۱۳۸۸/۰۹/۰۹

مرتضی حاجی: تئوریسین اصلاحات، حجاریان نیست، خاتمی است

مرتضی حاجی:
تئوریسین اصلاحات، حجاریان نیست، خاتمی است


. ارس به نقل از پارلمان‌نیوز: مرتضی حاجی از تصمیم‌گیران ارشد اصلاح‌طلبان است و به اعتقاد بسیاری، زیرکی وی در عملکردش در پیش و پس از انتخابات دلیلی شده تا دفتر کارش را با بندهای زندان عوض نکند.

وی یکی از محورهای اصلی وحدت در جریان اصلاح‌طلبی و از نزدیکان و مشاوران ارشد سید محمد خاتمی به شمار می‌رود. او در دوره‌ای نیز مدیرعامل بنیاد باران بود که رئیس‌جمهور اصلاحات آن را پایه نهاد، اما از این سمت استعفا داد تا به فعالیت‌های انتخاباتی بپردازد.

حاجی همچنین فرماندهی سپاه بابل، استانداری مازندران، مشاورت وزیران کشور و بازرگانی، وزارت آموزش و پرورش ، مدیر عاملی سازمان قند و شکر کشور و مدیر عاملی مؤسسه همشهری را در کارنامه خود دارد.

او جریان اصلاح‌طلبی را مستمر و پایدار می‌داند و می‌گوید: « این مقاومت اصلاح‌طلبان است که باید ناهمواری‌ها را هموار کند و موانع و مشکلات را با تدبیر از سر راه بردارد.»

به اعتقاد حاجی مقطع پس از انتخاب یکی از دست‌اندازهای سخت و پیچ‌های بسیار تند مسیر جریان اصلاح‌طلبی است. با این حال می‌گوید: «به طور قطع می‌شود گفت اصلاح‌طلبی که یک روند است و نه یک پروژه، استمرار خواهد داشت، اگرچه گاهی دچار کندی سرعت می‌شود، اما در نهایت این حرکت رو به پیش ادامه دارد.»

حاجی درباره شرایط فعلی اصلاح‌طلبان و برنامه‌ آنها برای آینده می‌گوید: «شوک جدی پس از انتخابات با بازداشت‌های گسترده به اصلاح‌طلبان وارد شد. مشخص نبود که دولت و جریان حاکم چه برخوردی را با جریان اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان طراحی کرده‌اند و تا مدتی باید اتفاقات به صورت روزمره تحلیل می‌شد.»

او در پاسخ به این انتقاد که اصلاح‌طلبان پس از انتخابات سکوت کردند و حتی به اعتقاد گروهی پس از انتخابات حرکتی نداشتند، می‌گوید: «اگرمنظور انتخابات ریاست جمهوری سال جاری است که سکوتی پس از آن دیده نشد و البته کسی هم انتظار نداشت که پس از آن فعالیت پرشور انتخاباتی و فضای بسیار جذاب تبلیغاتی پیش از روز رای‌گیری، بلافاصله پس از رای گیری چنین برخورد قهرآمیزی با کسانی که انتخابات را پرشور کرده بودند، انجام شود.»

حاجی درباره این بحث که مبانی فکری اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات دچار تزلزل شد به عنوان مثال سعید حجاریان مبانی و اعتقادات قبلی خود را زیر پا گذاشته، می‌گوید: «سخنانی که در شرایط غیرعادی بیان می‌شود، نمی‌تواند ملاک قضاوت قرار گیرد و به تغییر نظریات تعبیر شود. آقای حجاریان هم مبانی فکری اصلاح‌طلبان را تضمین نمی‌کنند که در صورت تزلزل فکری ایشان آن مبانی متزلزل شود.»

او همچنین با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان هیچگاه کسی را به عنوان ایده‌پرداز مشخص نکرده‌اند، می‌گوید: « این سخن از اساس اشکال دارد. می‌توان گفت مبانی مشترک اصلاح‌طلبان، ضرورت تلاش مستمر برای تغییر مثبتی است که در چارچوب جمهوری اسلامی ایران انجام ‌شود. اما ممکن است یک یا دو تشکیلات اصلاح‌طلب نظرهای متفاوتی داشته باشند. مبانی اصلاح‌طلبی و اصول آن همانی است که توسط جناب آقای خاتمی تدوین و اعلام شد.»

حاجی درباره این انتقاد که جریان اصلاح‌طلب رهبری مشخصی ندارد می‌گوید: «جریان اصلاح‌طلبی حرکتی عام و مردمی است و جناب آقای خاتمی به علت اینکه از سوی مردم به عنوان یک اصلاح‌طلب واقعی شناخته شده و عملا به نظریه‌پرداز اصلاح‌طلبان تبدیل شده و نظرات ایشان نظر عمومی مورد پذیرش اصلاح‌طلبان است، می‌توان گفت که الگوبرداری از ایشان در جریان اصلاح‌طلب انجام می‌شود.»

او درباره نقش آیت‌الله ‌هاشمی در اوضاع امروز ایران می‌گوید: «آیت الله هاشمی حضورش برای کشور- خصوصا در شرایط بحرانی- همواره مغتنم بوده و کمک به حل مشکل کرده است. کسی در اینکه ایشان حسن نیت دارند نمی‌تواند تردید کند. ایشان از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در پرورش انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و مدیریت کشور بوده و هستند و حضرت امام (ره) به ایشان بسیار اعتماد داشته‌اند.»

حاجی ادامه می‌دهد: «هدف از تخریب آقای هاشمی در این شرایط حساس می‌تواند تخریب و تضعیف رهبری انقلاب باشد، چنانکه آقای هاشمی از نزدیک‌ترین یاران ایشان هستند.»

او درباره راه برون رفت از اوضاع کنونی می‌گوید: «حق همه مردم به عنوان صاحبان کشور باید مورد احترام قرار گیرد و همه ۷۲ میلیون جمعیت هستند، نه فقط آنهایی که هوادار دولت و جناح حاکم باشند. با صاحبان کشور نباید برخورد خشونت‌آمیز داشت.»

متن کامل این گفت و گو در شماره چهلم دوهفته نامه مشق آفتاب به چاپ رسیده است.

0 نظرات:

آخرين اخبار ارس

ادامه راه سبز - ارس

↑ Grab this Headline Animator