۱۳۸۸/۰۹/۲۰

تنديس «تلاشگر حقوق بشر» به آيت‌الله منتظری اهدا شد

تنديس «تلاشگر حقوق بشر» به آيت‌الله منتظری اهدا شد

. ادامه راه سبز«ارس»: كانون مدافعان حقوق بشر ايران در روز پنج شنبه 19 آذر ماه‏ ‏1388 مطابق با روز جهانی "حقوق بشر" با حضور در منرل آيت‌الله منتظری ضمن ديدار و گفتگو با وی او را به‏ ‏عنوان برنده تندیس "تلاشگر حقوق بشر" در سال 1388 اعلام کرده و اين تنديس را به‏ ‏آيت‌الله منتظری اهدا كردند. در اين ديدار دكتر ابراهيم‏ ‏يزدی‌، دكتر حبيب‌الله پيمان‌، دكتر عبدالفتاح سلطانی، دكتر‏ ‏محمدعلی دادخواه‌، تقی رحمانی‌، عبدالرضا تاجيك‌، عطاءالله‏ ‏شيراز‌ی‌، حسين نور‌ی‌زاده‌، امير دليرسانی و نرگس محمدی‏ حضور داشتند.

‏در ابتدای این مراسم عبدالفتاح سلطانی وكیل‏ ‏دادگستری گفت:

"كانون مدافعان حقوق بشر هر ساله برای تقدیر از كسانی كه حقوق‏ ‏بشر را رعایت و در این راستا فعالیت می‎كنند تقدیر می‎كند، كه‏ ‏امسال با تعطیلی كانون امكان برگزاری مراسم ویژه نبود. برای‏ ‏همین بناگذاشتیم خدمت رسیده از شما كه از قدیم الایام در‏ ‏راستای تحقق حقوق بشر از دیدگاه اسلام فعال بوده اید و عملا از‏ ‏حقوق زندانیان از سال 1360 به بعد دفاع كرده اید و بر كاهش فشار‏ ‏بر آنان با هر ایده ، فرقه و فكری مؤثر بوده اید و حتی از حقوق‏ ‏كسانی كه گفته می‎شود فرزند شما را به شهادت رسانده اند دفاع‏ ‏كردید، لازم دیدیم از شما تقدیر و تشكر كرده و به طور مرسوم یك‏ ‏جایزه را تقدیم نماییم . امیدواریم خداوند به شما عمر با عزت داده‏ ‏و ان شاء الله سایه شما بر سر ملت ایران مستدام باشد."

سپس در همین زمینه محمدعلی دادخواه ادامه داد:
‏‏

"امروز از نظر جهانی روز حقوق بشر است ، برای همین خدمت‏ ‏شما رسیدیم . همانگونه كه قرآن هنگام خطاب قرار دادن ، انسان و‏ ‏آدم را مورد خطاب قرار می‎دهد، این نمادی را هم كه كانون‏ ‏مدافعان حقوق بشر خدمت شما ارائه داده اند، استوانه كوروش‏ ‏كبیر است كه از نظر برخی مفسران همان ذوالقرنین است . در‏ ‏ابتدای آن اصول و منشوری را اعلام كرده كه بر پایه آن انسان آزاد‏ ‏باشد، كسی بر او سلطه نداشته باشد، بردگی را از میان برداشت و‏ ‏سلطه را كلا نفی كرد مگر به انتخاب مردم كه چه كسی را‏ ‏برگزینند، و این اختیار انسانی را به او یادآور شد. ولی متأسفانه در‏ ‏كشور ما خیلی از بایدها رعایت نمی شود. امیدواریم با توجه به‏ ‏نصایح بزرگانی چون حضرتعالی كه راه را از گمراهی نشان‏ ‏می‎دهند، فردایی روشن در انتظار ملت ایران باشد. و همان را‏ ‏می‎گوییم كه قرآن می‎فرماید: (ألیس الصبح بقریب ) و این نوید‏ ‏خداوند در مورد مردم محقق خواهد شد."

‏پس از آن ، بیانیه كانون مدافعان حقوق بشر توسط نرگس محمدی قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است‌:

‏"... كانون مدافعان حقوق بشر در سال 1388 تندیس "تلاشگر‏ ‏حقوق بشر" را به حضرت آیت الله العظمی حسینعلی منتظری‏ ‏تقدیم می‎دارد. ایشان در زمینه های نظری و عملی و با نادیده‏ ‏انگاشتن مقام و قدرت دنیوی و برخورداری های ناشی از آن ، از‏ ‏حق و كرامت واقعی انسان دفاع كرده است. ‏ ‏مواضع فقهی ایشان در مورد حقوق شهروندی همه ایرانیان ، تكیه‏ ‏و تأكید بر مشروعیت حكومت بر اساس آراء مردم و دفاع از‏ ‏حقوق مخالفان بر همگان روشن و آشكار است .

‏ ‏آنچه كانون را در تقدیم این جایزه به شخصیت برجسته و علمی‏ ‏آیت الله ترغیب نموده ، مواضع عملی ایشان است . از جمله‏ ‏مخالفت با اعدام های بی رویه در سال های 1360 و 1367،‏ ‏مخالفت با سخت گیری حكومت علیه شهروندان و دفاع همه‏ ‏جانبه ، شجاعانه و مقتدرانه ایشان از جنبش سبز مردم ایران‌.

‏كانون مدافعان حقوق بشر با تقدیر از تلاش های این عالم برجسته‏ ‏كه سالها حصر و محرومیت و تحمل مرارت را برای ایشان به‏ ‏همراه داشته است ، و با تبریك به ایشان برای نیك نامی‏ ‏جاودانه شان در نزد ملت ایران ، با آرزوی سلامتی و تداوم راه‏ ‏پرارزش دفاع از حقوق انسانها، تندیس "تلاشگر حقوق بشر" را در‏ ‏19 آذر ماه 1388 مصادف با 10 دسامبر 2009 و شصت و یكمین‏ ‏سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر تقدیم آیت الله العظمی‏ ‏حسینعلی منتظری می‎كند."

‏‏كانون مدافعان حقوق بشر

‏‏سپس آیت‌الله امنتظری ضمن ابراز تشكر و قدردانی از‏ ‏اعضاء كانون مدافعان حقوق بشر كه در راه دفاع از حقوق‏ ‏شهروندان تلاش و كوشش می‎كنند، با اشاره به حوادث پس از‏ ‏انتخابات و برخوردهای تند و خشن با مردم معترض اظهار داشت:

هیچ یك از برخوردهایی كه با مردم شد شرعی و قانونی نیست و‏ ‏آمرین و عاملین ضامن و بدهكار مردم هستند. متأسفانه بین زن و‏ ‏مرد، پیر و جوان هم تفاوتی قائل نشده اند; حتی زن ها و دخترها را‏ ‏بیشتر كتك زده اند. آقایان می‎گویند این كارها را برای حفظ نظام‏ ‏انجام می‎دهند، من بارها عرض كرده ام ما مخالف حفظ نظام‏ ‏نیستیم اما حفظ نظام وجود نفسی ندارد، بلكه حفظ آن وجوب‏ ‏مقدمی دارد، یعنی نظام را ما می‎خواهیم كه در سایه آن احكام‏ ‏اسلامی اجرا شود نه این كه به بهانه حفظ نظام احكام اسلامی و‏ ‏شرعی زیر پا گذاشته شود و مرادتان هم از نظام شخص باشد. شما‏ ‏به چه مجوزی مردم را كتك می‎زنید؟ برای این كه شما را قبول‏ ‏ندارند؟! خب قبول نداشته باشند. مگر شما خدایید یا پیامبرید؟‏ ‏آنچه كه شما به نام اسلام و دین انجام می‎دهید موجب بدنامی‏ ‏برای اسلام می‎شود. چرا با مردم ، تند و خشن برخورد می‎كنید؟

‏خداوند خطاب به پیامبر می‎فرماید: (فبما رحمة من الله لنت لهم‏ ‏ولوكنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم‏ ‏واستغفرلهم و شاورهم فی الامر) یعنی : "ای پیامبر! چون تو نرمخو‏ ‏هستی مردم به تو گرایش دارند، و اگر تند و خشن بودی مردم از تو‏ ‏فراری می‎شدند." بعد می‎فرماید: "برای این مردم طلب عفو كن ،‏ ‏برایشان استغفار كن و در امر حكومت با آنها مشورت كن." شما‏ ‏آمده اید خودی ها را هم غیرخودی می‎كنید، در حالی كه قرآن‏ ‏می‎گوید: غیرخودی ها را از خود كنید، با آنها مشورت كنید،‏ ‏دستور واقعی اسلام این است نه آنچه آقایان به اسم اسلام انجام‏ ‏می‎دهند و دستور می‎دهند مردم را به قصد كشت بزنند.

وی در ادامه گفت:
‏‏

ضرر را از هر كجا بگیرید به نفع است . آقایان از اول ، انتخابات را‏ ‏منحرف كردند. بعد عده ای را زدند عده ای را زندانی كردند، بعد‏ ‏گفتند پرونده انتخابات مختومه شد. اگر مختومه شد پس ادامه‏ ‏بازداشت ها برای چه بود؟ مصاحبه های تلویزیونی برای چه بود؟‏ ‏اعتراف گیری چرا؟ محاكمه بر اساس اعترافات تحت فشار برای‏ ‏چه بود؟! مگر بازداشتی ها به انتخابات مربوط نبودند؟ حالا كه‏ ‏پرونده اش را بسته اعلام كردند، بازداشتی ها را آزاد می‎كردند، از‏ ‏آنها معذرت خواهی می‎شد، چه بسا اوضاع به اینجا نمی رسید كه‏ ‏هر روز ادامه پیدا كند. خودتان آمدید و ادامه اش دادید، خود شما‏ ‏تفرقه ایجاد كردید و حالا آمده اید از وحدت دم می‎زنید؟! اگر به‏ ‏دنبال آرامش و وحدت هستید برای چه بی گناهان را در بازداشت‏ ‏نگه داشته اید و با فشار از آنها اعتراف می‎گیرید و بر اساس همان‏ ‏اعتراف ها محاكمه می‎كنید و احكام سنگین صادر می‎كنید؟ مگر‏ ‏روایت نداریم كه اعتراف تحت فشار و شكنجه و ارعاب اثری‏ ‏ندارد؟ بدانید این اعتراف ها ذره ای ارزش ندارد و بر خلاف‏ ‏موازین اسلام است‌.

‏زمانی كه ما در رژیم سابق زندان بودیم روزی ازغندی كه بازجوی‏ ‏ما بود به زندان آمد و عباس اشراقی را دستش را گرفت و برد. به او‏ ‏گفتم عباس را كجا بردی ؟ گفت : آزادش كردم . چون حالت صرع‏ ‏دارد و اگر در زندان بمیرد در مجامع بین المللی برایمان مشكل‏ ‏درست می‎كنند. آنها عاقلانه برخورد می‎كردند ولی این آقایان‏ ‏آقای بهزاد نبوی را كه داخل زندان نبود و برای عمل جراحی و‏ ‏معالجه چند روزی مرخصی داده بودند، در حال بیماری به زندان‏ ‏عودت داده اند. آیا این عمل عاقلانه است ؟! یكی از هموطنان‏ ‏كردمان آقای احسان فتاحیان را دفعه اول به 10 سال زندان محكوم‏ ‏كردند، پس از تحمل زندان ایشان را به اعدام محكوم كردند! در‏ ‏حالی كه دادگاه تجدیدنظر حق ندارد مجازات را تشدید كند. چون‏ ‏10 سال زندان از حداقل مجازات كمتر نبوده است و این حكم‏ ‏برخلاف قانون است.

‏ما به این آقایان می‎گوییم والله این كشور مال ما مردم است و ما به‏ ‏كشورمان علاقه داریم . كشور هم حاكمیت می‎خواهد و با‏ ‏شرایطش باید برقرار باشد. اما كشور مطابق رأی و نظر مردم باید‏ ‏اداره شود. امام حسن (ع ) طی نامه ای به معاویه می‎نویسند: پس از‏ ‏رحلت پدرم "ولانی المسلمون الامر من بعده" یعنی : پس از‏ ‏شهادت پدرم علی (ع ) مردم مرا ولی و حاكم قرار دادند. ایشان به‏ ‏معاویه نمی گوید: من حاكم هستم چون امام معصوم هستم بلكه‏ ‏رأی و اقبال مردم را مطرح می‎كند. پس همه كاره مردم اند. بنابراین‏ ‏باید حقوق ملت استیفا شود.

‏‏در قانون اساسی فصل جداگانه ای هست به عنوان حقوق ملت ،‏ ‏آقایان این اصول را نادیده گرفته اند. در آنجا حق اجتماعات ،‏ ‏اظهارنظر و آزادی مردم آمده است . مراد، آزادی مسئولان نیست‏ ‏بلكه مراد آزادی مردم است. ‏ ‏آیت الله خمینی در پاریس درباره آزادی می‎گفتند: "حتی‏ ‏كمونیست ها هم در حكومت آینده ما حق اظهارنظر دارند." حالا‏ ‏كه مسلمانها هم ، حتی آنها كه برای انقلاب زحمت كشیدند و‏ ‏زندان رفته اند را از حق اظهارنظر محروم می‎كنند، آنها را بازداشت‏ ‏می‎كنند و به زور اعتراف می‎گیرند كه ما ضد انقلاب و ضد نظام‏ ‏هستیم!

‏همه ما بر اساس آیات قرآن وظیفه داریم كه امر به معروف و نهی از‏ ‏منكر كنیم . صرف دعا كردن كافی نیست و فایده ندارد و نباید‏ ‏دلمان را به این كه گوشه ای بنشینیم و دعا كنیم خوش كنیم ، بلكه‏ ‏علاوه بر آن باید در جای خودش وارد شد و به وظیفه عمل كرد.‏ ‏امر به معروف و نهی از منكر هم مربوط به امور جزئی نیست بلكه‏ ‏مربوط می‎شود به امر جامعه و حكومت.

‏ ‏من لازم است همین جا از شما و تمام كسانی كه در فعالیت های‏ ‏حقوق بشری برای تمامی انسانها فارغ از قوم ، قبیله و عقیده تلاش‏ ‏می‎كنند تشكر كنم . در این راه ملاكمان "انسان بما هو انسان" است .‏ ‏مولا امیرالمؤمنین (ع ) به مالك اشتر می‎فرماید: با لطف و محبت با‏ ‏مردم برخورد كن چون كه مردم از دو صنف خارج نیستند: "اما اخ‏ ‏لك فی الدین او نظیر لك فی الخلق" : "یا برادر دینی تواند یا مثل تو‏ ‏انسان هستند." بنابراین آنها كه می‎گویند اسلام را قبول نداریم هم‏ ‏باید حقوقشان رعایت شود. در این راه كه قدم برمی دارید قطعا‏ ‏مشكلاتی پیش می‎آید، زندانی می‎شوید، از كار بی كارتان می‎كنند‏ ‏و فشارهای دیگر، ولی ناامید نشوید، بردبار باشید چون قرآن‏ ‏می‎فرماید: "انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب". ان شاء الله‏ ‏موفق و مأجور باشید و از زحمات شما تقدیر و تشكر می‎كنم.

‏در پایان این دیدار، تندیس استوانه ای منشور حقوق بشر توسط‏ ‏دكتر ابراهیم یزدی‌، دكتر حبیب الله پیمان و آقای تقی رحمانی به‏ ‏آیت‌الله متتظری اعطا شد. ‏این تندیس بر اساس استوانه كوروش كبیر و مربوط به 539 سال‏ ‏پیش از میلاد ساخته شده است ، استوانه كوروش كبیر به عنوان‏ ‏نخستین منشور حقوق بشر نامیده شده و به تمامی زبان های‏ ‏رسمی دنیا ترجمه شده است.

دفتر آيت الله العظمی منتظری ‏
‏‏۱۳۸۸/۹/۱۹‏‏

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator