۱۳۸۸/۰۹/۱۵

تکرار تاریخ در ۱۶ آذر؛ نگرانی حاکمیت از فریاد اعتراضی دانشجویان

تکرار تاریخ در ۱۶ آذر؛ نگرانی حاکمیت از فریاد اعتراضی دانشجویان

. ادامه ره سبز«ارس»: در حالی که 16 آذر 1332 موجب شد دانشگاه در مقابل حکومت کودتایی شاه قرار بگیرد، حوادث مختلف سالهای اخیر و خصوص هجمه های اخیر بر دانشجویان و جامعه دانشگاهی شکاف میان حکومت و دانشگاه را دوباره افزایش داده، بطوریکه در شرایط موجود، دانشگاه را می توان صف اول مبارزه با دولت احمدی نژاد و حامیان وی دانست. ناظران و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که 16 آذر امسال می تواند نقطه عطف دیگری در تاریخ مبارزات ضد استبدادی جامعه دانشگاهی ایران قلمداد گردد، از این رو نگرانی حاکمیت از فریاد اعتراضی دانشجویان پنهان نمانده است.

16 آذر 1332؛ حمله دولت کودتا به دانشگاه

در تاریخ 24 آبان 1332 اعلام شد كه نیكسون معاون رئیس جمهور آمریكا از طرف آیزنهاور در آذر ماه به ایران مى‏آید. همچنین دو روز قبل از حمله نیروهای نظامی شاه به دانشگاه (14 آذر) زاهدى تجدید رابطه با انگلستان را رسما اعلام كرد. از همان روز 14 آذر تظاهراتى در گوشه و كنار به وقوع پیوست كه در نتیجه در بازار و دانشگاه عده‏اى دست گیر شدند. این وضع در روز 15 آذر هم ادامه داشت.

رژیم شاه براى مسلط شدن بر اوضاع و حفظ سلامت سفر نیكسون نیروهاى نظامى خود را در دانشگاه مستقر كرد. صبح شانزده آذر، نیروهای نظامی بسیاری در اطراف دانشگاه مستقر شده بودند. پس از چند ساعت از شروع کلاسهای سربازان به راهنمایى عده‏اى كارآگاه به داخل دانشكده‏ها هجوم ‏آوردند؛ از دانشکده های پزشكى، داروسازى، حقوق و علوم عده زیادى را دستگیر كردند. بین دست گیر شدندگان چند استاد نیز دیده مى‏شد كه به جاى دانشجو مورد حمله قرار گرفته و پس از مضروب شدن به داخل كامیون های نظامی كشیده شدند.

رئیس وقت دانشگاه تهران براى جلوگیری از درگیری ، كل دانشگاه تهران را تعطیل كرد. با این وجود حضور نظامیان در صحن دانشكده فنى باعث شد كه بین نظامیان و دانشجویان، زد و خورد شود. عده‏اى از سربازان، دانشكده فنى را به كلى محاصره كرده بودند. در همین حال دسته ‏اى از سربازان با سر نیزه از در بزرگ دانشكده وارد شدند.

اكثر دانشجویان به ناچار پا به فرار گذاردند تا از درهاى جنوبى و غربى دانشكده خارج شوند. در این میان یکی از دانشجویان فریاد زد: "دست نظامیان از دانشگاه كوتاه!" . هنوز صداى وی خاموش نشده بود كه رگبار گلوله باریدن گرفت و چون دانشجویان فرصت فرار نداشتند به كلى غافل گیر شدند و در همان لحظه اول عده زیادى هدف گلوله قرار گرفتند. مصطفى بزرگ نیا به ضرب سه گلوله از پا درآمد. مهندس شریعت رضوى كه ابتدا هدف قرار گرفته به سختى مجروح شده بود بر زمین مى‏خزید و ناله مى‏كرد، و دوباره هدف گلوله قرار گرفت. احمد قندچى با رگبار مسلسل به شدت زخمی شد و پس از 24 ساعت در بیمارستان شهید شد.

بعد از شهادت احمد قندچی، به خانواده ‏اش گفتند كه احمد را با دو شهید دیگر در امام زاده عبدالله دفن كرده‏اند. پس از پیروزی انقلاب برادر شهید قندچى در مصاحبه با روزنامه اطلاعات گفت: "بعد از این كه فهمیدیم احمد را در مسگر آباد دفن كرده‏اند با خانواده شریعت رضوى و بزرگ نیا به مسگر آباد رفتیم و قبر شهید را نبش كردیم و او را مخفیانه به امام زاده عبدالله بردیم و در آنجا در كنار دوستانش به خاك سپردیم."

همچنین در همان زمان براى كم رنگ كردن واقعه 16 آذر، حکومت شاه به خبرنگاران اعلام کرد: "دانشجویان براى گرفتن تفنگ سربازان حمله كردند و سربازان نیز اجبارا تیرهایى به هوا شلیك نمودند و تصادفا سه نفر كشته شد." در همان روزها یكى از مطبوعات نوشت: "اگر تیرها هوایى شلیك شده، پس دانشجویان پر درآورده و خود را به گلوله زدند!" رژیم براى این كه واقعه 16 آذر زودتر از یادها برود از برپایى مراسم یادبود شهدا جلوگیرى كرد.

در این باره برادر شهید شریعت رضوى نیز به روزنامه اطلاعات مى‏گوید: "بعد از شهادت این سه تن به ما اجازه برگزار كردن شب سوم در خانه هایمان را هم ندادند؛ ولى در مراسم چهلم به خاطر پافشارى زیادى كه كردیم فقط 300 كارت كه مهر حكومت نظامى روى آن خورده بود به من دادند. هر كس مى‏خواست به طرف امام زاده عبدالله برود كارتش را كنترل مى‏كردند."

برادر شهید بزرگ نیا نیز تصریح می کند: "از طریق علم، شاه به پدرم تسلیت گفت و پیغام داد 200 هزار تومان خون بها بدهند كه جواب رد دادیم؛ بعد مى‏خواستیم مجلس ختم و شب هفت بگیریم، مخالفت كردند. تا این كه خودم پیش سرتیب بختیار فرماندار نظامى رفتم و متعهد شدم اگر اتفاقى افتاد خودم مسئول باشم."

هجمه حکومت به دانشگاه؛ تاریخ دوباره تکرار شد

پس از 56 سال از آن روزها بار دیگر، دولتی که از نظر مردم کودتایی است، دانشگاه را بیش از پیش تحت فشار قرار می دهد. ده ها روزنامه تعطیل شده اند، ده ها نفر در جریانات اعتراضات پس از انتخابات شهید و بدون اجازه و اطلاع خانواده هایشان دفن شده اند. حتی مجوز برگزاری مراسم عزاداری نیز برای شهدای حوادث پس از انتخابات داده نشده است.

صدها تن از دانشجویان در آستانه 16 آذر به کمیته انظباطی احضار و از تحصیل محروم شده اند و ده ها دانشجوی سیاسی هم اکنون در زندان به سر می برند. این اتفاقات و فشارها، آتش اعتراضات دانشجویی در اکثر دانشگاه های سراسر کشور را گسترش داده است. دولت محمود احمدی نژاد با حمایت های آقای علی خامنه ای ، رهبری جمهوری اسلامی، رفتارهایی به مراتب غیر انسانی تر از حکومت شاه را با مخالفان خود در پیش گرفته است.

تجدید نظر در برخی رشته های درسی در دانشگاه ها که پس از انتخابات توسط رهبری جمهوری اسلامی طرح شد و تصفیه اساتید منتقد و محرومیت دانشجویان معترض از تحصیل از سوی مسوولان حکومتی به شدت دنبال می گردد.

در این شرایط احمد جنتی از حامیان تندرو محمود احمدی نژاد، در نماز جمعه هفته گذشته تهران از دانشجویان خواست "در 16 آذر كاری كنند که شهدای دانشجو راضی باشند". او بر جنبه ضد امریکایی این روز تاکید کرد. این در حالی است که 16 آذر در این چند دهه به عنوان روز "نفی استبداد" شناخته شده است.

در واکنشی دیگر سردار علی فضلی فرمانده سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران در خصوص اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌ها و در خصوص روز دانشجو به خبرگزاری گفت: "تدابیر ما تدابیری فرهنگی است و قصد داریم در این روز به دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور به‌خصوص استان تهران گل هدیه دهیم."

در همین حال فرمانده نیروهای انتظامی تهران بزرگ با تهدید معترضان تاکید کرد که واکنش به اعتراضات تنها فرهنگی نخواهد بود. فرماندهی انتظامی تهران بزرگ هفته گذشته با صدور اطلاعیه‌ای تصریح كرد:"مراسم این روز تنها در مراكز دانشگاهی و آموزش عالی و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری برگزار خواهد شد."

در این اطلاعیه که خبرگزاری فارس آنرا منتشر کرد، با تاکید به برخورد با هرگونه "مراسم خارج از محل های تعیین شده و بدون مجوز" آمده است: "از اساتید و دانشجویان گرامی انتظار می‌رود با درك شرایط حساس كنونی از هرگونه سوء استفاده احتمالی از این مراسم جلوگیری كرده و با مأموران پرتلاش نیروی انتظامی همكاری لازم را داشته باشند."

دعوت عمومی برای 16 آذر؛ روز پیوند مردم و دانشگاه

در همین حال هفته گذشته "ستاد هماهنگی جنبش دانشجویی" اعلام کرد: "مراسم سخنرانی شخصیت های سیاسی در هر دانشگاه بزودی اعلام می شود. درصورت عدم امکان دعوت سخنران، دانشجویان سبز هردانشگاه با ابتکارخود مراسم را برگزار می کنند."

ستاد هماهنگی جنبش سبز دانشجویی با تاکید بر نفی هرگونه خشونت در اعتراضات مردمی تصریح کرد: "مراقبت ازانظباط مبارزات بی خشونت مجددا مورد تاکید قرارمی گیرد و دانشجویان مراقب هستند که به دام حکومت برای خشونت ورزی نیفتند."

در ادامه این بیانیه آمده است: "ازتمام مردم درهمه شهرها دعوت می شود که با پیوستن به فرزندان دانشجوی خود درمراسم امسال دردانشگاه ها، آنان را تنها نگذارند."

همچنین در فراخوان های دیگری از مردم سراسر ایران خواسته شد به مناسبت "عید غدیر" و همچنین "روز دانشجو" در شبهای منتهی به روزها 14 ، 15 و 16 آذر ماه راس ساعت 22 از پشت بام های خود فریاد الله اکبر سر بدهند.

در یکی از این اطلاعیه ها که سایت رویداد آن را منتشر نمود، آمده است: "کودتاگران سرخ‌ به ما صلح‌ جویان سبز، دشنام می‌دهند و ما پاسخ آنها را با فریادهای الله اکبرمان در شب عید غدیر خم خواهیم داد. آنها ما را اموی خطاب می‌کنند حال آنکه ما مردم ایران پاسخ آن‌ها را با فریادهای یا علی و یا حسین خواهیم داد. این همان مسیر سبزی‌ است که از چهارراه اخلاق و سعه صدر می‌گذرد. ما را با هتاکی و تندروی سری نیست و به همین دلیل است که شعار الله اکبر را برای خود برگزیده‌‌ایم."

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator