۱۳۸۸/۱۰/۳۰

بالا رفتن پرده از بی‌برنامگی مسوولان درآستانه زلزله اقتصادی

بالا رفتن پرده از بی‌برنامگی مسوولان درآستانه زلزله اقتصادی

. ادامه راه سبز«ارس»: در حالی كه اجرای لایحه هدفمند كردن یارانه ها كشور را با یك زلزله بزرگ اقتصادی- اجتماعی مواجه خواهدكرد، اظهارات سخنگوی كارگروه این طرح نشان از بی‌اطلاعی مسوولان نسبت به ابعاد این طرح و بی‌برنامگی برای مقابله با پیامدهای آن دارد.

به گزارش خبرنگار "آینده" شب گذشته دكتر فرزین، دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان سخنگوی طرح هدفمندسازی یارانه ها در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبكه دو سیما حضور یافت اما اظهارات وی در مقابل پرسشهای مكرر مجری برنامه كه مانند سایر برنامه های صداوسیما مامور به رعایت! و مدارا با میهمان برنامه بود، حتی نتوانست این مجری را قانع كند و نگاه‌های صورت، لبخندهای تلخ و تكرار سوالات وی نشان داد مسوولانی كه قادر به اقناع و روشن كردن فرد روبروی خود نیستند، قادر به قانع كردن افكار عمومی نیستند و البته باید دید آیا در اجرای این طرح موفق خواهند شد؟

در این برنامه مجری مكرر از فرزین سوال می‌كرد طرح شما بر اساس درآمد استوار است، اما هزینه‌های مردم با هم متفاوت است، شما برای خانواده‌ای كه به هر دلیل گرفتاری و هزینه سنگینتری دارد، چه فكری كرده‌اید تا در بحران قرار نگیرد؟سخنگوی هدفمند كردن یارانه‌ها هم مدام اظهار می‌كرد كه ما به هزینه مردم كاری نداریم و تنها درآمد آنها مد نظر ماست.

در بخش دیگر مجری این سوال را مطرح كرد كه خط فقر مد نظر شما چقدر است و چه مقدار از مردم زیر این خط قرار دارند، اما فرزین با بیان این كه خط فقرهای مختلف وجود دارد، از اعلام خط فقر مدنظر در محاسبات كارگروه هدفمندكردن یارانه ها و جمعیت زیر آن خودداری كرد.

نكته جالب دیگر در اظهارات فرزین نامشخص بودن زمان اجرای طرح بود. در حالی كه حداكثر مهلت قانونی برای اجرای هر مصوبه 3 ماه است و تا حدود 22 فروردین ماه پایان می‌یابد، زمانهایی چون اردیبهشت و خرداد برای زمان مطرح شد و سخنگوی تحول اقتصادی اظهار كرد كه با آغاز طرح هدفمند كردن یارانه ها، پول به حساب مردم واریز می‌شود اما تا 3 ماه حق استفاده ندارند. یعنی باید مردم هزینه را بپردازند و بعد از سه ماه بتوانند یارانه نقدی را برداشت كنند.

سخنگوی طرح كار گروه اقتصادی همچنین از این كه به دو خوشه 4 دهك و 3 دهك یعنی 70 درصد مردم كه بیش از 50 میلیون نفر می باشند چه میزان یارانه نقدی پرداخت می شود خودداری كرد.

اما آمارهای اعلام شده از سوی سایر مقامات دولتی نشان می دهد كه قرار است حداكثر 17 هزار تومان به طور متوسط به این 7 دهك پرداخت شود كه معادل 10 هزار میلیارد تومان در سال است كه سقف پرداخت یارانه نقدی در قانون محسوب می شود.

با این رقم پرداخت قرار است كل یارانه بنزین، گازوئیل، برق و گاز حذف شود كه علاوه بر تورمی غیرمستقیم آن فشار بر اقشار ضعیف جامعه بسیار كمرشكن خواهد بود.


0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator