۱۳۸۸/۰۸/۱۳

درگیریهای شدید در سالروز تسخیر سفارت امریکا + تصویر

درگیریهای شدید در سالروز تسخیر سفارت امریکا



ادامه راه سبز«ارس» به نقل از گویا: هزاران نفر در سالروز تسخیر سفارت سابق امریکا در تهران در خیابان های اطراف سفارت اجتماع کرده و برخلاف سال های گذشته شعار مرگ بر روسیه سر دادند.

پس از گذشت سی سال از تسخیر سفارت سابق امریکا توسط دانشجویان خط امام مردم تهران در تجمعی عظیم علیه مقامات کشور و نیز دولت روسیه شعارهایی سر دادند.


راس ساعت ده صبح به دلیل بسته شدن ایستگاه های مرکزی مترو جمعیت کثیر در ایستگاه مفتح در تقاطع خیابان مطهری و مفتح تهران گردهم آمدند و با پرچم های سبز رنگ به سمت میدان هفت تیر حرکت کردند.

نیروهای امنیتی بلافاصله پس از تشکیل اولین جمع تظاهرکننده وارد عمل شد و به ضرب و شتم مردم پرداخت. اما جمعیت تظاهرکننده خود را به میدان هفت تیر رسانده و برای دقایقی به سردادن شعار پرداختند. از جمله شعارها می توان به: "مرگ بر دیکتاتور"، سفارت روسیه لانه جاسوسیه"، "کروبی دستگیر بشه ایران قیامت میشه" اشاره کرد.


نیروهای امنیتی و یگان ویژه مانع حرکت تظاهرکنندگان حامی میرحسین موسی به سمت سفارت سابق امریکا در خیابان طالقانی تهران شدند و از ابتدای میدان هفت تیر جمعیت را به سمت خیابان کریمخان و قائم مقام فراهانی هدایت کردند.

در خیابان قائم مقام و کوچه های اطراف درگیریهای بسیار شدید بین حامیان میرحسین موسوی و نیروهای بسیجی در گرفت. تعدادی از نیروهای بسیجی در یک غافلگیری توسط مردم به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند که تعدادی از آنها فورا با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند. در بین مصدومان چند سرباز نیروی انتظامی نیز دیده می شد. اما نیروهای یگان ویژه و موتورسواران نیروی انتظامی با استفاده از گاز اشگ آور و شلیک تیر هوایی به مردم یورش برده و جمعیت حاضر در خیابان قائم مقام را متفرق کردند.


در یورش نیروهای امنیتی بسیاری از تظاهرکنندگان دستگیر و یا زخمی شدند. دو زن میانسال به شدت از ناحیه پا و سر مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحیه صورت دچار خونریزی شدید شدند که توسط مردم به بیمارستان های نزدیک منتقل شدند. یکی از دستگیر شدگان در خیابان کریمخان که توسط نیروهای یگان ویژه به داخل خودرو نیروی انتظامی هدایت شده بود، با اصرار مردم از خودرو "ون" به بیرون کشیده شد.

پس از تظاهرات بسیجیان به مناسبت تسخیر سفارت امریکا در خیابان طالقانی تهران، جمعی از آنان با در دست داشتن چوب و چماق و با هدایت یک روحانی که سوار بر نیسانی بود و بلندگویی نیز در دست داشت، فرمان حمله به مردم را در فواصل زمانی مشخص دریافت می کردند. این جمع بسیجی حدود دویست نفر بودند، با ورود به خیابان کریمخان مورد استقبال حامیان میرحسین موسوی قرار گرفتند و آنان با شعارهای "مرگ بر دیکتاتور" پاسخ شعارهای بسیجیان را می دادند.


هر بار که فرمانده روحانی بسیجیان شعار "مرگ بر ضد ولایت فقیه" سر می داد، جمعیت در پاسخ شعار مرگ بر دیکتاتور می داد و هر بار که شعار مرگ بر امریکا داده می شد، حامیان موسوی شعار مرگ بر روسیه سر می دادند. همین عکس العمل ها موجب شد تا بسیجیان به خشم آمده و به تحریک فرمانده روحانی شان به یکباره به مردم یورش برده و چندین بار مردم را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دهند.

از ابتدای صبح در بین مردم خبر احتمال دستگیری امروز مهدی کروبی دهان به دهان می گشت و بسیاری بر این اعتقاد بودند که دستور رسیده تا مهدی کروبی تا پایان امروز دستگیر شود. به همین خاطر شعارهای بسیاری در حمایت از مهدی کروبی توسط جمع تظاهر کننده سر داده شد.

خشونت نیروهای امنیتی و چماق به دست بسیار زیاد بود و بسیاری از زنان مردان میانسال هم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. نیروهای بسیجی و اطلاعاتی ده ها تن را دستگیر و با خودروهای یگان ویژه به مکان نامعلومی منتقل کردند. تا لحظه حضور خبرنگار گویا نیوز و طبق مشاهدات در محل حدود سی نفر دستگیر شدند.


از نکات قابل توجه در تظاهرات امروز می توان به حضور اول بار و چشمگیر نیروهای یگان ویژه زن اشاره کرد که با تجهیزات مختص به نیروهای زنان وارد عمل شدند و ماموریت داشتند تا با زنان و دختران سبز پوش برخورد فیزیکی نمایند.

تا ساعت 14 به وقت تهران و لحظه مخابره خبر، از خیابان مفتح تا میدان هفت تیر، به سمت غرب، میدان ولیعصر و میدان فاطمی و تا میدان انقلاب تظاهرات و درگیری های پراکنده همچنان وجود داشت.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator