۱۳۸۸/۱۰/۲۲

گاف ‌‌بانک ‌مرکزی ‌در جمع‌آوری ‌اسکناس‌ها‌

گاف ‌‌بانک ‌مرکزی ‌در جمع‌آوری ‌اسکناس‌ها‌

. ادامه راه سبز«ارس»: خبرگزاری حامی احمدی نژاد،فارش گزارش داده است: بانک مرکزی به شکلی بحث جمع آوری اسکناسهای مخدوش را مطرح کرد که گویی ظرف یکی دو روز از مهلت تعیین شده دیگر اثری از آثار این کتیبه های متحرک باقی نخواهد ماند.

دستور بانک مرکزی به جمع‌آوری اسکناس‌های مخدوش در ماه جاری که مردم و بانک‌ها دو مهره اصلی در آن به حساب می‌آیند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یک تصمیم عجولانه به شمار می‌آید.

بانک مرکزی در اطلاعیه و طی یک اقدام ضربتی به یک باره از مردم خواست که اسکناس‌های مخدوش را به بانک ملی تحویل دهند و در مبادلات روزمره خود از گرفتن این نوع اسکناس‌ها خودداری کنند.

البته به دلیل اینکه این اطلاعیه بانک مرکزی به درستی اجرا و به عبارتی دیگر اطلاع رسانی بانک مرکزی به نحو احسن انجام شود، درویشی مدیر اداره نشر و اسکناس این بانک در گفت‌وگویی “تلویزیونی ” خطاب به مردم گفت: “اسکناس مخدوش نگیرید ” و اسکناسهایی که روی آن نوشته ، مهر و یا هر گونه علامت اضافه وجود داشته باشد از ۱۷ دی ماه اعتبار ندارد.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی گفته بود: دارندگان اسکناسهای مخدوش شده باید سریعتر با مراجعه به شعب بانک ملی در سراسر کشور درخصوص تعویض اسکناسهای خود اقدام کنند.

ولی مدیر کل ریالی بانک مرکزی چند روز مانده به اتمام مهلت مذکور بار دیگر در گفت‌وگوی “تلویزیونی ” با تکرار صحبت‌های قبلی به مردم گفت که می‌توانند در تمامی شعب بانک‌های عامل برای ارائه اسکناس‌های مخدوش حضور یابند.

* آخرین مهلت جمع‌آوری اسکناس مخدوش مشخص نیست

هم‌اکنون از آخرین مهلت بانک مرکزی برای تحویل اسکناس‌های مخدوش ۳ روز می گذرد ولی هیچ یک از مقامات مربوط در این بانک حاضر نشدند با خبرنگار فارس در مورد نحوه و مکانیزم جمع‌اوری این اسکناس‌ها مصاحبه کنند.

از طرفی شاید این اقدام بانک مرکزی در مورد جمع‌آوری اسکناس‌های مخدوش از سطح جامعه به هنگام بوده و از اثرات منفی این اسکناس‌ها جلوگیری نماید ولی اولین سوالی که در این بین مطرح می‌شود نوع و نحوه مبادلات پولی در معاملات روزانه‌ است چراکه با این تصمیم بانک مرکزی مردم دیگر نمی‌توانند در مبادلات روزمره خود به راحتی فقط به دریافت یک بسته اسکناس اکتفا کنند بلکه باید اسکناس ها را یکی یکی و پشت و رو بررسی تا مبادا یکی از مصادیق مخدوش بودن را دارا باشد.

سوال دیگری که به وجود می‌آید مشکلات کارمندان شعب بانک در راستای اجرای این تصمیم بانک مرکزی است و به نظر می‌رسد در صورت جدی بودن این امر، باید منتظر صف های طویلی که به دلیل بررسی تک تک اسکناس ها توسط متصدیان باجه ها شکل می گیرند، باشیم.

به طور حتم در چنین شرایطی قاعدتاً دستگاه های پول شمار نیز به کار نخواهند آمد و باید از رده خارج شوند.

به گفته بسیاری از تحلیلگران بانکی، اقدام اخیر بانک مرکزی در جمع‌آوری اسکناس‌های مخدوش شده می‌تواند هزینه‌های چاپ مجدد اسکناس در کشور را که سالیانه حدود ۲۸ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود، افزایش دهد.بهرحال اینکه تا چه حد مردم و بانک های عامل به این دستورالعمل بانک مرکزی عمل کردند در هاله‌ای از ابهام است.

برای اینکه بدانیم بانک‌های عامل تا چه حد به دستورالعمل بانک مرکزی عمل کرده‌اند سری به برخی از شعب این بانک‌ها زدیم.

*اسکناس‌های فاقد اعتبار

یکی از کارمندان بانک تجارت در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا اسکناس‌های ممهور و مخدوش نیز از سوی این بانک تحویل گرفته می‌شود یا خیر؟، گفت: هنوز دستورالعملی به این بانک ابلاغ نشده ولی به بانک‌ها گفته شده که فقط اسکناس‌های “شعارنویسی ” شده را از مردم تحویل بگیرند.

وی ادامه داد:علیرغم اعلام بانک مرکزی در مورد گرفتن تمام اسکناس های مخدوش، بانک هایی که این وظیفه به آنها محول شده فقط اسکناس‌های “شعارنویسی ” شده را می‌گیرند.

بانک مرکزی دلیل این اقدام ضربتی را کاهش ضریب امنیتی اسکناس‌های مخدوش عنوان کرده و گفته بود که مخدوش بودن اسکناس‌ها باعث می‌شود امکان تشخیص اسکناسهای جعلی از اصلی از بین برود.

گزارش فارس حاکیست در این اطلاعیه اشاره‌ای به مصادیق مخدوش بودن اسکناس‌ها نشده بود.

گفته های این کارمند بانک تجارت درحالی است که درویشی در آخرین مصاحبه “تلویزیونی ” خود اعلام کرده بود: به خاطر رفاه و آسایش مردم به کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز تعمیم داده شد که مردم می‌توانند به کلیه شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز مراجعه و اسکناس‌های آسیب دیده را تحویل و اسکناس جدید را تحویل بگیرند و چنانچه احساس شد که این مدت کافی نیست، آن را تمدید و سعی خواهیم کرد که مشکلی برای مردم پیش نیاید.

* بانک خصوصی اسکناس مخدوش نمی‌گیرد

برای کسب اطلاعات بیشتر سری به یکی از بانک‌های خصوصی زدیم و برای اینکه بدانیم این اطلاعیه بانک مرکزی به این بانک‌ها ابلاغ شده است یا خیر،‌ وارد شعبه یکی از بانک‌های خصوصی شدیم.

یکی از کارمندان این بانک در واکنش به خبرنگار فارس، از دریافت اسکناس‌های مخدوش خودداری کرد و گفت: این ابلاغیه فقط مربوط به بانک‌های دولتی است و هیچ ابلاغی به بانک های خصوصی نشده است.

وی ادامه داد: به ما گفته شده که اصلا هیچ اسکناس مخدوش را از مردم نگیریم؛ چه اسکناس شعار نویس شده و چه اسکناس مهر زده.

اظهارات کارمند این بانک جالب بود و بازهم تفاوت بخش خصوصی و دولتی را نمایان کرد.‌

* بانک ملی و اسکناسهای مخدوش

برای اینکه اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنیم به یکی از شعب بانک ملی بعنوان اولین بانکی که مسئولیت اجرای این کار را برعهده داشت، رفتیم.

کارمند بانک ملی با تاکید بر اینکه دستورالعمل بانک مرکزی به این بانک ابلاغ شده است‌، گفت: به ما ابلاغ شده هر اسکناس مخدوشی که از سوی مردم ارائه می‌شود را دریافت کنیم و هیچ فرقی بین اسکناس ها وجود ندارد.

وی گفت: هنوز بخشنامه‌ای مبنی بر تعیین زمان معین برای دریافت اسکناس مخدوش ارائه نشده است.

نکته‌ای که در اظهارات کارمندان این سه بانک دولتی،‌ خصوصی و همچنین یکی از بانک‌های اصل ۴۴ وجود دارد تناقض صحبت‌های آن‌ها با اطلاعیه بانک مرکزی است.

* تنها سخنگو اجازه انتشار اخبار بانک مرکزی را دارد

از طرفی یک مقام مسئول در بانک مرکزی در مورد عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه در مورد مکانیزم جمع‌آوری اسکناس های مخدوش به خبرنگار فارس، گفت: رئیس کل بانک مرکزی به دنبال تعیین یک سخنگو برای این بانک هست و تا زمانی که به این مهم دست نیافته‌اند باید آقای حاجی بیگی بعنوان مدیر روابط عمومی و یا یکی از اعضای هیات عامل در مورد این مسائه صحبت کنند.

وی ادامه داد: آقای بهمنی به مدیران بانک گفته‌اند که راجع به هیچ مقوله‌‌ای بدون هماهنگی صحبت نکنند و در صورتی که قصد این کار را داشته باشند باید متن مصاحبه را از قبل تنظیم و به تائید آقای رئیس کل برسانند.

با توجه به اهمیتی که این مساله برای مردم دارد ولی تاکنون پی‌گیری‌های خبرنگار فارس برای کسب اطلاعات بیشتر از یکی از مسئولان بانک مرکزی در مورد مکانیزم جمع‌آوری اسکناس‌های مخدوش و همچنین تمدید مهلت برای تحویل این اسکناس‌ها، بی نتیجه بوده و هیچ یک از این مقامات حاضر به پاسخگویی نیستند.

1 نظرات:

Anonymous گفت...

يادم مي آيد زماني كه اسكناسهاي هزار توماني سبز منقش به تصوير امام راحل به بازار روانه شد، بانك مركزي اعلام كرد كه چون اين اسكناس به تصوير ايشان منقش است لذا هرگونه خط خوردگي يا نوشته اي اين اسكناسها را باطل ميكند ولي دو ماه نگذشته بود كه روي اين اسكناس هم انواع مطالب از جمله ساعت مقلاقات ، قرار فردا ، آثار لول كردن به منظور افيون كشي ، عدد و رقم و انواع نوشته بر روي آن نقش بست و هيچكس هم توجهي به آ» نميكرد و براحتي در بازار در گردش بود و هست!

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator