۱۳۸۸/۱۰/۱۴

معاون مطبوعاتي ارشاد: با توقیف روزنامه‌ها سعی در تلطیف فضای آشفته مطبوعات را داریم!

رامین: با توقیف روزنامه‌ها سعی در تلطیف فضای آشفته مطبوعات را داریم!
و اكنون، تذکر تلطيف كننده به‌ روزنامه «جمهوری‌اسلامی» رسید.

. ادامه راه سبز«ارس»: در جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات، موضوع درج خبر و متن بیانیه اخیر میرحسین موسوی، در روزنامه‌های «جمهوری اسلامی» و «فرهنگ آشتی» مطرح و مقرر شد به استناد تبصره 8 ماده 9 قانون مطبوعات که تصریح می‌کند «کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت و یا تبلیغ می‏کنند، حق هیچ‌گونه فعالیت مطبوعاتی را ندارند» به این دو روزنامه تذکر کتبی داده شود.

هیئت نظارت بر مطبوعات در جلسه امروز خود به شش روزنامه «جمهوری اسلامی»، «فرهنگ آشتی»، «آرمان روابط عمومی»، «کارون»، «آفتاب یزد» و «اعتماد» و همچنین هفته‌نامه «پنجره» تذکر داد.

به گزارش ایلنا ، در جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات، موضوع درج خبر و متن بیانیه اخیر میرحسین موسوی، در روزنامه‌های «جمهوری اسلامی» و «فرهنگ آشتی» مطرح و مقرر شد به استناد تبصره ۸ ماده ۹ قانون مطبوعات که تصریح می‌کند «کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت و یا تبلیغ می‏کنند، حق هیچ‌گونه فعالیت مطبوعاتی را ندارند» به این دو روزنامه تذکر کتبی داده شود.

ضمنا موضوع درج مطالب و تحلیل‏هایی درخصوص اعلام‏نظر اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیرامون عدم صلاحیت شیخ یوسف صانعی برای مرجعیت در روزنامه «اعتماد» در جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات مطرح و مقرر شد به استناد بندهای ۴، ۵ و ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات به این روزنامه تذکر کتبی داده شود.

در جلسه هیئت نظارت همچنین موضوع تیتری که در صفحه اول شماره ۱۹۳۸ روزنامه کارون با عنوان «تجمع علیه حوادث عاشورا در ایران» درج شده است، بررسی و باتوجه به تظاهرات ده‌ها میلیون نفر از امت مسلمان ایران در دفاع از اسلام و حریم ولایت فقیه که در تاریخ انقلاب اسلامی بی‏سابقه بود، آن روزنامه به استناد تبصره ماده ۲، بند ۵ و ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات تذکر دریافت کرد.

علاوه بر این، موضوع مطالب، اخبار و تیترهای صفحة اول روزنامه آفتاب یزد در بخش‏های سرمقاله و ستون «روی خط آفتاب» مندرج در تاریخ هفتم و دواردهم دی ماه آن روزنامه در جلسه امروز هیئت نظارت بر مطبوعات مورد رسیدگی قرار گرفت.

هیئت مذکور مصوب کرد که به سبب تخلفات مکرر آن روزنامه از جمله تشویق مردم به انجام راهپیمایی غیرقانونی (پیام ۱۴۹۱)، اتهام انتساب موضوع اهانت به تصویر امام خمینی (ره) به اصولگرایان و طرفداران دولت (مندرج در صفحة ۶ مورخ ۷/۱۰/۸۸)، انعکاس خفیف و نامناسب مراسم عزاداری حسینی (ع) در سراسر کشور و تقلیل آن در سطح «درگیری‏های تعدادی از تربیون‏داران، وعاظ و مداحان سرشناس و حتی خطبای نمازجمعه علیه اصلاح‏طلبان و سران جبهه» (مندرج در صفحه اول مورخ ۷/۱۰/۸۸) ، القای این ذهنیت که ایجاد بلوا و تنش توسط طرفداران دولت صورت می‏گیرد و نیز حمایت از افرادی که محرک اغتشاشگران بوده‏اند (مندرج در ص ۲ شمارة ۱۱۰۶)، مستند به بند ۴، ۵، ۸ و ۱۱ مادة ۶ قانون مطبوعات به این روزنامه تذکر داده شود.

همچنین هیئت نظارت بر مطبوعات مصوب کرد، در مورد تصویر صفحه اول روزنامه «آرمان روابط عمومی» از تخریب‌های به‌جای مانده از سوی آشوبگران در روز عاشورا و تیتر «گزارشی از حضور پرشور مردم در مراسم عزاداری حسینی و حواشی» که به نوعی تداعی‏کننده تأیید عمل آشوبگران و پرشور خواندن آن است، به روزنامه آرمان روابط عمومی تذکر داده شود که این نوع عملکرد مغایر با رسالت مطبوعات – مصرح در ماده ۲ قانون مطبوعات است.

همچنین در این جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات، موضوع درج تصویر فردی به نام «اوشو» مندرج در شماره ۱۷ نشریه پنجره مورد رسیدگی قرار گرفت و مصوب شد، به سبب طرح افراد مبلغ آیین‏‏های انحرافی عرفانی و دارای سوابق اخلاقی سوء، به جهت عدم رعایت بند د مادة ۲ قانون مطبوعات به این نشریه تذکر داده شود.

رامین: با توقیف روزنامه‌ها سعی در تلطیف فضای آشفته مطبوعات را داریم!!!

روزنامه‌هایی که تذکر می‌گیرند یا توقیف می‌شوند مثل عنصر فاسد و آلوده‌ای هستند که همه فضای مطبوعات را آشفته می‌کنند/ در صنف بزرگی مثل رسانه تعدادی عناصر ناآرام نفوذ می‌کنند که باعث آلودگی فضای جمعی رسانه‌ها می‌شوند.

محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت که هیئت نظارت که مجوز انتشار نشریات را صادر می‌کند، وظیفه دارد عملکرد آنها را نیز مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ایلنا، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در نشست خبری با خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها افزود که وظیفه هیئت نظارت بر مطبوعات، تجویز صدور انتشار نشریات و نظارت بر عملکرد مطبوعات و خبرگزاری‌ها است که البته نظارت بر خبرگزاری‌ها اخیرا مصوب شده ولی هنوز ابلاغ رسمی نشده است.

رامین با ابراز ناراحتی از لغو مجوزهای صادر شده گفت: بسیار تلخ است که مجوزی که صادر شده و اعتمادی که اعلام شده به‌دلیل عملکرد منفی صاحب امتیاز رسانه مجوز سلب شود.

وی به موضوع مطرح شده در آخرین جلسه هیئت نظارت اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز در هیئت نظارت با تذکراتی مواجه بودیم که به تازگی به رسانه‌ها ابلاغ شده و اعضای هیئت نظارت بر این باور بودند که شاید اهالی مطبوعات با قانون مطبوعات آشنا نباشند یا بعضا در خلال کار بعضی موارد قانونی را فراموش کرده باشند در چنین شرایطی اگر بازآموزی و یادآوری موارد قانون مطبوعات جزو ماموریت‌های رسمی ما نباشد جزو وظایف اخلاقی ما هست. بنابراین علاوه بر تعهداتی که صاحب امتیاز هر نشریه در ابتدا پذیرفته و با وجود آشنایی با قانون مطبوعات مجددا با برخی مواردی مواجه می‌شویم که قوانین را رعایت نمی‌کنند و ما مجبور به یادآوری هستیم.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در ادامه بندهایی از قانون مطبوعات را بازخوانی کرد و پس از اشاره به جزئیات موارد ذکر شده قانون مطبوعات ادامه داد: آنچه بیان شد قانون مطبوعاتی است که ما و شما باید بشناسیم و در اجرای آن متعهد باشیم. امروز در جلسه هیئت نظارت از این‌که تعدادی از نشریات مرتبا با تخلفات مکرر وقت هیئت نظارت را می‌گیرند اظهار گله‌مندی شد و من به عنوان دبیر هیئت نظارت برای یادآوری این قانون به دوستان رسانه‌ای مامور شدم.

وی افزود: در صنف بزرگی مثل رسانه شامل مطبوعات و خبرگزاری‌ها تعدادی عناصر ناآرام نفوذ می‌کنند که باعث آلودگی فضای جمعی رسانه‌ها می‌شوند اینگونه تذکرات صرفا برای اصلاح وضعیت و شرایط کنونی مطبوعات است.

رامین ابراز امیدواری کرد که در آینده با اصلاح فضای موجود در مطبوعات با هیچ تخلفی روبه‌رو نباشیم و فرصتی پیدا کنیم که به جبران کمبودها و نیازها و ضرورت‌های عرصه رسانه بیشتر توجه کرده و برنامه‌های خود را برای ارتقای جایگاه رسانه‌ها پیگیری کنیم.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه ابتکار در رابطه با عدم ابلاغ تذکر کتبی به این روزنامه، گفت: سابقا رسم بر این بود که به صورت محرمانه این تذکرات برای مدیران مسئول ارسال می‌شد ولی من احساس کردم این برخورد محرمانه ضرورت ندارد ما آنقدر با دوستان روزنامه‌نگار شفاف هستیم که تخلفات آنها را آشکارا بیان می‌کنیم و فکر می‌کنم وقتی بسیاری از تخلفات آشکارا صورت می‌گیرد ما چرا تذکر را به صورت مخفیانه به مدیران مسئول ابلاغ کنیم؟

وی در ادامه به تذکر وارده به روزنامه اعتماد اشاره کرد، گفت: به روزنامه اعتماد قبلا تذکر داده شده بود که در مورد شخصی که صلاحیت جایگاه مقدس مرجعیت را نداشته اخباری منعکس نشود اما آنها بر تخلفات خود اصرار کردند.

وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره بهبود شرایط کاری خبرنگاران و احتمال اعزام آنها به کشورهای خارجی اعلام کرد که ما در فضای رسانه‌ای ابتدا باید اعتماد مسئولین را جلب کنیم و در واقع فضای اعتمادسازی را ایجاد کنیم و سپس برنامه‌هایی را که برای اهل رسانه در نظر گرفته‌ایم، انجام خواهیم داد از جمله سفرهای گروهی، داخلی و خارجی، آموزش ضمن خدمت و …..

رامین به اولین همایش اهل رسانه در آغاز بهمن‌ماه اشاره کرد و گفت: برای مثال همایش بررسی استراتژی رسانه‌های داخلی در برابر جنگ نرم رسانه‌های بیگانه، از اولین برنامه‌های در دست انجام است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد به نامه ارسال شده به صاحبان امتیاز و مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور اشاره کرد و گفت: ما درصدد صدور کارت‌های جدید خبرنگاری هستیم که طی آن به منظور تدوین پیش‌نویس قانون جامع رسانه‌ها ۱۲ سئوال را برای مسئولین ارسال کردیم و به نوعی در تدوین این قانون از آنها تقاضای همکاری کردیم که هنوز بسیاری از آنها به این نامه پاسخی نداده‌اند.

رامین در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا در رابطه با افزایش موج تذکرها، اخطارها و توقیف‌ها در دوره کاری خود، گفت: تا پیش از این هم اعتماد مسئولین نسبت به مطبوعات قابل قبول و به نوعی فعالیت‌های آنان در حد انتظار مسئولین نبود. ما می‌خواهیم با حمایت هر چه بیشتر فعالیت آنها را گسترش دهیم و تمام کمبودها و نیازهای جامعه رسانه‌ای را برطرف کنیم که برای این امر باید در فضای عمومی رسانه‌ها اعتمادسازی شود به طوری‌که مسئولین رسانه‌ها بتوانند به عنوان پشتوانه عمومی افکار اسلامی عمل کنند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: روزنامه‌هایی که تذکر می‌گیرند یا توقیف می‌شوند مثل عنصر فاسد و آلوده‌ای هستند که همه فضای مطبوعات را آشفته می‌کنند و ما با توقیف آنها سعی در تلطیف این فضای آشفته را داریم.

این در حالی است که تا کنون کمتر روزنامه غیر حامی دولت است که از دست بابرکت جناب رامین و همکارانش تذکر دریافت نکرده باشد.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در رابطه با قول‌های داده شده به خبرنگاران و افزایش تیراژ روزنامه‌ها، گفت: باید محتوا نیروی انسانی کارآزموده و مسائل مالی حل شود تا ما بتوانیم روزنامه‌هایی با تیراژ بسیار بالا داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که می‌توان از میان نخبگان همه نشریات افراد هم‌طیف را جمع‌آوری کرد و توسط آنها روزنامه‌ای با تیراژ بسیار بالا در سطح کشور و جهان منتشر کرد.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator