۱۳۸۸/۰۹/۰۶

شورای حکام آژانس علیه ایران قطعنامه صادر کرد

شورای حکام آژانس علیه ایران قطعنامه صادر کرد


شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل روز جمعه به دلیل پنهان‌کاری جمهوری اسلامی در فعالیت‌های هسته‌ای، قطعنامه‌ای را با اکثریت آرا در محکومیت ایران صادر کرد.

۲۵ کشور رای موافق، سه کشور ونزوئلا، مالزی و کوبا رای مخالف، و افغانستان، برزیل، مصر، پاکستان، آفریقای جنوبی و ترکیه رای ممتنع دادند؛ جمهوری آذربایجان نیز در این رای‌گیری غایب بود.

صدور چنین قطعنامه‌ای علیه ایران از سال ۲۰۰۶ به این سو سابقه نداشته است؛ این قطعنامه از سوی بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایالات متحده، روسیه و چین به شورای حکام آژانس پیشنهاد شده بود.

با صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل علیه ایران، راه برای تصویب قطعنامه دیگری در نیرومندترین نهاد سازمان ملل که همان شورای امنیت است، هموارتر می‌شود.

در این قطعنامه از ایران خواسته شده است که بی‌درنگ ساخت تاسیسات غنی‌سازی قم را که به تازگی افشا شده را متوقف کند و ضمن روشن ساختن انگیزه واقعی از ساخت چنین کارخانه‌ای اطمینان دهد که تاسیسات یا برنامه پنهان دیگری در کشور ندارد.

این قطعنامه در حالی به تصویب رسید که بیشتر کشورهای در حال توسعه در آژانس با این اقدام شواری حکام مخالف بودند و آن را تحریک‌کننده و غیرمفید دانستند.

ایران از پیش هشدار داده بود که در صورت تصویب چنین قطعنامه‌ای ممکن است همکاری خود را با آژانس کاهش دهد.

در مقابل کشورهای طرفدار این قطعنامه می‌گویند ساخت پنهانی تاسیسات غنی‌سازی قم، این سوء ظن را که ایران به دنبال ساخت بمب اتمی است، بیشتر تقویت می‌کند.

تصویب این قطعنامه همچنین با عدم تمایل ایران برای اجرای توافق وین هم‌زمان شده است؛ ایران در ماه اکتبر در وین به طور اصولی موافقت کرده بود که ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم خود را، که معادل ۱۲۰۰ کیلوگرم است، به روسیه بفرستد و دربرابر مقدار کمتری اورانیوم با غنای بالاتر برای مصرف در رآکتور تهران دریافت کند.

با صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل علیه ایران، راه برای تصویب قطعنامه دیگری در نیرومندترین نهاد سازمان ملل که همان شورای امنیت است، هموارتر می‌شود.

وزارت امور خارجه روسيه نيز در بيانيه ای از ايران خواسته است تا واکنش جدی به پيام قطعنامه شورای حکام عليه ايران بدهد.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه با تاکيد بر همکاری کامل ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی آمده است:«ما روی اين که تهران به پيام قطعنامه با جدیت کامل واکنش نشان می دهد، حساب می کنيم»

رويکرد روسيه در مساله هسته ای ايران مهم است، چرا که مسکو از مخالفان تشديد تحريم عليه تهران محسوب می شود.

روسيه و چين به قطعنامه شورای حکام علیه ایران رای مثبت داده اند.

در همين زمينه گلن ديوس، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز جمعه گفت تصويب قطعنامه آژانس نشان می دهد که کاسه صبر جامعه جهانی در ارتباط با برنامه هسته ای ايران لبريز شده است.

گلن ديوس که پس از تصويب قطعنامه عليه برنامه هسته ای ايران در شورای حکام آژانس صحبت می کرد، افزود: مقصود، مجازات ايران نيست، بلکه اميدواريم که تصويب قطعنامه به طی مسير ديپلماتيک تحرک بيشتری بخشد.

نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، بارديگر تاکيد کرد:ما نمی توانيم به مذاکره بخاطر مذاکره، ادامه دهيم.

از سوی ديگر گوردن براون، نخست وزير بريتانيا گفت: اگرايران قطعنامه جديد را ناديده بگيرد، گام بعدی بايد تشديد تحريم های آن باشد.

همزمان ديويد ميليبند، وزير خارجه بريتانيا، نیز گفت :تصويب اين قطعنامه محکم ترين پيامی است که می توان به ايران فرستاد، کشوری که اعمال و مقاصدش همچنان مايه نگرانی عميق جامعه بين المللی است.

آقای ميليبند تصريح کرد تا زمانی که ايران تعهدات خود در قبال آژانس بين المللی انرژی اتمی و شورای امنيت سازمان ملل متحد را به طور کامل اجرا نکند، جامعه جهانی نمی تواند نسبت به مقاصد ايران مطمئن شود.

تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران در شورای امنیت به تصویب رسیده است و تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی منوط به رضایت چین و روسیه در این نهاد بین‌المللی است.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator