۱۳۸۸/۰۹/۱۰

سرانجام بازی با آتش؛ خشم یکپارچه جهانی و انزوای بیشتر ایران

سرانجام بازی با آتش؛
خشم یکپارچه جهانی و انزوای بیشتر ایران


. ادامه راه سبز«ارس»: در حالی که دنیا در اتنظار پاسخ روشن ایران برای خروج از بن بست بحران هسته ای لحظه شماری می کرد، احمدی نژاد در یک اقدام عجولانه مبنی بر اعلام ساخت ده نیروگاه هسته ای جدید، چالش جدیدی را برای کشور آفرید و بار دیگر جامعه جهانی را برای اقدامات تنبیهی بیشترعلیه ایران متحد کرد.

بدنبال مصوبه جیدید هیات وزیران ایران مبنی بر مکلف کردن سازمان انرژی اتمی کشور برای احداث ده سایت جدید غنی‌سازی اورانیوم، کشورهای مختلف جهان با ابراز نگرانی از این اقدام خطرناک ایران از این کشور خواستند که به تعهدات بین المللی خود عمل کند.

دولت احمدی نژاد در یک اقدام شگفت آور در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام به سازمان انرژی اتمی دستور داد تا کار ساختمان پنج مرکز غنی سازی اورانیوم را آغاز کرده و همزمان محل های احداث پنج مرکز مشابه دیگر را جستجو کند. در همین حال محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران اظهار داشت که ایران باید تولید دویست و پنجاه تا سیصد تن سوخت اتمی را در سال مد نظر قرار دهد. با توجه به امکانات علمی و تجهیزات ایران ، این ادعا بی شباهت به سایر بلوفهای احمدی نژاد نمی باشد. در حال حاضر منبع تامین سوخت اتمی کشور دو معدن اورانيوم در بندر عباس و يزد می باشد که حتى براى تامين سوخت يك راكتورنيز كافى نيست.

انتخاب ایران: انزوای بیشتر

رابرت گيبس، سخنگوى كاخ سفيد آمريكا، در واكنش به این تصميم با صدور بیانیه ای گفت که "اگر اين خبر درست باشد، اين نقض جدى مجدد تعهدات روشن ايران در قبال قطعنامه هاى سه گانه شوراى امنيت سازمان ملل است." گيبس در بيانيه خود اآورده است که " چنين اقدامى نمونه ديگرى است از اينكه ايران راه انزوا را برگزيده است." سخنگوى كاخ سفيد بار ديگر تاكيد کرد كه "زمان براى ايران در زمينه پاسخگويى به نگرانى هاى فزاينده جامعه بين المللى در باره برنامه اتمى اش در حال سپرى شدن است."

تهران مایه نگرانی جدی جهانیان

دیوید میلی بند،وزیر خارجه انگلیس نیز هشدار داده است که ایران نمی تواند انزوای جهانی خود را دست کم بگیرد و اقدام اخیر این کشور تنها باعث عزم و وحدت نظر بیشتر جامعه جهانی خواهد شد. وی افزوده است "من به ایران توصیه می کنم که این واقعیت را درک کند و دستی را که به سوی این کشور دراز شده با صمیمیت بفشارد." وزیر خارجه انگلیس تاکید کرده است که ایران در واکنش به خواست شورای حکام برای رفع نگرانی جامعه بین المللی در مورد برنامه های هسته ای خود، اعلام کرده که در نظر دارد تاسیسات غنی سازی جدیدی را احداث کند و افزود "این اقدام نمایانگر مشکل بنیادی ما با ایران است." بریتانیا تصمیم جدید ایران را "مایۀ نگرانی جدی" دانسته و آن را تخطی از مفاد سازمان ملل می داند.

در همین حال آلمان و فرانسه نیز در واکنشهای مشابه، تصمیم دولت ایران مبنی بر ساختمان مراکز جدید غنی سازی اورانیوم را نگران کننده توصیف کردند. برلین از ایران تقاضا کرد با رعایت مسئولیتهای خود در برابر جامعه جهانی، با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

همچنین برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه "اصرار ایران در نادیده گرفتن تقاضای یک نهاد عمده مستقل مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی" را بسیار خطرناک دانست. وی واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام را بشدت تقبیح کرد.

سیلی ایران به چماق غرب

"الشرق الأوسط " نیز در مقاله ای با اشاره به تصميم ايران در ساخت 10 سايت جديد هسته‌اي نوشت كه ايران به "چماق " غرب با "سيلي " پاسخ داد. به گزارش فارس، اين روزنامه به نقل از يك مسئول اروپائي در وين نوشت كه تصميم ايران پاسخي به درخواست آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از تهران براي همكاري بيشتر بود. الشرق‌الأوسط همچنين نوشت كه باراك اوباما با پايان سال جاري ماموريت دشواري در رابطه با ارزيابي فعاليت‌هاي سياسي خود در مقابل ايران دارد و اين در حالي است كه دولت آمريكا پس از نشست نخست ماه اكتبر در ژنو و اشاره تلويحي ايراني‌ها به تصميم براي موافقت با پيش‌نويس توافقنامه هسته‌اي، احساس مي‌كرد كه موفقيت بزرگي كسب كرده است.

رفتارهای غیر عقلانی و احساسی

در حالی که دنیا می رود تا بار دیگر تحریمی بین المللی علیه ایران اعمال کند، قرار است جلسۀ چهارشنبه آینده هیئت دولت نیزامکان تولید اورانیوم غنی شده تا سطح بیست درصد را مورد بررسی قرار دهد. این در حالی است که ايران به دليل كاهش ذخيره كيك زرد و نداشتن گاز اورانيوم كافى براى تزريق به بيش از هشت هزار سانتريفوژ نصب شده در نطنز، حدود چهار هزار واحد از اين مجموعه را خارج از چرخه توليد نگاه داشته است.

نمایندگان مجلس که باید در چنین برهه هایی با اتخاذ موضعی عقلانی در راستای منافع ملی عمل کنتد و رفتار غیر دیپلماتیک و غیر حرفه ای دولت را زیر سوال ببرند، این بار نیز همگام با احمدی نزاد پیش آمدند و با صدور بیانیه ای از دولت خواسته اند "باتوجه به رفتار خصمانه کشورهای 1+5 سریعا برنامه و طرح کاهش سطح همکاری خود و آژانس را به کمیسیون امنیت ملی ارائه دهد تا کمیسیون این طرح را به مجلس تقدیم کند."

نمایندگان مجلس می گویند که "اراده سیاسی ناشی از برخی قدرت های بزرگ و به طور مشخص آمریکا و انگلیس سبب انحراف در مسیر پرونده شده است" . این در حالی که اکثر کشورهای عضو آژانس به قطعنامه علیه ایران رای مثبت دادند و حتی کشورهایی چون روسیه، چین، برزیل، هند و افعانستان که ایران از آنان بعنوان دوست نام می برد، تهران را در این نبرد تنها گذاشتند.

علی لاریجانی رئیس مجلس که خود زمانی ریاست هیات مذاکره کننده هسته ای را بر عهد ه داشت نیز در یک واکنش شگفت آور به گروه پنج بعلاوه یک هشدار داد که این نوع اقدامات، "مجال جدیدی را برای چانه زنی" فراهم نمی کند. رئیس مجلس گفت که قطعنامه آژانس نشان داد که کشورهای غربی قصد مذاکره ندارند و تنها پیگیر "کلاهبرداری سیاسی" هستند.

دیپلماسی و تدبیر چاره کار است

اما در این میان هاشمی رفسنجانی نظر دیگری دارد و خواستار بکارگیری دیپلماسی برای خروج از این بحران است. رئيس مجمع تشخيص نظام در واکنش به قطعنامه اخير آژانس بر ضد فعاليت هاي هسته اي ايران این تصمیم را ظالمانه دانست و گفت :" اين قطعنامه کل دستاوردهاي هسته اي ايران را هدف گرفته است. وي افزود؛ جايگاه فعلي ايران در زمينه علوم هسته اي با تلاش و زحمات فراوان به دست آمده است و بايد با يک ديپلماسي فعال در عرصه بين المللي و تدبير مانع از اين گونه رفتارها با جمهوري اسلامي ايران شويم."

آنچه مسلم است تلاش االبرادعی در آخرین روزهای ماموریتش برای حل بحران هسته ای ایران ناکام ماند و او در حالی آژانس را بعد از 12 سال همکاری ترک کرد که پرونده ایران مراحل حساس و خطرناکی را طی می کند؛ پرونده ای که اینک در دست یوکیا آمانو دبیرکل جدید ژاپنی است. وی که به دوستی با غربیها شهرت دارد و نرمی و صبوری البرادعی را هم ندارد. حال باید دید با اقدامات و سخنان نسنجیده و غیر دیپلماتیک ایران، آینده هسته ای کشور را به کجا خواهد کشانید.

کارشناسان و آگاهان مسایل سیاسی می پرسند تحمیل چنین هزینه های گزافی بر کشور در راستای تامین منافع لابی های صهیونیست و افراطیون واشنگتن است یا ملتی که برای تامین مایحتاج روزانه و آوردن نان بر سر سفره هایی که هر روز کوچک تر می شود با چالش جدیدی روبه رواست. آیا این بار نیز احمدی نژاد برای ارضای ماجراجویی خود در سطح جهانی با لجاجت و بی تدبیری همیشگی کشور را به سراشیبی جدیدی می کشاند و ایران را بار دیگر در برابر جامعه جهانی قرارمی دهد؟ بادهای سرد پاییزی، زمستان سردی را برای دولت احمدی نژاد رقم زده اند. زمستانی که بعید است سوخت هسته ای بتواند به آن گرمایی ببخشد.

بهار یکتا - جرس

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator