۱۳۸۸/۰۹/۱۸

شانزدهم آذر ۸۸، روز ملی مبارزه با كودتا

شانزدهم آذر ۸۸، روز ملی مبارزه با كودتا:
اعتراضات گسترده دانشجويی عليه دولت كودتا، در بیش از ۵۰ دانشگاه سراسر کشور


. علی رغم اینكه دولت كودتا سعی كرد با تعطیل كردن دانشگاه در هفته جاری به بهانه‌های مختلف‌، از شدت اعتراضات بكاهد‌ اما با راهپیمایی و برگزاری تجمعات گسترده دانشجویان دانشگاه‌های سراسر كشور، شانزدهم آذر امسال به روز ملی مبارزه با كودتا تبدیل شد. دانشجویان و مردم سراسر كشور با در دست داشتن پلاكاردهایی در محكومیت كودتای انتخاباتی 22 خرداد و عكس‌های شهدای جنبش سبز، به سر دادن شعار‌های پرداختند. دانشجویان دانشگاه‌های سراسر كشور و مردم معترض در خیابان‌های شهر های بزرگ، ضمن حمایت از جنبش سبز خود بار دیگر خواستار بركناری دولت غیرقانونی و كودتایی احمدی‌نژاد شدند. شانزده آذر 88 از این جهت با سال‌های گذشته متفاوت بود كه بسیارعمومی‌تر، گسترده‌تر و در سراسر ایران و برگزار شد.

16 آذر 88 نه فقط دانشجویان سیاسی كه همه دانشجویان، معترض بودند و این اعتراض خود را به شكلی مسالمت‌آمیز و با شكوه به نمایش گذاشتند. این تجمعات اعتراضی در بیش از 50 دانشگاه سراسر کشور در حجم وسیعی برگزار شد و در مناطق بسیاری مردم نیز به حمایت از دانشجویان به خیابان‌ها آمده و هزار تن از مردم و دانشجویان در سراسر كشور یك‌صدا فریاد حق‌طلبی سر دادند.

دانشگاه‌های تهران، یك‌صدا اعتراض
دانشگاه‌های پایتخت در روز 16 آذر سراسر فریادی بر علیه استبداد بودند. علی‌رغم روانه كردن گروه‌های حامی كودتا به دانشگاه تهران برای اجرای نمایشی به ظاهر دانشجویی، این دانشگاه گسترده‌تر از هرسال به مركز اعتراضات دانشجویی در 16 آذر تبدیل شد که اعتراضات در این دانشگاه به خیابان‌های اطراف و روز 17 آذر نیز كشیده شد. تعداد معترضان روز 16 آذر در داخل دانشگاه تهران بیش از 5000 نفر و معترضان در خیابان‌های اطراف این دانشگاه چند ده‌هزار نفر گزارش شده است.

اعتراضات دانشجویی 16 آذر در دانشگاه‌های پلی‌تكنیك و هنر نیز با شكوه‌تر از هر سال برپا شد. تعداد دانشجویان معترض در این دو دانشگاه بیش از 7000 نفر تخمین زده می‌شود. هزاران تن از مردم هم در چندین نوبت با حضور در اطراف این دانشگاه‌ها با دانشجویان همصدا شدند‌ و حجم جمعیت به نحوی افزایش یافت که حدود ساعت 12.5 درب اصلی هر دو دانشگاه شكسته شد و مردم معترض به داخل دانشگاه‌ها رفتند.

از طرف دیگر نیروهای سركوبگر بسیجی‌، لباس شخصی و انتظامی در چندین نوبت به این دو دانشگاه كه در مجاورت هم قرار دارند حمله كردند كه منجر به زخمی شدن چندین تن از دانشجویان و یكی از نگهبانان دانشگاه هنر و بازداشت جمعی از دانشجویان و مردم معترض در اطراف این دو دانشگاه شد.

هزارن تن از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نیز با در دست داشتن عكس‌هایی از شهید كیانوش آسا و دیگر شهدای جنبش سبز‌، شعارهایی بر علیه دولت كودتا سردادند. دانشگاه صنعتی‌شریف هم بار دیگر صحنه اعتراضات گسترده بیش از سه هزار نفر از دانشجویان معترض به دولت كودتا بود. دانشجویان دانشکده‌های علوم اجتماعی و ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی و دانشجویان دانشگاه‌های خواجه نصیر‌، بهشتی‌، آزاد واحد علوم تحقیقات‌، آزاد واحد تهران مرکز‌، آزاد كرج و تقریبا تمامی واحد‌های دانشگاهی كوچك و بزرگ استان تهران شاهد تجمعات و راهپیمایی‌هایی گسترده و با شكوه هزاران تن از دانشجویان معترض به كودتا 22 خرداد بود.

بسیاری از میادین و خیابان‌های مركزی و خیابان‌های منتهی به دانشگاه‌های شهر تهران نیز شاهد راهپیمایی و تظاهرات هزار نفر از مردم بر علیه كودتا و سركوب و بازداشت مردم توسط نیروهای انتظامی شبه نظامی بود. نیروهای سركوبگر با استفاده از گاز اشك‌آور‌، باتوم و شلیك تیر هوایی به سمت مردم معترض حمله می‌كردند.

اعتراضات گسترده در مشهد
بیش از 3000 دانشجوی معترض دانشگاه فردوسی مشهد نیز با راهپیمایی در این دانشگاه و سر دادن شعار‌هایی بر ضد دولت كودتا و حامیان آن به سمت درب شمالی (‌سر در اصلی این دانشگاه‌) كه در مجاورت خیابان وكیل آباد و میدان آزادی قرار دارد‌، حركت كردند. تجمع دانشجویان دانشگاه فردوسی تا غروب روز 16 آذر و ساعات ابتدایی شب ادامه داشت. از ساعت حدود 7:30 بعد از ظهر هم تظاهرات مردمی در پارك ملت و میدان آزادی شكل گرفت كه به بازداشت چندین نفر از مردم مشهد منجر شد.

گزارش های ارسالی از مشهد حاكی‌ از آن است كه پلیس حدود ساعت 8:30 تا 9 شب به طور مكرر از گاز اشك‌آور و شلیك تیر هوایی برای پراكنده كردن مردم استفاده كرده است. دانشگاه آزاد مشهد نیز شاهد تجمع بیش از دوهزار دانشجوی معترض به دولت كودتا بود. دانشجویان این دانشگاه در صحن دانشكده فنی شعارهایی در اعتراض به كودتا و بازداشت گسترده دانشجویان این دانشگاه و دانشگاه فردوسی در تجمعات روز 13 آبان، سر دادند.

شیراز‌، تبریز و اصفهان همچنان معترض به كودتا
دانشجویان دانشگاه شیراز علی‌رغم سركوب گسترده در این دانشگاه در روز 13 آبان كه با حمله نیروهای سركوبگر به داخل دانشگاه و بازداشت بیش از 30 نفر از دانشجویان این دانشگاه همراه بود‌، تجمع و راهپیمایی گسترده‌ای در روز دانشجو برگزار كردند. این تجمعات منجر به بازداشت دست کم 8 دانشجو دیگر این دانشگاه شد. دانشگاه های اصفهان و تبریز‌ نیز شاهد راهپیمایی‌های هزاران تن از دانشجویان و مردم معترض به كودتای انتخاباتی بود. که وسعت گسترده این اعتراضات به خوبی در تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از این شهرها قابل مشاهده است.

دانشگاه همدان در روز 16 آذر به خاك و خون كشیده شد
دانشگاه بوعلی همدان نیز شاهد راهپیمایی گسترده دانشجویان برضد دولت كودتا بود. در روز 16 آذر نیروهای انصار و بسیجی حامی دولت كودتا با حمله وحشیانه به دانشجویان معترض‌، این دانشگاه را به خاك و خون كشیدند. نیروهای سركوبگر كه از حمایت نیروهای انتظامی و امنیتی برخوردار بودند در حمله به دانشگاه با استفاده از اسپری فلفل‌، گاز اشك آور و باتوم به ضرب و شتم شدید دانشجویان پرداختند.

نیروهای مهاجم در دانشگاه بوعلی، دانشجویان دختر و پسر را از پنجره‌های طبقه دوم یکی از ساختمان‌ها به بیرون پرتاب كردند. در اثر این حمله وحشیانه عوامل کودتا جمع زیادی از دانشجویان معترض در دانشگاه بوعلی همدان به شدت صدمه دیدند و به بیمارستان منتقل شدند.

دانشگاه های غرب کشور یکپارچه سبز شدند
دانشجویان دانشگاه‌های غرب كشور نیز همراه با دیگر دانشگاه‌های سراسر كشور برعلیه دولت كودتا راهپیمایی كردند. دانشجویان دانشگاه ایلام پس از اقامه نماز ظهر‌، راهپیمایی خود را از مسجد دانشگاه آغاز كردند و به سمت دانشكده‌های كشاورزی و علوم حركت كردند. بیش از 300 دانشجو این دانشگاه راهپیمایی و تجمع خود را با خواندن سرود یار دبستانی در ساعت 2 بعد از ظهر به اتمام رساندند. دانشگاه رازی و دانشگاه آزاد شهر كرمانشاه نیز شاهد اعتراضات گسترده دانشجویی به دولت كودتا در صحن این دانشگاه ها بودند.

دانشگاه‌های بین‌المللی و آزاد قزوین نیز در روز 16 آذر صحنه اعتراضات گسترده دانشجویی به دولت كودتا و حامیان آن بودند. دانشجویان دانشگاه زنجان هم همراه با دانشجویان و مردم در سراسر كشور در صحن این دانشگاه راهپیمایی گسترده ای شكل دادند و خواستار بركناری دولت كودتایی احمدی نژاد شدند.

بیش از 400 دانشجوی سبزپوش دانشگاه یاسوج با حمل پلاکارد و سر دادن شعارهایی در اعتراض به دولت کودتا در مقابل آمفی تئاتر این دانشگاه تجع کردند. بنا به گزارش‌های ارسالی درگیری‌های بین نیروهای بسیج و حراست این دانشگاه با دانشجویان معترض صورت گرفته است که بر اثر آن یکی از دانشجویان توسط نیروهای حراست مجروح شده است.

اعتراضات گسترده دانشگاه‌های مرکز کشور به کودتا
دانشگاه‌های واقع در شهرهای مركزی ایران نیز شاهد اعتراضات وسیع دانشجویی بود. صدها تن از دانشجویان دانشگاه اراك در صحن دانشكده فنی این دانشگاه تجمع آرامی برگزار كردند و خواستار بركناری دولت كودتا شدند. در دانشگاه سمنان نیز در دو نوبت تجمعات خودجوش دانشجویی بر علیه دولت كودتا برگزار شد. همچنین مجمع اسلامی دانشگاه سمنان نیز مراسم بزرگداشت روز دانشجو را در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار كرد.

دانشجویان دانشگاه آزاد نجف‌آباد نیز در روز 16 آذر با تجمع گسترده به دولت كودتایی احمدی‌نژاد اعتراض كردند. دانشجویان دانشگاه آزاد بروجرد هم در صحن این دانشگاه راهپیمایی اعتراضی برگزار كردند.

دانشگاه‌های شرق کشور همچنان معترض به کودتا
دانشگاه‌های شرق كشور نیز محل برگزاری اعتراضات گسترده دانشجویان به دولت کودتا شد. به غیر از تجمعات چند هزار نفری در دانشگاه‌های فردوسی و آزاد مشهد كه به آن اشاره شد در دیگر دانشگاه‌های بزرگ شرق كشور هم تجمعات اعتراضی گسترده‌ای برگزار شد. صدها تن از دانشجویان معترض به تقلب انتخاباتی در صحن دانشگاه باهنر كرمان راهپیمایی كردند‌. در این راهپیمایی نیروهای حراست تعدادی از دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

قریب 200 تن از دانشجویان معترض دانشگاه صنعتی شاهرود نیز هنگام غروب 16 آذر در حاشیه بوستان دانشگاه متحصن شدند. دانشجویان معترض دانشگاه شاهرود با در دست داشتن عكس‌هایی از شهدای دانشجو و شهدای جنبش سبز شعار‌هایی بر ضد دولت كودتا سر دادند و با خواندن سرود یار دبستانی به تحصن خویش پایان دادند. دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در صحن این دانشگاه راهپیمایی كردند و علیه دولت برآمده از تقلب انتخاباتی شعار دادند.

اعتراضات دانشگاه‌های شمال و جنوب کشور
پس از دانشجویان شهرهای شمالی بابل و بابلسر كه در روزهای گذشته تجمعات گسترده‌ای در اعتراض به دولت كودتا برگزار كرده بودند و با احكام بسیار سنگین زندان و محرومیت از روبرو شده‌اند‌، چندین هزار تن از مردم سبزاندیش شهر رشت و دانشجویان دانشگاه گیلان روز 16 آذر برعلیه دولت كودتایی احمدی نژاد راهپیمایی كردند و خواستار بركناری آن و برگزاری انتخابات آزاد و سالم شدند.

از شهرهای جنوبی كشور نیز گزارش‌هایی از اعتراضا‌ت دانشجویی و مردمی منتشر شده است. گزارش‌های ارسالی از اعتراض‌های وسیع مردم و دانشجویان دانشگاه اهواز در روز 16 آذر خبر می‌دهند. در شهر بندر‌عباس و دانشگاه هرمزگان نیز صدها تن از دانشجویان معترض به كودتا 22 خرداد تجمع كردند.

گفتنی است این گزارش تنها به بخشی از اعتراضات وسیع دانشجویی در روز دانشجو پرداخته است و بدون شك در بسیاری دیگر از دانشگاه‌های شهرستان‌های سراسر کشور نیز اعتراضات دانشجویی در روز 16 آذر برگزار شده‌است كه در این گزارش به آن‌ها اشاره نشده است

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator