۱۳۸۸/۱۰/۱۳

ثبت در تاریخ؛ نقض حقوق بشر و حرمت شكني محرم توسط حكومت طی هفته گذشته

هفت روز برای ثبت در تاریخ؛
موارد نقض حقوق بشر و حرمت شكني محرم توسط حكومت طی هفته گذشته


. ادامه راه سبز«ارس»: شاید پیش از آغاز شنبه هفته گذشته، یعنی تاسوعای پنجم دی ۱۳۸۸، کسی گمان نمی کرد که هفته ای که پیشِ روست، از تلخ ترین و پرحادثه ترین هفته های سال باشد. هفته ای که بواسطه مواردی چون «سرکوب خونین مردم سوگوار»، «دستگیری گسترده دانشجویان و معترضین»، «اهانت به جنبش مردم و تغییر جایگاه متهم و شاکی در تریبون و رسانه ها»، «ربایش و بازداشت فعالان سیاسی و روزنامه نگاران» و همچنین «هتاکی به مرجعیت»، به جرات می توان آنرا «هفته سیاه سرکوب و نقض حقوق بشر و حرمت شكتي آشكار ماه محرم الحرام توسط عوامل حكومت به اصطلاح اسلامي در ایران» نامید. نظیر این دوره در سال جاری، هفته اول آغاز اعتراضات به کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد بود.

جرس» از اولین ساعات بامداد روز تاسوعا نیروهای یگان ویژه پاسداران در میادین انقلاب، امام حسین، فردوسی و آزادی و تمام حدفاصل این ۴ میدان مرکزی تهران مستقر شده و پس از ساعاتی با خشونت زیادی به تجمع و راهپیمائی سوگواران و حامیان جنبش سبز حمله می کنند. تجمعاتی که در تقارن مراسم درگذشت آیت الله العظمی حسینعلی منتظری، پدر معنوی جنبش با تاسوعای حسینی برگزار می شد و مقامات حکومت کودتا، برگزاری هرگونه مراسمی برای معظم له را ممنوع اعلام کرده بودند. در جریان حملات پاسداران یگان ویژه و همچنین لباس شخصی ها به مردم، گروه زیادی زخمی و بازداشت شدند. در تجمع روز تاسوعا، نیروهای سرکوب مانند تجمعات اخیر، به زنان و کودکان نیز حمله و بی احترامی کردند.

اما اتفاق مهم دیگری نیز در تاسوعای حسینی رخ داد و آن، حمله ی لباس شخصی ها ، به مراسم سوگواری شب عاشورا در حسینیه جماران (بیت امام خمینی) بود که سخنرانی آن مراسم را محمد خاتمی رئیس جمهور دولت اصلاحات بر عهده داشت. در حین سخنرانی رئیس جمهور سابق، لباس شخصی ها با پشتیبانی نیروهای یگان ویژه و با شعار "حیدر حیدر" و "ابوالفضل علمدار خامنه ای نگهدار"، پس از شکستن شیشه های آن محل و ضرب و شتم مردم سوگوار، با زنجیر و باتوم و اسپری فلفل، سخنرانی محمد خاتمی را ناتمام گذاشتند. در جریان حوادث تاسوعا، دهها تن بازداشت و زخمی شدند.

اما روز یکشنبه در عاشورای حسینی که هفتمین روز درگذشت آیت الله منتظری بود، چهره ایران یکپارچه در خون و خشونت و آتش نشست. از روزها قبل و بنا به فراخوانی که حامیان جنبش سبز و سوگواران پدر معنوی جنبش برای برگزاری مراسم هفتم درگذشت وی داده بودند، قرار بود مردم در میادین مرکزی شهر و خیابانهای اصلی تهران و یازده شهر دیگر تجمع کنند و به سوگواری بپردازند. در تهران هنوز ساعاتی از آغاز تجمعات نگذشته بود که ماموران سرکوب با حمله به مردم سوگوار، اقدام به شلیک هوائی و مستقیم، ضرب و شتم مردم و همچنین زیر کردن آنان با ماشین های انتظامی کردند که دهها نفر از جمله سیدعلی موسوی، خواهرزاده مهندس موسوی شهید و زخمی شدند. در جریان یکشنبه خونین ایران، صدها نفر در تهران، اصفهان، نجف آباد، تبریز، کاشان، شیراز، مشهد، اراک و چند شهر دیگر بازداشت شدند.

مهدی کروبی در شامگاه یکشنبه در پیام تسلیتی خطاب به ملت، حاکمیت را نیز مورد خطاب قرار داده و گفت"رژیم شاه هم حرمت عاشورا را نگه می داشت، شما اگر دین ندارید لااقل آزادمرد باشید."

هنوز عاشورای سیاه و سرکوب خونین مردم به شامگاه نرسیده بود که ربایش و دستگیری ها آغاز شد و طی ۲۴ ساعت و تا شامگاه دوشنبه،ده ها تن از چهره های شاخص سیاسی، مطبوعاتی، دانشجوئی و حقوق بشری، از جمله عمادالدين باقی، ابراهيم يزدی، علیرضا بهشتی، مهدی عربشاهی، فروزنده، باقريان و بهزاديان‌نژاد، سه تن از همکاران مهندس موسوی، مرتضی حاجی مدیرعامل بنیاد باران و رسولی قائم مقام این مرکز، محمدصادق ربانی، استاد شاخص دانشگاه، مصطفی ايزدی نويسنده و روزنامه‌نگار، حشمت‌الله طبرزدی، محمد طاهری فرزند آيت‌الله طاهری، علیرضا بهشتی شیرازی، مهين فهيمی و زهره تنکابنی از مادران صلح، پروين فهيمی مادر شهید سهراب اعرابی، مرتضی کاظمیان روزنامه نگار و از نویسندگان سایت جرس، منصوره شجاعی فعال جنبش زنان، ليلا توسلی دختر مهندس محمد توسلی و گروهی دیگر، ربوده، دستگیر و روانه بازداشتگاه شدند.

حسین کروبی فرزند ارشد مهدی کروبی نیز، در گفتگو با خبرگزاری دویچه‌وله از خانه‌نشینی پدرش خبر داده و گفته بود: "پدرم تقریبا نیمه حبس است."

بازداشت های روز سه شنبه نیز ابعاد دیگری داشت؛ نوشین عبادی خواهر شیرین عبادی، ماشاالله شمس الواعظین روزنامه نگار و سخنگوی انجمن دفاع از مطبوعات، شاپور کاظمی برادر زهرا رهنورد، بدرالسادات مفیدی دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، نسرین وزیری خبرنگار پارلمانی ایلنا و خبرآنلاین، کیوان مهرگان دبیر سیاسی ضمیمه روزنامه اعتماد، محمدجواد صابری خبرنگار هم‌میهن نیوز، سام محمودی، حسین موسویان رئیس هیئت اجرائیه جبهه ملی و حمیدرضا خادم از اعضای آن تشکل، علی مهرداد عضو جوان نهضت آزادی و فرزند فریده غیرت (از اعضای کانون وکلا) و همچنین رضا تاجیك روزنامه نگار و فعال ملی مذهبی، از نامهای شناخته شده در میان بازداشت شدگان روز سه شنبه بودند.

رسانه های کودتا هم در این میان بیکار ننشسته و شهادت حامیان جنبش را مانند شهادت نداآقا سلطان "مشکوک"، "ساختگی" و "درجهت پروژه کشته سازی" اعلام کردند. مفقود شدن پیکر خواهرزاده مهندس میرحسین نیز، پرده ای دیگر از ماجرا بود که بعدا مقامات قضائی این ربایش جسد را "جهت تحقیقات بیشتر" اعلام کردند و خاکسپاری وی اواخر هفته تحت تدابیر امنیتی انجام شد.

از دیگر موارد نقض حقوق بشر در هفته گذشته، حمله به صحن دانشگاهها و ادامه سرکوب و برخورد بسیار خونین با دانشجویان دانشگاههای آزاد و فردوسی مشهد، علم و صنعت تهران، شریف، علوم و تحقیقات تهران، رازی کرمانشاه و چند دانشگاه کشور بود که دهها زخمی و بازداشت بر جای گذاشت. بنا به گزارش ها، طی هفته اخیر ۲۸۸ دانشجو بازداشت شدند و از نکات قابل ذکر دیگر حمله لباس شخصی ها با قمه و چاقو به دانشجویان سوگوار دانشگاه آزاد مشهد بود که تعداد زیادی مجروح بر جای گذاشت.

احضار و دستگیری تعدادی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز، تعداد بازداشت شدگان آن تشکل مستقل را به هفت تن رسانید.

در هفته ای که گذشت، حمله به دفاتر و بیوت روحانیونِ حامی جنبش و مراجع تقلید مردمی و منتقد نیز، ابعادی دیگر به خود گرفت. یورش و غصب محل اقامه نماز آیت الله سیدعلی محمد دستغیب، روحانی بلندپایه حامی جنبش سبز و هتک حرمت آیت الله طاهری و بیات زنجانی و همچنین حمله وحشیانه به دفاتر آیت الله العظمی صانعی در شهرهای مختلف و بیانیه هتاکانه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و در راس آنان شیخ محمد یزدی، مبنی بر "خلع درجه مرجعیت" از آیت الله صانعی نیز، از نکات قابل ذکر بود.

به کارنامه نقض گسترده حقوق بشر در هفته گذشته، می توان تهدید به مرگ، اهانت و بی حرمتی به رهبران جنبش سبز و مردم آزادیخواه را نیز اضافه نمود که مقامات سیاسی و قضایی در تریبونهای رسمی یا نمایش های بخشنامه ای- خیابانی و همچنین شوهای تلویزیونی، آنها را "محارب" خوانده و بر طبل "صدور حکم اعدام برای رهبران و حامیان جنبش" کوبیدند.

البته مراجع قضائی در این میان از هر کوششی برای تشدید سرکوب جنبش مردم و تحریک بیشتر آنان فروگذار نکرده و این بحث که با سخنان اژه ای، دادستان کل کشور مبنی بر "تعقیب قضایی" رهبران جنبش آغاز شده بود، در طول هفته اخیر توسط مقامات قضائی و کودتاچیان ادامه یافت که از صدور و اجرای احکام قریب الوقوع اعدام برای سه تن از بازداشت‌شدگان روز عاشورا و دو تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری و یک زندانی سیاسی سابق سخن گفتند.

درحالیکه موارد نقض حقوق بشر در ایران توسط سازمانهای حقوق بشری و فعالان جهان، مقامات سیاسی کشورها، روزنامه نگاران مستقل بین المللی و همچنین سازمان ملل متحد مورد محکومیت قرار گرفته است، اما حکومت به روند سرکوب ها ادامه داده و کماکان هزاران تن در بازداشتگاههای رسمی و غیر رسمی، تحت شکنجه و وضعیت بلانکلیف قرار دارند.

در واکنش به سرکوب خونین جنبش در هفته گذشته، مهندس میرحسین موسوی در ساعات اولیه بامداد روز جمعه و طی یک بیانیه پنج ماده ای برای برون رفت از بحران موجود، ضمن اعلام این نکته که حاضر است جان و خونش را برای جنبش از دست بدهد، خواستار آزادی و اعاده حیثیت از بازداشت شدگان و همچنین آزادی اجتماعات و راهپیمائی ها شده بود.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator