۱۳۸۸/۱۰/۰۱

لغو مراسم مسجد اعظم قم؛ مرگ پایان داستان فقیه منتقد نبود

لغو مراسم مسجد اعظم قم؛ مرگ پایان داستان فقیه منتقد نبود
فرهمند علیپور - جرس

. ادامه راه سبز«ارس»: پایان آئین خاکسپاری بزرگترین فقیه معترض جمهوری اسلامی در سه دهه اخیر، پایان حوادث روز دوشنبه قم نبود. هیچ کس گمان نمی کرد که در شهر قم، پایتخت عقیدتی حکومت جمهوری اسلامی، صدها هزار نفر تن برای وداع با شخصیتی بیایند که بارها به صریح ترین بیان اساس حکومت مذهبی ایران یعنی ولایت فقیه را به چالش کشید.

سیل جمعیت معترض و خشمگینی که امروز خیابان های قم به خود دید آنچنان بود که کنترل را ازدست نیروهای امنیتی و انتظامی که از روز گذشته در شهر مستقر شده بودند، خارج کرد، نه ممانعت از حضور فعالان سیاسی تهران و آذربایجان کار ساز شد و نه تهدیدهای آشکار و نهان، اما این بار هم نیروهای به ظاهر بی نام و نشان بودند که وارد عرصه شدند و اگر نتوانستد جلوی فریادهای ضد حکومتی و تند انبوه جمعیت را بگیرند، اما آنقدر سنگ پراندند، شیشه شکاندند و فحاشی کردند که بازماندگان فقیه عالیقدر را وادار کنند که مراسم ختم را در مسجد اعظم قم لغو کنند.


لشکر عاشقان رهبر و برهم زدن مراسم ختم

احمد منتظری فرزند ارشد آیت‌الله العظمی حسینعلی منتظری اعلام کرد که مراسم بزرگداشت این مرجع شیعه به دلیل حضور گروهی بزرگ از لباس‌شخصی‌ها و اشغال مسجد توسط آنها بر هم خورده و این افراد نگذاشتند مراسم برگزار شود.

او که با رادیو فردا گفتگو می کرد، ضمن اشاره به اینکه بین گروه هواداران آیت‌الله العظمی منتظری و جنبش سبز از سویی و این گروه از لباس شخصی‌ها درگیری‌هایی پیش آمده و تعدادی هم مجروح شدند، گفت:"از این پس شاید تصمیم بگیریم که مراسمی نباشد که مردم هم صدمه نبینند."

به گفته احمد منتظری ، نیروهای انتظامی تلاش کرده اند درگیری پیش نیاید، اما درگیریهایی پیش آمد و تعدادی هم مجروح شدند.

احمد منتظری همچنین تصریح کرد:" گروه بزرگی از لباس شخصی ها که عکس رهبر جمهوری اسلامی را به دست داشتند ، با شعار "این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده" ، مجلس ترحیم آیت الله العظمی منتظری را برهم زده اند."

مسجد را از سپاهیان و بسیجیان پر کرده بودند

اما پیش از آنکه فرزند بزرگ آیت الله این مطالب را عنوان کند، سعید منتظری فرزند کوچکتر آیت الله منتظری، خبر از لغو مراسم ختم شب گذشته را داد و گفت: اعضای خانواده مطلع شده اند که مسجد اعظم از ساعت ها قبل، توسط نیروهای بسیج و سپاه پر شده و به همین دلیل مراسم دوشنبه شب را لغو کرده اند.

او در مورد وضعیت اطراف بیت آیت الله العظمی منتظری گفته بود:" اطراف منزل مثل حکومت نظامی شده است و انواع و اقسام نیروهای نظامی و انتظامی با سپر و باتوم در آنجا مستقر شده اند و اجازه رفت و آمد به بیت را نمی دهند."

از سوی دیگر سایت آینده نیز گزارش داد که با هجوم گروهی از مخالفان آیت الله العظمی منتظری، مجلس ختم ایشان به صورت نیمه تمام لغو شد.

پاره کردن پلاکاردها، پائین کشیدن تابلوی دفتر

براساس همین گزارش از عصر روز گذشته مخالفان با حضور در مسجد اعظم و سردادن شعار ،مانع از برگزاری مراسم شدند. مجلس ختم پس از قرائت قرآن و مداحی مدیر تبلیغات آستانه نیمه تمام لغوشد و جمعیت مذکور با هجوم به سوی دفتر آیت الله العظمی منتظری و آیت الله صانعی، اقدام به پاره کردن پلاکاردها و پایین کشیدن تابلوی دفتر کردند.

بر اساس گزارشها، نیروی انتظامی حاضر در محل هیچ برخوردی با آنان نکرده است و این گزارش از چراغ سبز یکی از مسئولان ارشد قم به این گروه برای برخورد با بیت آیت الله العظمی منتظری پس از مراسم خاکسپاری حکایت دارد.

برخی اخبار نیز از ارسال پیامک به طلاب از سوی مرکز مدیریت حوزه حکایت دارد که طی آن از طلاب خواسته شده بود در مسجد اعظم حضور یافته و به آنچه که اهانت نامیده اند، پاسخ دهند.

حمله به میرحسین موسوی

اما پیش از همه این اتفاقات و حوالی ظهر روز گذشته به هنگام بازگشت میر حسین موسوی از مراسم تشییع مرحوم آیت الله العظمی منتظری گروهی از موتور سواران لباس شخصی به وسیله نقلیه حامل وی حمله کردند که بر اثر آن یکی از همراهان مهندس موسوی به صورت سطحی زخمی شد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران مخالف دولت که روز گذشته را عزای عمومی اعلام کرده بودند، از اولین ساعات صبح دیروز در قم حضور داشتند و خاتمی نیز به فرستادن نماینده خود در این مراسم اکتفا کرد.

وبسایت کلمه که خبر حمله به موسوی را منتشر کرده بود در ادامه افزوده بود که گروه موتورسوار که در بیرون منزل آیت الله صانعی کمین کرده بودند در ابتدا به هنگام خروج موسوی از این محل اقدام به فحاشی نمودند.

سپس با تعقیب کاروان حامل وی در چند مرحله با سد مسیرموجب توقف این کاروان شدند، تا این که در یک مرحله یکی از اعضای این گروه شیشه عقب اتومبیل موسوی را شکست و در اثر آن یکی از همراهان به صورت سطحی زخمی شد ولی آسیبی به موسوی نرسید.

آیت الله منتظری منتقد پر شور روز گذشته در میان خشم و ماتم صدها هزار نفر از دوستدارانش و هواداران جنبش سبز در کنار فرزند شهیدش آرام گرفت، اما گویا راه اعتراض شجاعانه او همچنان ادامه دارد و پس لرزه های مرگ او تا مدتها شهر قم را تکان خواهد داد.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator