۱۳۸۸/۰۹/۰۴

همنوایی روسیه و چین با محکومیت بین‌المللی ایران

همنوایی روسیه و چین با محکومیت بین‌المللی ایران

. ادامه راه سبز«ارس»: منابع خبری به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش دادند که کشورهای عضو گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان، پیش نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران آماده کرده‌اند.

قرار است این قطعنامه که ایران را به دلیل پنهان نگه داشتن دومین تاسیسات غنی سازی اوررانیوم در نزدیکی قم محکوم می‌ کند، فردا پنج‌شنبه ۲۶ نوامبر به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شود.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ماه فوریه سال ۲۰۰۶ تا کنون به دلیل اختلاف میان کشور های عضو این سازمان بر سر پرونده هسته‌ای ایران، قطعنامه‌ای برای ایران صادر نکرده است.

اکنون واکنش چین و روسیه، متحدان ایران، نشان می‌دهد که آنها نیز تا حد زیادی به غرب پیوسته‌اند تا اگر ایران به پیشنهادهای آژانس پاسخ مثبت ندهد، سخت‌گیری بیشتری اعمال شود.

روسیه و چین دو عضو سازمان ملل که حق وتو دارند، پیش‌تر با محکومیت و تحریم ایران مخالفت می‌کردند.

در روزهای پایانی ماه سپتامبر میلادی، یعنی حدود دو ماه پیش، شرایط و زمینه گفت‌وگو میان ایران و غرب برای رسیدن به توافق درباره برنامه هسته‌ای فراهم می‌شد که خبر وجود تاسیسات اتمی در نزدیکی قم افشا شد و به دنبال آن نگرانی‌‌های بین‌المللی از اهداف ایران برای ادامه برنامه هسته‌ای شدت گرفت.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 35 کشور عضو دارد و برای تصویب قطعنامه لازم است اکثریت اعضا آن را امضا کنند.

برخی ناظران پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است این قطع‌نامه تهیه شده از طرف گروه 1+5، نتواند رای اکثریت اعضای آژانس را به دست آورد و بنابراین احتمالا به صورت بیانیه ارائه می‌شود.

در شرایطی که واکنش‌های بین‌المللی در برابر ایران سخت‌گیرانه می‌شود اما ایران هنوز به پیشنهاد آژانس برای خروج اورانیوم با خلوص کم از ایران به خارج و تبدیل آن به اورانیوم با خلوص بالا برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران، پاسخ مثبت نداده است.

روسیه هم اعلام کرده که منتظر پاسخ مثبت ایران به این پیشنهاد است و به نظر می‌رسد در غیر این صورت، هم پای کشورهای غربی، به محکومیت ایران در سازمان ملل رای مثبت دهد.

گفتنی است چند روز پیش کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد، با انتشار قطعنامه‌ای از اعمال و ادامه سرکوب حقوق بشر توسط دولت جمهوری اسلامی ایران عمیقا ابراز نگرانی کرده بود.

این قطعنامه سازمان ملل با 74 رای مثبت، 48 رای منفی و 59 رای ممتنع به ‌تصویب رسید.

ارائه پیش‌نویس قطعنامه تازه علیه ایران در آژانس

«ارس» به نقل از آینده نیوز: به گفته دیپلمات‌های نزدیک به آژانس که نخواستند نامشان فاش شود، پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط قدرت‌های بزرگ، از ایران مى‌خواهد تا در یک ظرف زمانى مشخص جزئیات مربوط به هدف اصلى از ساخت این مرکز اتمى و طراحى آن‌را فاش سازد.


دیپلمات‌ها روز سه‌شنبه اعلام کردند، قدرت‌های جهانى پیش‌نویس قطعنامه تازه‌اى را به آژانس بین‌المللى انرژى اتمى ارائه کرده اند که بر اساس آن از ایران خواسته شده است تا هدف از ساخت تاسیسات مخفى هسته‌اى در نزدیکى قم را روشن کرده و تایید کند که مراکز اتمى مخفى دیگرى ندارد.

این پیش‌نویس که از سوى کشورهاى آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان پشتیبانى مى شود قرار است در نشست آتى شوراى حکام آژانس بررسى شود. این نشست از روز پنج‌شنبه کار خود را آغاز مى‌کند.

حمایت روسیه و چین از این پیش‌نویس مى‌تواند گامى مهم تلقى شود، چرا که این دو کشور از ماه‌ها پیش از اتخاذ موضعى سخت‌گیرانه و یک‌پارچه علیه ایران در نشست‌های شوراى حکام و شوراى امنیت سازمان ملل خودداری کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که آیا پیش‌نویس یاد شده از سوی کشورهاى عضو شوراى حکام تایید خواهد شد یا نیمى از اعضاى آن که از کشورهاى در حال توسعه هستند با چنین اقدامى مخالفت خواهند کرد.

در صورتى‌که این پیش‌نویس تایید شود این نخستین قطعنامه آژانس بین‌المللى انرژى اتمى علیه ایران ظرف چهارسال گذشته خواهد بود.

این گزارش مى‌افزاید که در صورت به تصویب نرسیدن پیش‌نویس یاد شده، شش کشور طرف مذاکره با ایران به صدور یک بیانیه ساده علیه برنامه اتمى تهران اکتفاء کنند.

آژانس در گزارش هفته گذشته خود اعلام کرد که آشکار شدن تاسیسات غنى‌سازى جدید ایران در فردو از اعتماد به این‌که ایران مراکز دیگر مخفى اتمى ندارد کاسته است.

به گفته دیپلمات‌های نزدیک به آژانس که نخواست نام‌شان فاش شود، پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط قدرت‌های بزرگ، از ایران مى خواهد تا در یک ظرف زمانى مشخص جزئیات مربوط به هدف اصلى از ساخت این مرکز اتمى و طراحى آن‌را فاش سازد.

یک دیپلمات ارشد به خبرگزارى رویترز گفته است: در نشست هفته گذشته گروه پنج به علاوه یک در بروکسل اتفاق نظر وجود داشت که آشکارسازى(فردو) یک تحول جدى تازه است که نیازمند توجه ویژه از سوى آژانس است.

آخرین قطعنامه تصویب شده از سوى شوراى حکام آژانس به فوریه سال ۲۰۰۶ باز مى‌گردد که به دلیل امتناع ایران از تعلیق غنى‌سازى اورانیوم، عدم اجازه کامل به بازرسان براى دسترسى به تاسیسات اتمى این کشور و انجام تحقیقات، پرونده هسته‌اى تهران به شوراى امنیت سازمان ملل فرستاده شد.

تاسیسات فردو

ایران به آژانس بین‌المللى انرژى اتمى گفته است که تاسیسات جدید غنى‌سازى این کشور از سال ۲۰۱۱ و با ظرفیت سه‌هزار دستگاه سانتریفوژ آغاز به کار خواهد کرد و هدف آن تولید سوخت کم غنى‌شده براى مصارف صلح‌آمیز است.

این مرکز در ۲۰ کیلومترى شمال شهر قم و در دل کوه قرار دارد و از سوى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى اداره مى‌شود.

تاسیسات فردو به عنوان پشتیبان مرکز اتمى بزرگ نطنز است که در صورت بمباران احتمالى از سوى «دشمنان ایران»، کار غنى‌سازى اورانیوم را ادامه خواهد داد.

تحلیلگران غربى گفته‌اند که مرکز اتمی فردو آن قدر کوچک است که از آن تنها مى‌توان براى تولید اورانیوم به منظور ساخت سلاح هسته‌اى استفاده کرد.

تاسیسات غنى‌سازى براى مصارف مسالمت‌آمیز نیازمند داشتن هزاران سانتریفوژ فعال هستند تا بتوان سوخت لازم براى نیروگاه‌های اتمى را تامین کرد.

جمهورى اسلامى ایران در ماه سپتامبر در نامه‌اى به آژانس بین‌المللى انرژى اتمى براى نخستین بار از وجود این مرکز اتمى خبر داد که به گفته این کشور، از دو سال پیش ساخت آن اغاز شده است.

این در حالى است که محمد البرادعى، مدیر کل آژانس، در گزارش خود در باره تاسیسات فردو اعلام کرد، این نهاد شواهدى در دست دارد که نشان مى‌دهد ساخت مرکز اتمى یاد شده در سال ۲۰۰۲ آغاز شده ولى در سال ۲۰۰۴ فعالیت‌ها در آن متوقف شده است.

آقاى برادعى افزوده است: با این حال، ایران در سال ۲۰۰۶ بار دیگر ساخت و ساز در این تاسیسات را از سر گرفته است.

پیشنهاد ۱+۵ به آژانس انرژی اتمی برای محکومیت ایران

«ارس» به نقل از جرس: کشورهای گروه 1+5 - متشکل از آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه به علاوه آلمان - امروز بر سر پیش نویس قطعنامه ای در انتقاد از برنامه های هسته ای ایران به توافق رسیده اند و قرار است آن را برای تصویب به جلسه شورای حکام آژانس بین المللی ارائه دهند.

در این گزارش آمده است که در قطعنامه پیشنهادی گروه 1+5، "اقدام مخفیانه" ایران در ساخت تاسیسات غنی سازی فردو، در نزدیکی قم، بدون مطلع ساختن آژانس بین المللی انرژی اتمی تقبیح شده است.

به گزارش بی بی سی ظاهرا توافق بر سر این پیش نویس در جریان مذاکرات نمایندگان گروه 1+5 به دست آمد که جمعه گذشته برای بررسی بحران هسته ای ایران با حضور نماینده اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک، تشکیل شد.

این پیش نویس، که با حمایت تمامی اعضای گروه 1+5 از جمله چین و روسیه تدوین شده است، در جلسه دوره ای شورای حکام، که از روز پنجشنبه این هفته آغاز به کار می کند، مطرح می شود و ارائه دهندگان آن خواستار تصویب آن از سوی اعضای شورا خواهند شد.

برای تصویب این قطعنامه، رای مثبت اکثر سی و پنج عضو شورای حکام ضرورت دارد و مشخص نیست که آیا تهیه کنندگان این پیش نویس پیشاپیش موافقت سایر اعضا را، که تعدادی از آنها روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارند یا با سختگیری در مورد برنامه های اتمی کشورهای "غیر اتمی" مخالفت می ورزند، جلب کرده اند یا نه.

شورای حکام از پنج "قدرت هسته ای" و سی عضو دوره ای تشکیل یافته است. علاوه بر آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین، یعنی پنج کشوری که پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی آنها را به عنوان قدرت های هسته ای جهان شناسایی می کند، سایر اعضای شورای حکام از میان امضاکنندگان این پیمان که عضو آژانس هستند انتخاب می شوند.

اعضای شورا در حال حاضر عبارتند از آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آذربایجان، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلمان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، اوروگوئه، اوکراین، برزیل، بورکینافاسو، پاکستان، پرو، ترکیه، دانمارک، رومانی، زلاندنو، ژاپن، سوئیس، فرانسه، کانادا، کره جنوبی، کنیا، کوبا، مالزی (رئیس دوره ای شورا)، مصر، مغولستان، هلند، هند و ونزوئلا.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator