۱۳۸۸/۰۹/۲۵

پیام ویدئویی سید محمد خاتمی در همایش "سبزترین فصل سال" در دانشگاه تهران + عکس

برگزاری همایش سبز‌ترین فصل ‌سال در دانشگاه تهران

. ادامه راه سبز«ارس»: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران پس از کسب مجوزهای قانونی لازم، گردهمایی بزرگ اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران را به مناسبت روز دانشجو در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار کرد.

در این همایش نجفقلی حبیبی، الهه کولایی، دکتر ظفرقندی و محسن رهامی به سخنرانی پرداختند. همچنین در این همایش پیام تصویری سیدمحمد خاتمی که روز شنبه به مناسبت این همایش ضبط شده بود پخش شد و کلیپی از سخنان گذشته میرحسین موسوی نیز پخش شد.

بعد از پایان این مراسم انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران از حاضران خواستند در کمال آرامش و بدون برگزاری هرگونه تجمعی مراسم را به پایان ببرند. گفتنی است، از ظهر امروز حضور نیروهای نظامی و امنیتی در خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران و نزدیک در دانشگاه به شدت افزایش یافته بود.
پیام سید محمد خاتمی در همایش:
اهدای شاخه گل پیشكش، دانشجویان زندانی و سایرین زندانیان را آزاد كنید




. در گردهمایی بزرگ دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران به مناسبت روز دانشجو به دلیل فراهم نشدن شرایط حضور سید محمد خاتمی در این همایش پیام تصویری رئیس‌جمهور سابق ایران پخش شد.

سید محمد خاتمی 16 آذر را فقط یك روز تقویمی در تاریخ ملت ایران ندانست و گفت: 16 آذر یك روز نمادین از حركت ملت بزرگوار دیدار و رشیدی است كه بیش از یك قرن در جهت استقلال و آزادی و حاكمیت بر سرنوشت خود در عرصه تاریخ حضور داشته است.

رئیس دولت اصلاحات اظهار داشت: جنبش دانشجویی هم‌زاد و همراه با تاسیس دانشگاه جدید در ایران است و به حق بعد از انقلاب اسلامی 16 آذر به عنوان روز دانشجو نام گرفت.

رئیس جمهور سابق ایران ادامه داد: جنبش دانشجویی كه ظهور و بروز آن در 16 آذر سال 32 است، جنبشی است كه برخلاف حكومت كودتا حضور پربار و پرنشاط خود در عرصه حیات اعلام كرد و پیشتاز حركت اجتماعی افراد به سویی استقلال و آزادی بوده است.

خاتمی گفت: ملت ما بیش از یكصد سال است كه برای رشد، اعتلا، استقلال، آزادی و حاكمیت در سرنوشت خود تلاش كرده و هزینه‌های بسیاری نیز در این راه داده است.


رئیس دولت اصلاحات اظهار داشت:‌ اینكه روز 16 آذر یك جلوه و برجستگی خاص دارد به خاطر جنبه نمادین آن است. آذرفشی كه در آن روز دست‌های نماینده كشور سلطه‌طلب و كودتاگر قربانی شد، نماد مبارزه ضد استعماری و ضد استبدادی است و به همین دلیل اهمیت دارد و خوشحالیم كه دانشجویان هر ساله این روز را گرامی داشته و به حق نشان داده‌اند نماد حركت آزادی‌بخشی هستند.

رئیس دولت اصلاحات با بیان اینكه چه در زمان تصدی مسئولیت و چه بعد از آن امكان حضور در جمع كثیر دانشجویان،‌ دانشگاهیان و اساتید را داشته و با آنها گفت‌وگو كرده‌اند، ادامه داد: در این چند سال یك نكته برایم جالب بود و آن این بود كه همواره خواسته دانشجویان آزادی دوستان دانشجو و هم‌فكرانشان از زندان بوده است.


وی تصریح كرد: بسیار متاسفم، 16 آذر امسال در حالی برگزار شد كه تعداد بسیار بیشتری از دانشجویان در بند بودند و در روز دانشجو كه باید همه ما به دانشجویان احترام بگذاریم تعداد بالایی از آنان دستگیر و زندانی شده‌اند.

خاتمی اظهار داشت: اهدای شاخه گل پیشكشتان. دانشجویان زندانی و سایرین زندانیان را آزاد كنید و فضای امن و بحث و گفت‌وگو را به دانشگاه‌ها برگردانید.

رئیس‌جمهور سابق ایران گفت: سه محور استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی معین‌كننده حركت دانشگاهی و دانشجویان بوده است، البته آزادی را با همه لوازم و ابزار آن می‌خواهیم. استقلال و رهایی از سلطه و زمینه‌سازی برای پیشرفت و در كنار این حاكمیت معیارهای دینی اسلامی و به خصوص اخلاق خصوصا در میان حاكمان از خواسته‌های ما است.


وی با بیان اینكه همه ما در برابر خدا و خون شهیدان مسئول هستیم اظهار داشت: آنچه كه در این لحظه حساس بیش از همیشه مورد نیاز است حفظ خویشتن‌داری و آرامش در كنار فشار بر خواسته‌هایی كه ملت ما در غالب قانون و شرع داشته‌اند.

وی افزود: خواسته دیگر ما تحریك‌ناپذیری از سوی نیروهای ناخواسته‌ای كه به صورت مهمان ناخواسته مراسم‌ها و رفتارهای مدنی ما شده و می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. دانشجو همان‌طور كه در راه آزادی پیشگام است در رفتار مدنی هم پیشتاز بوده و دانشجو و دانشگاهی هیچ‌گاه ساختارشكن نیست و برخلاف آرمان‌های ملت قدم برنمی‌دارد.

خاتمی با تاكید بر اینكه ما خواستار تحقق جمهوری اسلامی و استقلال و آزادی با تمام ابزار آن هستیم، تصریح كرد: در حوادث اخیر هر كدام از این مسائل به نحوی از انحا دچار آسیب شده است.


رئیس دولت اصلاحات خاطر نشان كرد: ما خواستار این هستیم كه دانشگاهیان، دانشجویان و اساتید ما احساس آرامش كرده و فضای آرام، آزاد و طبق موازین قانونی و شرعی بتوانند حضور یافته و انتقاد كنند و سوء‌استفاده از جنبش دانشجویی از سوی هر كس ناروا است.

وی تاكید كرد: دانشگاه و دانشجو و جنبش دانشجویی مستقل بوده و وابسته به جایی نیست و تنها وابسته به ملت است و نقش آن تجسم‌بخشی به آرمان‌های دیرینه ملت است.


خاتمی اظهار داشت: اگر وابستگی جنبش دانشجویی به احزاب و گروه‌های دیگر را ناروا می‌دانیم به طریق اولی دخالت فرماندهی نهادهایی كه رسالتشان چیز دیگری است در دانشگاه ناروا است ما خواستار دانشگاهی آزاد و پیش‌رو هستیم و اعتراض را حق مسلم دانشجو می‌دانیم و معتقدیم دانشجو نه ساختارشكن بوده و نه به خواست ملت تعدی می‌كند بلكه می‌خواهد دیدگاه و نظرات خود را اعلام كند.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator