۱۳۸۸/۱۰/۰۷

شام غریبان عاشوراي خونين 88؛ پنج کشته، دهها زخمی، صدها زندانی

شام غریبان عاشوراي خونين 88؛ پنج کشته، دهها زخمی، صدها زندانی
 
 
. ادامه راه سبز«ارس» : به گزارش خبرنگاران جرس، حضور پررنگ  نيروهای نظامی و ضد شورش در خيابان‌های تهران برای سرکوب اعتراضات مردمی بی‌سابقه بوده است. اما علی رغم کنترل امنیتی سطح شهر تهران، مردم معترض در نقاط مختلف بهم پیوسته اند و شعارهايی را بر علیه دیکتاتوری سرمی دادند. پلیس نیز با شلیک تیرهوایی و گاز اشک آور  سعی در متفرق کردن مردم معترض را داشت.

گفتنی است سپاه پاسداران روز پنج شنبه با انتشار بولتن ویژه‌ای خطاب به هادیان سیاسی تحت امرش تاکید کرده بود که برای مقابله با محرم سبز باید هرگونه ندایی غیر از برنامه‌های رسمی هیات‌های مذهبی طرد گردد. به همین منظور تنها در تهران غیر از ماموران رسمی نیروی انتظامی، ۱۸ هزار "پلیس‌یار محرم" برای "کنترل شهر" برای سرکوب مردم وارد عمل شدند.

 

سرپیچی نیروهای امنیتی از دستور شلیک به روی مردم

حضور میلیونی مردم درتظاهرات عاشورای امسال که همزمان با هفتم رحلت رهبر معنوی شان است پایه های قدرت حاکمان را متزلزل کرده  و آنان را گرفتار وضعیتی متناقض کرده ، تا جائیکه عده ای از نیروهای امنیتی و انتظامی که تکیه گاه صاحبان قدرت برای سرکوب مردم بودند از دستور شلیک بر روی معترضان سرپیچی کرده و گفته اند ما هرگز مردم کشورمان را نخواهیم کشت.

به گزارش خبرنگار جرس، در حالی که لحظه به لحظه بر شدت درگیری ها در مناطق مختلف تهران افزوده می شد و کنترل بسیاری از مناطق شهر از دست پلیس خارج شده بود، فرماندهان نظامی از نیروهای خود در مناطق مرکزی شهر خواست تا برای متفرق کردن مردم از شلیک تیر مستقیم استفاده کنند.

اما ماموران از این اقدام سرپیچی می کنند که خود موجب مشاجراتی بین نظامیان و فرماندهان آنها شده است.

خبرنگار جرس که خود در محل حادثه در نزدیکی های میدان انقلاب حضور داشت می گوید: "در پی این مشاجره فرمانده این نیروها در برابر یکی از اعضای گارد که گفت من هرگز مردم کشور خودم را نخواهم کشت،" به صورت او سیلی زد و او را تهدید به تشکیل دادگاه نظامی کرد."

 

خبر شهادت پر افتخار پنج تن از سوگواران عاشورا

در حالی که فضای شهر تهران و شهرهای بزرگ دیگر بعد از ارتحال آیت الله منتظری به شدت امنیتی شده است از دقایق اولیه صبح امروزخیابانهای پایتخت تبدیل به محل درگیری نیروهای گارد ویژه، نیروهای سپاه پاسداران و لباس‌شخصی‌ها با سوگواران حسین علیه السلام شد.

بنا به گزارش های رسیده از خبرنگاران جرس در سطح شهر تهران در دقایق اولیه عزاداری سوگواران عاشورای حسینی، صدها پلیس ضد شورش و نیروهای امنیتی در خیابانهای مرکزی تهران، محل تجمع هزاران نفر ازمردم معترض حضور پیدا کرده و برای متفرق کردن مردم از گازآشک آور استفاده می کند. گروه‌هایی از لباس شخصی‌ها که عمدتاً به بی‌سیم و باتوم و سلاح گرم مجهز هستند نیز به مردم حمله کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرنگاران جرس، از آغاز درگیری های عاشورای حسینی پنج تن از معترضان در تهران، در حوالی چهارراه ولی‌عصر توسط نیروهای امنیتی به شهادت رسیده اند.

اسامی شهدای عاشورایی امروز بدین شرح است: سیدعلی موسوی خواهرزاده میرحسین موسوی،  مهدي فرهادي نيا ، محمد علي راسخي نيا ، امير ارشدي ، شهرام فرجي

این در حالی است که نیروی انتظامی بعد از تناقض گویی فراوان مسئولان این نهاد نظامی، به شهادت 5 نفر در روز عاشورا اعتراف کرد ،اما تاکنون اشاره ای به هویت شهدای سبز نکرده است.

گفتنی است انتشار خبر شهادت جمعی از هموطنمان در درگیری های امروز تهران و همچنین دیدن زخمی های این درگیری موجب شده است تا مردم علاوه بر شعارهای تند علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار "می کشم می کشم  آنکه برادرم را کشت" را سر بدهند.

 

شهادت خواهرزاده میرحسین موسوی

سیدعلی موسوی خواهرزاده میرحسین موسوی ، ظهر عاشورا در میدان انقلاب از ناحیه قلب هدف گلوله قرار گرفت و بعد از انتقال به بیمارستان ابن سینا واقع در فلکه دوم صادقیه به شهادت رسید که در پی آن میرحسین موسوی و والدین بالای پیکر مطهر این شهید راه آزادگی در بیمارستان حضور یافتند.

همچنین به گزارش خبرنگار جرس، در پی انتشار خبر شهادت خواهر زاده میرحسین موسوی در درگیری های امروز بسیاری از مردم با شنیدن خبر حضور میرحسین موسوی در کنار پیکر فرزند خواهر زاده شهیدش در بیمارستان ابن سینا، به سمت این بیمارستان حرکت کردند.

 

گستردگی ناآرامی های شام غریبان در تهران

بر اساس خبرهای رسیده ازگزارشگران جرس در تهران، محوطه اطراف بیمارستان ابن سینا به محاصره کامل نیروهای لباس شخصی در آمده است.

همچنین گزارشگر جرس از درگیری های پراکنده در حوالی میدان صادقیه خبر داده و افزود که در لحظات اولیه شامگاه بر تعداد مردم معترض در این میدان افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار جرس، درگیری ها در بسیاری از مناطق شهر تهران از ساعت یازده شب دوباره شدت گرفته است. علاوه بر میرداماد، محوطه اطراف صداوسیما؛ ونک و میدان صادقیه، درگیری های شدیدی در حوالی میدان انقلاب و آزادی در جریان است.

 پلیس درمیدان تجریش برای متفرق کردن مردم گاز اشک آور شلیک کرده است و در مقابل نیز مردم با روشن کردن آتش به خنثی کردن گاز اشک آور می پردازند.

از سوی دیگر در پی شدت گرفتن حضور مردم معترض در خیابان ولی عصر و محوطه صداوسیما در ساعت یازده و نیم شب، پلیس بر حجم شلیک گاز اشک آور و خشونت های خود افزوده است. با این وجود هنوز پلیس موفق به پراکنده کردن معترضین نشده است و مردم به سر دادن شعار و روشن کردن آتش ادامه می دهند.

همچنین صدها تن از نیروهای لباس شخص در بلوار میرداماد حضور یافتند و با خشونت تمام مردم را سرکوب کردند.

گفتنی است، نیروهای لباس شخصی با سردادن شعارهایی چون "حیدر، حیدر" و "ماشا الله  حزب الله" و با عربده کشی و فریاد سعی در ارعاب معترضین دارند.

 

تایید شهادت و دستگیری های گسترده مردم از رسانه دولتی

عکسها و فيلم‌هاى منتشره از درگيرى‌هاى امروز نشان دهنده برخوردهای شدید و وحشیانه با مردم عزادار از سوی ماموران حکومتی بود که خون های ریخته شده، داغ سوگواران حسین علیه السلام را زنده کرده و صلابت فریادها و شعارهایشان علیه حکومت یزیدی، یکبار دیگر پایه های قدرت نظام را به لرزه درآورد.

 سیمای جمهوری اسلامی ایران در ساعت هفت از شبکه خبری خود، کشته و زخمی شدن چند نفر را در ناآرامی های امروز تهران تأئید کرد. این در حالی است که خبرگزای فارس به نقل از عزیزالله رجب‌زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نوشته بود: " گزارشی مبنی بر کشته شدن فرد یا افرادی به دست پلیس نرسیده است فقط چندین نفر از نیروهای پلیس و اغتشاش‌گران مجروح شده‌اند."

همچنین به گزارش خبرنگار جرس اتومبیلی که توسط موتور سواران اسکورت می شده است معترضینی که هویت آنها هنوز مشخص نشده است را به زور سوار خوردو کرده و همراه خود برده اند.

به گفته رادان جانشين فرمانده نيروي انتظامي ، حدود 300 نفر از اغتشاشگران امروز دستگير شدند.

گفتنی است، محمد معين، فرزند مصطفي معين کاندایدای دوره پیش ریاست جمهوری و وزيرعلوم سيد محمد خاتمي در تظاهرات امروز پس از ضرب و شتم شديد بازداشت و به محل نا معلومي منتقل شد.

همچنین مهدی عربشاهی دانشجوی مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی در تهران در پارک لاله توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

 

چهره پایتخت کشور در میان خون و آتش

حمله گسترده گارد ويژه نيروى انتظامى به عزاداران عاشورای حسینی يكى از خونين‌ترين وغم انگیزترین روزهاى اعتراضى چند ماه گذشته است.

فیلم‌هایی که در شبکه‌ی یوتیوب منتشر شده، حکایت از بی سابقه ترین درگیری ها طی شش ماه گذشته را داشته و چهره تهران را در میان دود و آتش نشان می‌دهند.

بنا به گزارش خبرنگاران جرس در تهران، در بعضی نقاط شهر تهران نيروهای لباس شخصی و بسيج به شديدترين وجه ممکن با مردم معترض درگیر شده اند تا جائیکه علاوه بر چوب و زنجير اينک به وسيله قمه و چاقو نيز به مرم حمله ور شده اند.

این در حالی است که سیمای جمهوری اسلامی و خبرگزاری فارس وابسته به سپاه در اقدامی هماهنگ، از عصر روز عاشورا، بدون هیچگونه اشاره به تهاجم بی سابقه به شرکت کنندگان در مراسم عاشورا که در کشورمان بی سابقه بوده است، با خبرسازی های دروغ همچون، اهانت به قرآن، سوت و کف زدن، حمله به عزاداران و ...، تلاش کردند با سرپوش گذاردن به خشونتهای انجام شده علیه سوگواران حسین علیه السلام، با تحریک عواطف مذهبی مردم، پروژه کارناوال عاشورایی دیگر را کلید زده و حرکتهای سبز مردمی را سرکوب کنند.

در همین ارتباط احمد رضا رادان جانشين فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به اتفاقات امروز در مركز تهران، اظهار داشت:" چهار نفر در اغتشاشات امروز تهران كشته شدند؛ يكي از اين افراد در ميان جمعيت روي يكي از پل‌ها از ميان جمعيت به پائين پرتاب شد. دو نفر ديگر نيز بر اثر حادثه تصادف با يك خودروي شخصي جان خود را از دست دادند."

همچنین وی مدعی شد:‌ "يك نفر نيز به طرز مشكوكي بر اثر شليك گلوله كشته شده و اين در حالي است كه هيچ يك از نيروهاي انتظامي حاضر در خيابان‌ها، از سلاح استفاده نكردند!"

 

بسیاری از شهرهای ایران صحنه درگیری مردم عزادار و نیروهای انتظامی

در همین حال خبرها حاکی از آن است که غیر ازپایتخت در چند شهر دیگر از جمله اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد، بابل، اراک نیز امروز عاشورا به صحنه درگیری عزاداران حسین علیه السلام با نیروهای امنیتی و لباس شخصی های حکومت تبدیل شده‌اند.

اصفهان و نجف آباد:

به گزارش خبرنگار جرس، در پی شدت گرفتن درگیری ها از صبح امروزدر شهر نجف آباد زادگاه آیت الله العظمی منتظری در ساعت 21 امشب پلیس با بلندگو در سطح شهر اعلام حکومت نظامی کرد.

گفتنی است در شش ماه گذشته و در جریان اعتراضات پس از انتخابات این برای اولین بار است که پلیس به صورت رسمی اعلام حکومت نظامی کرده است.

در پی مداخله و حضور یگان های ویژه در شهرهای اصفهان و نجف آباد هزاران تن از مردم عزادار این دو شهر با نیروهای نظامی درگیر شدند. به گزارش جرس، در میدان انقلاب و منطقه حسین آباد اصفهان و همچننین خیابان سپه شهر اصفهان درگیری ها گسترده گزارش شده است. خبرنگار جرس در نجف آباد نیز سطح درگیری هایی این شهر "بسیار شدید" توصیف کرده است.

تبریز:

از ظهرعاشورا با خروج دستجات عزاداری سنتی درگیری در اغلب تکیه‌های تبریز شروع شد. مرد م بعد از خروج از تکیه‌های میدان سامان، تکیه بازار، بازار امیر، راست کوچه، زعفرانیه و ولی‌عصر در حالی‌که چوب دستی حمل می‌کنند، شعار می‌دهند: "هرگل که تو پرپرکنی، ما بکاریم و صد چندان کنیم".

شیراز:

به گزارش جرس، همزمان با سایر شهرهای کشورمان  دهها هزار نفر از مردم شیراز در خیابانهای مرکزی این شهر از جمله محوطه سینما سعدی تا پارامونت تجمع کرده اند و شعارهایی را علیه رهبر جمهوری اسلامی سر می دهند. اما نیروهای پلیس و لباس شخصی این تجمعات را به خشونت کشیدند. همچنین پلیس و نیروی انتظامی خانۀ آیت الله دستغیب را به محاصره خود درآورده  و مسیرهای منتهی به شاه چراغ را شدیداً تحت کنترل داشتند.

مشهد:

نیروهای امنیتی شهر مشهد با حمله به مراسم عزاداری مردم و دانشجویان در بیت آیت الله صانعی ، دست کم 7 تن از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد و 10 تن از مردم عادی را در حوالی خیابان آزادی و چهار راه شهدا مشهد بازداشت کردند.

حسین قابل، برادرزاده احمد قابل ، هادی سجادی و علی منصوری از فعالان دانشجویی مشهد هستند که امروز در از اطراف بیت آیت الله صانعی بازداشت شده اند.

بابل:

نيروهاي لباس شخصي و انتظامي با حمله به عزادران سبز بابلي،آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و عده اي را دستگير كردند. پيش از ظهر امروز(عاشورا) جمعي از مردم بابل در منطقه آستانه اين شهر با شعارهايي مانند "الله اكبر، ما اهل كوفه نيستيم پول بگيريم بايستيم ، يا حجت بن الحسن،ريشه ظلم را بكن" به عزاداري پرداختند كه مورد هجوم نيروهاي لباس شخصي و انتظامي قرار گرفتند.

اراک:

براساس گزارش های رسیده از خبرنگار جرس، از ظهر عاشورا هزاران تن از مردم عزادار شهر اراک در خیابان امام خمینی (خیابان اصلی شهر) و خصوصا در نزدیکی میدان ولیعصر (عج) شعارهایی به حمایت از جنبش سبز سر دادند.همزمان عزاداران حاضر در دو هیئت بزرگ شهر اراک "هیئت محمدی" و هیئت جوادی" هم به مردم پیوسته و در سر دادن شعارها با آنان همراهی کردند. این افدام مردم با برخورد تند نیروهای انتظامی مواجه شده و آن ها با باتوم های خود به مردم بی دفاع حمله کرده و عده ای را مضروب ساختند و دست کم هشت تن را دستگیر کردند.

همچنین طبق اخبار رسیده از سایر شهر های استان مرکزی؛ در روز تاسوعا، شهر آستانه (یکی از شهرستان های کوچک استان مرکزی که محل دفن یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) می باشد) نیز شاهد اعتراضات مردمی بوده که شعارهای "مرگ بر دیکتاتور" و "یاحسین، میرحسین" سر می دادند.

گفتنی است خبرگزاری‌های خارجی درگیری‌های امروز، عاشورای سال ۱۳۸۸، را خونین‌ترین مواجهه بین مردم و نیروهای امنیتی ایران از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری خوانده‌اند

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator