۱۳۸۸/۰۸/۲۷

دانشگاه ها برای ۱۶ آذر آماده می شوند

برغم تداوم سرکوب ها دانشگاه ها برای ۱۶ آذر آماده می شوند

با وجودی که به دنبال دستگیری گسترده دانشجویان بعد از سیزده آبان در تهران، اصفهان شیراز و... ، از سرنوشت و مکان نگهداری ده ها تن از دانشجویان بازداشت شده هنوز اطلاعی در دست نیست، اعتراضات و تجمعات دانشجویان علیه دولت احمدی نژاد گسترش بی سابقه ای پیدا کرده است. همزمان با این اعتراضات، حضور برخی از چهره های حامی دولت کودتا، نظیر صفار هرندی و حمید رسایی در برخی دانشگاه ها و سخنرانی آنان علیه جنبش سبز نیز خشم دانشجویان معترض به دولت را برانگیخته است.

در همین حال با نزدیک شدن شانزده آذر، گروه ها و تشکل های دانشجویی به طرق مختلف و با انتشار بیانیه ها و فراخوان های گسترده و انتشار ده ها تراکت تبلیغی ویژه شانزده آذر و ویدئوهای تجمعات اعتراضی اخیر خود بر روی شبکه های مختلف اینترنتی، ازآمادگی برای برگزاری هر چه با شکوه تر شانزده آذر خبر داده اند.

در همین راستاگزارش های متعدد منابع دانشجویی و خبری حاکی از آن است که دانشگاه های تهران، شیراز و قزوین طی سه روز گذشته با وجود آنکه جو کاملا امنیتی بوده، همچنان صحنه اعتراض دانشجویان بوده است.

ادامه بازداشت ها در تهران

در دانشگاه پلی تکنیک تهران، با دستگیری چهار دانشجوی دیگر شمار دانشجویان بازداشت شده این دانشگاه توسط نیروهای امنیتی را به یازده تن افزایش پیدا داد. به نوشته خبرنامه امیر کبیر مشخص شده سه تن از چهار دانشجوی بازداشت شده این دانشگاه به نام های محسن پریزاد، سیاوش بیگ مدیان و ایزد جابری، توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده اند. مسعود مرادی، دیگر فعال دانشجویی نیز بعد از احضار از سوی وزارت اطلاعات ناپدید شده است و از سرنوشت وی خبری در دست نیست.

دانشگاه آزاد

بازداشت دانشجویان معترض تهرانی در سه روز گذشته به دانشگاه آزاد هم رسید. سلمان سیما فعال دانشجویی دانشگاه آزاد تهران مرکز و عضو کمیته سیاسی سازمان دانش آموختگان نیز یک هفته بعد ازتهدید و احضار، با یورش نیروهای امنتی به منزل شخصی اش دستگیر و روانه زندان شد. با دستگیری این عضو سازمان دانش آموختگان، شمار اعضای این سازمان دانشگاهی بعد از سیزده آبان به هشت تن رسید. پیش از این علاوه بر دستگیری احمد زید آبادی دبیرکل و عبدالله مومنی سخنگوی همین سازمان که هم اکنون بیش از پنج ماه است در بازداشت بسر می برند، در روز سیزده آبان، شش تن از اعضای مرکزی این سازمان دستگیر شده بودند.

گفتنی ست که روز شنبه دادگاه انقلاب تهران عبدالله مومنی سخنگوی این سازمان را به هشت سال حبس قطعی محکوم کرد که این حکم با واکنش اعتراضی گروه های دانشجویی و نهادهای حقوق بشری روبرو شد. دادگاه اعلام کرده است که این حکم به دلیل شرکت وی در اعتراضات بعد از انتخابات بوده است. در همین ارتباط روز گذشته مهندس علی اکبر موسوی خوئینی، دبیرکل سابق سازمان دانش آموختگان، طی سخنانی به مناسبت روز بین المللی دانشجو در واشنگتن، دستگیری اعضای سازمان دانش آموختگان، ممانعت از آزادی احمد زیدآبادی و صدور هشت سال حبس برای عبدالله مومنی را انتقام گیری دولت کودتا از سازمان دانش آموختگان ایران به دلیل فعالیت قانونی و تاثیر گذار این سازمان در انتخابات اخیر دانست.

شیراز: شانزده آذر

گزارش ها از وضعیت دانشگاه شیراز حاکی از آن است که جو امنیتی تحمیل شده بر این دانشگاه به دنبال پیوستن دانشجویان به مردم در راهپیمایی سیزده آبان، تشدید شده است. منابع دانشجویی خبر می دهند به رغم آنکه تمامی رفت آمدها و تحرکات دانشجویان برای ادامه برگزاری تجمعات و اعتراضات مسالمت جویانه زیر نظر مسئولان و بسیج دانشجویی است، اما دانشجویان همچنان بر ادامه اعتراضات خود تاکید دارند و خود را برای برگزاری مراسم شانزه آذر آماده می کنند. روز شنبه حراست دانشگاه شیراز با احضار دست کم صد تن از دانشجویان معترض که در تجمعات و اعتراضات اخیر شرکت کرده بودند، با این عنوان که "نمی خواهند در شانزده آذر هیچ صدایی بلند شد" تهدید کردن چنانچه دانشجویان اقدام به برگزاری هرگونه تجمع اعتراضی و یا مراسمی در شانزده آذر بکنند با برخورد شدید حراست دانشگاه و کمیته انصباطی روبرو خواهند شد.

همزمان با این تهدید ها، کمیته انضباطی این دانشگاه ده ها دانشجوی شرکت کننده در راهپیمایی سیزده آبان را احضار کرد. دانشجویان احضار شده روز یک شنبه هنگام مراجعه به کمیته انضباطی مورد حمله و ضرب وشتم نیروهای لباس شخصی و بسیجی قرار گرفتند. از سوی دیگر هنوز از سرنوشت و وضعیت دست کم بیست تن از دانشجویان بازداشت شده بعد از سیزده آبان که گفته می شود بیشتر آنان توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده اند خبری در دست نیست.

دانشگاه قزوین: اعتراض

دانشگاه بین المللی قزوین که دانشجویان آن از بعد از سیزده آبان با برگزاری چندین تجمع اعتراضی علیه دولت کودتا به موج اعتراضات دانشجویی سراسر کشور پیوسته اند، روز دوشنبه به دنبال حضور حمید رسایی نماینده تهران در مجلس و از حامیان تندروی احمدی نژاد در این دانشگاه، شاهد اعتراض کم سابقه دانشجویان بود.

این حامی دولت کودتا که پیش از این نیز در دیگر دانشگاه های قزوین با اعتراض دانشجویان روبرو شده بود، این بار در سالن آمفی تئاتر دانشگاه بین المللی قزوین مورد خطاب صدها دانشجوی معترض قرار گرفت و با شنیدن شعارهای دانشجویان مجبور به ترک سالن محل سخنرانی شد. دانشجویان معترض نیز با شعارهایی چون "مرگ بر دیکتاور"، "مرگ بر دروغگو"، "برو گم شو قاتل" و "وکیل ضد ملت خجالت خجالت" حمید رسایی را بدرقه کردند.

گفتنی ست اعتراض دانشجویان به حضور این حامی احمدی نژاد، در میان تدابیر شدید امنیتی با خواندن سرود یار دبستانی در حمایت از یکی از دانشجویان بازداشت شده این دانشگاه به نام یاشار دارالشفاء و سر دادن شعارهایی در حمایت از جنبش سبز و میرحسین و موسوی و مهدی کروبی ادامه یافت.

سخنرانی های دولتی

به دنبال گسترش اعتراضات دانشجویی و حمایت دانشجویان از جنبش سبز و رهبران آن، حامیان کودتا طی هفته های اخیر با برگزاری نشست ها و ترتیب دادن سخنرانی هایی برای برخی از چهره های همراه دولت از جمله صادق لاریجانی، صفار هرندی و حمید رسایی، سعی کرده اند فضای اعتراضی دانشگاه ها را آرام کنند، اماتمامی این نشست ها و سخنرانی ها با اعتراض دانشجویان روبرو شده و بسیاری از سخنرانی ها نیمه تمام پایان یافته است. قابل ذکر است که شمار کثیری از فعالان دانشجویی و دانشجویان معترض به حضور این چهره ها در دانشگاه های تهران و گیلان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. به عنوان نمونه دو دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر تهران به نام های علی پرویز و سهیل محمدی که به دلیل اعتراض به حضور صفار هرندی در این دانشگاه و هتاکی وی علیه جنبش سبز و رهبران جنبش سبز دستگیر شده اند هم اکنون پانزده روز است که دربازداشت وزارت اطلاعات و در وضعیتی نامشخص بسر می برند.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator