۱۳۸۸/۱۱/۰۵

تخیلات آقای احمدی نژاد پایان ندارد، این بار تورم 5 درصد

تخیلات آقای احمدی نژاد پایان ندارد، این بار تورم 5 درصد


. ادامه زاه سبز«ارس»: ظاهرا انجامی بر پریشان گویی های آقای احمدی نژاد نیست. آمدنش در سال 83 همراه بود با وعده آوردن نفت بر سر سفره های مردم و سپس انکار آن بعد از گذشتن از پل انتخابات، و همچنان ادامه این ادبیات هیستریک در دوران ریاست خود بر قوه مجریه، از هولوکاست تا مدیریت جهانی. لیکن پس از یک دوره ریاست جمهوری و کسب تجربه های مدیریتی، ظاهرا هنوز وی در رعایت اصل اساسی تفکر قبل از صحبت کردن که لازمه هر سیاست مدار که چه عرض کنم، فرد عاقلِ بالغ است ناتوان نشان می دهد. هم جهت های سیاسی ایشان نظیر آقای لاریجانی نیز اخیراً بیان کرده بودند که کشور را بر اساس توهمات نمی توان اداره کرد.

دیروز پس از حدود دو ماه تاخیر سرانجام آقای احمدی نژاد مجلس را به رسمیت شناخته و راضی شد لایحه مبهم و پر اشکال بودجه سال 89 را ارائه کند. در هنگام ارائه آن به مجلس با همان استیل حق به جانبِ همیشگی خودش نیز از نمایندگان خواست تا خیلی کاری به کار بودجه نداشته باشند. امّا شاه بیت اظهارات آقای احمدی نژاد در مورد تک رقمی شدن نرخ تورم و کاهش آن به زیر پنج درصد در صورت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه هاست. واقعا نمی دانم آقای احمدی نژاد بر چه استدلالی و چگونه این رقم را پیش بینی کرده اند؟ کدام هاتفی از غیب به ایشان وحی کرده است که چنین خواهد شد. آیا واقعا آقای احمدی نژاد با تکیه بر نظر کارشناسی مشاورین اقتصادی خود این چنین اظهار نظر می کند؟ اگر این گونه است باید به حال مملکت گریست که در هنگامه ای که کشور از ظرفیت بالای کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی برخوردار است افرادی به عنوان مشاور اقتصادی در دولت حضور دارند که چنین تولید گزارش و مشاوره در عالی ترین سطوح می کنند. در خوش بینانه ترین سناریوها و مطالعاتی که بر مبنای آن ها انجام گرفته است پس از اجرای این قانون ساختار شکن، نرخ تورمی حداقل 40 درصدی در انتظار کشور خواهد بود. این سناریوی خوش بینانه، گزارشی است که مرکز پژوهش های مجلس تهیه و منتشر کرده است. باید اضافه کنم در سناریو های بدبینانه تورّم تا 80 درصد نیز پیش بینی شده است. چگونه است که مشاوران اقتصادی آقای احمدی نژاد تورم را 5 درصد تخمین زده اند؟ آیا در مدل های پیش بینی خود از روش VAR با متغیر ظهور آقا امام زمان (عج) استفاده کرده اند؟ یا نیروهای ماورای طبیعی آقای مشایی را به عنوان متغیر در روش ARDL وارد مدل کرده اند؟ یا...

اگر این چنین نباشد؟ اگر آقای احمدی نژاد با استناد به نظرات کارشناسی و گزارش های نهادهای ذی ربط صحبت نکرده باشد و بر اساس تخیّلات خود و یا بر پایه مشاوره های امثال مشایی و دوستانش اظهار نظر کرده باشد باز هم باید آه و فغان کرد به حال این مملکتی که همسایه هایش شتابان به سمت توسعه می تازند و رییس جمهورش این چنین بی مطالعه و حساب و کتاب در مجلس آن کشور به هنگام تقدیم لایحه بودجه اظهار نظر رسمی می کند.

امیدوارم وقتی روزهایی که -متاسفانه- پس از اجرای این قانون برای کشور قابل پیش بینی است، و سرانجام محتملی که برای آقای احمدی نژاد در پس آن روزها رقم خواهد خورد به وقوع پیوست، آقای احمدی نژاد به سراغ روش همیشگی کتمان حرف های خود نرود. آن زمان نگوید من کِی گفتم تورم زیر 5 درصد خواهد بود و از این جور اضافات. دیگر آن زمان کار از کار وی گذشته است.

در زمانه ای که هر نظر دلسوزانه و کارشناسانه باید با ترس و لرز و با هزینه جان و جانان بیان شود، در زمانه ای که خبرگان امور و استخوان خرد کرده ها باید در کنج خانه ها بنشینند و غصه بخورند و افسوس، فرجام بهتری در انتظار کشور و سند چشم اندازی که برای تحقق آن نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی دوران خاتمی لازم است نه 1 درصدی وضعیت کنونی، نخواهد بود. آن رشد، مدیران زمان خود را طلب می کند و این نرخ رشد اقتصادی مشایی ها، بذر پاش ها و علی آبادی ها و سایر مدیران مردود دولت نهم و دهم را. در این شرایط است که روز روشن شب انگاشته خواهد شد و تورم حداقل 40 درصدی، 5 درصد برای مردم بیان می شود.

این پست را با این حدیث مولای همیشه مظلوممان علی (ع) به پایان می برم که :

"همواره دو چیز کمرحکومت ها را خم کرده است؛ دادن امور به دست فرومایگان و کنار گذشتن فضلا و اندیشمندان."

(جهت ثبت براي روز مبادا!)

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator