۱۳۸۸/۰۸/۱۹

تهدید سایت های اطلاع رسانی توسط دادستان تهران

تهدید سایت های اطلاع رسانی توسط دادستان تهران

ادامه راه سبز«ارس»: عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران به سایت‌های خبری هشدار داد که در صورت انتشار اخبار "کذب، دروغ و تخریب اذهان عمومی"، با آنها به شدت برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای دولت‌آبادی امروز سه‌شنبه در مراسم تودیع و معارفه‌ سرپرستان قدیم و جدید دادسرای ناحیه‌ شش تهران(خارک) گفت که دادستانی تهران به سراغ سایت‌هایی که "بدون دلیل و مبنا اخبار منتشر می‌کنند"، خواهد رفت.

وی افزود که براساس اعلام وزارت ارشاد، بسیاری از سایت‌های فعال در ایران، "ثبت" نشده‌اند و مسئول آنها مشخص نیست. دولت‌آبادی بدون اشاره به نام افراد یا جریانی اظهار داشت که "یک عده فکر می‌کنند، پرکاری‌شان در دروغ‌پردازی است". به گفته دادستانی تهران، "کسانی که مرتکب جرم می‌شوند، باید بدانند که حاشیه‌ امنی برای آنها وجود ندارد".
این برای نخستین‌بار است که عباس جعفری دولت‌آبادی از زمان قرار گرفتن در مسئولیت دادستانی تهران، سایت‌های خبری "دروغ‌پراکن" را تهدید به برخورد می‌کند.

برخورد با سایت‌های خبری و وبلاگ‌ها در ایران طی پنج ماه گذشته همزمان با گسترش اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات افزایش یافته است. در این مدت، ده‌ها سایت و وبلاگ، فیلتر شده و برخی از خبرنگاران و وبلاگ‌نویسان نیز بازداشت و دادگاهی شده‌اند. در اتفاقی نادر نیز امید رضا میر صیافی وبلاگ نویسی که به علت توهین به رهبر ایران دو سال زندان تهدید شده بود در زندان اوین به طرز مشکوکی درگذشت.
در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز مقام‌های دولتی، بسیاری از شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک و وب‌سایت‌های اشتراک فیلم و عکس همچون یوتیوب و فلیکر را فیلتر کرده‌اند.

روز گذشته نیز اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی گفت که پلیس باید نظارت بیشتری بر اینترنت داشته باشد. به گفته فرمانده نیروی انتظامی ، تلاش‌های پلیس برای نظارت بر اینترنت تاکنون «موفقیت‌آمیز» نبوده است. این فرمانده پلیس همچنین اظهار داشته که «هر بار که در این زمینه ورود کردیم، رسانه‌ها و افرادی که پز روشنفکری دارند، حمله می‌کنند و ما عقب‌نشینی می‌کنیم.»

مقام‌های جمهوری اسلامی برای مبارزه با برخی سایت‌های اینترنتی از سال ۱۳۸۰ فیلترینگ آنها را آغاز کرده‌اند. مسئولیت تعیین مصادیق فیلترینگ سایت‌ها بر عهده مجموعه‌ای به نام "کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ" است. اعضای کمیته تعیین مصادیق را نمایندگانی از وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما تشکیل می‌دهند. فیلتر سایت‌هایی که از طریق این کمیته اعلام می‌شود، از طریق شرکت فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد.

همچنین وزارت ارشاد دولت محمود احمدی نژاد آیین نامه ای را تنظیم نمود که به موجب آن صاحبان سایت های و وبلاگ های موظف بودند مشخصات خود را در یک وب سایت مشخص با عنوان س"ساماندهی" ثبت نمایند. این طرح با مخالفت گسترده و عدم اقبال کاربران اینترنت موفق نمود.

در ایران به گفته مقام‌های قضایی بیش از پنج میلیون سایت اینترنتی (داخلی و خارجی) فیلتر است. آذر ماه سال‌ گذشته نیز قوه قضاییه اعلام کرده بود که دادسراهای ویژه جرایم رایانه‌ای و اینترنتی در ایران را راه‌اندازی کرده است.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator