۱۳۸۸/۰۹/۲۵

سید محمد خاتمی: اکثر کسانی که اکنون در بند هستند، دلسوز‌ترین افراد جامعه هستند

سید محمد خاتمی ریاست بنیاد باران:
اکثر کسانی که اکنون در بند هستند، دلسوز‌ترین افراد جامعه هستند


. ادامه راه سبز«ارس» به نقل از ایلنا: رئیس بنیاد باران با انتقاد از وجود برخی تنگ نظری‌ها در کشور گفت: برای باران ، علیرغم اینکه در چارچوب قانون کار می‌کند، تنگناها و مشکلاتی وجود دارد و از جمله اینکه 4 سال است که اجازه تاسیس پژوهشکده به آن داده نمی‌شود.

سید محمد خاتمی در نشست مجمع عمومی باران که با حضور اعضای آن برگزار شد، با اشاره به آغاز ماه محرم و گرامیداشت آن توسط مردم کشورمان در طول تاریخ، خاطرنشان کرد: این مساله همواره عاملی برای صبوری، مقاومت و استقامت ملت ما در برابر ناکامی‌ها بوده است که از آن درس‌های اخلاقی و راه‌های مبارزه با ناراستی‌ها و تجربه مقاومت در برابر موانع و مشکلات را فراگرفته است.

وی افزود: اگر این سرمایه نبود، مقاومت مردم در طول تاریخ در برابر مشکلات و ستم‌ها وجود نداشت و از صحنه تاریخ بیرون می رفتیم که اتفاقا شور و شوق مردم به این مناسبت در طول تاریخ همواره بیشتر شده که نشانده‌د‌هنده عظمت کار اباعبدالله(ع) است.

رئیس‌ بنیاد باران با اشاره به پیوند ماه محرم با انقلاب اسلامی که حادثه‌ای کم نظیر در تاریخ معاصر بود، تصریح کرد: این مساله نشانگر عظمت ملت ماست که نهضت اباعبدالله‌(ع)هم در فراگیری و درخشندگی چهره آن تاثیر داشته است و مهم‌ترین آن مقابله با ستم، تحقیرشدگی ملت، محروم ماندن از عرصه تعیین سرنوشت بود.

خاتمی با بیان اینکه مردمی که تازیانه استبداد را تحمل کرده بودند، در سایه انقلاب اسلامی در جست‌و‌جوی نظامی بودند که در آن مدار باشند و معنویت هم بر آن حاکم باشد، ادامه‌داد: مردم ما امام(ره) را پیرو مکتب اباعبدالله(ع) و بیانگر آرمان‌های عاشورا و مظهر عظمت و بزرگی و والایی خودشان می‌دانستند؛ به همین دلیل هم امام همواره مورد احترام بوده و باید باشد.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه ما در موضوع اصلاحات با ابا عبدالله(ع) نزدیکی پیدا می‌کنیم، گفت: جامعه اسلامی یک هدف عمده دارد و آن اصلاح دائم وضع جامعه است؛ چه اصلاح وضع حکومت یا ایجاد حکومت مطلوب و چه اصلاح اداره حکومت و روش‌های رابطه با جامعه؛ امام حسین(ع) فرمورد که نه برای برتری جویی بلکه برای اصلاح در امت جدم قیام کردم.

وی با اشاره به تبیین مبانی اصلاحات و سوابق تاریخی آن گفت: قبل از انقلاب هدف اصلاحات این بود که حکومتی برود و به جای آن حکومت جدیدی بیاید، اما اکنون که به برکت انقلاب نظام جمهوری اسلامی مستقر شده در جهت تقویت آن باید اصلاحات ادامه یابد؛ نباید خیال کنیم که به خاطر وجود عنوان «جمهوری اسلامی » همه‌چیز صحیح است، و متعصبان، تنگ نظران و اقتدارگرایان هرچه می‌خواهند بگویند و بکنند، اصلاحات بهبود بخشیدن امور با همین معیارهای انقلاب و امام(ره) است و طبعا انتقاد هم امر لازمی است و رفع اشکالات با معیارهائی که به خاطر آن فداکاری‌ها شد، از رسالت‌های ماست که این را هم از ابا عبدالله(ع) فراگرفته‌ایم.

رئیس بنیاد باران با تشکر از همه همکارانش در این بنیاد به خاطر‌همکاری با آن در طول 4 سال گذشته و روی پا نگه داشتن آن علی‌ رغم مشکلات، اظهار داشت: گرچه ابری که باید ببارد، بخل می‌رزد، اما انتظار باران هم مهم است که البته تاکنون قطراتی هم باریده است.

وی با تاکید بر اینکه باران یک حزب نیست و کار سیاسی به آن معنا انجام نمی‌دهد، تصریح کرد: ما در فعل و انفعلات مربوط به قدرت وکسب آن نبوده‌ایم، در عین‌حال که هر‌کدام مسئولیت سیاسی داریم، ولی باران کار سیاسی نمی‌کند. لذا در انتخابات مختلف شرکت نکرد یعنی نامزد نداشت و کار ستادی انجام نداد، البته اگر کسی خواست، به او نظرات خود را ارائه کرد.

خاتمی ادامه داد: ما می‌خواستیم به نهادهای مدنی دیگر در کشور کمک کنیم و تفکر مدنی را بسط دهیم و در عرصه‌های مختلف، مشاوره دادن به بخش‌های دولتی و غیر‌دولتی کار کنیم. همچنین از نیروهای انسانی کشور بهره ببریم تا هدر نروند و احیانا تربیت نیرو صورت گیرد.

وی با جامع دانستن اساسنامه باران گفت: منظور ما این نبوده که بزودی به همه آن اهداف می رسیم، اما ظرفیت‌هایی در نظر گرفته شده که در خدمت به جامعه و پاسخ به نیازها فعالیت کند.

خاتمی با اشاره به سابقه بنیادهایی چون باران در جهان گفت: این نهاد یا توسط افراد ثروتمند تاسیس شده‌اند و یا اینکه چهره‌های معتبر علمی، سیاسی و... بطور بی‌پرده از صاحبان شرکت‌ها و صاحبان تمکن دعوت می کنند تا کمک کنند، مانند بنیاد ماندلا که منابع مالی فراوانی را جمع کرد و تاسیساتی را برای اهداف گوناگون ایجاد کرد که او هم انسان بزرگی است و یادش را گرامی می داریم.

وی ادامه داد: بنده ترجیحم این بود که افراد مختلف را جمع کنیم و بطور آشکار کمک بگیریم، زیرا دولت و نظام هم از کار ما اطلاع دارد و مشکلی وجود ندارد و بدون امکانات هم نمی‌توان کار کرد و هنوز هم خیلی دیر نشده است، متاسفانه تنگ نظری‌هایی وجود دارد و برای باران علی رغم اینکه در چارچوب قانون کار می‌کند، تنگناها و مشکلاتی وجود دارد از جمله اینکه 4 سال است که اجازه تاسیس پژوهشکده به آن داده نمی شود.

رئیس بنیاد باران با اشاره به برگزارس نشست‌هایی مانند «نفت، توسعه و دموکراسی» در باران و ضمن گرامیداشت یاد محسن امین‌زاده که برگزاری آن را بر عهده داشت، تصریح کرد: امیدواریم دوستان اداره کننده جامعه روند مناسب‌تری را در پیش بگیرند، زیرا هیچ‌گاه روندهای این‌چنینی نتایج مطلوبی نداشته است و باید در این زمینه به تجربیات دیگران هم نگاه شود.

وی تاکید کرد: اکثر کسانی که اکنون در بند هستند، دلسوز‌ترین افراد جامعه هستند و امیدواریم زودترآزاد شوند.

خاتمی با تاکید بر ضرورت فعالبت کمیته‌های مختلف در باران گفت: در این کمیته‌ها افرادی باید بطور مستقر و دائم کار کند که همه این‌ها نیاز به امکانات دارد.

رئیس بنیاد باران با اشاره به سخنان گذشته خود گفت: نظر ما این است که دین در عرصه حیات اجتماعی دخالت می‌کند و نمی‌تواند نسبت به حکومت بی‌تفاوت باشد ، البته محور و‌مدار بودن مردم را هم پذیرفته‌ایم و خیلی مباحث این‌گونه را باید بسط دهیم وتبیین کنیم، زیرا جوانان ما دچار تردیدها و مشکلات جدی شده‌اند و به عنوان اصلاح طلبان که به جمهوری اسلامی افتخار می‌کنیم، می‌توانیم در زمینه این مسائل تئوریک کار کنیم.

وی بر بالا بردن بعد دینی و روحانی باران برای ارتباط با کانون‌های جوشان دینی که حرف‌های خوبی برای گفتن دارند، تا کید کرد و گفت: باید از اساتیدی که می‌توانند در این مورد کمک کنند، دعوت بکار کنیم.

خاتمی همچنین توجه بیشتر به جوانان و گسترش بنیاد در شهرستان‌ها را از برنامه‌های باران در آینده ذکر کرد و از زحمات اعضای باران در شهرستان‌ها تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد به تقاضاهای دیگر پاسخ مثبت بدهند.

بر اساس این گزارش ،پیش از سخنان سید محمد خاتمی ؛محمدرضا عارف رئیس هیات مدیره باران و مرتضی حاجی مدیرعامل بنیاد گزارشی را از فعالیت‌های باران ارائه کردند.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator