۱۳۸۸/۰۸/۱۸

امواجی كه شفا نمی‌دهد اما كور می‌كند

بررسی موضوع انتشار پارازيت‌های خطرناک:
امواجی كه شفا نمی‌دهد اما كور می‌كند



ادامه راه سبز«ارس»: "گیجی وخستگی، ناشنوایی مزمن، التهابات و سرطان‌های پوستی و خونی و اختلالات هورمونی (عقیم شدن مردان) و مشکلات باروری (در خانم‌های باردار) از جمله مواردی هستند که کارشناسان از احتمال بروز آن‌ها در مردم بر اثر این امواج خبر می‌دهند."


به‌‌گزارش خبرگزاری ایلنا، با طولانی شدن مدت زمان ارسال پارازیت‌های ماهوا‌ره‌ای وعدم پیگیری نمایندگان مجلس در این زمینه و عدم ارائه گزارش وزیران ارتباطات، اطلاعات و بهداشت با وجود وعده قبلی، مسئولین باید گوش به زنگ نخستین بازخوردهای این پارازیت‌ها‌ باشند. بازخوردهایی كه خود را به صورت بیماری در شهروندان نشان میدهد.

بنا به برخی مشاهدات به تازگی افرادی به مراكز درمانی مراجعه میكنند كه بنا به گفته برخی منابع علت بیماری آنها ناشی از اثرات تشعشعات پارزیت‌های ماهواره‌ای است كه از حدود یك‌ماه اخیر بحث‌هایی پیرامون زیان آور بودن آنها در فضای سیاسی و عمومی درصدر اخبار رسانه‌های مكتوب و آن‌لاین (صداو سیما از این موضوع اصلا خبرندارد) مطرح می‌شود.

درحالی كه به اذهان عموم مردم هر روز بر شدت این نوع از پارازیت‌ها نیز اضافه میشود و اگر تا هفته گذشته امكان دیدن یك شبكه ماهواره‌ای بود از این هفته تمامی شبكه‌ها به مدد این پارازیت‌ها، كاملا غیرقابل رویت است و مطمئنا برای سلامت مردم تهران كه تاكنون نگران آلودگی هوا بودند خطرناك است. ازسویی به‌نظر میرسد در ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای یك بعد قضیه كه همان سلامت مردم است، نادیده گرفته شده است مردمی كه شاید بخشی ازآنها اصلا رنگ ماهواره و شبكه‌های سیاسی را هم ندیده‌اند.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، دریك‌ماه اخیر مساله پازاریت‌های ماهواره‌ای ضمن تبدیل شدن به سوژه خبری برای رسانه‌های داخل و خارج از کشور با طولانی‌تر شدن مدت زمان خود نگرانی طیف وسیعی از کارشناسان را مبنی بر تاثیرات زیان‌بار این تشعشعات بر سلامت انسان‌ها نیز در برداشته‌ است. این موضوع تا حدی بوده که برخی از نمایندگان مجلس با احضار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به کمیسیون بهداشت به این امر واكنش نشان دادند ولی پاسخ تقیپور در برابر پرسش‌های آنان بیخبری از این اختلالات بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران مجموعه او در حالی نسبت به ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند که درحال حاضر تنها نهاد متولی مدیریت، نظارت و هماهنگ کننده فضای فرکانسی کشور، سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و ارسال هر نوع فرکانس با هر میزان شدت، ارتفاع و مدت زمان باید زیرنظر و با هماهنگی رگولاتوری صورت پذیرد ولی مدیران این سازمان هم از این امر اظهار بیاطلاعی میكنند تاجاییكه مدیر روابط عمومی رگولاتوری در یك مصاحبه ضمن بیخبری از این امر میگوید كه از هدایت كننده این پارازیت‌ها بیخبر است.

دراین بین شاید بتوان مهم‌ترین واکنش درخصوص مساله ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای را اظهارات اعضای کمیسیون بهداشت و احضار وزیر اطلاعات‏، وزیر‏ ارتباطات‏ و معاون سلامت وزارت بهداشت به این كمیسیون عنوان كرد كه این احضار هم نتیجه‌آنچنانی در پی نداشت چرا كه وزیر ارتباطات كه بی خبر بود و وزیر اطلاعات و معاون سلامت وزارت بهداشت هم گزارش كاملی نداشتند و خواستار ارائه گزارش خود در هفته آتی شدند كه این امر هم به دلیل ترافیك كاری در حوزه فعالیت‌های اجرایی تاكنون به تعویق افتاده است.
فرکانس‌ پارازیت‌های ماهواره‌ای از قدرتی بیشتر ازفرکانس‌های مخابرات برخوردارند

نمایندگان مجلس با وجود ابراز بیاطلاعی آقای وزیر اما معتقدند وزارت ارتباطات در این زمینه مسئول است ولی باز هم صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با رد اظهارات نمایندگان مجلس مبنی بر ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای از سوی شرکت مخابرات این امر را این گونه توجیح میكند: ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای در حوزه مسئولیتی ما نیست چرا كه شرکت مخابرات تنها قادر به ارسال فرکانس‌های کمتر از 1800مگاهرتز است ولی فرکانس‌هایی که برای پارازیت‌های ماهواره‌ای ارسال می شود از قدرتی به مراتب بیشتر از فرکانس‌های شرکت مخابرات برخوردار است.

وی افزود: فرکانس‌ پارازیت‌های ماهواره‌ای دارای طول موجی بیش از یک گیگا هرتز هستند که ارسال آنها خارج از توان شركت مخابرات است و اینكه ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای بسیار هزینه بر است و بودجه محدود شرکت مخابرات اجازه ارسال این پارازیت‌ها را به ما نمی‌دهد. به‌هر حال با ادامه ارسال پارازیت‌ها، نمایندگان مجلس به عنوان وکلای مردم برای استیفای حقوقشان وارد عمل شدند.

پارازیت‌ها سلامت شهروندان را به خطر انداخته است

مسعود پزشكیان نماینده تبریز و عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خواهان بررسی جدی تاثیرات مخرب پارازیت‌های ماهواره‌ای در سلامت و روان انسان شد و گفت: از نهادی كه مسئول پخش پارازیت برای مختل كردن ماهواره‌ها در شهر تهران است خواهش می‌كنیم به عواقب جدی این امواج مخرب بر سلامت شهروندان تهرانی توجه داشته باشد.

نماینده تبریز خاطرنشان كرد: متاسفانه پخش پارازیت به صورت كاملا بی ضابطه‌ای صورت می‌گیرد و در این خصوص به تنها چیزی كه توجه نمی‌شود سلامت شهروندان است. نماینده تبریز با اشاره به نقش نظارتی مجلس در دفاع از حقوق شهروندان گفت: مجلس در این مورد باید به صورت جدی وارد شود و از سلامت مردم دفاع كند.

زهره الهیان، نماینده تهران و متخصص زنان و زایمان نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر تأثیر امواج پارازیت بر زنان باردار و افزایش سقط جنین اظهار داشت: اگر آمار مستندی ارائه شود که در ماه‌های اخیر افزایش سقط جنین داشته‌ایم به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه شود و مطمئناً قابل پیگیری است.

انوشیروان محسنی بندپی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز دیگر نماینده‌ای بود که با هشدار نسبت به تأثیر مخرب پارازیت‌های ماهواره‌ای و مخابراتی بر سلامت روان شهروندان تهرانی، اظهار داشت: متأسفانه بعد از انتخابات انواع پارازیت‌های مخابراتی به شدت افزایش یافته که مطمئناً برای سلامت تهرانی‌ها نگران‌کننده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که گزارش‌ها و تحقیقات متعدد حکایت از خطرناک بودن امواج پارازیتی برای سلامت جسمی و روانی انسان دارد، خاطرنشان کرد: تحقیقات همچنین نشان داده که امواج پارازیت تأثیرات مخربی بر اعصاب و روان انسان نیز بر جای می‌گذارند.

● پارازیت‌ها؛ مضر یا بی‌ضرر؟

گیجی و خستگی، ناشنوایی مزمن، التهابات و سرطان‌های پوستی، خونی، نخاع و اختلالات هورمونی (عقیم شدن مردان) و مشکلات باروری (در خانم‌های باردار) از جمله مواردی هستند که کارشناسان از احتمال بروز آنها در انسان بر اثر این امواج خبر می‌دهند. پیش از این نگرانی‌ها بیشتر درمورد امواج رادیویی و تلویزیونی و امواج آنتن‌های BTS موبایل صدق پیدا می‌کرد اما حالا امواج ارسالی روی ماهواره‌ها نیز به موارد قبلی اضافه شده است.

نتایج تحقیقات گذشته:

در سال ۱۹۹۴ "ریچارد آلبنز" محقق امواج بر بدن گزارش داد که در مورد اساس سیستم‌های نیروی هوایی، پالس‌های الکترومغناطیسی با موج کوتاه، از نوع ساتع شونده به وسیله "PAVE PAWS" و رادارهای هم فاز مشابه ممکن است باعث ایجاد آسیب‌های مکانیکی از طریق آنچه که پیش ماده و لازمه تشعشع است، شود.

وی در طی یک دوره معین چنین نتیجه‌گیری کرد که انفجارهای ثانویه رادیویی در داخل بافت‌های زنده زمانی‌که به وسیله پالس‌های رادار ضربه می‌خورند، اتفاق می‌افتد و پیش ماده تشعشع یکی دیگر از منابه بالقوه و ثانویه هست، که باعث آسیب بافت زنده می‌شود، که در استانداردهای پرتودهی نادیده گرفته شده است.

همچنین كه اکنون ثابت شده است که تشعشعات موبایل بر روی پروتئین‌هایی که در سلول‌های رشد یافته در آزمایشگاه که از خون شناور انسان گرفته شده است اثر می‌گذارد و پیش‌بینی می‌شود میزان امواج ساتع شده ازبعضی آنتن‌های BTS موبایل و ارسال کننده‌‌ای پارازیت ماهواره‌ای در مناطق پرجمعیت شهر تهران بیشتر از حد استاندارد بین‌المللی است و می‌تواند باعث ایجاد عوارض و آثار سوء شود.

مهندس بابایی، كـارشنـاس مخابرات در این رابطه به ایلنا گفت: مواردی مثل قدرت امواج پارازیت‌های ماهواره‌ای و مسافت ارسال و مدت توقف دربرابر آن در مضر بودن یا نبودن آن تأثیر دارد و فرد به خاطر قرار گرفتن طولانی در برابر این تشعشعات دچار سرگیجه‌های طولانی می‌شود.

بابایی ادامه داد: قرارگرفتن در تشعشع پارازیت آنتن‌هایی با زاویه 90 درجه و مستقیم در مدت زیاد منجر به عقیمی می‌شود‏ البته درشرایط عادی این تشعشعات آن قدرزیاد نیست اما دراثر زمان زیاد و شرایط قرار گرفتن، منجر به عقیمی شده و كوچكترین آثار آن خستگی مفرط و حالت گیجی است.

وی افزود: پارازیت یا نویزماهواره‌ای كه برای جلوگیری از پخش برنامه‌های برخی شبكه‌های ماهواره‌ای فرستاده می‌شود از چندین نقطه در سطح شهر ارسال می شود. به هر حال گفته می‌شود كه این دستگاه‌ها در چند نقطه تهران از جمله لویزان، شهرك اكباتان، شهرك غرب، جام جم، ‌تهران‌پارس و مركز شهر پارازیت‌های ویران‌كننده‌ای با قدرت‌های بسیار بالا ارسال می‌كنند و هر روز افراد بیشتری را در معرض اختلال‌های هورمونی قرار می‌دهد. درحالی كه تاكنون هیچ مرجعی از جمله وزیر ارتباطات پاسخگو نبوده است.

تاحدی كه نصرالله ترابی نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار سوال از رئیس جمهور كشور شده و گفت: پارازیت در مرحله اول جزء وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است اما اگر وزیر می‌گوید من خبر ندارم، باید رده بالاتر پاسخ دهد. این پیشنهاد در حالی مطرح میشود كه هنوز هیچ جوابی از سوی دولت به این خواسته داده نشده و مجلس هم بعد از گذشت یك‌ماه گویی جریان را فراموش كرده و به مسائل دیگر به جز سلامتی مردمی كه نماینده آن هستند پرداخته است و در این بین زیان دیده‌گان اصلی مردم هستند.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator