۱۳۸۸/۰۸/۲۵

سردار! فرض کنید تصاویر ۱۳ آبان آرشیوی بوده

سردار! فرض کنید تصاویر ۱۳ آبان آرشیوی بوده:
آيا ماموريت ذاتی پليس، خشونت بر عليه شهروندان معترض است؟!

ادامه راه سبز«ارس» به نقل از وبلاگ "با مردم": فارغ از این موضوع که این تصاویر مربوط به ۱۳ آبان هست یا خیر این پرسش در ذهن هر بیننده ای ایجاد می شود که چرا یک مامور نیروی انتظامی اینگونه نسبت به یک دختر که کاملا در تصاویر پخش شده مشخص است فاقد ابزارهای خشونت چون چوب ، چماق ، چاقو و یا اسلحه است حمله کرده و او را به قصد قتل مورد ضرب قرار می دهد

سردار علیرضا علیپور رییس پلیس تهران در نشستی خبری در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اقدامات تند پلیس درتصاویر منتشر شده از روز ۱۳ آبان به این جمله ، “مطمئن نباشید که تصاویر مربوط به ۱۳ آبان باشد” بسنده کرد.

نكته اول - در تصاویر پخش شده بسیاری از شبكه های خبری دنیا از جمله خبرگزاری فرانسه‌، بی‌بی‌سی‌، سی‌ان‌ان شاهد برخورد شدید یك افسر نیروی انتظامی با دختر جوان در حال عبور از پیاده رو خیابانی بودیم‌. افسر یاد شده با باتوم به سر آن دختر ضربه ای وارد می كند به طوری كه او تعادل خود را از دست داده و روی زمین می افتد و در ادامه همان تصویر شاهدیم پسری بلافاصله برای كمك به دختر مضروب وارد كادر دوربین مخفی كه این ماجرا را ثبت كرده است می شود كه وی نیز توسط افسر دیگر و حاضر در صحنه مورد ضرب و شتم شدید قرار می گیرد. (مشاهده فیلم ذکر شده)

فارغ از این موضوع که این تصاویر مربوط به ۱۳ آبان هست یا خیر این پرسش در ذهن هر بیننده ای ایجاد می شود که چرا یک مامور نیروی انتظامی اینگونه نسبت به یک دختر که کاملا در تصاویر پخش شده مشخص است فاقد ابزارهای خشونت چون چوب، چماق ، چاقو و یا اسلحه است حمله کرده و او را به قصد قتل مورد ضرب قرار می دهد چرا که ضربه با باتوم و به آن شدت به سر می تواند موجب ضربه مغزی شود و مسئله بعدی چرا شخصی که برای کمک وارد صحنه می شود مورد ضرب و شتم قرار می گیرد.

در جنگ های صورت گرفته در طول تاریخ همیشه حفظ جان نیروهای امدادی و کسانی که قصد نجات زخمی ها و انتقال اجساد به پشت جبهه ها را داشته اند رعایت شده است حال چگونه است عکس العمل یک شهروند برای کمک رسانی به یک شهروند مضروب دیگر توسط پلیس با خشونت روبرو می شود. خشونت هایی که در رسانه های داخلی و خارجی انعکاس گسترده یافتند و در دیدار ۲۲ ابان ماه مهدی کروبی رییس مجلس ششم و میر حسین موسوی آخرین نخست وزیر انقلاب مورد اشاره قرار گرفت.

مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی درباره نحوه برخورد‌های خشن با زنان در روز ۱۳ ابان اظهار داشته است : "یادم می‌آید در زمان پهلوی وقتی می‌رفتیم یک اداره‌ای یا جایی در صف بودیم، وقتی خانمی وارد می‌شد، متصدی آن‌جا می‌گفت اجازه بدهید اول کار خانم را راه‌ بیاندازم . یا توی اتوبوس‌ها که مختلط بود، مردها بلند می‌شدند که خانم‌ها بنشینند. اما حالا درجمهوری اسلامی با زنان به قدری با خشونت رفتار می‌شود که اخبار متواتری از زدن بانوان با باتوم به اطلاع می‌رسد. من واقعا نمی‌فهمم که دستور چنین رفتارهایی علیه مردم، از کجا صادر می‌شود".

جالب تر ان است که می خوانیم سردار علیرضا علیپور رییس پلیس تهران در همان نشست خبری در رابطه با بازداشتگاه کهریزک و تخلفات صورت گرفته بیان کرده اند “ نگاه فرماندهان و مسئولان ناجا رسما اعلام شده و یک تخلف انفرادی صورت گرفته و تخلف سازمانی نیست و افرادی که مرتکب تخلف شده‌اند باید مطابق قانون پاسخگو باشند ” اگر آن دختر بر اثر ضربه وارد شده به سر فوت می کرد باز هم یک تخلف انفرادی نام می گرفت . حال ایشان به عنوان رییس پلیس کلانشهر تهران دغدغه اش از تصاویر ذکر شده زمان و روز است و نه خشونت پلیس بر علیه شهروندان بی دفاع.

نکته دوم - سردار علیرضا علیپور رییس پلیس تهران در ادامه نشست خبری خود اظهار داشته است : "پلیس یک واحد انتظامی است که وظیفه تامین امنیت جامعه را بر عهده دارد و به صورت مستقل ماموریت‌های ذاتی خودش را انجام می‌دهد. پلیس وابسته به این جناح و آن جناح نیست و برخوردهای صورت گرفته در روز ۱۳ آبان هم کاملا قانونی بوده است".

اگر پلیس وظیفه اش تامین امنیت جامعه است و فارغ از وابستگی به جناح ها است چرا در مقابل عده ای سازمان یافته ، با ماشین های مخصوص و ظاهرهای کاملا مشخص و معروف به لباس شخصی ها برخورد نمی کند ؟ لباس شخصی هایی که به باتوم ، گاز اشک آور ، گاز فلفلی و دیگرتجهیزات مجهز هستند و هر از چند گاهی حادثه می افرینند نظیر وقایع اخیر حمله به کوی دانشگاه و متجمع مسکونی سبحان.

اگر ایشان مورد سئوال قرار گیرند که چند نفر از لباس شخصی های خاطی در روز ۱۳ آبان توسط نیروهای پلیس شناسایی و دستگیر شده اند می تواند پاسخی داشته باشد.

در روایت مهدی كروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی از ماجرای حمله به وی و محافظش آمده است‌: "‌وقتی دیگر رفتن با ماشین امکان‌پذیر نبود، پیاده شدیم و درکنار مردم قرار گرفتیم‌. در همان‌ جا شروع‌ کردند به زدن مردم‌. به‌ سمت میدان ۷تیر در حرکت بودیم که ناگهان من دیدم که سر محافظم شکاف برداشته و از آن خون جاری شده‌ است. اول فکر کردم که با باتوم به سرش کوبیده‌اند. اما بعد فهمیدم که در اثر شلیک مستقیم گاز اشک‌آور به سمت ما و برخورد آن به‌سر محافظم، این وضعیت پیش آمده ‌است. در همین حین دیدم چیزعجیبی در جلوی پایم است. دیدم دارم خفه می‌شوم. انگار تمام صورت، ریش و ابروهایم گر گرفته است . من در جریان انقلاب حداقل ۲۰ بار گاز اشک‌آور خورده‌ام. اما این، گاز اشک‌آور نبود‌."

آیا سردار علیپور می تواند شلیك كننده گاز اشك آور به رییس مجلس ششم را شناسایی و تحویل مقامات قضایی نماید‌؟ آیا بی توجه به تذكر مجلس و به صرف نرسیدن گزارشی مبنی بر تخلف پلیس ، رییس پلیس تهران می تواند آسوده از عملكرد نیروهای تحت امرش‌، تذكراتی كه از تخلف پلیس حكایت دارد را تنها سوء نظرهایی بداند كه موجب تحلیل نیرویش می شود‌؟

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator