۱۳۸۸/۰۹/۱۸

ضرب و جرح شدید مجید توکلی هنگام بازداشت و خبرهای جعلی رسانه‌های دولتی

ضرب و جرح شدید مجید توکلی هنگام بازداشت و خبرهای جعلی رسانه‌های دولتی


مجید توکلی دانشجویی بازداشتی که در روز ۱۶ آذر توسط ماموران امنیتی با ضرب و جرح شدید بازداشت شده بود، با تدوام شکنجه‌ها روبه‌رو است.

به گزارش هرانا به نقل از واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران، مجید توکلی روز گذشته در دانشگاه امیرکبیر هنگامی که همراه دیگر دانشجویان قصد خروج از دانشگاه را از در حافظ داشت، توسط مامورانی که در یک خودروی ون سفید بدون پلاک و یک پژوه ۴۰۵ پلاک دولتی منتظرش بودند بازداشت شد.

ماموران امنیتی در هنگام بازداشت آقای توکلی در محدوده چهارراه کالج او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. ضرب و شتم این فعال دانشجویی به حدی بوده که عابران و رهگذاران را شوکه کرده است.

شاهدان عینی به مجموعه گفتند، بعد از سخن‌رانی توکلی در دانشگاه امیرکبیر تعدادی از دانشجویان قصد همراهی کردن او از دانشگاه را داشته‌اند. با کمک دانشجویان و مردم، توکلی کاپشن تیره‌ی خود را با یک کاپشن کرم رنگ، عوض کرده و همراه چند فعال دانشجویی دیگر از در منتهی به خیابان حافظ خارج شده و به طرف چهارراه کالج حرکت می‌کند.

در چهار راه کالج یک ون سفید و یک پژوه ۴۰۵ راه مجید و چهار همراه او را می‌بندند و بعد از ضرب و شتم شدید وی را به زور و با خشونت سوار ماشین می‌کنند.

یکی از شاهدان عینی که از دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه امیرکبیر است به مجموعه گفت: «عکس‌های خبرگزاری‌های دولتی و گزارشات آنان کاملا ساختگی بوده و مصداق بارز استفاده‌ی حکومت از روش‌های غیراخلاقی علیه فعالان دانشجویی و مدنی در ایران است.»

این در حالی است که طبق گزارش‌های دریافتی مجید توکلی در یک بازدشتگاه واقع در خیابان نجات الهی مورد شکنجه ماموران امنیتی قرار گرفته و پس از آن به محل نامشخصی منتقل شده است. ماموران امنیتی با کمک رسانه‌های هوادار دولت امروز سعی بر جعل واقعیات خبر بازداشت مجید توکلی با توجه به نوع بازداشت‌اش را داشته‌اند. شاهدان عینی خبرهای رسانه‌های حامی دولت احمدی‌نژاد را کاملا تکذیب کرده اند.

این نوع بازداشت که همراه با ضرب و شتم شدید این دانشجو بوده است و همراهی رسانه‌های امنیتی، نگرانی‌ها نسبت به وضعیت این فعال دانشجویی را بیش‌تر کرده است.

لازم به یادآوری است، مجید توکلی دو سال پیش نیز به مدت ۱۵ ماه به اتهام چاپ نشریات جعلی در زندان بود که بعد از این مدت از اتهامات وارده تبرئه شد. او در مدت زندان ۷۰ مورد از شکنجه‌های صورت گرفته بر روی خود را افشا کرد.

هم‌چنین او بار دیگر در مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان که لغو شده بود بازداشت و مدت ۱۱۵ روز را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین گذارند و اخیرا با تودیع وثیقه سنگین آزاد شده بود.


سخنرانی مجید توکلی در دانشگاه امیرکبیر - ۱۶ آذر ۸۸ - قبل از دستگیر شدن توسط کودتاچیان
دانلود "اینجا"


نیما امینی هم در مردمک اینگونه آورده است:

اعتراف‌گیری صامت؛ مجید توکلی با لباس زنانه

خبرگزاری‌های فارس و ایرنا عکس‌هایی از مجید توکلی با چادر و مقنعه منتشر کرده و مدعی شده‌اند که این فرد تلاش کرده با لباس زنانه از دانشگاه امیرکبیر بیرون آمده و از دست نیروهای امنیتی فرار کند.

خبر فارس - خبر ایرنا

به نوشته خبرگزاری فارس:

اين در حالي است كه عكس وي در بسياري از تجمعات دانشجويان افراطي به عنوان نماد "مقاومت جنبش دانشجويي " در ميان تجمع كنندگان توزيع مي‌شد.

"فرار با لباس زنانه " البته پيش از اين هم، اتفاق افتاده است. بني صدر نيز در اوايل انقلاب و پس از آنكه خيانت هايش به انقلاب و نظام جمهوري اسلامي مشخص شد، با لباس زنانه از كشور گريخت و به فرانسه پناهنده شد.

به نظرم بر فرض اینکه مجید توکلی «واقعا» چادر به سر کرده باشد تا به دست نیروهای امنیتی و عکاس خبرگزاری‌های فارس و ایرنا نیفتد، اقدام وی کاملا پذیرفته شده است به دلایل زیر:

1- تقیه از اصول فقهی شیعه است. در تعریف تقیه که در ویکی‌پدیای فارسی آمده است: «تقیّه در اصطلاح شیعیان به آن معنی است که یک فرد مسلمان برای نجات جان خود از انجام برخی اعمال پرهیز کند؛ به عنوان نمونه اگر مسلمانی در برابر غیرمسلمانان قرار گیرد وخطر جانی او را تهدید کند می‌تواند مسلمان بودن خویش را پنهان کند.»

اقدام مجید توکلی در پنهان کردن هویت خویش از طریق بر سر کردن چادر برای فرار از دست کسانی که وی را به سلول انفرادی خواهند انداخت، آزار و اذیت روحی خواهند کرد و از هیچ تلاشی برای خرد کردن شخصیت او دریغ نمی‌کنند، با توجه به اصل تقیه که مطمئنا مورد تایید دست‌اندرکاران خبرگزاری‌های فارس و ایرنا نیز هست، پذیرفته شده است.

2- تغییر شکل ظاهری برای فرار از دست دشمن، نشان دهنده عدم مقاومت آنطور که خبرگزاری فارس از آن یاد می‌کند نیست. طبیعتا فرار از دستگیری خود نوعی مقاومت است. اتفاقا باید از آقای توکلی به خاطر تلاشش برای فرار از دست ماموران امنیتی و دست‌اندرکاران خبرگزاری‌های فارس و ایرنا قدردانی هم کرد، گرچه این تلاش نتیجه نداده است.

با این وجود اصولا در اصل ماجرا تردید هست. احتمال اینکه مجید توکلی وادار به پوشیدن لباس زنانه شده باشد بسیار زیاد است. وقتی فعالان سیاسی تحت فشار جلوی دوربین می‌ایستند و تمام گذشته خود را نفی می‌کنند، پوشیدن لباس زنانه به اجبار بر تن زندانی کار مشکلی نیست. علاوه بر این خبرگزاری فارس در خبر مربوط به مجید توکلی از این عکس استفاده کرده است:

همانطور که مشاهده می‌شود، تصویری از بنی‌صدر با روسری در اینجا آمده است. اصل عکس بنی‌صدر مربوط به سال 1338 در زمان پایان تحصیلات دانشگاهی و البته بدون روسریست:

وقتی خبرگزاری فارس به این سادگی با استفاده از فوتوشاپ تصویری ساختگی از بنی‌صدر نشان می‌دهد، چه تضمینی وجود دارد که تمام ماجرای مجید توکلی دروغ نباشد.

گرفتن اعترافات اجباری شاید چند هفته نیاز به زمان داشته باشد، اما پوشیدن لباس زنانه بر تن یک زندانی به اجبار می‌تواند راهکار سریع‌تری برای ضربه به حریف باشد.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator