در ابتدای این مراسم عبدالفتاح سلطانی وكیل دادگستری گفت:
"كانون مدافعان حقوق بشر هر ساله برای تقدیر از كسانی كه حقوق بشر را رعایت و در این راستا فعالیت میكنند تقدیر میكند، كه امسال با تعطیلی كانون امكان برگزاری مراسم ویژه نبود. برای همین بناگذاشتیم خدمت رسیده از شما كه از قدیم الایام در راستای تحقق حقوق بشر از دیدگاه اسلام فعال بوده اید و عملا از حقوق زندانیان از سال 1360 به بعد دفاع كرده اید و بر كاهش فشار بر آنان با هر ایده ، فرقه و فكری مؤثر بوده اید و حتی از حقوق كسانی كه گفته میشود فرزند شما را به شهادت رسانده اند دفاع كردید، لازم دیدیم از شما تقدیر و تشكر كرده و به طور مرسوم یك جایزه را تقدیم نماییم . امیدواریم خداوند به شما عمر با عزت داده و ان شاء الله سایه شما بر سر ملت ایران مستدام باشد."
سپس در همین زمینه محمدعلی دادخواه ادامه داد:
"امروز از نظر جهانی روز حقوق بشر است ، برای همین خدمت شما رسیدیم . همانگونه كه قرآن هنگام خطاب قرار دادن ، انسان و آدم را مورد خطاب قرار میدهد، این نمادی را هم كه كانون مدافعان حقوق بشر خدمت شما ارائه داده اند، استوانه كوروش كبیر است كه از نظر برخی مفسران همان ذوالقرنین است . در ابتدای آن اصول و منشوری را اعلام كرده كه بر پایه آن انسان آزاد باشد، كسی بر او سلطه نداشته باشد، بردگی را از میان برداشت و سلطه را كلا نفی كرد مگر به انتخاب مردم كه چه كسی را برگزینند، و این اختیار انسانی را به او یادآور شد. ولی متأسفانه در كشور ما خیلی از بایدها رعایت نمی شود. امیدواریم با توجه به نصایح بزرگانی چون حضرتعالی كه راه را از گمراهی نشان میدهند، فردایی روشن در انتظار ملت ایران باشد. و همان را میگوییم كه قرآن میفرماید: (ألیس الصبح بقریب ) و این نوید خداوند در مورد مردم محقق خواهد شد."
پس از آن ، بیانیه كانون مدافعان حقوق بشر توسط نرگس محمدی قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است:
"... كانون مدافعان حقوق بشر در سال 1388 تندیس "تلاشگر حقوق بشر" را به حضرت آیت الله العظمی حسینعلی منتظری تقدیم میدارد. ایشان در زمینه های نظری و عملی و با نادیده انگاشتن مقام و قدرت دنیوی و برخورداری های ناشی از آن ، از حق و كرامت واقعی انسان دفاع كرده است. مواضع فقهی ایشان در مورد حقوق شهروندی همه ایرانیان ، تكیه و تأكید بر مشروعیت حكومت بر اساس آراء مردم و دفاع از حقوق مخالفان بر همگان روشن و آشكار است .
آنچه كانون را در تقدیم این جایزه به شخصیت برجسته و علمی آیت الله ترغیب نموده ، مواضع عملی ایشان است . از جمله مخالفت با اعدام های بی رویه در سال های 1360 و 1367، مخالفت با سخت گیری حكومت علیه شهروندان و دفاع همه جانبه ، شجاعانه و مقتدرانه ایشان از جنبش سبز مردم ایران.
كانون مدافعان حقوق بشر با تقدیر از تلاش های این عالم برجسته كه سالها حصر و محرومیت و تحمل مرارت را برای ایشان به همراه داشته است ، و با تبریك به ایشان برای نیك نامی جاودانه شان در نزد ملت ایران ، با آرزوی سلامتی و تداوم راه پرارزش دفاع از حقوق انسانها، تندیس "تلاشگر حقوق بشر" را در 19 آذر ماه 1388 مصادف با 10 دسامبر 2009 و شصت و یكمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر تقدیم آیت الله العظمی حسینعلی منتظری میكند."
كانون مدافعان حقوق بشر
سپس آیتالله امنتظری ضمن ابراز تشكر و قدردانی از اعضاء كانون مدافعان حقوق بشر كه در راه دفاع از حقوق شهروندان تلاش و كوشش میكنند، با اشاره به حوادث پس از انتخابات و برخوردهای تند و خشن با مردم معترض اظهار داشت:
هیچ یك از برخوردهایی كه با مردم شد شرعی و قانونی نیست و آمرین و عاملین ضامن و بدهكار مردم هستند. متأسفانه بین زن و مرد، پیر و جوان هم تفاوتی قائل نشده اند; حتی زن ها و دخترها را بیشتر كتك زده اند. آقایان میگویند این كارها را برای حفظ نظام انجام میدهند، من بارها عرض كرده ام ما مخالف حفظ نظام نیستیم اما حفظ نظام وجود نفسی ندارد، بلكه حفظ آن وجوب مقدمی دارد، یعنی نظام را ما میخواهیم كه در سایه آن احكام اسلامی اجرا شود نه این كه به بهانه حفظ نظام احكام اسلامی و شرعی زیر پا گذاشته شود و مرادتان هم از نظام شخص باشد. شما به چه مجوزی مردم را كتك میزنید؟ برای این كه شما را قبول ندارند؟! خب قبول نداشته باشند. مگر شما خدایید یا پیامبرید؟ آنچه كه شما به نام اسلام و دین انجام میدهید موجب بدنامی برای اسلام میشود. چرا با مردم ، تند و خشن برخورد میكنید؟
خداوند خطاب به پیامبر میفرماید: (فبما رحمة من الله لنت لهم ولوكنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم واستغفرلهم و شاورهم فی الامر) یعنی : "ای پیامبر! چون تو نرمخو هستی مردم به تو گرایش دارند، و اگر تند و خشن بودی مردم از تو فراری میشدند." بعد میفرماید: "برای این مردم طلب عفو كن ، برایشان استغفار كن و در امر حكومت با آنها مشورت كن." شما آمده اید خودی ها را هم غیرخودی میكنید، در حالی كه قرآن میگوید: غیرخودی ها را از خود كنید، با آنها مشورت كنید، دستور واقعی اسلام این است نه آنچه آقایان به اسم اسلام انجام میدهند و دستور میدهند مردم را به قصد كشت بزنند.
وی در ادامه گفت:
ضرر را از هر كجا بگیرید به نفع است . آقایان از اول ، انتخابات را منحرف كردند. بعد عده ای را زدند عده ای را زندانی كردند، بعد گفتند پرونده انتخابات مختومه شد. اگر مختومه شد پس ادامه بازداشت ها برای چه بود؟ مصاحبه های تلویزیونی برای چه بود؟ اعتراف گیری چرا؟ محاكمه بر اساس اعترافات تحت فشار برای چه بود؟! مگر بازداشتی ها به انتخابات مربوط نبودند؟ حالا كه پرونده اش را بسته اعلام كردند، بازداشتی ها را آزاد میكردند، از آنها معذرت خواهی میشد، چه بسا اوضاع به اینجا نمی رسید كه هر روز ادامه پیدا كند. خودتان آمدید و ادامه اش دادید، خود شما تفرقه ایجاد كردید و حالا آمده اید از وحدت دم میزنید؟! اگر به دنبال آرامش و وحدت هستید برای چه بی گناهان را در بازداشت نگه داشته اید و با فشار از آنها اعتراف میگیرید و بر اساس همان اعتراف ها محاكمه میكنید و احكام سنگین صادر میكنید؟ مگر روایت نداریم كه اعتراف تحت فشار و شكنجه و ارعاب اثری ندارد؟ بدانید این اعتراف ها ذره ای ارزش ندارد و بر خلاف موازین اسلام است.
زمانی كه ما در رژیم سابق زندان بودیم روزی ازغندی كه بازجوی ما بود به زندان آمد و عباس اشراقی را دستش را گرفت و برد. به او گفتم عباس را كجا بردی ؟ گفت : آزادش كردم . چون حالت صرع دارد و اگر در زندان بمیرد در مجامع بین المللی برایمان مشكل درست میكنند. آنها عاقلانه برخورد میكردند ولی این آقایان آقای بهزاد نبوی را كه داخل زندان نبود و برای عمل جراحی و معالجه چند روزی مرخصی داده بودند، در حال بیماری به زندان عودت داده اند. آیا این عمل عاقلانه است ؟! یكی از هموطنان كردمان آقای احسان فتاحیان را دفعه اول به 10 سال زندان محكوم كردند، پس از تحمل زندان ایشان را به اعدام محكوم كردند! در حالی كه دادگاه تجدیدنظر حق ندارد مجازات را تشدید كند. چون 10 سال زندان از حداقل مجازات كمتر نبوده است و این حكم برخلاف قانون است.
ما به این آقایان میگوییم والله این كشور مال ما مردم است و ما به كشورمان علاقه داریم . كشور هم حاكمیت میخواهد و با شرایطش باید برقرار باشد. اما كشور مطابق رأی و نظر مردم باید اداره شود. امام حسن (ع ) طی نامه ای به معاویه مینویسند: پس از رحلت پدرم "ولانی المسلمون الامر من بعده" یعنی : پس از شهادت پدرم علی (ع ) مردم مرا ولی و حاكم قرار دادند. ایشان به معاویه نمی گوید: من حاكم هستم چون امام معصوم هستم بلكه رأی و اقبال مردم را مطرح میكند. پس همه كاره مردم اند. بنابراین باید حقوق ملت استیفا شود.
در قانون اساسی فصل جداگانه ای هست به عنوان حقوق ملت ، آقایان این اصول را نادیده گرفته اند. در آنجا حق اجتماعات ، اظهارنظر و آزادی مردم آمده است . مراد، آزادی مسئولان نیست بلكه مراد آزادی مردم است. آیت الله خمینی در پاریس درباره آزادی میگفتند: "حتی كمونیست ها هم در حكومت آینده ما حق اظهارنظر دارند." حالا كه مسلمانها هم ، حتی آنها كه برای انقلاب زحمت كشیدند و زندان رفته اند را از حق اظهارنظر محروم میكنند، آنها را بازداشت میكنند و به زور اعتراف میگیرند كه ما ضد انقلاب و ضد نظام هستیم!
همه ما بر اساس آیات قرآن وظیفه داریم كه امر به معروف و نهی از منكر كنیم . صرف دعا كردن كافی نیست و فایده ندارد و نباید دلمان را به این كه گوشه ای بنشینیم و دعا كنیم خوش كنیم ، بلكه علاوه بر آن باید در جای خودش وارد شد و به وظیفه عمل كرد. امر به معروف و نهی از منكر هم مربوط به امور جزئی نیست بلكه مربوط میشود به امر جامعه و حكومت.
من لازم است همین جا از شما و تمام كسانی كه در فعالیت های حقوق بشری برای تمامی انسانها فارغ از قوم ، قبیله و عقیده تلاش میكنند تشكر كنم . در این راه ملاكمان "انسان بما هو انسان" است . مولا امیرالمؤمنین (ع ) به مالك اشتر میفرماید: با لطف و محبت با مردم برخورد كن چون كه مردم از دو صنف خارج نیستند: "اما اخ لك فی الدین او نظیر لك فی الخلق" : "یا برادر دینی تواند یا مثل تو انسان هستند." بنابراین آنها كه میگویند اسلام را قبول نداریم هم باید حقوقشان رعایت شود. در این راه كه قدم برمی دارید قطعا مشكلاتی پیش میآید، زندانی میشوید، از كار بی كارتان میكنند و فشارهای دیگر، ولی ناامید نشوید، بردبار باشید چون قرآن میفرماید: "انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب". ان شاء الله موفق و مأجور باشید و از زحمات شما تقدیر و تشكر میكنم.
در پایان این دیدار، تندیس استوانه ای منشور حقوق بشر توسط دكتر ابراهیم یزدی، دكتر حبیب الله پیمان و آقای تقی رحمانی به آیتالله متتظری اعطا شد. این تندیس بر اساس استوانه كوروش كبیر و مربوط به 539 سال پیش از میلاد ساخته شده است ، استوانه كوروش كبیر به عنوان نخستین منشور حقوق بشر نامیده شده و به تمامی زبان های رسمی دنیا ترجمه شده است.
دفتر آيت الله العظمی منتظری
۱۳۸۸/۹/۱۹
0 نظرات:
ارسال یک نظر