۱۳۸۸/۰۸/۱۱

لحظه شماری برای روزی سبز در ۱۳ آبان

لحظه شماری برای برگزاری یک راهپیمایی بزرگ؛ روزی سبز در انتظار ۱۳ آبان


صدها پوستر و کلیپ، هزاران دیوار نوشته، دها فراخوان و ده ها هزار اعلام آمادگی همه حکایت از برگزاری یکی از پرشکوه ترین راهپیمایی های میلیونها هوادار جنبش سبز در سراسر کشوبه مناسبت روز سیزه آبان می دهد.

اعلام آمادگی ها برای حضور سبزاندیشان در راهپیمایی روز سیزده آبان از مدتها پیش شروع شد، یعنی درست از فردای روز قدس وبلاگها – که این روزها نقشی تعیین کننده ایفا می کنند – از شهروندان و معترضین خواستند تا راهپیمایی سیزده آبان را نیز به راهپیمایی همچون روز قدس تبدیل کنند. از همان زمان نیز هنرمندان دست به کار شدند تا آثاری در حوزه گرافیک، موسیقی، کلیپ ویژه این روز تهیه کنند. با نزدیک شدن به روز سیزدهم به طور طبیعی بر دامنه تبلیغات نیز افزوده شد و رهبران جنبش سبز نیز بار دیگر به پیروی از مردم به آنها پیوستند و فراخوان های رسمی و غیر رسمی صادر شد.


صانعی:پایداری ملت نقشه های شوم را عقیم می کند

آیت االه العظمی صانعی از مراجع تقلید که همواره حامی جنبش سبز بوده ، عصر روز گذشته بیانیه ای به مناسب سیزده آبان صادر کرد و در آن یادآور شد:" در جامعه ای که نخبگان آن مورد بی مهری، و دانشگاه ها و مردمش مورد حمله، هجمه و... قرار گرفته و گرفتار قید و بند شده و امکان ابراز نظر از آنها سلب می گردد و از سوی دیگر، مردمان آن جامعه نامحرم تلقی می گردند و جهل آنان در مسائل برآگاهیشان ترجیح داده می شود و رسانه های متملق و دروغ پرداز بر رسانه های مستقل ـ که چشمان بیدار جامعه اند ـ ترجیح داده شود، مطمئناً استکبار خارجی و استبداد داخلی در دستیابی به منافع خود کم هزینه ترین و پر منفعت ترین راه را به دست آورده است و هیچ گاه دولتها در رسیدن به منافع خود در پی افزایش هزینه های خود نیستند. "

او همچنین به قدرتهای استکباری و استبدادی هشدار داد که:" ملت با پایداری خود و گرامیداشت چنین روزهایی نقشه های شوم پشت پرده و آشکاری را که بر خلاف منافع و حقوق مردم ایران کشیده شده و می شود خنثی و عقیم نموده و به خودشان باز می گردانند که وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللهُ وَاللهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ."


میرحسین: 13 آبان را سبزترین روز سال کنید

یکی از مهمترین بیانیه ها را موسوی صادر کرد. او در بیانیه خود از مردم خواست تا در راهپیمایی روز قدس حضور داشته باشند و تاکید کرد:"سیزدهم آبان میعادی است تا از نو به یاد آوریم که در میان ما مردم رهبرانند." میرحسین موسوی در ادامه بیانیه چهاردهم خود اینگونه نوشت: آنک سیزدهم آبان، این سبزترین روز سال دوباره از راه می‌رسد. آیا امروز قابل‌تصور است که حرکت مردم بر اثر بازداشته شدن همراهی از همراهی خاموش شود؟

او در ادامه و با تاکید ویژه بر پرهیز از افراط و تفریط، مژده پیروزی داد و اظهار داشت: دیر یا زود – بلکه به امید خدا بسیار زود – مخالفان مردم صحنه را ترک می‌کنند. آیا آن روز باید کشوری تخریب شده برای ملت باقی بماند؟ آن چیزی که امروز باید نگران آن باشیم مصالح کشور است، زیرا کشور جز صاحبان اصلی‌اش کسی را ندارد که در این باره ابراز نگرانی کند. ساختن فردا را باید از امروز آغاز کنیم."


کروبی از پلی تکنیک می آید

مهدی کروبی اینبار نیز همچون راهپیمایی روز قدس مسیری برای حرکت خود تعیین و آنرا به صورت عمومی اعلام کرده است. بنا به اخبار منتشر شده شیخ اصلاحات در مراسم روز ۱۳ آبان برای پرهیز از تشنج با شعار سکوت راهپیمایی خواهد نمود.

گفته می شود که بیانیه مهدی کروبی در این زمینه نیز تا ساعاتی دیگر منتشر خواهد شد و او "دانشگاه پلی تکنیک" خیابان سمیه را به عنوان مسیر راهپیمایی خود انتخاب کرده است.دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک –امیرکبیر- نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده اند که همراه با شیخ شجاع در راهپیمایی حضور خواهند یافت.


روح آزادی خواهی ایرانیان

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم با صدور بیانیه ای ضمن اعتراض به صدور احکام متعدد زندان برای اصلاح طلبان در بند و همچنین برخوردها و هتک حرمت های صورت گرفته نسبت به مهدی کروبی و علیرضا بهشتی در نمایشگاه مطبوعات در آستانه 13 آبان از مردم دعوت کرد تا این روز را که آفرینندگانش در سال 58 امروز پشت میله های زندان گرفتار هستند، گرامی بدارند.

در بخشی از این بیانیه همچنین آمده است:"نگاهی هرچند گذرا به حوادث ۱۳ آبان در سال‌های ۱۳۴۳، ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ نشان می‌دهد که هر سه حادثه به نوعی با روحیه استکبارستیزی، استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی ایرانیان مرتبط است و این روحیه نه تنها کاهش نیافته که امروز با عزم و انگیزه بیشتری در صحنه عمل اجتماعی ظهور دارد."


از دانشگاه تا سفارت

در میان گروههای اصلاح طلب انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه ها تنها گروهی بودند که برای راهپیمایی ۱۳ آبان از دانشگاه تهران تا مقابل لانه جاسوسیدرخواست مجوز دادند. این در حالی است که برگزاری چنین مراسم دولتی که سی سال است برگزار می شود موجب شده تا بقیه گروههای اصلاح طلب نیازی به اخذ مجوز نبینند گرچه مرتضی تمدن استاندار تهران اعلام کرده بود برای تجمع روز ۱۳ آبان از سوی هیچ گروهی درخواست مجوز صورت نگرفته است.


استقبال از روز سبز با تکبیرهای شبانه

به روال راهپیمایی های صورت گرفته چند شب پیش از فرا رسیدن روز موعود بانگ های شبانگاهی الله اکبر که نمایشی از همبستگی و اعلام حضور مردم در راهپیمایی است در چند شب اخیر نیز شنیده شد. با این تفاوت که این بار خوابگاههای دانشجویی پیشقراولان این حرکت بودند خوابگاهها دانشگاه صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر و یا در شهرهایی چون اهواز، شیراز ، مشهد و اصفهان. به نظر می رسد که با در نظر گرفتن باز بودن دانشگاهها راهپیمایی روز سیزدهم آبان پرشکوهتر و البته سراسری تر از راهپیمایی روز قدس باشد.

فرهمند علیپور

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator