مشت آدمکش و چماق دار را نمیخورده.

ناشناسجان تنها راهنمایی که میشود به امثال شما کرد اینه که تا میتوانی مطالعه کن

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator