۱۳۸۸/۰۸/۰۱

وقتی پایداری ملت، حاکمان را به عقب‌نشینی وادار می‌کند


تحلیلی بر سخنان حامیان کودتا:
وقتی پایداری ملت، حاکمان را به عقب‌نشینی وادار می‌کند.

داستان ۱۳ آبان و جنبش سبز هر روز جالب تر می‌شود و به نظر می‌آید ملت سبز ایران میوه‌های حرکت هوشمندانه خود را در روز قدس می‌‌چیند. پس از سخنان احمدی مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی و حامی دولت کودتا مبنی بر اینکه "ما با سبزها تا وقتی قانون شکنی نکنند مشکلی نداریم"، روح الله حسینیان، روحانی تندرو حامی رییس دولت کودتا در سخنانی از سبزها دعوت کرد در روز ۱۳ آبان به خیایان‌ها بیایند.


شاید هنوز برای این نتیجه‌گیری کمی زود باید اما به نظر می‌رسد که پایداری مردم به تدریج در حال از میان‌برداشتن مقاومت و انکار حاکمان است و آنها را مجبور به رسمیت شناختن جنبش عظیم مردم ایران می‌کند. زمانی که جنبش مردم ایران توسط کودتاچیان "خس و خاشاک" و "کاریکاتور" خوانده شد، هیچکدام آنها فکر نمی‌کردند که پس از ۴ ماه این جنبش همچنان زنده و هوشیار، خود را برای برگزاری حرکتی دیگر در ۱۳ آبان آماده کند.

اکنون در تازه‌ترین اظهار نظر از سوی حامیان کودتا، روح‌الله حسینیان که در زمان دولت اصلاحات طرفداران خاتمی را "حشرات" خوانده بود، در سخنانی گفت که "ما از سبزها دعوت می‌کنیم در روز ۱۳ آبان به خیابان بیایند". این سخنان البته همراه با یک دروغ، که صفت دائمی حامیان دولت کودتا است، همراه بود، آنجا که گفت "‌در روز قدس هم همه رسانه‌ها ... دعوت کردند که مردم بیایند، اما دیدیم که حداکثر چند هزار نفر آمدند که در برابر سیل خروشان جمعیت حزب اللهی‌ها هیچ نبودند."

مطمئنا همه خوب می‌دانند که حامیان کودتا معمولا بنا بر صداقت نداشته و کمتر پیش می‌آبد به حقیقتی "اعتراف" کنند و اگر واقعا حضور "چند هزار" نفری سبزها در برابر "سیل خروشان" حزب‌اللهی ها بود نیازی به این فرار به جلوی شخصی مثل حسینیان نبود. در این زمینه می‌توان گفت که احتمالا تعداد سبزها و افراد از نظر حسینیان"حزب‌اللهی"‌ در جمله وی جابجا بوده که او را وادار به ابراز چنین سخنانی کرده‌است.

در ورای این مساله، اهمیت روز ۱۳ آبان و حضور در راهپیمایی در این روز برای جنبش سبز مشخص است. روزهای قدس، ۱۳ آبان، ۱۶ آذر، ۲۲ بهمن، ایام محرم، همه قدم‌هایی از یک مسیر هستند که اولین ثمره آن‌ها، به رسمیت شناخته شدن اعتراضات مدنی و مسالمت آمیز مردم در برابر حکومت کودتا است. میرحسین موسوی نیز در بیانیه خود در ارتباط با روز قدس، به ظرافت به این نکته اشاره کرده است که روز قدس یک نقطه عطف در حرکت مردم بود.

نقطه عطف از این جهت که به حاکمان نشان داد این حرکت زنده و پاینده است. از این جهت که زورمندانی که تا پیش از این در انکار جنبش سبز مردم سخن می‌گفتند و یا با گلوله جواب مردم را می‌دانند، اکنون مجبور به اعتراف شده‌اند. سخنان احمدی مقدم، جنتی، حسینیان و دیگرانی از این دست نشان می‌دهد که احتمالا آنها نیز از روز قدس درس گرفته‌اند؛ می‌دانند که در قدم بعدی برنامه پرشور تری در انتظار است.

حرکت‌هایی مثل آنچه در روز قدس اتفاق افتاد، "لازمه" ادامه این جنبش است. مبارزات اینترنتی، دیوار نویسی، اسکناس نویسی و ... مهم و لازم است، ولی کافی نیست. در واقع حماسه روز قدس نقطه عطفی بود که به حامیان کودتا آشکارا نشان داد ملت ایران هنوز خواستار آن چیزی است که در 22 خرداد به صندوق‌ها ریخت و در این راه ۱۳ آبان نیز نقطه عطفی دیگر خواهد بود.

۱۳ آبان قدم بلند دیگری در یک "راه" طولانی، اما "سبز" و پر "امید" است. راهی که ثمره آن آزادی، اصلاحات، استقلال، دموکراسی و درواقع آنچه خواهد بود که ملت ایران تعیین کننده آن است.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator