۱۳۸۸/۰۸/۱۰

کروبی در جمع تحکیم وحدت: مسوولین ناگزیرند به خواسته‌های مردم تن دهند

در دیدار کروبی با جمعی از اعضای "ادوار تحکیم وحدت":
«عده ای می‌خواهند نه جمهوریت باشد و نه اسلامیت و نه رای مردم»
«ملت از اين شيوه اداره کشور احساس حقارت می‌کند»

ادامه راه سبز«ارس»: جمعی از اعضای شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) با مهدی کروبی، کاندیدای مورد حمایت این سازمان در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش ادوارنیوز، در این دیدار مهدی کروبی با اشاره به آزادی تعدادی از زندانیان و ابراز امیدواری برای آزادی تمامی فعالان سیاسی دربند گفت: “همیشه وقتی به زندانیان فکر می‌کنم احمد زیدآبادی و عبدالله [مومنی] در نظرم می‌آیند و به یاد آنها هستم”.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سخنان مطرح شده در خصوص احتمال بازداشت‌ و برخوردهای جدید و اینکه آیا برخی سخنان اخیر تعبیر حقوقی دارد نیز گفت: “به اعتقاد ما حرف جدیدی در این خصوص مطرح نشده و همه حرف‌ها همانی است که در ماه‌های گذشته مرتبا تکرار شده اما سوال ما از آقایان این است که مگر بازداشت‌هایی که تا امروز رخ داده بر مبنای موازین حقوقی بوده که امروز به دنبال توجیه حقوقی برای برخورد می‌گردند؟ مردم می‌دانند و شکی هم نیست که تمامی بازداشت‌ها و دادگاه‌ها صرفا یک مساله سیاسی بوده است”.

کروبی همچنین با بیان اینکه “تاکید دارند که از عبارت تقلب استفاده نشود” افزود: “ما معتقدیم که در نتایج انتخابات آراء سهمیه‌بندی شده بود؛ تمامی تلاش آقایان این است که برای مردم جا بیندازند که سهمیه آقای احمدی‌نژاد در این انتخابات ۲۵ میلیون بوده است و از قرار اعلام شده سهمیه بنده هم ۳۳۰ هزار رای بوده است”.

کروبی به موقعیت حساس کشور و جنبش اصلاحی اشاره کرد و گفت: “وضعیت امروز ما بسیار حساس است. من امروز به هر حادثه‌ای در راه انجام وظیفه تن خواهم داد اما در وضعیت حساسی که هستیم باید با تدبیر و دوراندیشی به پیش رویم و در عین حال قرص و محکم بر مواضع خود بایستیم. سختی‌ها و دشواری‌ها اگرچه فراوان است اما نباید تزلزلی به خود راه دهیم. چرا که معتقدیم دولت فعلی با این شیوه‌ها و اعمال این فشارها نمی‌تواند به وظایفی که قانون برای او تعیین کرده عمل کند و بنابراین مسوولین ناگزیر خواهند بود تا به خواسته‌های مردم تن دهند”.

کروبی ادامه داد: “امروز مردم خواسته‌های خود را در همه جا پیگیری می‌کنند. در دانشگاه‌ها مساجد و محافل مذهبی و علمی خواسته‌های مردم به روشنی بیان می‌شود و به اعتقاد ما آنچه مردم می‌خواهند در چارچوب انقلابی است که امام در سال ۵۷ رهبری کردند”.

کاندیدای معترض به نتایج انتخابات همچنین تاکید کرد: “ضرب المثلی وجود دارد که می‌گویند مواظب باش تا سرت به سنگ نخورد. ما می‌گوییم اگر سرمان به سنگ خورد مراقب باشیم تا باردیگر این اتفاق تکرار نشود و به همین دلیل باید بررسی شود که اصلاحات از چه نقاطی ضربه خورد؟ چرا اصلاحات با آن عظمت و شور و با آن آرای میلیونی به جایی رسید که امروز به آسانی به ما اعلام کنند فلان فرد ۲۵ میلیون رای آورده است؟ بنابراین می‌خواهم به شما جوان‌ترها که قطعا آینده از آن شماست بگویم که روی کار آمدن این دولت نتیجه یک یا دو شب برنامه‌ریزی نبوده و طرف مقابل مدت‌ها بر روی نقاط ضعف ما کار کرده است بنابراین معتقدیم با کنار نهادن حب و بغض‌ها آسیب شناسی روند اصلاحات یک امر ضروری است. چرا که امروز ما معتقدیم این سختی‌ها و دشواری‌ها با توجه به حضور عظیم مردم و ایستادگی آنها دوامی نخواهد داشت بنابراین باید با دوراندیشی مراقب باشیم که مبادا دوباره به آن مشکلات دچار شویم تا وضعیت فعلی بار دیگر تکرار شود”.

محتوای جمهوری اسلامی برای ما مهم است

مهدی کروبی با اشاره به بحث‌هایی که در خصوص شعار جمهوری اسلامی مطرح می‌شود گفت: “حقیقت آن است که در کشور ما یک انقلاب بزرگی اتفاق افتاد و نظام جمهوری اسلامی بر اساس آن بنا شد. این جمهوری اسلامی برای آن محقق شد که هم جمهوریت و هم اسلامیت تحقق یابد اما امروز عده‌ای با عملکرد خود می خواهند آن را بی محتوا کنند. آنها می‌خواهند نه جمهوریت باشد و نه اسلامیت و از این کار ابایی ندارند که جمهوری اسلامی و اصل اداره کشور بر مبنای رای که حاصل رنج مردم و حاصل خون‌های بسیار است را پایمال کنند”.

رییس سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: “منظور از جمهوری اسلامی تنها یک نام نیست. آنچه برای ما مهم است محتوای جمهوری اسلامی است ما بر محتوای آن تاکید داریم و می‌گوییم اگر امام فرمود میزان رای ملت است منظور این بود که باید به رای مردم احترام گذاشته شود. آیا در این کلام امام حرفی از اسلام زده شد؟ چرا که اسلام مزاحمت و مخالفتی با رای مردم و اراده مردم ندارد”.

وی افزود: “امروز ما تصمیم داریم جمهوری اسلامی را که از محتوای واقعی‌اش منحرف شده است به مسیر اصلی بازگردانیم و تمامی تلاش خود را خواهیم کرد تا این نظام به مسیر صحیح خود بازگردد “.

کروبی با اشاره به جنجال‌هایی که از سوی جناح مقابل در مورد طرح برخی شعارها در تجمعات صورت گرفته، گفت: “نسل جوان باید مراقب باشد، حرف و شعار ما باید دفاع از حقوق و رای مردم باشد ما معتقدیم که ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های جمهوری اسلامی و در درجه اول قانون اساسی شعار اصلی ما است”.

وی ادامه داد: “در عین حال باید توجه داشت که عملکرد یک فرد و یا مقام را نباید به حساب اصل جمهوری اسلامی گذاشت،‌ نظام جمهوری اسلامی متکی به یک فرد نیست چرا که اگر بدین شکل بود با رفتن یک فرد جمهوری اسلامی هم باید از بین برود در حالی که امام از میان ما رفت ولی نظام باقی ماند و این خود نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی مبتنی بر یک فرد نیست”.

مهدی کروبی ضمن تاکید بر مبنا قرار دادن قانون اساسی افزود: “البته همه می‌دانیم که قانون اساسی بی عیب و نقص نیست اما بدانید که اگر همین قانون اساسی و همه اصول آن در طول این سال‌ها بند به بند اجرا می شد امروز کشور با این مشکلات روبرو نبود”. وی همچنین خاطرنشان ساخت:‌ “البته بنده همواره تاکید داشته‌ام که بگویم منظور ما آن قانون اساسی است که نود و هشت درصد مردم به آن رای داده‌اند، نه قانون اساسی که برخی افراد می‌گویند”.

کروبی همچنین با اشاره به الزامات فعالیت‌های سیاسی و حزبی در دوره جدید، گفت: “دوران فعلی دوران سختی است. اما بدانید که از این شرایط نیز عبور خواهیم کرد. به خاطر دارم که در دوران خفقان و استبداد، بسیاری از دوستان ما مایوس بودند اما دوران خفقان به پایان رسید و امروز هم این رفتارهای بچه گانه‌ای که اعمال می‌شود و چیزی هم جز آبروریزی برای روحانیت و جمهوری اسلامی به همراه ندارد به پایان خواهد رسید”.

تاکید بر لزوم حفظ ارتباطات و تشکیلات حزبی

کروبی با تاکید بر لزوم حفظ نیروها و انسجام تشکیلاتی، به اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت گفت: “در این شرایط لازم است که افراد فعال ارتباطات خود را حفظ کنند از فرصت‌ها برای دیدار و از نشست‌ها و ملاقات‌ها استفاده کنند و نگذارند افراد در گوشه و کنار منزوی شوند، فعالان باید ایده‌های خود را بیان کنند و در ایده‌ها و روشها باید بر مواردی که بر هویت ملی و مذهبی ایران عزیزمان استوار است همچون ایام بهمن‌ماه، عید قربان و عاشورا تاکید کرد. امروز سفارش من حفظ نیروها و حفظ اندیشه و ایستادگی بر مواضع به حقمان است”.

کروبی در بخش دیگری از سخنان‌اش با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها گفت: “امروز اگرچه دانشجویان را زندانی می‌کنند و اجازه تحصیل به آنها نمی‌دهند اما تلاش کنید تا نیروها را حفظ کنید، رابطه‌ها را تقویت کنید و جلسات خود را برگزار کنید”.

کروبی همچنین از گروه‌های سیاسی و دانشگاهی خواست ارتباط خود را با محافل مذهبی و علما و مراجع دینی حفظ کنند.

رییس مجلس اصلاحات ادامه داد: “امروز ما اگر حرفی می‌زنیم نه به آن خاطر است که کسی در حکومت از طرح برخی مسایل ناراحت شده چرا که هر حرفی هم از سوی ما طرح شود آقای شریعتمداری در کیهان وظیفه‌اش را به خوبی انجام خواهد داد اما حرف ما ایجابی است، واقعیت آن است که در فلسطین حقی ضایع و سرزمین‌هایی اشغال شده البته ممکن است عده‌ای از مردم هم بگویند وضعیت کشور خودمان در اولویت است اما نباید به گونه‌ای حرکت کرد که برخی فکرهای غلط بکنند که امروز جوانان ما با حرف اسراییلی‌ها هم سو شده‌اند،‌ ما می‌گوییم بر اساس دستور دینی تولی و تبری، با هر کار خیر و خوبی در دنیا موافقیم و از هر امر ناحقی تبری می‌جوییم”.

مهدی کروبی در پایان سخنان خود نیز گفت: “سرنوشت ایران عزیز با آن سابقه و تمدن پرافتخار وضعیت کنونی نیست چرا که وضعیت اداره کشور به گونه‌ای است که ملت ما احساس حقارت می‌کند، اما بدانیم که در این سختی‌ها، برکت‌ها و ای بسا عبرت‌هایی برای همه ما نهفته است”.

در ابتدای این دیدار اعضای شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران گزارشی از برخوردهای صورت گرفته با این سازمان و نیز شرایط دبیرکل و سخنگوی زندانی خود را مطرح کرده و همچنین مواضع و تحلیل‌های سازمان ادوار تحکیم وحدت را به اطلاع مهدی کروبی رساندند.

شورای مرکزی ادوار تحکیم همچنین از مواضع حق‌طلبانه، شجاعت و ایستادگی مهدی کروبی تقدیر کردند و در عین حال با تاکید براینکه “هرگونه تعرض و برخورد با کروبی عواقب غیرقابل پیش‌بینی برای حاکمیت درپی خواهد داشت” نسبت به اجرایی شدن برخی تهدیدها هشدار دادند.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator