۱۳۸۸/۰۸/۱۱

صدا و سیما و انتشار سخنان متفاوت دانشجوی نخبه در حضور رهبری

صدا و سیما و انتشار سخنان متفاوت دانشجوی نخبه در حضور رهبری


در خبرها از جمله در خبر سایت اطلاع رسانی بیت رهبری آمده است در ملاقات نخبگان و المپیادی های کشور با رهبری یکی از دانشجویان نخبۀ دانشگاه شریف، با اصرا ر، اجازۀ صحبت خواسته است و رهبری به او اجازه داده اند صحبت کند و او سخنان انتقادی اما محترمانه ای بر زبان رانده است و بخشی از سخنان رهبری در آن نشست ناظر بر سخنان آن دانشجو و قهرمان المپیاد ریاضی بوده است. صدا و سیما بطور معمول مشروح این نوع دیدارها را پخش می کرده است و افکار عمومی این بار بسیار تشنۀ دیدن و شنیدن سخنان این جوان که بر اساس اخبار منتشره حرف دل آنان را با بیانی متین و موجز در حضور رهبری مطرح کرده است هستند. بخشی از سخنان این دانشجوی رشید انتقاد از صدا و سیما بوده که چرا واقعیت های جامعه را مطرح نمی کند و چرا اجازه نمی دهد آنانی که در برنامه های خبری و تحلیلی صدا و سیما مورد نقد و هجمه قرار می گیرند با استفاده از این رسانه که متعلق به همۀ مردم است از خود دفاع کنند و حرف خود را به گوش مردم برسانند. اگر صدا و سیما مدعی ست که به مردم تعلق دارد حرف این جوان برگزیده را که از میان خیل نخبگان کشور به جلسۀ دیدار با رهبری دعوت شده و رهبری خود به او اجازۀ صحبت داده اند را منتشر کند. در یکی از خبر ها بود که دوربین های صدا و سیما ضبط برنامه را در هنگام سخنان این دانشجو متوقف کرده اند. البته بنده بعید می دانم این چنین باشد اما این را هم می دانم که ضبط چنین برنامه هایی فقط توسط دوربین های صدا و سیما انجام نمی شود و حتماً تصویر و صوت آن جوان موجود و قابل انتشار است.

مقام معظم رهبری از سخنان متفاوت و انتقادی آن جوان دانشجو که نمونۀ شایسته ای از نه تنها جمعیت دانشجوئی کشور بلکه نماینده ای واقعی برای اکثریت قشر تحصیل کرده و علاقمند به سرنوشت کشور بود برآشفته نشدند و سخنان او را قطع نکردند بلکه علی رغم کم بودن فرصت به او اجازه دادند صحبت های خویش را به پایان برساند و بعد با توجه به آن سخنان مطالبی را مطرح و در صدد پاسخگویی به آنها برآمدند. آیا چنین صحنه ای در خور انتشار در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیست؟ اگر صدا و سیما نظر رهبری را در مورد انتشار این بخش از دیدار جویا شود بعید می دانم معظم له با آن مخالف باشند و انتشار آن را برای امنیت کشور مضر بدانند. دانشجویی در حضور رهبر کشور خویش سخن گفته و پاسخ شنیده است. رهبری خود در آن دیدار اظهار کرده اند اگر چنین سخنانی در چنین جمع هایی بر زبان رانده نشود نا خشنود خواهند بود. آیا سانسور این بخش از دیدار موجب ناخشنودی ایشان نیست؟ آیا صدا و سیما این قدر گستاخ شده است که بر خلاف نظر رهبر، برای ایشان صلاح اندیشی کند.

یکی از دوستان نقل می کرد صدا و سیما به خبرنگاران و گزارشگران خود دستور داده و یا توصیه کرده که برای جذب مخاطبان بیشماری که بخصوص بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر و بدلیل یک جانبه گرایی مفرط در ارائۀ خبر و تحلیل از حوادث پس از انتخابات از دست داده است برنامه های جنجالی و جذاب درست کنند تا فاصلۀ جذابیت آن با رقبای ماهواره ای که انحصار آن را شکسته اند کم بشود و اشاره می کرد به فیلمی خبری که در مورد اهدای خون رئیس سازمان انتقال خون یزد در خبر 20و30 پخش شد که وی بصورت قلابی در حال اهدای خون بوده است. وی می گفت رئیس بیچاره که همیشه در دادن خون پیش قدم بوده است ولی قرار بوده بزودی از سمت خویش کنار گذاشته شود مورد مراجعۀ خبرنگار صدا و سیما قرار می گیرد تا از صحنۀ خون دادن او فیلم تهیه کند و چون فرصت نبوده به اصرار خبرنگار کیسۀ خون آماده ای را به وی و معاونش وصل می کنند تا او بتواند فیلمش را زودتر تهیه کند اما خبرنگار مزبور که بدنبال تهیه فیلم خبری جذاب بوده است در هنگام فیلم برداری آستین وی را بالا می زند و آن صحنه سازی را افشا می کند. این فیلم همان شب از صدا و سیما پخش می شود تا بلکه مخاطب را جذب کند. وقتی به آن خبرنگار اعتراض می شود که این چه کاری بود کردی می گوید از ما خواسته اند گزارشات خبری جذاب تهیه کنیم.

اگر صدا و سیما بجای چنین اقداماتی از پخش اخبار دروغ خودداری کند و خبری را که مردم خود سازندۀ آن بوده اند و به چشم خود دیده اند سانسور نکند و یا حداقل وارونه جلوه ندهد این قدر که اکنون بی رونق است، نمی بود. پخش از پیش اعلام شدۀ سخنان جوان دانشجوی نخبۀ قهرمان المپیاد جهانی در حضور رهبری از صدا و سیما آن قدر جذاب هست که بتواند همۀ مردم کشور را برای دقایقی به پای تلویزیون جمهوری اسلامی ایران بنشاند. این کم موهبتی نیست. صدا و سیما می تواند از فرصت آن برای جذب مخاطب استفاده کند.

این یادداشت برای روزنامۀ حیات نو ارسال شده و با تغییراتی در عنوان و متن در تاریخ ۱۱-۰۸-۸۸ در آن روزنامه به چاپ رسیده است.

علی شکوری راد

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator