۱۳۸۸/۰۹/۲۰

وسعت اعتراضات بسیار گسترده‌تر از تصور اولیه بود

با گذشت چند روز از حماسه 16 آذر، اعتراف شبکه های خبری جهان:
وسعت اعتراضات بسیار گسترده‌تر از تصور اولیه بود


با گذشت چند روز از 16 آذر، بی بی سی گزارش داد تصاویر ارسالی از شهرهای مختلف کشور نشان می دهد گستردگی اعتراضات بسیار بیشتر از تصور اولیه بوده است.

دو روز پس از روز دانشجو در ایران و در حالی که وضعیت دانشگاه های این کشور به تدریج آرام تر می شود، ویدیوهای تازه ای در اینترنت منتشر شده که نشان دهنده اعتراضات روزهای ۱۶ و ۱۷ آذرماه در شهرهای مختلف این کشور است.

انتشار این ویدیوها نشان می دهد که وسعت اعتراضات دانشجویان ایرانی در روز ۱۶ آذر از آنچه که گزارش های اولیه نشان می داد، گسترده تر بوده است.

رسانه های داخلی ایران، به ویژه پس از حوادثی که در پی انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور رخ داد، با محدودیت های گسترده ای برای پوشش اعتراضات مخالفان دولت روبرو هستند.

خبرنگاران رسانه های بین المللی هم از پوشش مستقیم اعتراضات دانشجویی روز دانشجو و روزهای پس از آن منع شده اند.

با این حال دسترسی گسترده تر ساکنان تهران به اینترنت، وضعیت بهتر خدمات اینترنتی در این شهر و دسترسی آسان تر خبرنگاران رسانه های بین المللی به شاهدان عینی در تهران باعث شده است که پوشش خبری حوادث دانشگاه های این شهر با سرعت و سهولت بیشتری صورت بگیرد.

اما ویدیوهایی که با یکی دو روز تأخیر در اینترنت و به ویژه در سایت یوتیوب منتشر می شود، نشان می دهد که شدت اعتراضات دانشجویی در برخی شهرهای دیگر ایران هم کمتر از بعضی دانشگاه های تهران نبوده است.

به عنوان نمونه ویدویی در یوتیوب منتشر شده که گروه بزرگی از دانشجویان دانشگاه قزوین را در حالی نشان می دهد که در محوطه دانشگاه پارچه نوشته بزرگی را حمل می کنند. بر این پارچه با خط درشت نوشته شده: "دانشگاه زنده است".

این گروه از دانشجویان شعارهای تندی علیه رهبر ایران سر می دهند، از جمله می گویند: "ما می گیم شاه نمی خوایم، اسمشو رهبر می ذارن".

در ویدیو دیگری، گردهمایی گروهی از دانشجویان دانشگاه سنندج در سالنی در این دانشگاه دیده می شود که به سخنان یک سخنران منتقد گوش می کنند و در تأیید صحبت های او شعارهایی در مورد لزوم آزادی زندانیان سیاسی و علیه "دیکتاتوری" سر می دهند.

تصاویر دیگری از راهپیمایی دانشجویان معترض در دانشگاه تبریز منتشر شده است که آنها را در حال خواندن سرود "یار دبستانی" و سر دادن شعارهایی در دعوت از سایر دانشجویان به حمایت از خود نشان می دهد.

از اصفهان ویدیویی منتشر شده است که دانشجویان را در حال سر دادن شعارهای ضد دولتی در محوطه دانشگاه نشان می دهد.

تصاویری هم از دانشگاه کرمان در سایت یوتیوب قرار گرفته که در آن جمعی از دانشجویان معترض دیده می شوند که پوسترهایی به دست دارند و در ستایش آزادی شعار می دهند.

همچنین ویدیو دیگری از مشهد در اینترنت منتشر شده است که ظاهرا به دانشگاه آزاد این شهر تعلق دارد و گروه بزرگی از دانشجویان معترض در آن علیه دولت و مأموران بسیج شعار می دهند.

گزارش شده است که در دانشگاه ساری و دانشگاه بوعلی همدان هم دانشجویان مخالف دولت تجمع هایی داشته اند.

به نظر می رسد با وجود تلاش گسترده نهادهای امنیتی و انتظامی ایران برای جلوگیری از انتشار اخبار و تصاویر مربوط به ناآرامی های دنباله دار ماه های اخیر در این کشور، این امر با توجه به تکنولوژی جدید دشوار تر از چیزی است که مقامات امنیتی و انتظامی ایران تصور می کردند.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator