۱۳۸۸/۰۹/۳۰

حاشیه هایی از تشییع آیت الله منتظری: جمعيت تشييع كننده صدها هزار نفر تخمين زده شد

حاشیه هایی از تشییع آیت الله منتظری
جمعيت تشييع كننده صدها هزار نفر تخمين زده شد

. سایت عصر ایران گزارش داده ساعاتی پیش از تشییع جنازه آیت الله حسینعلی منتظری استقرار نیروهای ویژه امنیتی و موتورسواران نیروی انتظامی ، در برخی نقاط شهر مشهود بوده با این حال فضای ظاهری شهر در مجموع شکل پلیسی به خود نگرفته است.

در برخی ورودی های شهر نیز نیروهای یگان ویژه بر تردد خودروهایی که به قم می روند ، نظارت دارند.

در همین حال تعدادی از مردم نیز از ساعات آغازین بامداد امروز ، در مقابل بیت آیت الله منتظری تجمع کرده و در حین عزاداری برای مرجع تقلید خویش ، با در دست داشتن پوسترهایی از وی ، شعارهایی را سر می دهند.

با گذشت زمان بر تعداد جمعیت افزوده می شود و برخی از حاضران شعارهای سیاسی سر می دهند ، هر چند که مجری رسمی برنامه سعی می کند فضا را آرام نگه دارد تا صرفا به عزاداری پرداخته شود.

بیت آیت الله صانعی که در همسایگی بیت آن مرحوم قرار دارد نیز به نشانه سوگواری پرچم های مشکی و تصاویری از آیت الله منتظری را نصب کرده است.

محل دقیق دفن آیت الله منتظری نیز داخل حرم مشخص شده و قرار است آن مرحوم در کنار مدفن پسر شهیدش محمد منتظری به خاک سپرده شود.

ساعت ۸:۵۰

دقایقی پیش یک هیات که ظاهراً متعلق به طیف موسوم به ارزشی بود ، باحدود ۲۰ بلند گوی قوی وارد جمعیت شد و سعی داشت که مراسم رسمی را تحت الشعاع قرار دهد که با واکنش حاضران و پس از یک درگیری جزئی ، از میدان خارج شد.

ساعت ۹

در اطراف بیت آیت الله منتظری که محل اصلی مردم تجمع کننده است ، نیروی انتظامی با تعداد محدودی سرباز بدون تجهیزات خاص مستقر شده است و از این حیث اوضاع عادی است.

۹:۱۰

لحظاتی پیش تابوت آیت الله منتظری بر روی یک کامیون از بیت آن مرحوم خارج شد و به سختی از میان جمعیت پرشمار حاضر در تشییع جنازه در حال عبور است.

۹:۱۲

هیاتی که دقایقی پیش از میان مردم بیرون رانده شده بود ، در فاصله دورتری در حال عزاداری برای امام حسین(ع) است.

۹:۱۵

آیت الله صانعی نیز در میان شعارهای حمایت آمیز مردم وارد مراسم تشییع شد. موسوی لاری وزیر اسبق کشور نیز در بین مردم دیده شد. با این حال تراکم جمعیت به حدی است که چهره های معروف در میان آنها گم هستند.

۹:۲۰

هر چند تعدادی از حاضران شعارهای بعضاً تند سیاسی نیز می دهند ، ولی حضور پلیس کمرنگ است و صرفاً در حد متعارف و برای حفظ نظم عمومی مراسم مانند جلوگیری از ورود موتور سیکلت به مسیر مراسم و … است. از این رو ، فضا ملتهب نیست و مراسم به شکل عادی پیش می رود.

۹:۵۰

لحظاتی پیش ، خودروی حامل پیکر آیت الله منتظری به مقابل حرم حضرت معصومه (س) رسید و تابوت آن مرحوم بر روی دست تشییع کنندگان قرار گرفت تا به داخل حرم برده شود.

آیت الله شبیری زنجانی ، از مراجع تقلید ، نماز میت را بر پیکر آیت الله منتظری اقامه خواهد کرد.

فضا همچنان برغم برخی شعارهای سیاسی ، عادی است.

ساعت ۱۰

نماز میت توسط آیت الله شبیری زنجانی اقامه شد و آیین تدفین در شرف انجام است.

۱۰:۰۵

در حالی که پیکر آیت الله منتظری در حال دفن است ، در اطراف حرم ، افراد معدودی ، دست نوشته هایی علیه آیت الله منتظری را بالای سر گرفته اند که این امر باعث ایجاد درگیری ها لفظی بین مردم و این افراد شده است. با این حال ، حرکت این عده اندک ، نتوانسته است اوضاع را از حالت عادی خارج کند و به تشنج بکشد به ویژه این که پلیس نیز در مواردی نسبت به این اقدام تحریک آمیز ، تذکر می دهد.

۱۰:۱۰

پس از اقامه نماز و طواف پیکر آیت الله منتظری به دور حرم حضرت معصومه (س) ، مراسم خاک سپاری انجام شد و این مرجع تقلید در سرای ابدی آرام گرفت.

۱۰:۱۵

برغم پایان آیین به خاک سپاری آیت الله منتظری ، هنوز بیرون حرم همچنان شلوغ است و در این میان تعدادی از حاضران ، به سر دادن شعارهای سیاسی ادامه می دهند.

حضور پلیس اندک اندک پر رنگ تر می شود.

۱۰:۳۰

برآوردهای اولیه از تعداد جمعیت حاضر در مراسم تشییع آیت الله منتظری حکایت از حضور صدها هزار نفر در این آیین را دارد ؛ هر چند که برخی آن را میلیونی می نامند.

هر چند در مقاطعی درگیری های بسیار اندکی که عمدتاً لفظی بودند رخ داد ولی در مجموع ، بدون حضور ملموس پلیس در این مراسم و با درایت مندی همه حاضران در آن و برغم سرداده شدن شعارهای سیاسی خاص ، مراسم به طور متعارف و مسالمت آمیز برگزار شد و به اتمام رسید.

با این حال ، در حال حاضر که مراسم رسمی به پایان رسیده و پیکر آیت الله منتظری به خاک سپرده شده است ، پلیس می کوشد پس از مراسم نیز اتفاق خاصی نیفتد و مردم با آرامش متفرق شوند.

مع الوصف هنوز گروه هایی در تجمعاتی در اطراف حرم شعارهایی سر می دهند.

۱۰:۴۲

با اتمام مراسم خاکسپای و به علت ازدحام شدید جمعیت ، درهای حرم مطهر حضرت معصومه(س) بسته شد و مردم در خیابان های اطراف حرم ، تجمع کرده و در حال شعار دادن هستند. پلیس عکس العملی نشان نمی دهد.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator