۱۳۸۸/۰۸/۲۵

اقتدارگرایان از رادیكال شدن شعارها استقبال می‌كنند

محمد توسلی رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران:
اقتدارگرایان از رادیكال شدن شعارها استقبال می‌كنند

ادامه راه سبز«ارس»: اولین شهردار تهران پس از انقلاب اظهار داشت: برخی جریانات به فكر مطالبات حداكثری خود و طرح شعارهایی خارج از وسع جنبش سبز هستند كه زمینه‌های آسیب‌رساندن به جنبش سبز را فراهم می‌كنند.

محمد توسلی در گفتگو با ایلنا، با اشاره به پیشینه جنبش سبز گفت: این جنبش ادامه جنبش اصلاحات در سه دهه گذشته است كه اهداف آن تحقق مطالبات تاریخی مردم ایران ازانقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی سال 57 شامل قانونمداری، دموكراسی، آزادی و حقوق بشر است كه همه عناصر تشكیل‌دهنده فضیلت عدالت‌خواهی را شامل می شود.

وی با بیان اینكه جنبش اصلاحات در سه دهه گذشته به تدریج پیش رفته است، اظهار داشت: در دوم خرداد 76 گام بلندی در این مسیر برداشته شد و این گفتمان همواره در پیگیری اهداف خود با پرهیز از خشونت‌ورزی و بهره گیری از روش‌های مسالمت‌آمیز به جلو رفته است كه دستاورد آن توسعه آگاهی مردم و دستیابی به شرایط عینی برای رسیدن به مطالبات مردم با حداقل هزینه بوده است.

توسلی ادامه داد: در انتخابات ریاست ‌جمهوری دهم رخداد جدیدی كه اتفاق افتاد حضور همه اقشار جامعه و اكثریت قاطع مردم و گروه‌های سیاسی، در داخل و خارج کشور، در آن بود و حتی كسانی كه تاكنون در انتخابات شركت نكرده بودند این بار راهبرد جنبش اصلاحات را پذیرفتند و با حضور خود حماسه جدیدی را آفریدند كه در واقع به این صورت اعتراض خود به عملكرد دولت نهم را به طور مسالمت‌آمیز نشان دادند.

رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران با اشاره به شكل‌گیری جنبش سبز گفت: در این انتخابات موسوی نماد سبز را برای بیان استراتژی اصلاح‌طلبان معرفی كرد و جنبش سبز پس ازانتخابات نیز در راستای همین نماد شكل گرفت.

توسلی افزود: موسوی پس از انتخابات طی بیانیه‌های مختلف راهبردهای خود را اعلام كرد و هماهنگ با خاتمی و كروبی رهبری نمادین جنبش سبز را پی گرفت و با حضور شبكه اجتماعی كه در دوران تبلیغات شكل گرفته بود آن را تقویت كرد و به پیگیری اعتراض مردم برای دستیابی به حقوق اساسی‌شان که همان مطالبات تاریخی است و در اصول قانون اساسی نیز تصریح شده است، پرداخت.

اولین شهردار تهران پس از انقلاب ادامه داد: مردم در تحولات بعد از انتخابات در برابر انحراف از اصول قانون اساسی و آرمان‌های انقلاب مقاومت نشان دادند و لذا اجتماعات میلیونی را در خیابان‌ها شكل دادند.

وی با اشاره به نقاط قوت جنبش سبز گفت: آگاهی و حضور گسترده مردم با نگاه‌های مختلف در داخل و خارج كشور از جمله این نقاط قوت است و می‌بینیم كه اعتراضات مربوط به یك گروه یا جناح خاص نبود و همه مردم در آن حضور داشتند و لذا تبدیل به یك شبكه اجتماعی با رهبری غیرمتمركز شد.

توسلی با اشاره به اینكه چنین ساختاری آسیب‌هایی را در پی داشته است، تصریح كرد: یك آسیب، محدودیت‌هایی است كه رهبری نمادین جنبش یعنی خاتمی موسوی و كروبی با آن مواجه هستند و از جمله آن عدم امكان فعالیت موثر نهادهای مدنی مانند مطبوعات و احزاب است و آسیب دوم مشكل ارتباطی است كه آنان با بدنه جامعه می‌توانند برقرار كنند، زیرا این ارتباط عملا محدود به مصاحبه ها و بیانیه‌هایی است كه خاتمی، موسوی و کروبی صادر می‌كنند، در صورتی كه شبكه اجتماعی خودش بالنده و فعال است و مطالبش را تولید می‌كند.

رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی با بیان اینكه در شعار هر ایرانی یك ستاد بر مطالبات حداقلی مردم تاكید شده بود اظهار داشت: اگر مطالبات حداكثری باشد وجوه اشتراك میان همه مردم به وجود نمی‌آید و خود این مساله كه مبارزه ضد خشونت است و همه باید در شكل‌گیری جنبش مشاركت داشته باشند، باعث پدید آمدن آفتی می شود و آن اینكه برخی جریانات به فكر مطالبات حداكثری خود و طرح شعارهایی خارج از وسع جنبش سبز هستند كه زمینه‌های آسیب‌رساندن به جنبش سبز را فراهم می‌كنند.

توسلی ادامه داد: در این راستا باید با گفت‌و‌گو وتعامل از مطرح شدن شعارهای رادیكال و خارج از گفتمان جنبش سبز خودداری شود تا زمینه رفتارهای خشونت‌آمیز فراهم نشود، زیرا حتی اگر شعارهای تند در سطح كوچكی هم داده شود در رسانه‌های رسمی اینگونه مطرح می‌كنند كه اینها شعارهای جنبش سبز هستند در حالی كه جنبش هیچ تناسبی با این راهبردها ندارد.

وی ابراز عقیده كرد: اتفاقا اقتدارگرایان معمولا از رادیكال شدن شعارها استقبال می‌كنند و تجربه مستند ما از شهریور 1320 به بعد هم نشان می‌دهد همواره اقتدارگرایان برای انحراف جنبش‌های مردمی فضا را خود رادیكالیزه می‌كنند تا سركوب جنبش آسان توجیه شود.

توسلی با تاكید بر اینكه جنبش سبز و اصلاحات به دنبال تحول تدریجی و درون‌زا هستند، گفت: این یك آفت است كه عده‌ای به دنبال تسریع در جنبش و دادن شعارهای تند هستند، در حالی كه دلیل تدریجی بودن جنبش آگاهی دادن به مردم است و این كار را نمی‌توان به طور دفعی انجام داد.

توسلی با اشاره به نقش ایرانیان خارج از كشور در جنبش سبز تصریح كرد: این افراد به دلیل مواجه نبودن با محدودیت‌هایی كه شبكه‌های اجتماعی داخل كشور دارند در برخی مواقع ممكن است شعارهای انحرافی و یا رادیکال ارایه دهند در حالی كه تجربه قبل و بعد از انقلاب نشان می‌دهد مهم‌ترین نقشی كه ایرانیان خارج از كشور می‌توانند داشته باشند حمایت از جنبش مردم در داخل و انعكاس آن در خارج از كشور است و اگر فكر كنند می‌توانند این جنبش را از خارج مدیریت كنند این یك آفت است.

اولین شهردار تهران پس از انقلاب با اشاره به در پیش بودن 16 آذر و بیان اینكه جوانان و دانشجویان در جنبش سبز جایگاه كلیدی دارند، تصریح كرد: اخیرا بیانیه‌هایی منتشر شده كه در آن خواسته شده كه این بار دانشجویان در خشونت‌ورزی پیش‌دستی كنند در حالی كه این یك برنامه انحرافی و آفتی برای جنبش سبز و جنبش دانشجویی است و حتی ممكن است خود اقتدارگرایان این پروژه را طراحی كرده باشند كه اگر اینگونه هم نباشد قطعا با این كار آب به آسیاب اقتدارگرایان ریخته می‌شود.

توسلی در پایان با تاکید بر این نکته که خشونت ورزی برای جامعه ما آزادی و دموکراسی ببار نخواهد آورد توصیه كرد: باید از همه مردم دعوت كنیم تا با صبوری زمانبر بودن دستیابی به اهداف جنبش سبز را بپذیرند و مبارزات را به صورت تدریجی، قانونی و مسالمت‌آمیز به پیش ببرند و از 16 آذر نیز برای پیشبرد جنبش سبز استفاده كنند.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator