۱۳۸۸/۰۸/۳۰

انتخابات ایران ، بزرگترین رویداد اینترنتی ۲۰۰۹

انتخابات ایران یکی از ۱۰ رخداد اینترنتی قرن شناخته شد


ادامه راه سبز«ارس»: انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران و وقایع و اعتراضات خیابانی پس از آن ، به عنوان یکی از ۱۰ رخداد اینترنتی قرن جدید شناخته شد .

آکادمی بین‌المللی هنرهای دیجیتالی با ارایه فهرستی از ۱۰ رخداد اینترنتی قرن ۲۱، انتخابات ریاست جمهوری در ایران را به‌عنوان بزرگترین رویداد اینترنتی سال ۲۰۰۹ معرفی کرده است.

در این فهرست نام ۹ رویداد اینترنتی دیگر قرن که از آنها با عنوان تاثیر اینترنت بر زندگی مردم و رویدادهای جاری نام برده شده، برشمرده شده است که عبارتند از:

1- وب سایت Craigslist در سال 2000، به دلیل ضریب نفوذ بالا و گسترش سریع آن از سال 1995 تا 2000 در سراسر ایالات متحده .

این سایت یک سایت ارتباطی گسترده است که در آن از آگهی فروش تا کاریابی تا «فروم» های چت و ارتباط آنلاین وجود دارد .

2- Google Adword در سال 2001، که امکان تبلیغات کالا یا خدمات را برای کاربران فراهم می کند.

3- دانشنامه اینترنتی Wikipedia در سال 2001، که با فراهم آوردن امکان دسترسی به 14 میلیون مقاله در 271 زبان مختلف دنیا تبدیل به دانشنامه‌ای بزرگ شده است.

4- سایت Napster در سال 2001.

5- سرویس Google Ipo در سال 2004. این سرویس توانست انقلابی در موتور جستجوی گوگل به وجود بیاورد و بعدها سایت هایی چون جی میل ، یوتیوب ، گوگل ارث ، گوگل مپ و… توانستند از این امکان موتور جستجوی گوگل استفاده کنند .

6- انقلاب ویدئویی آنلاین شبکه Youtube در سال 2006 که این امکان را به کاربران اینترنت در سراسر جهان داد که فایل های تصویری و یدئوهای خود را روی شبکه یوتیوب قرار دهند .

7- انقلاب بزرگ در شبکه ارتباطات اجتماعی با شبکه Facebook به همراه Twitter در سال 2006. این شبکه ارتباط اینترنتی امروزه بیش از صدها میلیون عضو در سرتاسر جهان دارد .

8- عرضه گوشی‌های تلفن همراه I Phone در سال2007.

9- انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008 که کمپین پرزیدنت اوباما با به‌کارگیری اینترنت توانست شیوه‌ای جدید از تبلیغات و جمع آوری اعانه‌های اینترنتی از هواداران و به نمایش گذاردن ویدئوهای آنلاین و… ضریب نفوذ و ارتباط با هواداران را گسترش دهد .

10- اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2009 که در آن معترضان به نتایج انتخابات توانستند با توجه به عدم بهره مندی از رسانه، با ارتباطات اینترنتی و استفاده از شبکه‌های ارتباط اینترنتی همچون فیس بوک و توییتر، برای تظاهرات اعتراضی خود هماهنگی کرده و اخبار و اطلاعات خود را مبادله کنند .

گفتنی است هم اکنون بسیاری از وب سایتهای اشتراکی همچون فیس بوک ، تیوتر و.. در ایران فیلتر هستند و اخیرا نیز نیروی انتظامی از راه اندازی پلیس ویژه اینترنت خبر داده است.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator