۱۳۸۸/۰۸/۱۲

احمدی نژاد لایحه هدفمند سازی یارانه ها را پس گرفت!

احمدی نژاد لایحه هدفمند سازی یارانه ها را پس گرفت!


ادامه راه سبز(ارس): احمدی‌نژاد همانطور که مجلس را تهدید کرده بود لایحه هدفمندسازی یارانه ها را پس گرفت. صبح امروز رئیس دولت دهم که بدون اطلاع قبلی وارد مجلس شد، با اصرار خود مبنی بر جلوگیری از تشکیل یک حساب مشخص و شفاف برای اجرای لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها، جو مجلس را متشنج کرد.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، محمود احمدی نژاد طی نامه ای خطاب به علی لاریجانی خواستار استرداد لایحه هدفمند سازی یارانه‌ها شد.

پایگاه اطلاع رسانی دولت (پاد) گزارش داده است محمود احمدی نژاد خواستار پس گیری لایحه هدفمند سازی یارانه ها از مجلس شده است.

صبح امروز رئیس دولت کودتا که بدون اطلاع قبلی وارد مجلس شد، با اصرار خود مبنی بر جلوگیری از تشکیل یک حساب مشخص و شفاف برای اجرای لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها، جو مجلس را متشنج کرد.

در حالی‌که نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز در حال ادامه بررسی لایجه هدفمندسازی یارانه‌ها بودند که احمدی‌نژاد بدون اطلاع قبلی وارد مجلس شد.

احمدی‌نژاد خواستار این بود که طبق پیشنهاد دولت برای اجرای این لایحه صندوق تشکیل شود در حالی که نمایندگان مصر به ایجاد یک حساب مشخص و شفاف به جای صندوق هستند.

در ادامه جلسه و پیش از اظهارات محمود احمدی نژاد جمشید انصاری رئیس کمیته سیاسی فراکسیون خط امام(ره) مجلس در تذکر قانون اساسی تشکیل صندوق به منظور ذخیره در آمد حاصل از هدفمند سازی یارانه ها را مایر مواد ۵۳ و ۵۴ قانون اساسی دانست و تاکید کرد:این اقدام باعث خواهد شد تا تنها نقش مجلس در هدفمند کردن یارانه ها که نظارت بر عملکرد مالی دولت است سلب شود و دولت بدون پاسخگوییهرگونه که بخواهد عمل کند

این تذکر قانون اساسی نماینده زنجان مورد تایید رییس مجلس قرار گرفت.

در ادامه جلسه علی لاریجانی از نمایندگان خواست در این خصوص اظهار نظر کنند که نمایندگان با ۱۷۴ رای مثبت با نظر دولت مبنی بر تشکیل یک صندوق مالی در اختیار دولت مخالفت کردند.

نمایندگان تصویب کردند حساب مشخصی با نظارت مجلس و در قالب قوانین بودجه سالانه ایجاد شود. تا این مرحله محمود احمدی نژاد هنوزاجازه صحبت کردن از تریبون مجلس را نیافته بود اما با درخواست مکرر معاون اول و برخی وزرا که او را همراهی می کردند این امکان فراهم آمد تا رییس دولت بعنوان نماینده دولت به اظهار نظر بپردازد.

احمدی نژاد در دفاعیات خود بارها تاکید کرد که دولت بنا ندارد تا کشور را بهم بریزد و از مجلس خواست تا لایحه هدفمند سازی تغییر نکند و گفت که اگر لایحه تغییر کند آن را از مجلس پس خواهد گرفت.

علی لاریجانی احمد توکلی علی عباسپور جمشید انصاری و مصطفی کواکبیان پس از سخنان احمدی نژاد در تذکراتی تاکید کردند اصلاحات لایحه به واسطه برخی توصیه ها حداقلی بوده و مجلس صرفا به یک ناظر تبدیل شده که اگر این نظارت سلب شود جایگاه مجلس مخدوش خواهد شد.

اما غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران با تاکید بر اینکه مجلس از اختیارات خود کوتاه نمی‌آید یادآور شد که این اختیارات بر اساس قانون اساسی بوده و مجلس نمی‌تواند اختیارات قانونی خود را نادیده بگیرد البته می‌تواند به نوعی دغدغه‌های دولت را کاهش دهد.

رییس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی گفت: برای باز پس گرفتن لایحه دولت، نمایندگان مجلس باید به این درخواست دولت رای بدهند در غیر این صورت این لایحه قابل باز گشت نیست.

مصباحی مقدم در تشریح مذاکرات میان مجلس و رهبری گفت: نماینده رهبری در مورد راهکارهای مجلس قانع شده است.

گفتنی است احمدی‌نژاد در خلال سخنان امروز درمجلس اعلام کرد که در دیداری با مقام معظم رهبری از ایشان خواسته است تا به او کمک کند چرا که با وجو مصوبه مجلس او نمی تواند لایحه هدفمند کردن یارانه ها را اجرا کند.

غلامرضا مصباحی مقدم در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا مجلس هم در این زمینه مذاکره‌ای با مقام معظم رهبری داشته است یا نه اظهار داشت: از سوی رهبری، آقای آقامحمدی به عنوان نماینده ایشان به مجلس آمدند و مسایل مطرح شده در دیدار رهبری با رییس جمهور را با هیئت رییسه مطرح کردند.

به گفته وی قرار بر این بود تا در صورت قانع شدن نماینده رهبری، رهبری نظر دیگری نداشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا آقامحمدی از گفت‌وگوی با هیات رییسه قانع شده است یا نه گفت: ایشان در گفت‌و‌گوهایشان با راهکارهای تکمیلی مجلس آشنا و قانع شده‌اند.

مصباحی مقدم در پاسخ به اینکه آیا به این ترتیب مقام معظم رهبری نظر دیگری درباره مصوبه مجلس از لایحه هدفمند کردن یارانه نخواهند داشت؟ گفت: پس از آن ما دیگر خبری از جانب ایشان دریافت نکردیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا رییس جمهور نامه استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را به مجلس ارایه داده است یا نه گفت: من دیدم که ایشان نامه‌ای را به هیات رییسه دادند و پس از آن آقای مسعودپور چیزی را پس گرفتند ولی نمی‌دانم این نامه همان درخواست استرداد بوده یا نه.

توکلی: لاریجانی و احمدی‏ نژاد اشتباه کردند

احمد توکلی اظهار داشت: هم رئیس جمهور و هم رئیس قوه مققنه خلاف قانون عمل کردند.

به گزارش خانه ملت، پس از سخنان حمدی نژاد در خصوص هدفمند کردن یارنه ها احمد توکلی نماینده تهران در مجلس در تذکر آئین نامه‌ای اظهار داشت: با تمام احترامی که برای احمدی نژاد قائل هستم اما در ارتباط با ایستادگی ایشان بر نظرشان باید بگویم: هم ایشان و هم رئیس قوه مققنه خلاف قانون عمل کردند.

وی خاطر نشان کرد: هر چند در اصل ۸۰ قانون اساسی تصریح شده که رئیس جمهور می تواند به مجلس بیاید اما باید توجه داشت که این موضوع تحت شرایطی است و نه اینکه برای بررسی طرح و لایحه رئیس جمهور بیاید یک ساعت صحبت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی خطاب به رئیس مجلس گفت: شما نباید اجازه می دادید احمدی نژاد مصوبه مجلس را زیر سئوال ببرد، سخنرانی رئیس مجلس و آقای احمدی نژاد اشتباه و غیر قانونی بود، ایشان باید از پیش وقت می گرفتند.

تابش: استرداد لایحه غیر اخلاقی است

دبیرکل فراکسیون خط امام(ره) مجلس گفت: «اقدام دولت در استرداد لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها غیراخلاقی است.»

محمدرضا تابش در گفتگو با خانه ملت، اظهار داشت:«در جلسات کمیسیون ویژه مجلس تمام نظرات دولت در مورد لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها مطرح شد و کمیسیون نیز که به دلیل این که کار سخت و دشواری در حال انجام است و رهبری هم بر هماهنگی سه قوه تاکید داشتند، سعی کرد که نظرات دولت را در لایحه اعمال نماید.»

عضو کمیسیون ویژه بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها گفت:«حتی در آخرین جلسه که در مشهد برای بررسی لایحه تشکیل شد دیدیم که مجدداً مسائلی را که مورد نظر احمدی‌نژاد بود مطرح شد؛ که آن هم اعمال شد و حتی دو روز گذشته با وجودی که وقت تشکیل کمیسیون ویژه به اتمام رسیده بود، کمیسیون تشکیل جلسه‌ داد و مجدداً دو سه مورد در این لایحه اعمال شد.»

نماینده اردکان افزود: «دولتی که خود مصر بود که این لایحه در مجلس بررسی شود و پس از چکش کاری و تصویب با تعامل مجلس این قانون را اجرا کند، در صورت هماهنگی با نمایندگان می توانست مشکلات احتمالی را می‌توانست از راههای دیگر مرتفع کند.»

تابش با بیان اینکه دولت باید به قانون تمکین کند، تصریح کرد:«دولت باید مجری قوانین مجلس باشد، نمی‌تواند در آخرین لحظه زمانی که افکار عمومی پذیرش و هضم اجرای لایحه را نداشته باشد بیاید و مجلسی را که از روز اول مخالف لایحه بود را این گونه در افکار عمومی جا بیندازد که دولت به نفع مردم لایحه را پس می‌گیرد.»

وی افزود:«مجلس در بررسی این لایحه راه خود را پیش می‌برد و اگر دولت نمی‌خواهد اجرا کند خود باید پاسخگو باشد.»

تابش تصریح کرد:«اگر راهی باشد همان گونه که لاریجانی گفت نقطه نظرات را اعمال می‌کنیم و رضایت دولت را هم جلب می‌نمائیم؛ اما مساله اینجاست که در حال حاضر دیگر راهی نداریم.»

وی تصریح کرد:«باتوجه به اتمام کار کمیسیون ویژه هر اتفاقی که در صحن‌علنی در رابطه با این لایحه بیفتد همان مصوبه مجلس است، در غیر این صورت اگر لایحه به تصویب مجلس برسد دولت در صورتی که نتواند اجرایی کند آن را پس می‌گیرد.»

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator