۱۳۸۸/۱۱/۰۵

استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی؛شعار اصلاح‌طلبان در ۲۲ بهمن

استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی؛شعار اصلاح‌طلبان در ۲۲ بهمن

. ادامه راه سبز«ارس»: کنگره امروز حزب مردمسالاری به مناظره از پیش تعیین نشده مجید انصاری و ابوترابی فرد تبدیل شد. انصاری: «براندازي عبارت از اين است كه ما كرامت، فضايل اخلاقي و حقوق مردم را ناديده بگيريم.»

براساس گزارشها در ابتدای این کنگره مجید انصاری سخنرانی کرد و سپس ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با قرار گرفتن در جایگاه به اظهارات عضو مجمع روحانیون مبارز پاسخ داد.

اظهارات ابوترابی باعث شد مهدی کروبی نیز به جایگاه رفته و به او پاسخ گوید.

براساس گزارش خبرگزاری ایسنا، کروبی خطاب به نایب رئیس مجلس گفت: آقای ابوترابی فرد از خانواده‌های انقلابی، مبارز و باسابقه هستند، در اسارت بوده‌اند اما من چند نكته دارم.

نكته اول این كه من هم دنبال همان چیزی كه آقای ابوترابی گفتند بودم اما ایشان حركات افراد را ندیده‌اند كه می‌خواستند ما را حذف كنند آنها نمی‌خواستند هیچ تغییری انجام شود.

دبیركل اعتماد ملی افزود: بسیاری از صندوق‌ها را نیاوردند چون دیدند اگر بیشتر بشمارند رای ما آنقدر بالا می‌رود كه به درجه اعلا می‌رسد.

وی افزود: می‌خواستند یك كاری كه انجام شده همینطور تمام شود. مگر خود شما به من نگفتید فلان موضوع و فلان موضوع را مطرح نكن زیرا فهمیدند كه اگر من بر روی آن مسایل تكیه كنم به نتیجه‌ای نمی‌رسند.

كروبی تصریح كرد: شما نیت خیری داشتید كه می‌خواستید مسایل تمام شود اما آیا نمی‌دانید چه حوادثی رخ داده كه اصلا ربطی به جمهوری اسلامی ندارد؟

وی افزود: شنیدم رهبری دستور داده این موضوعات حل شود، باید كاری كنیم تا امنیت حاكم شود، 15 سال به عنوان یك سرباز كوچك مبارزه كردیم آن زمان اگر زن چریك به زندان می‌افتاد رعایت او را می‌كردند اما الان خانم محتشمی پور آمد با آقای ابوترابی صحبت كردند الحمدلله آقای ابوترابی رعایت مقدسات را هم می‌كنند و در صورت ایشان نگاه نكردند، اما ما در صورت نامحرم هم نگاه می‌كنیم.

دبیر كل حزب اعتماد ملی افزود: این مسایل در شان حكومت نیست. به خانه مرحوم بهشتی رفتم شوهر یكی از دختران بهشتی هم در زندان بود، همسر محترم ایشان صحبت كردند و من هم ید طولایی در جوش دادن موضوعات دارم، به او گفتم ما یك زمانی قدرت رایزنی داشتیم الان قدرت رایزنی ندارم. همین حرف من را در رسانه‌ها فحش دادند، گفتند آن موقع كه قدرت رایزنی داشتی عامل اسرائیل و آمریكا نبودی من هم از روابط عمومی بیانیه دادم تا بدانند من بیدی نیستم كه با این بادها بلرزم.

به گزارش ایسنادر ایتدای این کنگره ، مجید انصاری در سخنان خود با اشاره به تاسیس دهها قاعده فقهی در حوزه ها گفت: هنوز در كنار آنها قاعده‌اي به نام عدل و عدالت تاسيس نشده است، هم‌چنين هنوز قاعده‌اي به نام كرامت انساني در سلسله احكام ما تاسيس نشده است؛ درحالي كه حكم شرعي اگر درجهت نفي كرامت انساني باشد، غيرشرعي است، ولو اين‌كه از متن ظاهري يك روايت يا آيه استخراج شود.

وی افزود: وقتي خبرگان قانون اساسي در تدوين اين قانون، پنج اصل توحيد، نبوت، معاد، عدل و امامت و رهبري را گنجاندند، اصل ششمي را به عنوان اصل حاكم بر اين نظام مستقر كردند و آن كرامت انساني است كه براي اين امر بايد از آن بزرگواراني كه در تدوين اين قانون نقش داشتند و در راس آنها از شهيد مظلوم بهشتي تقدير كرد و براي آزادي فرزند در بند ايشان دعا كنيم. پرسشي كه امروز پيش ماست اين است كه آيا حركت كلي نظام جمهوري اسلامي به سمت تامين كرامت انساني بوده است يا خير؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام ، نظام را در فرد يا در شوكت نيروهاي نظامي و انتظامي يا قدرت قوه‌ قضاييه و دادگاه‌ها نمي‌بيند افزود: قانون اساسي يك مجموعه به هم پيوسته است. يعني نمي‌شود اصولي از آن را پذيرفت و اصولي ديگر را نپذيرفت. مهم‌ترين ركن در اين قانون اساسي، جمهوريت و اسلاميت در كنار هم است و در واقع جمهوريت در دل اسلاميت است و به معناي ديگر نظامي كه مبتني بر خواست مردم نيست، اسلامي هم نيست؛ چرا كه اسلام نخواسته است چيزي را بر مردم تحميل كند.

وي در ادامه با طرح اين پرسش كه «امروز با ورود به دهه‌ چهارم انقلاب چقدر نظام ما به شاخص‌هاي اساسي خود نزديك و چقدر از آنها دور شده است؟» اظهار كرد: بايد ببينيم كه وضعيت نظام ما در شاخص‌هاي ارزشي مانند صداقت، امانت، آزادي و آزادگي، اخلاق، معنويت، عدالت، محبت، امنيت، برخورداري و غنا، رفع فقر و رفع ترس و خوف نسبت به دهه‌ي اول، دوم و سوم جلوتر رفته يا پس‌رفت كرده است. اين بحث به معني محكوم كردن اين حزب يا آن حزب نيست بلكه امروز بحث كشور فراتر از اصلاح‌طلب و اصولگراست. اصولگرايان و اصلاح‌طلبان واقعي بايد براي حفظ محتواي واقعي نظام به صحنه بيايند. متاسفم كه اين مطلب را عرض كنم كه امروز اين شاخص‌ها چندان دلگرم كننده نيست.

به گفته انصاری، امروز بر عرصه‌ مطبوعات، رسانه‌ها و گفت‌وگو در كشور ما به‌خصوص در آن بخش كه رسانه‌ها بيشتر به حاكميت برمي‌گردند، شاخص صداقت، امانت و بي‌طرفي در پايين‌ترين سطح خود قرار دارد.

وي اضافه كرد: شعار مهرورزي، شعار دولت نهم بود ولي متاسفانه طي چند دهه‌ گذشته در قبل و بعد از انقلاب، كينه و نفرتي كه امروز براساس سياست‌ها و تبليغات نادرست در جامعه به وجود آمده بي‌سابقه است. امروز به راحتي آب خوردن در برخي سايت‌ها، صداوسيما و حتي در تريبون نماز جمعه آبروي افراد برده مي‌شود و همه ما مي‌بينيم مومناني در تريبون‌هاي رسمي به عنوان برانداز، خائن و عنصر بيگانه خطاب مي‌شوند.

انصاري با اشاره به اين جمله‌ امام خميني كه نگذاريد انقلاب پس از من به دست نااهلان بيفتد اظهار كرد: ببينيد محرمان و معتمدان امام (ره) چه كساني بودند؟ من نمي‌خواهم بگويم كه امروز انقلاب به دست نااهلان افتاده،ولي ببينيد كه امروز آن اهل‌هاي دوران امام (ره) كجا هستند؟ آيا خانواده‌ شهيد مطهري در اين كشور محترم است؟ آيا دودمان شهيد بهشتي در اين كشور محترم است؟ آيا خانواده‌هاي شهيد همت و شهيد باكري محترم هستند؟ آيا آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كه شناسنامه انقلاب اسلامي و يار هميشگي امام (ره) بوده‌اند محترم است؟ آيا اين سقوط اخلاقي نيست كه عده‌اي طلبه در قم سازمان داده شوند كه اگر مرجع تقليدي خلاف شاخص‌هاي مورد تاييد آنها حرفي زد يا فتوايي داد به بيت او حمله كنند؟ حال مي‌خواهد آن فرد حضرت آقاي جوادي آملي باشد يا آقاي صانعي يا منتظري و ديگران. آيا اين سقوط اخلاقي نيست كه روزنامه‌اي به خود حق مي‌دهد به محض آن‌كه آيت‌الله اردبيلي فتوايي صادر كرد، هرچه مي‌خواهد در اين رابطه بگويد و بنويسد؟

دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز در ادامه با اشاره به حوادث پس از روز عاشورا اظهار كرد: من شخصا آن حركات را نديدم ولي فرض مي‌گيريم كه آن حركت انجام شد كه البته بايد محكوم شود. ولي آيا اين درست است كه شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي تريبون در اختيار افراد تند قرار دهد و پلاكاردهايي از پول بيت‌المال عليه شخصيت‌هاي نظام و با آن شعارها و ناسزاها در دست گرفته شود؟ آيا ادبيات گوساله و بزغاله حتي نسبت به دشمنان هم ادبيات قرآني است؟

انصاري ادامه داد: خدا شاهد است كه دل ما خون است كه در برخي راهپيمايي‌ها شعارهاي ساختارشكنانه داده شده است، ولي بايد بدانيم كه وقتي گروهي سامان پيدا مي‌كنند كه شبانه در شهر راه بيفتند و بر در و ديوار شعارهايي عليه شخصيت‌هاي بزرگ نظام بنويسند، طبيعي است كه عده‌اي هم تحريك و ناراحت مي‌شوند و آن نام‌ها را پاك كنند و چيز ديگري جاي آن بنويسند.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه گفت: چرا برخي كه بيش از ديگران بايد حرمت نگه دارند بيشتر تيشه به ريشه مي‌زنند؟ و اصرار دارند كه مدام يك گروه را بمباران كنند و وقتي هم كه آخ گفتند، بگويند برانداز هستند؟ من اين‌جا عرض مي‌كنم كه براندازي عبارت از اين است كه ما كرامت، فضايل اخلاقي و حقوق مردم را ناديده بگيريم.

دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز با تاكيد بر لزوم اجراي تمام و كمال قانون اساسي در كشور تصريح كرد: امروز راهي جز اجراي تمام‌عيار قانون اساسي نداريم.

انصاري هم‌چنين براهميت نقش مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد و گفت: «درميان قواي سه‌گانه كشور، مسووليت مجلس در پاسداشت نظام و حقوق مردم بي‌بديل است و من به عنوان يك شهروند از مجلس گلايه دارم. متاسفانه در پاره‌اي از موارد مماشات بيش از حد است. تمام شاخص‌هاي رشد و توسعه برخلاف چشم‌انداز است و برنامه‌ چهارم توسعه رو به سقوط است. حق مردم اين نبود كه پس از تدوين برنامه چهارم و آن درآمد بادآورده نفتي، اين‌طور با مشكلات اقتصادي دست و پنجه نرم كنند.»

وي با انتقاد از واردات بي‌رويه‌ كالاهاي مختلف به كشور اظهار كرد: «اين افتخاري براي كشور نيست كه دروازه‌هاي آن به روي كالاهاي بيگانه باز شده است و حتي سنگ قبر هم از چين وارد مي‌شود. امروز در سبد آجيل شب عيد مردم ايران پسته‌ آمريكايي و خارجي هم وارد شده است.»

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه كرد: «آيا اين كرامت انساني است كه سرمايه‌هاي اجتماعي به تاراج برود و نتيجه‌ تربيت مديران در اين نظام، دور ريخته شود؟ به كار نگرفتن اصلاح‌طلبان و به كار نگرفتن افرادي نظير ناطق نوري و ولايتي، پيشكش؛ در خود همين مديران دولت نهم هم اين مشكل بارز است. در كجاي دنيا طي چهار سال و نيم، چهار وزير كشور، سه وزير اقتصاد، چند رئيس كل بانك مركزي عوض مي‌شود؟ آقاي محسني اژه‌اي كه اصلاح‌طلب نبود. آقاي صفارهرندي كه از كيهان بود و آقاي لنكراني هم كه از اصلاح‌طلبان نبوده است!»

انصاري افزود: «به نظر من آقاي پورمحمدي قوي‌ترين وزير دولت نهم بود. ولي ايشان هم بركنار شدند.آيا اين همين روحيه شور، تعامل و مردم‌سالاري است؟»

اين نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي در ادامه خطاب به نمايندگان مجلس گفت: «من از نمايندگان مجلس خواهش مي‌كنم كه از حقوق مردم دفاع كنيد. خواهش مي‌كنم كه از حق كساني كه تنور انتخابات را گرم كردند و امروز مزد خود را در سلول‌ها مي‌گيرند دفاع كنيد. خدا مي‌داند كه اگر مشكلي براي توقف كار يك روزنامه وجود داشته باشد، آن مربوط به ستون آن روزنامه‌اي است كه هر روز حرف‌هايي را مي‌نويسد كه حتي لات‌هاي مشروب‌خور زمان شاه هم نمي‌گفتند. چرا بايد روزنامه‌هايي اين‌چنين در حاشيه‌ي امن باشند ولي برخي روزنامه‌ها مثل مردم‌سالاري و آفتاب يزد يا برخي ديگر از روزنامه‌ها مدام در معرض تذكر و تعطيلي قرار بگيرند؟»

دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز در ادامه سخنان خود از عدم صدور مجوز براي برپايي راهپيمايي در اعتراض به هتك حرمت به عكس امام خميني از سوي وزارت كشور به شدت انتقاد كرد و گفت: «مجمع روحانيون مبارز طي سه نامه از وزارت كشور درخواست مجوز كرد و هر بار بهانه‌هايي آوردند و در نهايت هم گفتند چرا خود را خسته مي‌كنيد؟ شما هم بياييد در راهپيمايي كه شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي دعوت كرده است شركت كنيد، يعني همان راهپيمايي كه برگزار شد و در آن به ما فحش و ناسزا دادند. آيا ما بايد در راهپيمايي كه در آن به ما فحش مي‌دهند شركت مي‌كرديم؟»

انصاري با بيان اين‌كه از مسوولان برگزاري مراسم 22 بهمن مي‌خواهيم كه حداقل حرمت 22 بهمن را حفظ كنيد و آن را مصادره به مطلوب نكنيد، گفت: «من در همين جا اعلام مي‌كنم كه شعارهاي اصلاح‌طلبان در 22 بهمن شعارهاي 30 ساله‌ انقلاب نظير استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي است؛ همان‌طور كه در روز قدس هم چنين بود. چرا بيانيه‌ مجمع روحانيون مبارز كه پس از روز قدس صادر شد را منعكس نكردند و صدا و سيما حتي اشاره‌اي هم به آن نكرد؟»

وي همچنين از جلوگيري از برگزاري مراسم مختلف عزاداري از سوي آقاي محتشمي‌پور و برخي مراسم ديگر انتقاد كرد و گفت: «هر سال آقاي خاتمي در خانه‌ هنرمندان به مناسبت روز عاشورا سخنراني مي‌كردند و امسال قرار شد به خاطر برخي محدوديت‌ها در جوار بيت امام (ره) و در حسينيه جماران برگزار كنند و من خودم در آن‌جا حضور داشتم و شهادت مي‌دهم كه مردم عزاداري سيدالشهدا مي‌كردند ولي با چه مجوزي نيرو آوردند و با ميل‌گرد و چوب و چماق به جان مردم افتادند و مردم را كتك زدند؟ شيشه‌هاي حسينيه جماران را شكستند و به بيت امام (ره) اهانت كردند؟»

دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز اضافه كرد: مراسم ما را كه به هم مي‌زنيد، بيانيه‌هاي ما را در صدا و سيما منعكس نمي‌كنيد، روزنامه‌ها هم كه تكليفشان مشخص است و سايت مجمع روحانيون را هم كه فيلتر كرده‌ايد. پس مي‌گوييد چطور با مردم حرف بزنيم؟ ما معتقديم كه VOA و BBC خيرخواه ما نيستند و طبيعي است كه به دنبال منافع خود باشند و هر كشوري به دنبال منافع خود است، ولي بايد ديد كه چه كسي 6 ميليون شنونده و بيننده را براي اين شبكه‌ها درست كرده است؟ و اين آماري است كه خود آقايان اعلام كردند. چرا بايد كار به جايي برسد كه نوبت‌دهي ديش ماهواره در قم 12 روزه بشود؟ و كار به جايي برسد كه سخن مردم ايران در رسانه‌هاي بيگانه شنيده شود؟ آيا مجلس نبايد راجع به صداوسيما و يا عدم كفايت برخي افراد كه دارايي‌هاي مردم را به تاراج بردند و به حراج گذاشته‌اند تحقيق و تفحص كند؟

پس از این سخنان مجید انصاری ، ابوترابی فرد که از پیش به عنوان سخنران مراسم اعلام نشده بود اعلام کرد که قصد دارد به سخنان مجید انصاری پاسخ دهد و پشت تریبون قرار گرفت.

ابوترابي‌ فرد كه پيش از ظهر دوشنبه در هشتمين كنگره‌ حزب مردم‌سالاري سخن مي‌گفت، تاكيد كرد: «بايد تلاش كنيم و دست يكديگر را بگيريم و تذكر بدهيم تا درمقام عمل، به سخن و اعتقاد خود وفادار باشيم و راه امام (ره) را پاس بداريم.»

وي افزود: «در بسياري از موقعيت‌ها عملا در برابر مواضع شفاف امام (ره) موضع گرفته‌ايم. مگر در دولت اصلاحات مواقعي نبود كه با مباني روشن امام (ره) برخورد مي‌شد؟ بايد اين نقاط را بشناسيم و در جهت اصلاح آنها گام برداريم.»

نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي هم‌چنين با بيان اين‌كه تحقق قانون اساسي يك هدف و آرمان بلند است، تصريح كرد: «بايد دهها سال تلاش كنيم تا به اهداف كلان قانون اساسي نزديك شويم. جمهوري اسلامي به تعبير روشن مقام معظم رهبري يك حقيقت است. آيا جمهوريت آن در مراجعه به آراي مردم و اسلاميت آن در محوريت ولايت فقيه معنا پيدا نمي‌كند؟ در جريان‌هاي پس از انتخابات عده‌اي هم جمهوريت و هم اسلاميت نظام را پايمال كردند. جمهوريت نظام خدشه‌دار شد؛ چرا كه به راي مردم احترام نگذاشتند؛ زيرا اگر اعتراضي بود بايد از مجاري قانوني پي‌گيري مي‌شد.»

ابوترابي ‌فرد اضافه كرد: «پس از دستور مقام معظم رهبري، پي‌گيري‌هاي مختلفي انجام شد كه خود من در آنها حضور داشتم، ولي متاسفانه دوستان نمايندگان خود را معرفي نكردند. من خدمت آقاي هاشمي رفسنجاني رفتم و ايشان با آقاي خاتمي و موسوي تماس گرفتند و بعد به من گفتند آقاي خاتمي استقبال كرده‌اند ولي آقاي موسوي گفته‌اند بايد مشورت كنم و در نهايت هم نشد كه هيات مورد قبول شوراي نگهبان و معترضان بررسي خود را انجام دهد. آيا اين بي‌احترامي به آرا نيست؟ اگر مي‌خواهيم قانون اساسي را پاسداري كنيم اينها نقاط محوري است كه بايد توجه كنيم.»

وي در ادامه خطاب مجيد انصاري گفت: «آقاي انصاري! آيا از بيانيه‌ اول مجمع روحانيون مبارز دفاع مي‌كنيد؟ آيا مواضع آن بيانيه در مقابل مواضع رهبري نبود؟ آيا مسيري كه رهبري مشخص كرده‌اند مسير حفظ قانون اساسي و حراست از آن نبود؟ قطع (يقين) دارم كه اين راه ما را به اهداف نزديك‌تر مي‌كند و امروز هم خواهش مي‌كنم در چارچوب قانون اساسي، احترام به امام (ره) و در همين راه حركت كنيم.

2 نظرات:

Anonymous گفت...

ما میخوایم رهبر نباشه و حرف نزنه، این هی رهبر رهبر میکنه!
یک عمر به هزار دلیل مردم و نصیحت کردن و میکنن! ولی نمیفهمن که مردم از همشون بهتر میفهمم! همه، پاش که برسه فکر میکنن امامن! (منظورم آقای خمینی نیست)
خیلی از مردم ممکنه با نظام هم مخالف باشن که هستن پس آقایون بهتره فقط از طرف خودشون حرف بزنن! ما اگه شهید هم دادیم برای کشورمون بوده!

Anonymous گفت...

آقایون بالاخره باید بپذیرند که امام خمینی شان هم اشتباه کرده است!ایشان اصلا معصوم نبوده اند! و دلیلی هم وجود ندارد که در وضعیت کنونی که عده زیادی نان اسلام رو میخورند و عده دیگری هم نمیتونن اینو تشخیص بدن و درک کنن باز شعار های زمان انقلاب 57 رو که باعث انحطاط جنبش هم شد به زبون بیاریم، حال اینکه جمهوری ایرانی در موافقت کامل با ارزش های انسانی و الهیه که اسلام واقعی هم ازش دم میزنه!

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator