۱۳۸۸/۱۰/۱۴

آیت الله بیات زنجانی: درفتاری‌ها و کج خلقی‌های اخیرعلیه برخی مراجع تقلید، ناشی از جمود و کج فهمی است

آیت الله بیات زنجانی:
درفتاری‌ها و کج خلقی‌های اخیرعلیه برخی مراجع تقلید، ناشی از جمود و کج فهمی است

. ادامه راه سبز«ارس»: آیت الله بیات زنجانی اعلام کرد: بدرفتاری‌ها و کج خلقی‌های اخیر علیه برخی مراجع تقلید و نهادهای مستقل حوزوی مانند مجمع محققین و مدرسین حوزه که در خوشبینانه‌ترین حالت ناشی از جمود و کج فهمی است، راه به جایی نخواهد برد و نتیجه‌ای خلاف انتظار بانیان آن به بار خواهد‌آورد.

به گزارش خبرنگار جرس ، آیت الله بیات زنجانی این مطلب را در پاسخ به استفتا جمعی از طلاب و روحانیون آذری زبان حوزه علمیه اعلام کرده است.

متن کامل پرسش این طلاب و روحانیون و پاسخ آیت الله بیات زنجانی که در پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید منتشر شده ، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مکرّم مرجع بزرگوار حضرت آیت الله بیات زنجانی

با سلام و تحیّت

اخیراً شاهد اتفاقات ناگواری از قبیل وقایع تلخ روز عاشورا، حمله به حسینیه جماران و از طرفی موضع گیری‌های افراطی و سیل تهمتها و تخریبها در برابر علما و مراجع روحانی آزاد اندیش و مستقل هستیم که نمونه‌ای از آنها پس از ارتحال حضرت آیت الله منتظری(ره) رخ داد و پس از هجمۀ ناجوانمردانه به مجمع محققین و مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، امروز می‌بینیم که یکی از نهادهای مستقر در حوزۀ علمیه سخن از عدم صلاحیت حضرت آیت الله صانعی برای مرجعیت می‌گویند. مستدعی است نظر مبارک خود را در این زمینه مرقوم فرمایید. أدام الله عزّکم

جمعی از طلاب و روحانیون آذری زبان حوزه علمیه

پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و تحیت؛ بزرگترین افتخار برای جامعه شیعی ایران، وجود مبارک حضرت امام حسین(ع) است و هیچ انسان عاقل و آزاده ای بر خود اجازه ورود و هتک حرمت به ساحت آن حضرت را نمی دهد و بر فرض وجود اقداماتی که نقل می شود، باید با هتاکان و هجمه کنندگان و آمران و مباشران قتل عده ای از هموطنان مظلوممان در جریان عزاداری حسینی ، اشد برخوردها صورت گیرد.

از طرف دیگر این موضوع قابل تاکید است که روحانیت و مرجعیت شیعه در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود وامدار هیچ گروه و نهاد دولتی، حکومتی و رسمی نبوده و به یاری خداوند متعال پس از این هم نخواهد بود. یگانه پشتیبان مرجعیت دینی هم پس از خداوند تبارک و تعالی، مردم و عموم مؤمنان و متشرعان هستند. مجرای تأیید اجتهاد یک فقیه شیعی نیز روندی مشخص دارد که در بطن حوزه‌های علمیه شکل گرفته است و بحمدالله ردّ این صلاحیت هم وابسته به نظر یک ارگان یا نهاد فکری یا سیاسی خاص حوزوی و غیر حوزوی نیست.

اینجانب ضمن تأکید مؤکّد بر شأن و منزلت اجتهادی و فقهی مرجع عالیمقام حضرت آیت الله صانعی- ایّده‌الله‌تعالی- همۀ مقلّدان ایشان را در پیروی از فتاوای ایشان مأجور می‌دانم و یقین دارم که بدرفتاری‌ها و کج خلقی‌های اخیر علیه برخی مراجع تقلید و نهادهای مستقل حوزوی مانند مجمع محققین و مدرسین حوزه که در خوشبینانه‌ترین حالت ناشی از جمود و کج فهمی است، راه به جایی نخواهد برد و نتیجه‌ای خلاف انتظار بانیان آن به بار خواهد‌آورد. امیدوارم بدانند که نتیجۀ این قبیل مواضع، تضعیف حوزه‌های علمیه است.


حقیقتاً معتقدم که بهترین نمونۀ مرجعیت مستقلّ دینی در روزگار ما هم خود امام خمینی-رضوان‌الله‌تعالی علیه- بود که همواره خاری در چشم متحجّران، کج اندیشان و خشک مغزان زمان خود بود و هنوز هم عدّه‌ای می‌کوشند تا به انحاء گوناگون از او، بازماندگان و همفکرانش انتقام بگیرند.

اسدالله بیات زنجانی

1 نظرات:

میرعلی گفت...

با شرکت در اس ام اس برنامه 90 و انتخاب آخرین گزینه اتحاد میلیونی سبزها را اعلام میکنیم.
امشب ساعت 11
ما بیشماریم

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator