۱۳۸۸/۰۸/۱۳

جمهوری اسلامی متفاوت ترین راهپیمایی ۱۳ آبان را تجربه کرد

جمهوری اسلامی متفاوت ترین راهپیمایی ۱۳ آبان را تجربه کرد

جمعیت گسترده ای که با در دست داشتن نمادهای سبز، در خیابانهای منتهی به میدان هفت تیر حاضر شده بودند، از همان ابتدای حضور با برخورد بسیار خشن و تند نیروهای ضد شورش و گاردهای ویژه روبرو شدند. به گونه ای که از ساعاتی قبل از ساعت رسمی اعلام شده برای حضور مردم در میدان هفت تیر، در بسیاری از خیابانهای اطراف، درگیری های گسترده ای بین مردم و نیروهای ویژه پیش آمد. گاردهای ویژه که با لباسها و اتومبیل های مخصوص
از ساعتها قبل در محل حاضر شده بودند، از همان ساعات ابتدایی، تلاش کردند با شلیک گاز اشک آور و به تظاهرکنندگان، این جمعیت را متفرق کنند.

درگیری هایی که با شلیک متوالی گاز اشک آور و بنابر برخی گزارشها، تیراندازی هوایی همراه بود. جمعیت تظاهرکننده نیز برای مقابله با اثرات گازهای اشک آوری که توسط نیروهای ضد شورش به سمت ایشان شلیک می شد، در نقاط مختلفی اقدام به روشن کردن آتش نمودند. ترکیب درگیری های گسترده خیابانی در اطراف میدان هفت تیر تهران و فضای دود گرفته این منطقه چهره ای جنگ زده به این نقطه شهر داده بود.
ادامه راه سبز«ارس» به نقل از نوروز: از مدتها پیش مشخص بود که جمهوری اسلامی، امسال متفاوت ترین مراسم 13 آبان را تجربه خواهد کرد. هر ساله به دلیل تسخیر سفارت آمریکا در تهران، توسط دانشجویان خط امام در این روز مراسمی رسمی با حضور جمعی از دانش آموزان در مقابل محل سابق این سفارتخانه برگزار می شد و هرچند که پایه گذاران این حرکت دانشجویی - دانشجویان پیرو خط امام – به عنوان اصلاح طلبان نیمه دوم دهه هفتاد به بعد، مطرودین این مراسم رسمی بودند، اما تفاوت امسال، صرفا به اینکه دانشجویان آن زمان، غالبا زندانیان سیاسی این روزها هستند محدود نمی شد.

به گزارش نوروز، خیزش مردمی گسترده ای که پس از انتخابات ریاست جمهوری در اعتراض به نحوه برگزاری و اعلام نتایج این انتخابات شکل گرفت، ابتکارات تجربه نشده ای را برای اعلام اعتراض خود در پیش گرفت و برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز، در کنار مراسم رسمی حکومتی از این ابتکارات بود.

از مدتها پیش – بلافاصله پس از راهپیمایی گسترده سبزها در روز قدس – خبر حضور سبزها در خیابان و بیان اعتراض همزمان با روز 13 آبان در خیابانها، موجی از اخبار و تبلیغات در رسانه ها و پایگاههای اینترنتی غیررسمی برای حضور سبزها در خیابان ها به راه افتاد و طبیعی بود که باید منتظر 13 آبانی متفاوت با سالهای قبل بود. کمااینکه روز قدس امسال هم حکایتی همینگونه داشت.
***

مهدی کروبی، این بار نیز با اعلام حضور خود در میدان هفت تیر تهران "برای شرکت در راهپیمایی روز 13 آبان"، پایگاه حضور سبزها را مشخص کرد. هرچند که خود به دلیل حمله نیروهای ضد شورش به وی و محافظانش از ورود به میدان هفت تیر و همراهی با مردم بازماند.

حمله ای که فرزند وی، محمدتقی کروبی ابعاد آنرا اینگونه توصیف کرد: "آقای کروبی مطابق با وعده ای که به مردم داده بود در راهپیمایی 13 آبان حضور یافت و به سمت میدان هفت تیر حرکت کرد، اما متاسفانه نیروی انتظامی و بخش هایی از نیروهایی که در آنجا حضور داشتند مانع از رفتن وی به میدان هفت تیر شدند.... در نتیجه هجوم نیروها دو محافظ آقای کروبی و شماری از مردم نیز زخمی شدند". وی همچنین خبر داد "به کروبی اطلاع داده بودند ممکن است در روز 13 آبان علیه وی عملیات انتحاری صورت بگیرد".

این درحالی بود که برخی رسانه ها، خبر می دادند که میرحسین موسوی دیگر نامزد شاخص اصلاح طلبان در انتخابات اخیر به دلیل ممانعت نیروهای امنیتی از خروج از منزل نتوانسته است در این مراسم شرکت کند". چیزی که به سرعت در رسانه های مجازی نام "حصر خانگی" موسوی را به خود گرفت.***اما علیرغم ممانعت از حضور چهره های شاخص جنبش سبز در راهپیمایی 13 آبان، تهران و بسیاری از شهرهای دیگر امروز چهره متفاوتی را به خود دیدند.

جمعیت گسترده ای که با در دست داشتن نمادهای سبز، در خیابانهای منتهی به میدان هفت تیر حاضر شده بودند، از همان ابتدای حضور با برخورد بسیار خشن و تند نیروهای ضد شورش و گاردهای ویژه روبرو شدند. به گونه ای که از ساعاتی قبل از ساعت رسمی اعلام شده برای حضور مردم در میدان هفت تیر، در بسیاری از خیابانهای اطراف، درگیری های گسترده ای بین مردم و نیروهای ویژه پیش آمد. گاردهای ویژه که با لباسها و اتومبیل های مخصوص از ساعتها قبل در محل حاضر شده بودند، از همان ساعات ابتدایی، تلاش کردند با شلیک گاز اشک آور و به تظاهرکنندگان، این جمعیت را متفرق کنند. چیزی که باعث شد دامنه درگیری ها از اطراف میدان هفت تیر به سایر نقاط شهر سرایت کند.

بنابر اخبار رسیده، نیروهای ضد شورش در خیابانهای مطهری، ولیعصر، مفتح، قائم مقام فراهانی و برخی خیابانهای اطراف برای متفرق کردن جمعیت اقدام به شلیک گاز اشک آور و حمله با باتوم به تظاهرکنندگان کردند. این درحالی بود که نیروهای لباس شخصی - که بعضا جلیقه ای مشابه جلیقه برخی نیروهای نظامی برتن داشتند – و با وسایلی از قبیل کابل، دسته بیل و کلنگ، زنجیر و چماق تجهیز شده بودند، در حمله به تظاهرکنندگان مشارکت داشتند. در همین حال تظاهرکنندگان نیز با شعارهایی از قبیل "ما همه به هم هستیم"، "سفارت روسیه لانه جاسوسیه"، "مرگ بر دیکتاتور" و... به یورش این نیروها پاسخ می دادند.شعارهای "ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما"، "یا حسین، میرحسین"، "کروبی زنده باد موسوی پاینده باد" و "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" از جمله دیگر شعارهایی بود که توسط تظاهرکنندگان سر داده شد.

اوج درگیری ها در میدان هفت تیر تهران بود به گونه ای که تعداد گسترده ای از نیروهای امنیتی، لباس شخصی ها و گاردهای ضد شورش، با حضور در این میدان تلاش در ارعاب تظاهرکنندگانی داشتند که از خیابانهای اطراف به سمت این میدان در حال حرکت بودند. به گونه ای که درگیری های گسترده ای میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در این میدان رخ داد.

درگیری هایی که با شلیک متوالی گاز اشک آور و بنابر برخی گزارشها، تیراندازی هوایی همراه بود. جمعیت تظاهرکننده نیز برای مقابله با اثرات گازهای اشک آوری که توسط نیروهای ضد شورش به سمت ایشان شلیک می شد، در نقاط مختلفی اقدام به روشن کردن آتش نمودند. ترکیب درگیری های گسترده خیابانی در اطراف میدان هفت تیر تهران و فضای دود گرفته این منطقه چهره ای جنگ زده به این نقطه شهر داده بود.

بر اساس گزارش ها، درگیری های گسترده میان نیروهای ضد شورش و لباس شخصی ها با مردم تظاهرکننده به خیابانهای دورتر از میدان هفت تیر نیز سرایت کرد به گونه ای که خیابانهای امیر آباد، شهید بهشتی، انقلاب، یوسف آباد، میدان فاطمی و خیابان 16 آذر هم شاهد حملات تند نیروهای ویژه به مردم تظاهرکننده بودند، حملاتی که با شلیک مداوم گاز اشک آور و بعضا تیراندازی هوایی همراه می شد.

همچنین برخی گزارش ها حکایت داشت که نیروهای ویژه با محاصره شدید دانشگاههای تهران و صنعتی شریف، مانع از خروج این دانشجویان از دانشگاه و پیوستن ایشان به جمعیت تظاهرکننده شدند که بر اساس برخی اخبار، در ساعات نزدیک به غروب سیزدهم آبان ماه دانشجویان دانشگاه تهران موفق شدند با شکست حصر دانشگاه از محوطه دانشگاه خارج شوند.

شایان ذکر است نیروهای حمله کننده به تظاهرکنندگان، بعضا با الفاظ رکیک و به شدت توهین آمیز، مردم را مورد خطاب قرار می دادند و در برخی موارد اعتراض تظاهرکنندگان به ضرب و شتم و دستگیری آنان منجر می شد.

نکته قابل ذکر دیگر اینکه علیرغم مسدود بودن ایستگاههای مترو و در حوالی میدان هفت تیر جمعیت گسترده ای در ایستگاه متروی مفتح اقدام به تجمع نمودند که بلافاصله با گسیل چند خودرو از نیروهای ویژه به محل به شدت سرکوب شدند و تعدادی زیادی از ایشان نیز دستگیر و توسط نیروهای ویژه و بعضا نیروهای لباس شخصی به محل های نامعلوم منتقل شدند.

گزارش های رسیده حاکی است که در نقاط دورتر شهر نیز درگیری های پراکنده ای میان مردم و نیروهای ویژه رخ داده است. شاهدان عینی از مناطقی مانند میدان ونک، شهرک غرب، تهران پارس و چند نقطه دیگر شهر به عنوان محل این درگیری ها یاد کرده اند.

نکته قابل توجه در درگیری های امروز تهران، آمادگی گسترده نیروهای ویژه و تجهیز گسترده لباس شخصی ها برای ضرب و شتم و برخورد با تظاهرکنندگان مردمی بود به گونه ای که از ساعت ها قبل نیروهای ویژه و خودروهای مخصوص آب پاش، در نقاط مختلف شهر مستقر شده بودند.

گفتنی است نیروهای امنیتی خیابانهای منتهی به محل سفارت سابق آمریکا را مسدود کرده و از حرکت مردم عادی به طرف محل برگزاری مراسم حکومتی 13 آبان جلوگیری می کردند.

همچنین موبایل ها و خطوط اینترنت نیز از پیش از ظهر امروز در اغلب نقاط تهران قطع بود.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator