۱۳۸۸/۱۰/۱۳

اعلام برائت دو عضو بلندپایه جامعه مدرسین از بیانیه محمد یزدی علیه آیت‌الله صانعی

اعلام برائت دو عضو بلندپایه جامعه مدرسین از بیانیه محمد یزدی علیه آیت‌الله صانعی

. ادامه راه سبز«ارس»: بعد از انتشار بیانیه‌ای به امضای شیخ محمد یزدی و اعلام اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نتوانست مرجعیت آیت‌الله العظمی صانعی را تشخیص دهد، امروز با تلاش نماینده حامی‌ احمدی‌نژاد تعدادی از روحانیون مجلس در حمایت از اقدام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سلب مرجعیت، مرجه عالیقدر و محبوب تشیع حضرت آیت‌الله صانعی بیانیه امضا کردند.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، حمید رسایی، نماینده حامی دولت در مجلس از صبح امروز تلاش فراوانی در جمع آوری امضا برای حمایت از اقدام جامعه مدرسین به کار گرفت.

به گفته این نماینده ۳۵ نفر از روحانیون مجلس در نامه‌ای از اقدام جامعه مدرسین برای عدم تشخیص مرجعیت آیت‌الله صانعی نامه تشکر امضا کرده‌اند.

البته برخی از روحانیون مجلس نیز با انتقاد از این اقدام حاضر به امضا این نامه نشدند و آن را تلاشی برای تضعیف جایگاه مرجعیت توصیف کردند.

گفتنی است برخی از اعضای این مجمع از جمله آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله امینی از اعضای بلندپایه جامعه مدرسین به موضع‌گیری رسمی در انتقاد از این تصمیم پرداخته‌اند.

آیت الله امینی در پاسخ به کسانی که با مراجعه به دفتر ایشان، در مورد بیانیه جامعه مدرسین پرسیده‌اند پاسخ داده اند:«من چهار سال است که به جلسات جامعه مدرسین نمی روم و اصولاً این کارها را به صلاح حوزه و دین نمی‌دانم.»

از سوی دیگر پایگاه اطلاع رسانی آیت الله عبدالله جوادی آملی اعلام کرد ایشان در پاسخ به سئوالی درباره اظهار نظر اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد آیت الله صانعی گفت:«اینجانب سالیان متمادی است که در جامعه مدرسین حضور نداشته و ندارم.»

آیت‌الله العظمی صانعی که اینک ۷۲ساله است، از کودکی وارد حوزه علمیه شد و پس از گذراندن دروس مقدماتی و کسب فیض از علمای حوزه علمیه اصفهان، روانه قم شد. او در سن ۱۸سالگی رتبه اول را در امتحانات سطوح عالی حوزه کسب کرد که بسیار مورد توجه آیت الله بروجردی قرار گرفت.

آن گونه که پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صانعی نوشته است، وی از همین سال در کلاس های درس خارج، اصول فقه و مبانی متقن امام خمینی (ره) شرکت می کرد و از محضر استادان بزرگی چون آیت الله بروجردی، آیت الله محقق داماد و آیت الله اراکی بهره می برد. نتیجه این تلاش ها دستیابی به مرحله اجتهاد در سن ۲۲ سالگی و آغاز رسمی تدریس خارج فقه در سال ۵۴ بود.این روحانی نام آشنا نزدیک به ۲۵ سال است که کتاب تحریرالوسیله امام خمینی(ره) را در درس خارج فقه خود تدریس می کند و همزمان کتاب های متعددی را نیز به رشته تحریر درآورده است که برخی از آنها چنین هستند؛ «رساله توضیح المسائل، مناسک حج، مجمع المسائل، منتخب الاحکام، استفتائات پزشکی، مصباح المقلدین، احکام بانوان، کتاب الطلاق، رساله لاضرر، رساله یی در تقیه و رساله یی در قاعده فراغ و تجاوز.» آیت الله صانعی علاوه بر کسب سوابق برجسته علمی، در مبارزات انقلابی نیز فعال و از مروجان انقلاب بود و پس از انقلاب به عضویت فقهای شورای نگهبان قانون اساسی درآمد. مدتی نیز دادستانی کل کشور را بر عهده داشت.

امام خمینی در جلد ۱۷ صحیفه نور درباره آیت الله صانعی نوشته‌اند؛ «من آقای صانعی را مثل یک فرزند بزرگ کرده ام. آقای صانعی وقتی که سال های طولانی در مباحثاتی که ما داشتیم تشریف می آوردند. ایشان بالخصوص می‌آمدند با من صحبت می‌کردند و من حظ می بردم از معلومات ایشان. و ایشان یک نفر آدم برجسته‌ای در بین روحانیون و مرد عالمی است.»

نام آیت الله صانعی در جلد سوم کتاب اسناد انقلاب اسلامی پای حدود ۳۰ اعلامیه سیاسی و انقلابی در سال های دهه ۴۰ و ۵۰ به ثبت رسیده است. اما آیت الله صانعی در حوزه «افتا» نیز معروف به مرجعی سخت گیر است، چنان که به نقل از شیخ انصاری همواره تاکید می کند؛ «از احتیاط های خود بکاه زیرا دین اسلام، شریعت آسان است.»با این حال وی در عین سخت گیری در حوزه افتا، در اصول فقه از نظراتی مترقی برخوردار است و فتاوی وی راجع به عدم تبعیض در بسیاری از امور از جمله حقوق زنان بی نظیر بوده است. با این همه نظرات فقهی و سیاسی آیت الله صانعی همواره منتقدان جدی داشته است و این موضوع پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم و موضع گیری های صریح وی شدت گرفت.

واکنش دفتر آیت الله صانعی به نظر جامعه مدرسین

دفتر آیت الله صانعی می گوید که به دلیل ابهاماتی که در مورد موافقت اکثریت اعضای این جامعه با محتوای نامه وجود دارد، فعلا به آن واکنش نشان نمی دهد.

به گزارش بی بی سی این دفتر اعلام کرد که در انتظار انتشار اسامی حاضران در جلسات مورد اشاره در نامه منسوب به جامعه مدرسین و همچنین روشن شدن سوابق علمی کسانی که به عدم صلاحیت آقای صانعی رأی داده اند می ماند.


0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator