۱۳۸۸/۰۷/۲۹

“شبح” کهریزک بالای سر رادان و مرتضوی؛ بازجویی از دو چهره مخوف

شبح” کهریزک بالای سر رادان و مرتضوی؛ بازجویی از دو چهره مخوف
مرتضی نیک پندار
.


ادامه راه سبز«ارس»: در حالی که تاکنون چندین بار قرائت گزارش کمیته ويژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان و حوادث پس از انتخابات به تعویق افتاده است، هم اکنون شنیده می شود که این گزارش در هفته دوم آبان ماه در مجلس قرائت خواهد شد. بر سر قرائت گزارش کمیته ويژه مجلس همچنان اختلاف در بخشهای مختلف حاکمیت وجود دارد و در حالی که گروهی خواستار فاش شدن نقش چهره های مهمی همچون سعید مرتضوی و احمدرضا رادان به خصوص در پرونده جنایات کهریزک هستند، گروهی دیگر با اعمال فشار تا کنون از قرائت این گزارش جلوگیری کرده است.

منابع موثق به خبرنگار جرس اطلاع دادند که تاکنون چندین جلسه بازجویی از سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی که دو تن از متهمان اصلی پرونده جنایات کهریزک هستند صورت گرفته است. بخش های میانه رو رژیم تاکید می کنند که محاکمه و مجازات این دو نفر تحت عنوان خودسری و سرپیچی از فرامین رهبر جمهوری اسلامی موجب خواهد شد تا بخشی از عصبانیت عمومی فروکش کند و احساسات جریحه دار شده ترمیم شود. اما بخش های رادیکال که البته قدرت بیشتری را در اختیار دارند، مخالف این اقدام هستند و معتقدند که در شرایط فعلی حاکمیت باید از نیروهای حرفه ای و خدوم خود دفاع کند. آنان همچنین معتقدند که محاکمه این افراد موجب فروکش کردن احساسات عمومی نخواهد شد، بلکه با تقویت جنبش سبز زمینه های افزایش خواسته های عمومی را نیز فراهم خواهد کرد.

گفتنی است که در اواسط مهرماه و در آستانه قرائت گزارش کمیته ويژه از جنایات کهریزک، سعید مرتضوی به یک باره تصمیم گرفت تا در گفت و گویی با سایت اصولگرای "پرچم" از خود در برابر اتهامات وارد شده دفاع کند. گفت و گوی مرتضوی با این سایت البته هیچ وقت به طور کامل منتشر نشد. با آشکار شدن تناقضاتی که در گفته های دادستان سابق تهران وجود داشت، سایت پرچم خبر داد که به دلیل فشارهای وارد شده از سوی سعید مرتضوی از انتشار گفت و گو خودداری خواهد کرد. در همین حال سایت "جهان نیوز" که وابسته به علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای مجلس است نیز در گزارشی کوتاه بدون ذکر هیچ نام و یا حتی ردی از سعید مرتضوی تنها از نقش یک مقام قضایی سابق در پرونده جنایت کهریزک خبر داد. اما سعید مرتضوی این خبر را به خود گرفت و در نامه ای طولانی مدعی شد که زاکانی با او خصومت شخصی دارد! پس از آن بود که نه تنها زاکانی بلکه پرویز سروری، رییس هیات ویژه مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات و فرهاد تجری یکی دیگر از نمایندگان مجلس عضو این کمیته به صراحت از نقش و عاملیت مرتضوی در پرونده کهریزک سخن گفتند.

در آستانه قرائت گزارش کمیته ويژه، تنها مرتضوی نبود که به تکاپو افتاد، بلکه احمدرضا رادان نیز پس از چند ماه غیبت رسانه‌ای یکباره نشستی مطبوعاتی برگزار کرد تا به نوعی به شایعات منتشر شده درباره خود خاتمه دهد. با وجود پرسش مکرر خبرنگاران، رادان در رابطه با نقش خود در بازداشتگاه کهریزک هیچ پاسخی نداد و تنها به گفتن این نکته بسنده کرد که "اقدام دومی که در انقلاب‌های رنگین صورت می‌گیرد این است که در صورت موفق نشدن، تلاش می‌کنند، نیروهای اثرگذار را از صحنه خارج کنند؛ ضربه‌هایی هم وارد شد که هدف، خارج کردن این نیروها است تا اگر غائله‌ای پیش آمد نتوانند کارآیی لازم را داشته باشند."

گفتنی است آنچنان که شنیده می شود بازجویی ها از مرتضوی و رادان تنها محدود به وقایع رخ داده پس از انتخابات در بازداشتگاه کهریزک نبوده است و این دو نفر به دلیل رفتارهایی که پیش از این نیز با زندانیان کهریزک صورت می گرفته، متهم هستند. آنچنان که علیرضا زاکانی خبر داده هیاتی از سوی آیت الله شاهرودی رئیس سابق قوه قضائیه با حضور پنج نفر از قضات عالی کشور در این باره تشکیل شده بود. زاکانی گفته بود: "منتظرم با ارایه اسناد و مدارکی که مدتهاست آماده شده و به خاطر شرایط کشور از انتشار آن خودداری کرده ام پس از ۹ ماه سکوت در روزهای آینده این مستندات را به هیات مذکور تقدیم و نتایج آن را به سمع و نظر مسئولان کشور بویژه حضرت آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه برسانم." رادان پیش از این در گفت و گویی با کمال افتخار و به صراحت از کهریزک به عنوان مکان مناسبی برای "مجازات گردن کشان و اراذل و اوباش سابقه دار" یاد کرده بود "تا هوای جهنمی بالای چهل درجه جنوب تهران و فقدان امکانات اولیه بهداشتی برای زندانیان و محدودیت ها و شرایط سخت بدنی، آنها را به خود آورد."

ادامه دارد...

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator