۱۳۸۸/۰۹/۱۶

بیانیه شورای فعالان ملی - مذهبی در آستانه ۱۶ آذر روز دانشجو

شورای فعالان ملی - مذهبی در آستانه روز دانشجو اعلام کرد:
۱۶ آذر؛ يادمان جنبش ضد استبدادی و ضد استعماری دانشجويان ايران

. شورای فعالان ملی - مذهبی در آستانه ۱۶ آذر روز دانشجو بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرده ‌است:

«به نام خدا»

۱۶ آذر؛ یادمان جنبش ضد استبدادی و ضد استعماری دانشجویان ایران است. در این روز خودکامگی و استعمار، با دادخواست خونین دانشجویان ایرانی، به دادگاه افکار عمومی رفت. امروز، آن سلطنت که دانشجویان و نهضت ملی ایران را ایادی خارجی و بیگانه‌پرست میخواند، به محاق تاریخ رفت، اما همچنان شعله‌ی "سه آذر اهورایی"، آن‌چنان که دکتر شریعتی گفته بود، در سپهر دانشگاه‌های ایران می‌درخشد.

اینک در شرایطی به استقبال 16 آذر میرویم که با آغاز جنبش سبز مردم ایران، زخم 18 تیر 78‌، با حمله خشونت‌بار 25 خرداد 88 به کوی دانشگاه تازه شده است؛ هر روز شمار زیادی از دانشجویان منتقد و آزادیخواه، از دانشگاه روانه‌ی زندان می‌شوند؛ دهها نفر از تحصیل محروم میشوند؛ استادان منتقد تحت فشارند؛ رشته‌های علوم انسانی زیر فشار توهم‌های توطئه‌اندیشانه قرار دارند و صدها نفر به کمیته‌های انضباطی احضار میشوند و مورد تهدید قرار می‌گیرند.

متقابلاً هر روز نقدهای تندتری در جامعه‌ی دانشجویی گسترش مییابد و از این طریق به جامعه و حوزه‌ی عمومی منتقل میشود. حاکمیت بر اساس راهبردی ناکارآمد، همچنان به سرکوب و تشدید فضای پلیسی و تصفیه‌ی دانشگاهها از مخالفان سیاسی میاندیشد. در چنین شرایطی ممکن است جنبش دانشجویی، با اتخاذ مواضع تند و رادیکال و همچنین تشدید شعارها و اقدامات خود، در صدد مقابله برآید.

بروز خشونت در مرحله‌ی کنونی، تهدیدی جدی به شمار میرود و روشنفکران، رهبران و فعالان سیاسی و گروههای مرجع باید نسبت به آثار و عواقب تندرویها هشدار دهند. بیتردید اعمال خشونت از هر طرف، میتواند به بحرانی گسترده و عمیق بینجامد و کیان ملی را تهدید نماید. هدف اصلی جنبش سبز مردم ایران و جنبش دانشجویی، تأمین حقوق اساسی، محو خشونت، بسط دمکراسی و مدارا و برقراری مناسباتی عادلانه در جامعه است، بنا بر این نمیتوان با روش‌هایی که متضمن خشونت و نامداراگری است، به امحای خشونت پرداخت.

براساس آموزه‌های دینی و اخلاقی، ما نمیتوانیم برای دست یافتن به هر هدف، هر چند مقدس و انسانی، به وسایل و ابزارهای ناموجه متوسل شویم. تاریخ گواهی میدهد که کسانی که روزی قربانی خشونت بودند، اگر برای مبارزه به روش‌های قهرآمیز و خشن متوسل شده‌اند، در گردش روزگار، روزی خود نیز، مقلد مخالفان خود گشته‌اند و با همان روش‌ها، دگراندیشان را سرکوب کردند.

امروزه شاهد رشد و ارتقای جنبش دانشجویی و تقویت شبکه‌های ارتباطات افقی و گسترش حوزه‌ی عمومی هستیم. ارتقای پیوندهای اجتماعی و همچنین گسترش همدلی و تعاون در بین گروههای دانشجویی، همچنین رویکرد جدید آنها در ایجاد حلقه‌های دوستی و هم‌اندیشی، ورود دانشجویان به عرصه‌ی خلاقیت‌های هنری در نقد دیکتاتوری و سلطه و گشودن فضاهای جدید واقعی و مجازی، ویژگیهای جنبش دانشجویی در دوران حاضر است.

تداوم جنبش اجتماعی مردم و جنبش دانشجویی مرهون خلاقیت‌ها و نوآوریهایی است که همگان را در سطح ملی و بین‌المللی متحیر ساخته است. مبارزه‌ی بدون خشونت، دشوارتر از مبارزات خشن و قهرآمیز است، اما دیر نیست زمانی که زندانیان دانشجو آزاد شوند و به مدد تلاش‌ها و مجاهدات دانشجویان روشنفکر، شاهد دمکراسی، عدالت و توسعه‌ی ملی در سایه‌ی معنویت و اخلاق باشیم. بردباری کنیم که خدای یگانه به شکیبایان نوید پیروزی داده است.

ما ضمن اظهار همدلی و همدردی با دانشجویانی که برای آزادی‌خواهی، عدالت‌جویی و حمایت از منافع ملی و سربلندی کشور، تحت فشار و ایذاء قرار گرفته‌اند، از حق مسلم آنها برای تجمع و بزرگداشت 16 آذر حمایت می‌کنیم و امیدواریم که همه‌ی دانشجویان، با شکیبایی و بردباری، دوران سختِ کنونی را بگذرانند و با پرهیز از شتاب‌زدگی و تندروی و با درک ظرفیت شرایط و با امید به یاری پروردگار، حقوق اساسی خویش را همگام با جنبش سبز ملت ایران پیجویی کنند.

شورای فعالان ملی - مذهبی
15/9/88

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator