۱۳۸۸/۰۸/۲۵

مرگ مشکوک دکتر رامین پور‌اندرجانی؛ ایست قلبی، خودکشی یا ...؟

مرگ مشکوک دکتر رامین پور‌اندرجانی؛ ایست قلبی، خودکشی یا ...؟

در روزها‌ی‌ گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی نوروز گزارشی منتشر کرد که در آن خبر از خودکشی‌ دکتر رامین پوراندرجانی داده بود. این پایگاه در خبر تکمیلی خود از شک‌ها و تردیدها در خصوص آنچه خودکشی دکتر پوراندرجانی اعلام شده بود سخن به میان آورد که نشان دهنده این موضوع بود که آن‌ها نیز با دریافت اطلاعات تکمیلی نسبت به صحت و سقم خبر اولیه خود تردید کرده‌اند (خودکشی یا قتل پزشکی که محسن روح الامینی را ۲ روز قبل از شهادت ویزیت کرده بود!). برای دوستان و آشنایان وی و کسانی که در جریان وقایع پیرامون او در ماه‌های اخیر بوده‌اند مسلم است که وی خودکشی نکرده، اما هنوز این موضوع در پرده‌ای از ابهام قرار دارد که دلیل اصلی مرگ وی چه بوده است. اطمینان از عدم خودکشی دکتر پوراندرجانی با بررسی مطالب مختلف درباره مشکلات پیش آمده برای وی و گفته‌های افرادی که شناخت طولانی از او داشته‌اند قوت بیشتری گرفته و به صحت نزدیک شده است. در ادامه مطلب به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد.

زندگی‌نامه

رامین پوراندرجانی ۱۹ خرداد سال ۶۲ در تبریز متولد شد. سال ۱۳۷۳ در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان پذیرفته شد و ۷ سال در آن جا مشغول به تحصیل بود. در سال ۱۳۸۰ در رشته پزشکی دانشگاه اردبیل با رتبه ۱۰۶۹ کشوری پذیرفته شد. سپس به دانشگاه تبریز انتقال یافت و در سال ۱۳۸۷ فارغ‌التحصیل شد. از سوابق و افتخارات وی می‌توان به کسب رتبه اول در شعر دانش‌آموزی سال ۷۵، رتبه اول استانی جشنواره خوارزمی سال ۱۳۷۸، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های دانش‌آموزان سمپاد تبریز در سال ۱۳۷۸، تسلط به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی و ارائه چندین مقاله علمی پژوهشی اشاره کرد.




دکتر رامین پوراندرجانی، در مراسم مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دوره پزشکی سخرانی زیبایی کرده است. جملات آخر او این‌ها است" «ما وارث بزرگانی هستیم که ارواحشان از ابتدای تاریخ به ما پیوسته‌اند و ما آمده‌ایم که بگوییم عاشقانه به راهمان ادامه خواهیم داد. ساغی به نور باده برافروز جام ما / مطرب بزن که کار جهان شد به کام ما / ما در پیاله عکس رخ بار دیده‌ایم / ای بی‌خبر زلذت شرب مدام ما / هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق / ثبت است بر جریده عالم دوام ما»
خدمت سربازی

سال ۱۳۸۷ و پس از فراغت از تحصیل به خدمت سربازی اعزام و به عنوان پزشک وظیفه نیروی انتظامی در بهداری فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ (فاتب) در میدان انقلاب مشغول به انجام وظیفه شد. وی سپس در فروردین ۱۳۸۸ به مدت ۱ ماه به بهداری ناجا در منطقه مرزی سیستان و بلوچستان اعزام شد. دکتر پوراندرجانی پس از بازگشت به تهران به عنوان پزشک وظیفه یک روز در هفته در ساعات اداری به بازداشتگاه کهریزک اعزام می‌‌شد. در حوادث پس از انتخابات نیز ۴ بار به آن جا اعزام شد و تحت حفاظت به معاینه بیماران و نوشتن دستورات دارویی پرداخت، اما اجرای دستورات پزشکی بر عهده مسئولین بازداشتگاه و بهیار همراه قرار داشت که کشیک ۲۴ ساعته بازداشتگاه بوده‌اند.

شروع ماجرا

پس از حوادث انتخابات و درحالی که وی پزشک سرباز وظیفه بوده دکتر پوراندرجانی ۴ بار به بازداشتگاه کهریزک اعزام شد و به معاینه و تجویز دارو برای بازداشت‌شدگان پرداخت. اما شهادت امیر جوادی‌فر روند قضایا را دگرگون ساخت و در ادامه شهادت محسن روح‌الامینی و افراد پس از آن، ابعاد مسئله را گسترده‌تر کرد و رفتار نیروی انتظامی و دستگاه قضایی را در پرونده‌ای آشکار کرد که رهایی از آن به سادگی امکان پذیر نبود و نیازمند تمهیدات ویژه‌ای می نمود.

چنانکه بخشی از این تمهیدات، وعده برخورد با عوامل شکنجه و مرگ بازداشت‌شدگان کهریزک و در عمل قربانی کردن و بدنام کردن ضعیف‌ترین و بی‌پشتوانه‌ترین افراد مرتبط در نیروی انتظامی بوده است و چه کسی بهتر از یک پزشک سرباز وظیفه که با اتهام قصور پزشکی میتوانست عامل تبرئه متهمان اصلی و اقناع افکار عمومی گردد.


این اتهامات اما در تناقض با گزارش «پزشکی قانونی» مبنی بر فوت قربانیان کهریزک بر اثر اصابت جسم سخت به سر و نبود بیماری قبلی از جمله مننژیت در بازداشت‌شدگان بود که این موارد از سوی دکتر جوادی‌فر، پدر شهید امیر جوادی‌فر از قربانیان کهریزک نیز مورد تایید قرار گرفته است. همین گزارش‌ها و تاییدات به مانعی محکم در برابر پروژه قربانی‌سازی و منحرف‌کردن پرونده کهریزک تبدیل شد و آغازی شد بر افزایش شدید فشارها و تهدیدات گسترده بر دکتر پوراندرجانی که قبلا نیز در برابر تهدیدات نمایندگان قضایی برای اعلام و امضا وجود مننژیت در شهدای کهریزک مقاومت کرده بود.

ایست قلبی، خودکشی یا ...؟

درباره علل مرگ دکتر پوراندرجانی موارد مختلفی گفته می‌شود. متاسفانه به دلیل خفقان خبری و پاسخگو نبودن مراجع مسئول، هنوز رسیدن به یقین درباره علت اصلی مرگ وی ممکن نیست، اما از طریق برخی شواهد و سوابق تاحدودی می توان برخی موارد را با احتمال بیشتری پذیرفت یا رد کرد.

علت مرگ وی توسط بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ (محل خدمت دکتر پوراندرجانی)، ایست قلبی در خواب و در خوابگاه خود در بهداری نیروی انتظامی اعلام شده است. اما نبود سابقه بیماری قلبی، عدم فعالیت شدید جسمی در زمان مرگ، جوانی - سن ۲۶ سال، عدم مصرف دخانیات و شخصیت آرام و بدون استرس وی این احتمال را از نظر کارشناسان پزشکی تقریبا غیرممکن می‌کند.

از طرف دیگر احتمال خودکشی نیز با توجه به روحیه تسلیم ناپذیر وی، اعتقادات مذهبی، وابستگی عاطفی و احساس مسئولیت دربرابر جامعه و خانواده و مکالمات شب قبل از حادثه با خانواده و دوستان که همگی حاکی از سلامت و روحیه خوب وی بوده است کاملا دور از واقعیت می‌نماید‌.

برخی موارد پس از مرگ نیز بر ابهام نحوه درگذشت دکتر پوراندرجانی می‌افزاید. از جمله انجام کلیه مراحل غسل و کفن‌کردن در تهران بدون حضور خانواده، انتقال جسد تحت تدابیر امنیتی به تبریز، عدم اجازه تعویض کفن به خانواده در تبریز، انجام مراسم دفن در فضایی امنیتی و تحت نظارت شدید مامورین انتظامی مواردی هستند که سوالاتی جدی و بدون پاسخی را ایجاد می‌کنند.

شاید نتیجه کالبدشکافی و اعلام نظر صحیح و صریح پزشکی قانونی میتوانست بخش‌هایی از ابهام مرگ ناباورانه فردی در این موقعیت حساس را بزداید.

=============
پیوندهای مرتبط با این مطلب:
» کهریزک هنوزقربانی می گیرد؛ این بار پزشک بازداشتگاه

شبکه جنبش راه سبز(جرس): در حالی که عاملان اصلی جنایات کهریزک با حمایت حامیان احمدی نژاد منتظر کرسی های بالاتر قدرت هستند،بنابر اخبار رسیده، دکتر رامین پوراندرزجانی، که دوران خدمت سربازی خود را به عنوان پزشک در بازداشتگاه کهریزک سپری می کرد، خودکشی کرده است.

این در حالیست که بنا بر اخبار رسمی منتشره، گفته می شود؛ دکتر رامین پوراندرزجانی روز سه شنبه در استراحتگاه خود در ساختمان بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ درگذشت و علت مرگ وی توسط مقامات مسئول، سکته قلبی در خواب عنوان می شود.

گفته می شود وی بعنوان پزشک بازداشتگاه متهم بوده که در ماجرای شهادت زندانیان کهریزک مرتکب قصور پزشکی شده است و تهدید می گردد که پروانه پزشکی اش لغو و برای 5 سال راهی زندان خواهد شد.

به اعتقاد تحلیلگران، مساله خودکشی و پیدا کردن پرتقال فروش در پرونده های جدی و مساله دار امر تازه ای در نظام قضایی کشور نیست. اگر روزی سعید امامی قربانی " آمران" و " حاکمان" شد و " داروی نظافت " را با طیب خاطر به خوردش دادند، امروز هم کشته شدن یک پزشک که می توانست شاهدی بر خیلی از ناگفته های کهریزک باشد خیلی امر دور از ذهنی نیست.

این جوان 26 ساله هم می تواند همانند بسیاری از قرباینان کهریزک قربانی تازه ای باشد که در عنفوان جوانی بعلت "ایست قلبی" پیکرش را به خاک می سپارند و دیده و شینده هایش نیز با او برای همیشه دفن می شود. گفته می شود که وی پیش از مرگش بارها از تهدیدها سخن گفته و برخی از دانسته هایش در مورد کهریزک را به اطلاع دوستانش رسانده است. ولی در این وانفسای اطلاع رسانی قطره چکانی باید دید اخبار بعدی چه نشانی از مرگ این پزشک مامور به خدمت در کهریزک دارد. آیا او نیز مثل خیلی های دیگر که " خود کشی" کردند به فراموشی سپرده می شود و یا " مظلومیت" او وبال گردن " عاملان " جنایات هولناک کهریزک می شود.

کمیته گزارشکران حقوق بشر گزارش داده است که دکتر پوراندرزجانی که در دوران حوادث بعد از انتخابات به عنوان پزشک به بازداشت‌گاه کهریزک منتقل شده بود، تعدادی از قربانیان شکنجه‌های این زندان از جمله محسن روح الامینی را دو روز قبل ازفوتش ویزیت کرده بود. پس از افشای فوت روح الامینی وی به مدت یک هفته بازداشت شد و برای اعتراف به دست داشتن در مرگ روح الامینی تحت فشار قرار گرفت. ماموران از وی خواسته بودند، اعتراف کند، محسن روح الامینی در اثر قصور پزشکی و تشخیص اشتباه او جان باخته است. با این وجود این پزشک جوان حاضر به اعتراف نشد. دکتر پوراندرجانی که در نتیجه حضورش در کهریزک آگاهی کاملی از جزییات شکنجه‌ها و عاملین آن داشت علاوه بر مراجع قانونی از طرف افراد و نیروهای ناشناس نیز برای عدم افشای حقایق و دخالت مستقیم سران نظامی و انتظامی کشور در شکنجه‌های بازداشتگاه کهریزک، بارها مورد تهدید و ارعاب قرار گرفته بود. گفته می‌شود خانواده او تهدید شده‌اند، در صورت رسانه‌ای کردن موضوع مرگ فرزندشان، جان فرزند دیگرشان نیز در خطر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاریها؛ پیکر رامین پوراندرزجانی، پزشک 26 ساله بازداشتگاه کهریزک در میان تدابیر امنیتی به خاک سپرده شد و خانواده او اجازه کالبد شکافی جسد وی برای پی بردن به علت مرگ را نیافتند.

پیش از ین گفته شده بود که جنازه وي برای روشن شدن علت دقیق مرگ در اختيار شورای انتظامی پزشکی قانونی کشور قرار گرفته است.

آیت الله مکارم: " عاملان کهریزک را زودترمحاکمه کنید

در حالی که آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ،مرجع تقلید شیعه، از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا هر چه زودتر نسبت به دادگاه متهمان حادثه کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهریزک اقدام کند، عاملان این جنایات هولنلک با توجیه اعمال شنیع خود از مقامی به مقام دیگر منتقل می شوند و مردم در بهت و ناباوری به جای محاکمه عاملان جنایت و تجاوز شاهد حبس و بازداشت و برگزاری دادگاه برای افرادی هستند که گناهی جز نوشتن و روشنگری افکار عمومی نداشته اند.

آیت الله مکارم در دیدار با آیت‌الله گرگانی، رییس دیوان عالی کشور، خواسته است تا از قول او به رییس قوه قضائیه بگویند که "مردم در انتظار محاکمه مجرمان کوی دانشگاه، زندان کهریزک و مجتمع سبحان هستند و لازم است که هر چه زودتر [در این مورد] اقدام شود.." وی عدم اقدام سریع در این مورد را زمینه ‌ساز بی‌اعتمادی مردم به دستگاه قضایی دانسته و برگزاری این محاکمات را مستلزم شجاعتی خواند که به اعتقاد وی، رییس کنونی دستگاه قضایی از آن برخوردار است. ولی بنظر نمی رسد که اراده ای برای برگزاری چنین محاکمی که متهمان اصلی آن فرماندهان ارشد نیروی انتظامی و دادستان وقت تهران است وجود نداشته باشد.

بازداشتگاهی غیر استاندارد با مامورینی خاطی و خودسر

بازداشتگاه کهریزک، پس از مرگ محسن روح الامینی، فرزند مشاور محسن رضایی و رییس انستیتو پاستور ایران به یکی از مسایل عمده در وقایع پس از انتخابات تبدل شد. پس از اعلام خبر مرگ محسن، برخی منابع از جمله رییس سابق ستاد مشترک سپاه از شکنجه او در بازداشتگاه کهریزک خبر دادند و پس از آن آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی دستور بسته شدن بازداشتگاه کهریزک را صادر کرد و آن را "غیر استاندارد" نامید.

بدنبال گزارشهای منتشر شده از وقایع کهریزک که برای هیچ مرجعی قابل دفاع نبود، طبق معمول همیشه توجیهات شروع شد و هر کس انگشت اتهام را به سمت دیگری گرفت. در این میان سعید مرتضوی که از او بعنوان متهم ردیف اول این جریان نام برده می شود بیش از دیگران از کوره به در رفت و با این ادعا که کهریزک زیر نظر دادستانی شهرری است نه تهران! تلاش کرد تا نقش خود در این جنایت بشری را پنهان کند.

در این میان اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده ی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، گفت که در بازداشتگاه کهریزک هیچگونه تجاوزی صورت نگرفته است و در بازداشتگاه کهریزک چند نفر "اقدامات زشتی" انجام دادند كه نباید "بزرگ‌نمایی" می‌شد.

عزل و تنبیه خاطیان

همچنین وقتی ابعاد حادثه گسترده تر شد نیروی انتظامی بدون نام‌بردن از فرد مشخصی اعلام کرد که " مسئولان بازداشتگاه به دلیل پذیرش بازداشت‌شدگان بیش از ظرفیت بازداشتگاه، عدم انعکاس محدودیت‌ها و مشکلات به سلسله مراتب، بی‌توجهی و عدم نظارت و کنترل بر زیرمجموعه و عدم توجه به تدابیر ابلاغ در خصوص نحوه‌نگهداری و مراقبت از بازداشت‌شدگان" عزل و تنبیه" شده‌اند. این نیرو مدعی شد که
دو تن از مسئولانی که در انجام وظایف نظارتی و کنترلی کوتاهی و سهل‌انگاری داشته‌اند ،اقدام آنان " خودسرانه" خوانده شده است.

ولی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى نظر دیگری دارد. این سازمان با صدور بيانيه اى، محمود احمدى نژاد، رييس شوراى عالى امنيت ملى و صادق محصولى، وزير كشور، را مسئول "فجايع" زندان كهريزك می داند و معقتد است که " ابعاد جنايات ابوغريب كهريزك، شواهد و مدارك بر جاى مانده و شاهدان و بازماندگان آن و نيز حساسيت عمومى نسبت به اين فاجعه بسيار بيشتر از آن است كه به اقتدارگرايان حاكم اجازه دهد آن را به سرنوشت ماجراى كوى دانشگاه تهران تبديل كنند. "

منافقین این بار در کهریزک

احمدی نژاد دراین میان باز هم اعتقاد دارد که عوامل بیگانه و منافقین در حادثه کهریزک دست داشته اند: "حوادث بسیار زشتی رخ داد. عده‌ای به كوی دانشگاه حمله و كارهای زشت كردند. در برخی بازداشتگاه‌ها اقدامات زشتی شد. من می‌خواهم اعلام كنم این كارها كه در كوی دانشگاه وبرخی بازداشتگاه‌ها و امثال آن انجام شد، بدانید كه اینها هم اجزای سناریوی دشمن بود. اینها توسط وابستگان به جریان برانداز انجام شد... مطمئن باشید كه نفوذی‌های جریان برانداز در سناریوی دشمن، فساد و اقدام كردند."

به رغم اینکه بازداشتگاه کهریزک به دستور مستقیم رهبری تعطیل شد ولی باند رادان و مرتضوی عاملان اصلی این جنایت آنقدر قدرت داشتند که تاکنون به به مکافات عمل خود نرسیده اند. قدرت آنان بنوعی است که حتی قاضی حیدری که به علت تخلفاتش در خصوص بازداشتگاه کهریزک از کار برکنار شده بود بار دیگر با اعمال نفوذ سران کودتا به کار خود بازگشت.

متهمان در بازداشت یا آزاد؟

بهرامی رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح از دستگیری هفت تن و در عین حال از بررسی شکایت ها خبر داد و اظهار امیدواری کرد این مسئله به زودی به پایان برسد تا پرونده برای ارسال به دادگاه آماده شود. رییس سازمان قضایی گفته بود که "مسئول" بازداشتگاه کهریزک هنوز در بازداشت به سر می برد. این در حالی است که سایت های خبری نزدیک به اصلاح طلبان می گویند عوامل اصلی وقایع بازداشتگاه کهریزک دستگیر نشده اند.

درهمین حال سخنگوی کمیته ویژه شورای عالی امنیت ملی در پیگیری حوادث پس از انتخابات از آزادی اکثر متهمان وقایع بازداشتگاه کهریزک خبر داد. وی گفت: "اگر موضوع خاصی باشد که اطلاع رسانی آن صلاح باشد به اطلاع مردم خواهد رسید"!

مرتضوی و رادن متهمان ردیف اول

گفتنی است که مرتضوي، دادستان معزول تهران در آستانه قرائت گزارش کمیته ویژه مجلس درخصوص فاجعه کهریزک در گفتگویی با سایت پرچم تلاش کرد تا خود را از تمامی اتهاماتی که در پرونده کهریزک متوجه اوست، مبرا سازد. و در حالی که بنا به گزارش مجلس وی به عنوان مسئول فجایع کهریزک متهم است ؛ به هیچ عنوان این اتهامات را نمی پذیرد و مطالب منتشر شده علیه خود را ناشی از خصومت های شخصی می داند.

علیرضا زاکانی نماینده مجلس در پاسخ به اظهارات اخیر سعید مرتضوی دادستان سابق تهران مبنی بر عدم دخالت در بازداشتگاه کهریزک گفته بود که " به زودی نتایج هیات رسیدگی کننده به وقایع پس از انتخابات منتشر خواهد شد تا سیه روی شود هر که در او غش باشد."

در همین زمینه پرویز سروری سخنگوی هیات ویژه مجلس و عضو شورای عالی امنیت ملی که پیشتر نیز مرتضوی را مسئول بازداشتگاه کهریزک دانسته بود نیز ادعاهای مطرح شده آقای مرتضوی را مخدوش و بی مورد دانست و اظهار داشت که نظام اسلامی با متخلف در هر لباسی و موقعیتی برخورد خواهد کرد. ولی حامیان مرتضوی قدرتمند تر از آن بودند که اجاازه دهند این یار غارشان که بیش از یک دهه در مقام قضا به آنها خدمت کرده است، پشتش خالی بماند.

در حالی که به گفته شاهدان احمد رادان از کسانی است که اقدام به شکنجه زندانیان در کهریزک می کرد. وی این اتهام را رد می کند .و معتقد است که " اقدام دومی که در انقلاب‌های رنگین صورت می‌گیرد این است که در صورت موفق نشدن، تلاش می‌کنند، نیروهای اثرگذار را از صحنه خارج کنند؛ ضربه‌هایی هم وارد شد که هدف، خارج کردن این نیروها است تا اگر غائله‌ای پیش آمد نتوانند کارآیی لازم را داشته باشند."

این در حالیست که بر اساس خبری دیگر، قاضی ویژه پرونده جنایات بازداشتگاه كهریزك پس از جلسه تحقیق از سردار احمدرضا رادان، برای قائم‌مقام نیروی انتظامی قرار التزام صادر كرده است.

به گزارش خبرنگار «آینده»، با پیشرفت پرونده رسیدگی به جنایات بازداشتگاه كهریزك، از سردار رادان – قائم مقام نیروی انتظامی - تحقیق صورت گرفته است.

پس از این تحقیق كه كاملاً به صورت محترمانه انجام شده است، ‌قاضی پرونده قرار قضایی را كه التزام اخلاقی به همكاری در ادامه روند تحقیق است، برای سردار رادان صادر كرده است.

امروز افکار عمومی در ایران و خارج از ایران با بی صبری در انتظار اجرای عدالت است تا ببینند پرونده" جانیان کهریزک " همجون پیشینیان خود در پرونده قتل های زنچیره ای و کوی دانشگاه به بایگانی قوه قضاییه سپرده می شود یا این بار اراده ای برای برخورد با قلدران و متجاوزان به حقوق ملت وجود دارد. توجیه جنایات کهریزک همانگونه که پیش تر خاتمی گفته بود با " تطعیلی یک بازداشتگاه توجیه نمی شود." این رسالت نمایندگان مجلس است تا با پیگیری و اصرار بر حقوق موکلانشان تا محاکمه علنی عاملان این جنایت هولناک و فجیع پیش روند. این سوال این روزها افکار عمومی را به خود متوجه کرده که آیا این بار نیز " دستخط" و " سفارشی " نمایندگان را از قرائت گزارش کهریزک بازداشته است؟!


0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator