۱۳۸۸/۱۰/۲۸

علی شکوری راد: اصل ولایت فقیه، جزء اصول دین است؟!

اصل ولایت فقیه، جزء اصول دین است؟!

. ادامه راه سبز«ارس»: علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی درخصوص مناظره های اخیر که میان نمایندگان جناح اصلاح طلب و اقتدارگرا صورت میگیرد و توسط صداوسیما در برنامه ای به نام "رو به فردا" پخش می شود، یادداشتی نگاشته است.

به گزارش نوروز، متن این یادداشت به شرح زیر است:

مناظره هایی که این شبها با عنوان "رو به فردا" در شبکۀ سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود اگرچه نوشداروی بعد از مرگ سهراب و سهرابهاست، اما به هر حال یک قدم رو به جلو حساب می شود. صرافت رئیس و مسئولان صدا و سیما در مورد ضرورت فرصت دادن به صدای معترضان تا از رسانۀ ملی شنیده شود هر چند به دنبال ناتوانی در خاموش کردن صدای آنان پدید آمده است، به هر حال یک اقدام مثبت است. این مناظره ها یک تعامل برد برد است. صدا و سیما از حضور معترضان و اصلاح طلبان در برنامه های خود کسب مشروعیت و اعتبار می کند و مخاطبانی را که از آن رویگردان شده بودند به تماشای خود وا می دارد و معترضان و اصلاح طلبان نیز فرصت می یابند برای مخاطبانی که به اینترنت و ماهواره دسترسی ندارند و تنها کانال اطلاع گیری آنها صدا و سیماست از مظلومیت خود و واقعیت آنچه بر ملت رفته است سخن بگویند و بخصوص تبلیغات یکسویۀ رسانۀ ملی علیه جنبش سبز و رهبران آنها را که طی هفت ماه گذشته یک نفس ادامه داشته است خنثی نمایند.

در آخرین برنامه که با حضور دکتر اطاعت نمایندۀ مجلس ششم و دکتر زاکانی نمایندۀ فعلی مجلس برگزار شده بود، آقای زاکانی حرفهای آقای اطاعت را تکراری خواند، اما توجه نداشت که شنیدن این حرفهای به زعم او تکراری برای بینندگان صدا و سیمای جمهوری اسلامی چقدر تازگی دارد و برای بندۀ نوعی هم که تمام اخبار را دنبال می کرده ام، شنیدن آنها چقدر وجد آور بود. در جلسۀ قبلی مناظره با حضور دکتر کواکبیان، وه که چقدر کیف داشت که یکبار در سیمای جمهوری اسلامی کسی این واقعیت را گفت که جمعیت راهپیمایان 25خرداد از میدان امام حسین بود تا میدان آزادی تا بلکه مخاطب اسیر تبلیغات به این فکر بیافتد که آن جمعیت از جمعیتی که روز نهم دی ماه آمده بودند به مراتب بیشتر بوده است و بفهمد که نسبت دادن آن جمعیت بزرگ به بیگانگان و منافقان امکان ناپذیر است.

خطا و جنایتی که صدا و سیما در وارونه جلوه دادن واقعیت رخدادهای پس از انتخابات مرتکب شده است شکافی را در جامعه پدید آورده و در دو سوی آن کینه هایی را انباشته کرده است که ممکن است سالها طول بکشد تا اثرات آن از بین برود. اگر این مناظره ها در همان روزهای اول برگزار می شد و مردم می دیدند صدای آنها در رسانۀ ملی انعکاس دارد لازم نمی دیدند به خیابان بیایند و فریاد بزنند و یا در پشت بامها الله اکبر بگویند تا بهانه ای بشود برای کسانی که بگیرند، بزنند و بکشند و بحران را دامن بزنند.

این هم جالب بود که آقای زاکانی اعتراف کرد که کشور در آتش بحران می سوزد چرا که تا کنون دولت و حامیان آن اصل وجود بحران را انکار می کردند و می گفتند انتخابات سالم بوده و تمام شده و معترضین را نادیده می گرفتند و سعی می کردند هر اعتراضی را به اغتشاش و دخالت بیگانگان وصل کرده و به این صورت به اعتراضات سیاسی مردم و رهبران جنبش سبز انگ امنیتی زده و با برخورد امنیتی صدای آنان را خفه کند.

سیمای جمهوری اسلامی پس از حوادث عاشورا فیلمی را بارها نشان داد که ده - دوازده دختر و پسر جوان که چهره هایشان مشخص نبود در حال سر دادن شعار "مرگ بر اصل ولایت فقیه" بودند. تا آنجایی که من خبر دارم کسی این شعار در راهپیمائی روز عاشورا نشنیده بود و این فیلم ساختگی بنظر می رسید ولی محور تحریک و تهییج حامیان دولت برای راهپیمائی نهم دی بود. در بین مناظرۀ آقای اطاعت و آقای زاکانی، فیلمی از تظاهرات روز نهم دیماه نمایش داده شد که جمعیت زیادی شعار می دادند "اصل ولایت فقیه، جزء اصول دین است" معنای این شعار این است که اگر کسی ولایت فقیه را قبول نداشته باشد از دین خارج است. این در حالیست که ولایت فقیه هرگز حتی مورد اجماع فقهای شیعه نیز نبوده است. ولایت فقیه از آن رو در جمهوری اسلامی اصل است که در قانون اساسی آن آمده است. همان قانون اساسی که آقایان حاضر به حفظ احترام و جامعیت آن نبوده و مقید به اجرای بدون تنازل آن نیستند. زشتی و نادرستی چنین شعاری کمتر از آن شعار اول نیست و متاسفانه صدا و سیما اشاعه دهندۀ هر دوی آنها بوده است و این نمونۀ بارزی از تزریق رادیکالیسم کور توسط صدا و سیما به بدنۀ جامعه است.

فیلم های میان پرده ای که مسئولان سیما در بین مناظره ها پخش می کنند بیانگر بیطرفانه نبودن این برنامه هاست با این حال این مناظره ها فرصت مغتنمی است تا مردم حرف خودشان را از این رسانۀ به اصطلاح ملی بشنوند.

1 نظرات:

Anonymous گفت...

دلخوش کردن به این ادا های کثیف دولت فقط پایمال کردن خون شهیدانمون و مسکوت کردن جنبشه!
متاسفم

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator