۱۳۸۸/۰۸/۲۴

محسن آرمین: تفکرات مصباح، تفکری استبدادی است که به آن لباس دین پوشانده شده است

محسن آرمین در نشست "دین و آزادی" به میزبانی انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران:
تفکرات مصباح ، تفکری استبدادی است که به آن لباس دین پوشانده شده است

"امروز یکسری مداح شده‌اند وزنه مشروعیت‌بخشی به جریان حاکم!"

ادامه راه سبز«ارس»: نشست دین و آزادی با سخنرانی محسن آرمین که از طرف انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران پس از آنکه هفته گذشته و در سالروز آزادی بیان و قلم لغو مجوز شد امروز برگزار شد.

به گزارش ایلنا، ابتدای این نشست به صورت تریبون آزاد با حضور دانشجویان برگزار گردید.

محسن آرمین در غیاب علی شکوری‌راد كه دیگر مهمان دعوت شده به این مراسم یود طی سخنانی اظهار کرد: یکی از مقوله‌های مهم آزادی، آزادی بیان و قلم آزادی نقد است که از آزادی مشروطه تاکنون مطرح بوده و می‌باشد.

وی افزود: خواست فرهیختگان نیز چه در سال‌های قبل از انقلاب و چه در سال‌های پس از انقلاب آزادی نقد بود ، اما اینکه هنوز محقق شده یا خیر جای بحث دارد. آزادی بیان و قلم بدون آزادی نقد نسخ می‌شود.

سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان اینکه نقد نیز نوعی از عمل سیاسی است که ظرف آن عرصه عمومی جامعه است افزود: توصیه‌هایی نظیر اینکه نقد باید به صورت خصوصی با مسوولین مطرح شود هیچگونه مبنای منطقی ندارد زیرا نقد باید در عرصه عمومی جامعه صورت گیرد.

وی با اشاره به برخی گفته‌ها نظیر اینکه نقد باید سازنده، دلسوزانه و... باشد تصریح کرد: قیدهای اینچنینی با منطق عمل سیاسی سازگار نیست زیرا اگر برای نقد این خصوصیات را قائل شویم برای سایر اعمال سیاسی نیز باید این قیود را قائل باشیم.

آرمین همچنین با طرح این سوال که مرجع تشخیص نیت خیرخواهانه در نقاد چه کسی است پاسخ داد: آیا صاحبان قدرت مرجع تشخیص نیت خیرخواهانه نقاد هستند آنان که بیش از همه تحت تاثیر هوای نفسانی، قدرت‌طلبی، استکبار، استبداد و غرور قرار دارند چطور می‌توانند مرجع این تشخیص محسوب شوند. بنابراین در عمل نتیجه قیود اینچنینی برای نقد منطقی نیست بلکه تنها قیدی که باید به نقد وارد شود قانون است بنابراین سالم بودن، درست بودن نقد یا با قانون و یا با افکار عمومی مطرح می‌شود و افزودن هر قید دیگر به نقد به معنای نفی نقد و نفی آزادی بیان است.

سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان اینکه عمل سیاسی قابل نقد است از این نظر که تا چه حد با مصالح عمومی منطبق می‌باشد گفت: بنابراین ما در عرصه سیاست و جامعه امر قدسی نمی‌توانیم داشته باشیم امر قدسی یعنی بی‌عیب و کامل که قابل نقد نیست. تعابیری همچون نهاد مقدس، مرجع مقدس در عرصه سیاست بی‌معناست زیرا در عرصه سیاست امر نقدناپذیر نداریم و هرآنچه که با مصالح عمومی مرتبط باشد نقد می‌شود.

وی افزود: حتی زمانی‌که دین به عرصه عمومی بیاید از آنجا که با مصلحت عموم رابطه می‌یابد قابلیت چون و چرا می‌یابد و در آن تردیدی نیست.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: وقتی که مساله دین چنین است تکلیف غیردین مشخص می‌شود وقتی که تکلیف دین و رهبران دینی و معصوم در عرصه عمومی چنین است تکلیف غیرمعصوم مشخص است اصولا سیره انبیا نیز اینگونه بود که هیچگاه مانع سوال و چون و چرا نمی‌شدند.

وی اضافه کرد: مسلوب‌النقد دانستن یک فرد به معنای برداشتن حق نقد از مردم است.

آرمین با اشاره به شبهات انتخاباتی و اینکه مسوولین تقاضای ارئه سند از برخی داشتند اضافه کرد: در روایات نیز داریم که از سوی ائمه توصیه شده چنانچه مردم گمان کردند ظلمی از سوی حاکم رفته حاکم باید برای آنها دلیل خود را ارایه کند.

سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان اینکه نظریه سیاسی‌ای می‌تواند به نقد معتقد باشد که تصرف در عرصه عمومی را حق همگان بداند اضافه کرد: عرصه سیاست عرصه مرید و مرادبازی نیست بلکه عرصه مصلحت عمومی است از طرفی دیگر مرید بودن با حق انتقاد و آزادی نقد سازگار نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از اظهارات آیت‌الله مصباح مبنی بر اینکه «محبت حکومت محبت خداست و یا مردم دیدن رهبر را مثل دیدن امام زمان عبادت می‌دانند و یا زمانی‌که رییس‌جمهور از سوی رهبر نصب می‌شود پرتوی قداست ایشان به رییس‌جمهور می‌تابد و پیروی از رییس‌جمهور پیروی از حرف خداست» اظهار داشت: تنها پروردگار است که مقام بدون سوال دارد و نمی‌توان از او سوال کرد بنابراین این تفکر یک تفکر استبدادی است که به آن لباس دین پوشانده شده است.

این استاد دانشگاه افزود: اینکه تصور شود خدا در فردی حلول کرده فقط در آموزه‌ها و فقه‌های باطنی همچون اسماعیلی می‌توان یافت.

وی با اشاره به خطبه‌ای از نهج‌البلاغه گفت: حضرت امیر می‌فرماید بشر اشتباه می‌کند بنابراین چه منطقی است که او را از خدا بدانیم.

آرمین ادامه داد: بنابراین حکمران فقط در مقابل خدا مسوول نیست و مردم در برابر او زیرا این با نقد مقایر است.

این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب با بیان اینکه از نبودن نقد در جامعه بیش و پیش از آنکه مردم متضرر شوند نظام متضرر می‌شود از دستگیری افرادی در دعای کمیل و حبس در زندان انفرادی انتقاد کرد.

وی خاطر نشان كرد: روزی بحث پرونده ترور و یا پرونده قتل در زندان و دادگاه مطرح بود ، اما امروز پرونده دعای کمیل، پرونده نماز جمعه، پرونده 13 آبان و پرونده روز قدس مطرح است چه شده که کشوری که به لحاظ پشتیبانی مردمی مقتدرترین نظام را در منطقه دارد از لحاظ آزادی و بیشترین میزان زندانیان روزنامه‌نگار و سیاسی از میان 188 کشور در رتبه 172 باشد.

در این میان که گه‌گاه جو جلسه با شعار دانشجویان به هم می‌ریخت از سوی آرمین به آرامش دعوت می‌شد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: امروز کار به جایی رسیده که علمای طراز اول، دوم و سوم و حتی وعاظ نه که یکسری مداح شده‌اند وزنه مشروعیت‌بخشی به جریان اصولگرای حاکم.

وی افزود: از همین امروز برخی از 22 بهمن که روز آزادی کشور از رژیم طاغوت بود نگرانی دارند، اما امید است که مسوولین برای آن تدبیر کنند.

در ادامه این نشست که به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد دانشجویی از عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پرسید چرا شما جزو معدود اصلاح‌طلبانی هستید که هنوز دستگیر نشده‌اید که آرمین ابتدا با مزاح گفت: من از خود آنها هستم و سپس پاسخ داد البته این سوال را باید از مسوولین بپرسید زیرا من که نمی‌توانم بروم خود را معرفی کنم و تحویل دهم.

دانشجوی دیگری نظر وی را نسبت به افق آتی احزاب با توجه به برخوردهای امنیتی پس از انتخابات پرسید که وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد جریانی که با شتاب شروع و با بگیر و ببند، دستگیری و بازداشت ادامه یافت در حال مستهلک شدن است و قدرت و توان اداره کار را ندارد. فشارها از جهات مختلف بر آن وارد می‌شود بنابراین فکر نمی‌کنم پروژه اینچنینی ادامه یابد.

در پایان نیز وی نسبت به سوالات متعددی که در مورد اصل ولایت فقیه مطرح شد پاسخ داد: ولایت فقیه یکی از نظریه‌های حکومتی است که لزوما بهترین و یا تنهاترین نمی‌باشد و نظرات دیگری نیز برای حکومت از سوی فقهای بیشتری مطرح است.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator