۱۳۸۸/۰۹/۳۰

ایران در عزای فقیهی وارسته سیاهپوش شد

ایران در عزای فقیهی وارسته سیاهپوش شد
. آیت الله العظمی منتظری مصداق بارز کلام رسول خدا بود که فرمودند : " اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء"، وقتی عالمی فقیه، فوت كند در اسلام رخنه و حفره‎ای ایجاد می‎شود كه هیچ چیزی نمی‎تواند جای آن را پر کند. نبود ایشان بی شک ثلمه ای عظیم در اسلام و فقه پویای شیعه است و شاید حوزه های علمیه باید سالها در انتظار باشند تا چنین دردانه ای در صدف بپرورانند و عالمی به امت اهدا کنند که در علم و تقوی، مجاهدت و مبارزه، ظلم ستیزی و حق گویی همتای عالم بزرگوار آیت الله منتظری باشد. وجود ایشان منشاء خیرات و برکات برای تحول اندیشه سیاسی اسلام و تفسیر پویا فقه شیعی بود.

اینک پیکر رنجور و بیمار او که سالهای قبل از حکومت اسلامی رنج زندان و شکنجه زندانهای شاهنشاهی را متحمل شده بود و سالهای پس از آن در حصر خانگی همه دردها را به جان خریده بود و شنیدن یک " آه" را بر دل ستمگران گذاشته بود، آرام گشته و قلب مملو از مهرش، که هماره برای همه آحاد ملت در نگرانی بود و از غم غربت اسلام و شیعه در فشار بود، از تپش بازایستاده و روح بزرگش به معراج رفته است.

آیت الله منتظری نه تنها یکی از بنیانگذاران بحق انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بودند، بلکه در زمره نادر روحانیونی جای داشتند که هماره در هر موقعیت و مقامی، حتی قائم مقامی رهبری در کنار مردم باقی ماندند و شنوای دردها و انتقادات آنان بودند. ایشان بزرگمردی بودند که رضای حق و خلقش را بر رضایت معدودی افراد مرجح دانستند خوش نمی آمد .آن بزرگ مرد که استقامت و صبوری را از مولایش علی به ارث برده بود با همه تنگنا ها و محدودیت های که حکومت برای ایشان پدید می آورد، رسالت عظیم خود را به انجام رساندند و منشا خیرات و برکات زیادی برای نهال نوپای جمهوری اسلامی شدند.

خدا را شاکریم که او قبل از مرگش , ثمره زحمات و مبارزات خود را به چشم دید و شاهد بود که چگونه مردم برای برپایی همان نظامی که از ایشان بعنوان تئوریسین آن نام برده می شود و با سوء مدیریت ها به انحراف کشیده شده بود، زبان به اعتراض گشودند و خواستار همان نظامی شدند که آیت الله منتظری مشروعیتش را به مردم داده بود نه به حاکمان و قدرتمندان. ایشان در یکی از آخرین نظراتشان تصریح کرده بودند که "نظام دینی بدون رضایت عامه و آراء جمیع یا اکثریت مردم مشروعیت نخواهد داشت و این مشروعیت "امروز خدشه دار شده است."

همراه سبزها

آیت الله منتظری از همان نخستین روزهای پس از انتخابات 22 خرداد همراه و همگام با مردم حاکمان را به تبعیت از خواست مردم دعوت می کردند و با فتاوای شجاعانه خود حاکمان فعلی را مصداق حکومت جائر دانستند. این روحانی بزرگوار در آخرین توصیه های خود راهکار را هم نشان داده بودند: " تمكین به‏ ‏همه اصول قانون اساسی و به رسمیت شناختن حقوق ملت و عمل به آن‏ ‏بهترین راه برای نشان دادن حسن نیت حاكمیت است." ایشان باز هم تاکید کرده بودند که "انحصارطلبی و‏ ‏خودمحوری و استبداد و اعمال خشونت در مقابل مردم، و محاكمات‏ ‏غیر شرعی و غیر قانونی فعالان سیاسی خدمتگزار و شناخته شده و‏ ‏محكومیت های سنگین برای آنان، عاقبتی جز انزوای بیشتر كشور و نظام در‏ ‏دنیا و فاصله گرفتن بیشتر مردم از حاكمیت و تخریب و مشوه نمودن چهره‏ ‏اسلام مظلوم و در نهایت غضب و خشم خداوند را به دنبال نخواهد داشت."

بی شک یکی از برکات جنبش سبز اعاده حیثیت از علمای مستقل و مجتهدان شجاعی بود که بواسطه رفتارهای غیر اسلامی و غیر اخلاقی حاکمان بین آنان و مردم فاصله افتاده بود. طی شش ماه گذشته با نخستین رایزنی هایی که از سوی افراد و شخصیتهای سیاسی با بزرگان قم انجام شد، این واقعیت بار دیگر به اثبات رسید که پتانسیل موجود در روحانیون مستقل و مردمی همچنان موجود است و آنان می توانند نقش راهبردی خود را در میان مردم داشته باشند. هرچند بی توجهی و هتاکی رسانه های وابسته به حکومت و زیر نظر مستقیم رهبری نسبت به این بزرگان در طول تاریخ معاصر ایران بی نظیر است , ولی مردم بی توجه به تبلیغات و دورغ پردازی های مسموم این رسانه ها بازهم علما و در صدر آن آیت الله منتظری را رهبر معنوی خود قرار دادند و به آنان تاسی کردند. روزی که مردم در بزرگداشت قدس شعار می دادند " سلام بر منتظری" " منتظری, صانعی روحانی واقعی" خط کشی های خود را با روحانیانی که برای بقای حکومتی که از اسلام فقط نامش را یدک می کشد نشان دادند.

تشیع همیشه سبز

آیت الله منتظری از بین ما رفت، در حالی که تندیس حقوق بشر در خانه محقر ایشان تنها نشانی از بخش کوچکی از مجاهدت های آن بزرگ را بیان می کند. صدها روحانی و دانشمندی که در محضر درس ایشان تربیت شدند، نصایح و سخنان نغزی که از ایشان در خصوص بیشتر مسایل روز فقهی و سیاسی باقی مانده رهگشایی خواهد بود که مردم ایران زمین را به سر منزل مقصود بزودی رهنمون خواهد کرد.

رسانه های دروغ پراکنی که طی دو دهه گذشته از هیچ دنائتی در حق این مرجع بزرگ شیعه کوتاهی نکردند امروز در برابر عظمت هجران این بزرگ سکوت کرده اند و بدون شک در برابر مردم و خدای این مردم شرمنده و شرمسارند. این بزرگ از میان ما رفت ولی مرام و راهش هماره چراغ راه خواهد بود. از اینک آماده باشید که مراسم تشیع آن پیکر پاک همه " سبز" خواهد بود. یقین بدانید که مردم فرق خادم و خدمتگزار خود را با مدیحه گویان حکومت بخوبی تشخیص می دهند.

در حالی که مردم در حرکتی خودجوش در فقدان این فقیه عالیقدر همراه با عزاداری سالار شهیدان عزای عمومی اعلام می کنند، علامت های سبز و سیاه بر در و دیوار شهر نصب می کنند و پیکر آن بزرگ را تا آرامگاه ابدیش بدرقه می کنند. مراسم تشییع ایشان به کابوسی برای حکومت تبدیل خواهد شد. امروز نجف آباد، قم، تهران ، اصفهان ، مشهد ، شیراز و همه ایران زمین ، همه با هم فریاد می زدند " منتظری منتظری راهت ادامه دارد" . راهی که او برای این امت هموار کرده بود و امروز مردم همیشه سبز ایران رهروان این راه پر برکتند. تردیدی نیست که مرگش نیز چون زندگی پر برکتش، منشا خیرات و برکات برای مردم و کشور بزرگ ایران خواهد بود.

هجران این بزرگ بر همگان تسلیت باد و راهش مستدام و پر رهرو

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator